Ny Ridskola?

Jagriderpåridskola

Trådstartare
Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där jag rider. Det har alltid varit sådär men jag har bara inte tänkt på det tidigare. Ett exempel är att om jag får en häst som inte vill gå framåt/trava/galoppera så säger ridläraren (och alla andra) att jag måste slå hästen HÅRT med både skänklar och spö (inga sporrar dock). Liksom ta upp armen och med alla krafter slå. Naturligtvis har jag aldrig gjort så hårt, men om jag skulle göra det på mig själv så skulle det kännas lite som en hård high five. Jag har också fått en dålig vana att vara hård med skänklarna eftersom ridlärarna säger saker som "hårdare" och "du är för snäll". Men jag har blivit bättre på att lossna från den eftersom nu förstår jag att det är absolut inte okej att göra så. Ett annat exempel är att om en häst inte vill svänga åt ett hål så kan läraren rycka tag i tygeln och dra väldigt hårt. När sånt händer får jag hemskt samvete och kan inte tänka mej vad hästen känner. Vad ska jag göra? Mina föräldrar kommer ALDRIG gå på att byta ridskola och dom vet nog inte att det som händer är fel. Jag vet inte om jag överreagerar men jag vill gärna få hjälp om vad jag ska göra. Vill lägga till att såna saker händer nog bara för att ridskolan kanske var lärda att göra så, inte för att dom är elaka så hata inte på dom.
 
Förstår hur du känner, den typen av behandling av häst är tyvärr inte helt ovanlig fortfarande. Har själv gått i tankarna på att börja rida sporadiskt på ridskola igen för att hålla igång ridningen även när mina hästar inte går, men ffa den typen av behandling gör att jag tvekar.

Jag skulle börja med att prata med dina föräldrar och förklara vad du förväntas göra mot hästarna och varför du inte vill bruka våld mot levande varelser.
Sen beror det väl lite oxå på hur utbudet ser ut där du bor med ridskolor, tror du du har en god chans att hitta en med trevlig hantering av hästarna? Eller är du beredd att sluta helt tills du har möjlighet att börja någonstans där hanteringen är trevligare?

Hur är utbudet av medryttar hästar där du bor och vad är din kunskaps nivå? En del vill ju ha kunniga ryttare till sina hästar men många är faktiskt beredda att lära upp någon som bara har grundkunskaper. Det beror lite på vad hästägaren vill ha ut av medryttaren. Det kanske kan vara ett alternativ?
 
Jag håller helt med @WildHorse. Sedan tänker jag att om/när du slutar så kan det vara bra om någon ansvarig på ridskolan berättar för en ansvarig varför. Jag tror inte att de varken vill få ett rykte om sig som dåliga eller att de vill tappa elever pga sådant här.

Hur stor ridskola är det? Kan det finnas någon annan ridlärare på samma ridskola som är bättre?

När jag red på ridskola fick jag vara med om liknande som du är med om nu. Jag fick också höra att jag var för snäll. att jag behövde ta i mer osv. Att flera av hästarna gick mer avslappnat med mig än med de andra i min grupp var inget som ridläraren reflekterade över. Sedan kanske de inte gjorde lika avancerade rörelser och så hela tiden, men det berodde många gånger på att de var stela, troligen hade ont osv efter så mycket dålig ridning som de utsattes för. Jag tvingade dem nämligen inte till något, utan kände efter vad som fungerade för just oss. Och ridläraren suckade högt åt sin "omöjliga" elev... (justja, jag var även den i gruppen som aldrig blev avslängd av hästarna. De "bästa" eleverna blev avslängda lite då och då...)

Sedan fick jag rida för en annan instruktör där jag förvisso inte utvecklades lika mycket, men där jag inte heller behövde höra något om att "ta i hårdare". Det var trevligare. Därefter hamnade jag att rida på ett helt annat ställe, för helt annan instruktör med helt annan bakgrund och jösses vilken skillnad det var! Plötsligt öste den stränga ridläraren beröm över mig, satte upp mig på alla de känsliga eller svåra hästarna och ville även att stallchefen skulle titta när jag red för att hen skulle få se hur fint hästen i fråga kunde gå. Jag fick uppleva hur det var att faktiskt dansa fram med hästar och varje ridpass blev så lätt, roligt och helt fantastiskt. Hade förstnämnda instruktör sett mig då hade hon nog fått en chock.

Så. Ge inte upp, men stå på dig och behandla inte hästarna på ett sätt som inte känns bra. Undersök dina möjligheter att byta ridlärare eller annars byta ridskola, hitta medryttarhäst eller liknande. Och ta hjälp av dina föräldrar. Nu vet jag inte varför du är så säker på att de aldrig kommer gå med på att låta dig byta ridskola, men de vill ju med all säkerhet att du ska må bra och ha kul, så prata med dem. Ni löser det.
 
Jag vill börja med att skriva, eftersom väldigt många verkar tro att detta är normalt för ridskolor, att det inte är normalt att ridskolor är så här. Jag tror att det bara är så att det är vanligare att ridskoleelever som "vaknar upp" och ser vad som händer på vissa ridskolor till slut skriver och frågar om hjälp. Samt att före detta ridskoleelever som varit med om detta svarar på sådana här trådar och håller med.
Självklart är det absolut inte ok att ridskolor gör så som @Jagriderpåridskola beskriver, men sådana ridskolor är inte normen.
Tyvärr gör detta synsätt ofta att man ser ner på ridskoleryttare, vilket jag tycker är mycket underligt.
Jag har varit på i alla fall 15 olika ridskolor och bara en av dem lutade åt det här hållet, de andra behandlade hästar och elever med respekt och kärlek.

@Jagriderpåridskola , Det ska absolut inte vara så som du upplever det på din ridskola. Även som nyare ryttare (jag vet inte om jag har fel i att du är ganska ny ryttare) ska man inte behöva använda spö på det sättet eller banka med skänklar i sidan. Dock kan det vara så att om hästarna vanligtvis blir behandlade så, så har de tappat det där med att lyssna på lite lättare skänklar eller ett förtydligande pet med spöt. Då kan man behöva vara en väldigt duktig ryttare för att hinna lära om hästen på bara en timme att lyssna på lätta hjälper.
Jag tänker att du skriver väldigt bra här hur du tänker och känner för din ridskola. Att det inte känns bra för dig att behandla hästarna som du blir instruerad att behandla dem, att du tycker synd om hästarna, och att instruktörerna inte riktigt instruerar i ridning utan mer i hur du med kraft kanske kan få en häst att göra som du vill - vilket inte är ridning.
Tycker att du ska ta med det du skriver här och prata med dina föräldrar om det. För det är jätteklokt! Kanske kan de, som bästa scenario, låta dig byta om du förklarar hur du känner och resonerar. Annars kanske de kan vara med och stötta dig i ditt väldigt kloka beslut i att inte lyssna på hur ridlärarna ber dig att behandla hästarna. Kanske kan du visa dem den här tråden :)

För att ge en kontrast så kan jag säga att ingen behövt spöa på hästar eller banka på hästar med sina skänklar på någon av de ridskolorna jag varit på. På ridskolan jag rider hade man fått sitta av hästen och hade inte fått rida vidare på den lektionen, och hade sedan fått en förklaring varför och extra stöd i sin ridning för att försäkra sig om att man rider på ett mer korrekt sätt nästa gång. Ridning handlar aldrig om styrka eller tvång, det handlar om samspel och att sträva efter att vara så mjuk som möjligt.
 
Tack för alla svar! Jag tänker på allt och kan uppdatera när jag tagit beslut 😊 det känns bättre att det är inge bara jag, utan att andra har också gått igenom dethär. Det kom några frågor och om ja missar några så kan ni säga till! 1. Jag tror att det finns någon ridskola jag kan hitta! Om inte blir det ju svårt att sluta eftersom jag älskar verkligen å rida men jag får hoppas att det finns någon annan.
Det finns ett stall nära mej som KANSKE har medryttarhästar. Jag är en nervös ryttare som är relativt ny (jag har ridit i 3 1/2 år). Bra förslag!
 
Tack för alla svar! Jag tänker på allt och kan uppdatera när jag tagit beslut 😊 det känns bättre att det är inge bara jag, utan att andra har också gått igenom dethär. Det kom några frågor och om ja missar några så kan ni säga till! 1. Jag tror att det finns någon ridskola jag kan hitta! Om inte blir det ju svårt att sluta eftersom jag älskar verkligen å rida men jag får hoppas att det finns någon annan.
Det finns ett stall nära mej som KANSKE har medryttarhästar. Jag är en nervös ryttare som är relativt ny (jag har ridit i 3 1/2 år). Bra förslag!
Råka sluta skriva men jag forsätter:
2. Det är en ganska stor ridskola men jag misstänker att det finns en lärare som e trevligare.
3. Du har helt rätt, jag är en ny ryttare ☺️

Tack för all hjälp å stöd, det hjälper verkligen!
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp