Ny sadel eller ömma hovar?

Zetronis

Trådstartare
Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt att specificera vad det kan vara när man enbart ridit hästen 2 gånger själv och ännu svårare såklart via text enbart men det kanske finns någon med egen erfarenhet som kan ge ett råd till mig och min vän.
15 årig gammal fånghäst med utläkta hovar (officiellt) var över 2 år sedan den hade rediga besvär enligt ägaren.
(Ingen nämnvärd hovbensrotation)
God kondis idag (i jämförelse)

Kunde vara aningen stapplig i somras vid igångsättningen men blev märkbart bättre med salttillskott. Så osäkert om det var pga ömma hovar.
Har utvecklats bra och stadigt gått uppåt i utvecklingen och bildandet av muskler och bärighet.

Nu har en ny sadel introducerats, som synes ligger an bra och ger ryttaren en stadigare sits och stör hästen mindre. (Ryttarens utsago)
Framförallt märkbart i tölten som varit lite svårare innan.

Problemet är galoppen. Vid fattning går det bra ett par steg sen kör hästen ned huvudet som en antydan till att börja bocka, men inget händer, istället bryts galoppen av och ekipaget skrittar på som om inget hänt. Hästen är dock motvillig till att öka tempot och prova igen direkt efteråt. Vid senare tidpunkt blir galoppen bra om än inte perfekt, men hästen verkar glad i övrigt, pinnar på.

Jag har försökt fundera på om det kan vara sadeln som kanske ligger sämre än vi trott, om det kan vara ömma hovar nu när marken äntligen frusit på mellan varven, eller bara överskottsenergin som mynnar ut i lite olater. Eller om det helt enkelt är så att hästen behöver längre uppvärmning eftersom galoppförsök numero 2 går så mycket bättre?

Hovslagare har kollat hovarna och klämt och känt men inte hittat något som indikerar ömhet för tången iallafall. Magen verkar fungera bra trots kolikrisken den här årstiden så har hästen klarat sig (en annan häst kolikade förra veckan) ägaren ger fodret uppblött och är allmänt om sig och kring sig vad gäller omvårdnaden av hästen så jag skulle bli förvånad om den skulle ha fångkänningar som ger hovömhet.

Någon som känner igen detta och kan hjälpa oss klura?

Första steget nu är att prova galoppa i gamla sadeln igen för att verkligen få svart på vitt om det kan vara utrustningen som spökar.
Därefter hade mitt råd varit att ta till veterinär, men det kanske finns något annat att tänka på att göra på egen hand?


Hur hade ni andra gått tillväga?


Det har kommit en ny unghäst till flocken som är väldigt bortskämd och närgången i sitt tiggande och dennes olater har börjat smitta av sig lite (nu har även min häst börjat tigga efter gotte i hagen och kan bita tag i kläderna om hen inte får något, vilket är en stooor personlighetsförändring på en annars fösynt individ som min är)
 
Det här är ett "long shot" men nyligen sett en häst som betedde sig så. Den hade fått spatt. Tänker att det kanske kan vara värt att ha i åtanke då det väl är relativt vanligt på islandshästar, vad jag förstått. Jag hade hur som helst veterinärcheckat den.
 
Det här är ett "long shot" men nyligen sett en häst som betedde sig så. Den hade fått spatt. Tänker att det kanske kan vara värt att ha i åtanke då det väl är relativt vanligt på islandshästar, vad jag förstått. Jag hade hur som helst veterinärcheckat den.

Ja tack för din kommentar det är mycket möjligt att det är något sådant. Reagerade själv på att den såg ut att inte lyfta benen som den kanske bordat, detta var mest synligt i spåren i snön med lite släpspår mellan hovspåren men så blir det ju oavsett beroende på hur mycket nysnö som fallit och hur steget ser ut vanligtvis, och islänningen är ju rätt markbunden som det är.
Har fått lite att tänka på och framföra vidare. Tack för input
 
Ja tack för din kommentar det är mycket möjligt att det är något sådant. Reagerade själv på att den såg ut att inte lyfta benen som den kanske bordat, detta var mest synligt i spåren i snön med lite släpspår mellan hovspåren men så blir det ju oavsett beroende på hur mycket nysnö som fallit och hur steget ser ut vanligtvis, och islänningen är ju rätt markbunden som det är.
Har fått lite att tänka på och framföra vidare. Tack för input
Ja, det man brukar kunna se är t ex att de blir rätt rakhasiga, d v s inte vill vinkla i hasen som vanligt. Som sagt, behöver ju inte alls vara det men värt att kolla, tycker jag.
 
Ja, det man brukar kunna se är t ex att de blir rätt rakhasiga, d v s inte vill vinkla i hasen som vanligt. Som sagt, behöver ju inte alls vara det men värt att kolla, tycker jag.

Ja jag tyckte inte att den visade just det så tydligt under tiden jag tittade men det skulle ju kunna vara en anledning till att det gick bättre ju mer varm i kroppen hästen var och faktiskt kunde hålla galoppen längre fram i passet. Helt klart värt att kolla upp!
 
Ja jag tyckte inte att den visade just det så tydligt under tiden jag tittade men det skulle ju kunna vara en anledning till att det gick bättre ju mer varm i kroppen hästen var och faktiskt kunde hålla galoppen längre fram i passet. Helt klart värt att kolla upp!
Ja, precis, spatt brukar ju kunna värma ur.
 
Ja jag tyckte inte att den visade just det så tydligt under tiden jag tittade men det skulle ju kunna vara en anledning till att det gick bättre ju mer varm i kroppen hästen var och faktiskt kunde hålla galoppen längre fram i passet. Helt klart värt att kolla upp!

Jag hade en häst som betedde sig så och den hade spatt. Hästen borde nog röntgas.
Hur reagerar den om man rider barbacka?
 
T
Jag hade en häst som betedde sig så och den hade spatt. Hästen borde nog röntgas.
Hur reagerar den om man rider barbacka?

Ja det låter som en god idé att ta en närmare titt på, röntgen och ordentlig genomgång är på tapeten just nu.

Som barbacka blir hästen mer försiktig och kortare i steglängden men om det berodde på hästen eller obalanserad ryttare på smal rygg och skumpig häst är svårt att säga! 😅
Hästen har inte riktigt balans och bärighet för att styra upp obalanserad ryttare vilket ägaren tyckt varit märkbart i nya sadeln där hon är mer still
 
En röntgen går fort och man ser resultatet direkt. Nu skulle jag också kolla högre upp i knäled och SI-leden.
Min häst blev symptomfri på en veckas antiinflmmatoriskt när han hade spatt. Men han var framhalt och inga dumheter i galoppen.
Lycka till med sökningen.
 
Definitivt veterinär först.
Iom rasen (islänning?) ligger väl spatt nära till hands att checka.

Min häst (annan ras) var oerhört diffus utan att vara halt eller annat en lång tid och åkte till klinik bara pga mattes känsla. Andra hästmänniskor såg inga fel på hästen överhuvudtaget.

Röntgades tillslut bara för att åtminstone ha kollat (hittade inget annat) och hade då en pågående spatt och en utläkt...
 
Min ena häst betedde sig exakt så i höstas. Jag utgick ifrån att det var fång då han har PPID och precis hade börjat medicinera för det så jag behandlade det som det i början, dvs. ställde på mjukt underlag osv. Veterinärerna var oense om det var fång eller inte och hovslagaren menade att han inte trodde på fång men något knepigt med hovarna var det ju uppenbarligen. Det var inte fång. Efter diverse utredningar inklusive röntgen kom vi fram till att han hade inflammation i sulan på alla fyra. Med sula blev han helt bekväm och han har inte visat något obehag alls efter att han fick det. Jag har senare fått veta att min häst inte är ensam. Den extremvarma sommaren har gått hårt åt många hästars hovar och framförallt de hästar som i normala fall har väldigt bra hovkvalité. Sulan har helt enkelt blivit för hård och torr i värmen och det har gett många hästar inflammation i sulorna.

Han reagerade aldrig på visitertången, gick på och var pigg som vanligt, det var enbart i galoppen han reagerade på exakt samma sätt som hästen som beskrivs, tog ner huvudet som för att bocka och bröt av till skritt, skrittade på helt som vanligt efteråt. Jag såg det bara hända en gång och då syntes det på honom att något inte var bra och efter det reds han såklart inte förren han var utredd och skodd med sulor. Det hände enbart på grusvägar, aldrig på skogsvägar. Han var inte halt men lätt stapplig enstaka steg.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 144
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp