Ny ridlärare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anmälde mig för ett tag sedan till ridskolan och fick plats i en grupp på torsdagar. Idag när jag skulle betala fakturan och kikade på lektionsschemat som kommit upp, såg jag att det är en ridlärare som håller i den gruppen som jag inte vet något om. Jag hade ju velat rida för den vikarierande ridläraren.

Det här känns som en flopp. Men fakturan är nu betald och jag får väl prova och se vad det blir av det här. Men min spontana känsla är att jag vill mejla och be om att få bli flyttad till måndagar eller tisdagar. Där finns grupper i samma nivå och som har platser kvar. Skillnaden är att det är den vikarierande ridläraren som håller i de lektionerna.
 

Det tycker jag att du kan göra. Vem man tränar för spelar stor roll och tycker du att den personen möter dina förväntningar på hur saker lärs ut så är det helt rimligt att be om ett byte av dag.
Jag tränade ett tag för en duktig tjej som många höjde till skyarna men hon passade inte mig alls utan jag letade vidare efter en annan tränare som lär ut på ett sätt som passar mig. Första passet för nya tränaren löste sig knutar som jag skaffat mig under ett års tid till en nivå där jag inte ens klarade av riktigt basic saker.
 
Visst kan du be om ett byte, om du känner så. Men samtidigt tänker jag att den andra ridläraren kanske är jättebra (för visst fattar jag rätt att du inte har ridit för den här personen förut?). I så fall kanske det är BRA att du får den ridläraren i stället för en vikarierande ridlärare som då bara undervisar på ridskolan tillfälligt? Det kanske inte är fel att prova den okända ridläraren innan du ber om ett byte?
 
Visst kan du be om ett byte, om du känner så. Men samtidigt tänker jag att den andra ridläraren kanske är jättebra (för visst fattar jag rätt att du inte har ridit för den här personen förut?). I så fall kanske det är BRA att du får den ridläraren i stället för en vikarierande ridlärare som då bara undervisar på ridskolan tillfälligt? Det kanske inte är fel att prova den okända ridläraren innan du ber om ett byte?
Den ridlärare som har torsdagsgruppen är nog också en vikarie. Ridskolan har normalt bara en ridlärare.
 
Finns det nån info om ridläraren? Man kan ju googla lite och se utbildning och tävlingsmeriter, det säger ju något om kunskapsnivån.
Lite knepigt när efternamnet inte står på hemsidan mer än med en initial. Så jag har bara ett förnamn. På hemsidan finns ingen info alls om henne.
 
Jag hade utan tvekan provat.

Rider själv på ridskola, när jag började hade jag två ridlärare som har varannan vecka. Den ena visste jag kunde sin sak, den andra var jag lite osäker på men tänkte "va tusan, måste ju prova innan jag dömmer". Nu visade det sig att den jag var osäker på är den bättre av de två, den andre hade lite problem att förmedla sin kunskap vilket var synd då den kunde väldigt mycket.
Nu slutade den ridläraren och en ny oerfaren ridlärare började, men tänkte ge det en chans. Även om det inte är samma som att rida för den bra ridläraren funkar det riktigt bra.

Nu ska den bra ridläraren sluta efter sommaren, så då blir det nog ny ridlärare igen, så får vi se vad som händer, men ger det en chans. Vet att jag alltid kan ta någon privatlektion för den bra ridläraren om det skulle vara så, eller rida på annat håll. :)
 
När jag började på (vuxen)ridskola så var jag bara glad i början att jag inte ramlade av :D , sen började jag förstå att de var lite olika för en del kunde inte förmedla vad jag behövde. Ibland fick vi nån vikarie som hade ett helt annat tänk och det var så skönt när nån polett ramlade ner. Sen insåg jag att skulle jag komma nån vart måste jag ha två lektioner i veckan, minst. Och då blev det olika tränare, bara positivt för mig i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp