Ny sadel - hjälp

M

majti

Jag har en ganska grov halvblodshäst vars sadel hon har "växt ur". Har någon några tips på vilken slags sadel/märke man kan leta efter? Det ska vara allround/hopp och med god bomvidd(x-vid) Då jag inte är superrik vill jag ju ha en inte alltför dyr sadel :confused:
mvh Mari
 
Till min pålle som ser ut såhär: bred manke men normal rygg = svårt att hitta sadel till.

Till honom harj ag en Zaldi royal super - allround mot hopp och en Kieffer Lech dressyr.
Båda sadlarna ligger super på honom.

Innan jag fick ny sadel (sadlar) till honom så hade jag en gammal ful sadel som inte låg bra alls. Så jag fick låna en kieffer achen av en kompis och den låg jättebra också. Det är en allroundsadel.
Den är jätteskön!

Kieffer är ju dessutom ställbara i bommen.
 
Ska du köpa ny sadel, ta ut en sadelutprovare som är utbildad sadelmakare. De brukar ha sadlar i alla prisklasser. Dessutom kan de stoppa om sadeln så att den passar just din häst!

Gör INTE misstaget som jag gjorde och köp en syntetsadel. De är värdelöst skit, i alla fall de billigare varianterna, särskilt de som en viss större kedja säljer. De påstår att dessa sadlar är jättebra och de har minsann inte haft några klagomål innan jag började "gnälla" :mad: Min sadel var sned, och då fick jag en ny, som det också var fel på. Slutsats: Köp en vettig lädersadel av en seriös sadelmakare! :)

OBS! Kieffer är suveräna! :bow:
 
Tack för ditt svar. Jag har just en häst med specviellt sadelläge typ lite som du beskriver. Hur är dom i kanalen då? Breda? Vet du vart man kan hitta dom? Jag har inte hittat någon bra återförsäljare här..
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Sorgsen
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 100
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 626
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp