Ny sadel IGEN -.- *bilder*

T

TaylorSwift

Idag upptäckte jag att hoppsadeln inate passar pållen :cry: Det var riktigt svårt att hitta sadl till honom och denna som jag har nu Stübben CS hopp hittade vi i början av december.
Efter allt letande kan jag ju säga att jag blivit ganska bra på att kolla ut sadel och kollade igenom den innan jag red idag, den låg jättebra! fördelade vikten över hela bossorna och mittpunkten låg rätt och ja allt var bra! Sen red jag och hästen var bråkig, sprang iväg, drog, skutta och sadeln gled fram hela tiden, stack då ned handen i "kanalen" och den tryckermot manken :cry: mest på v.sida tog av den direkt och red barbacka och hästen gick jättebra!

Men nu till problemet, min häst har stor manke och rek rygg för tillfället även en begynnande liten kalaskula :angel: Har hört att Cliff Barnsbys sadlar med cutback passar rak rygg också? nån modell?
Det är en hoppsadel jag ska ha. Har bara pengarna jag för om jag säljer sadeln jag har nu till att köpa ny sadel så det blir begangnat som gäller så det får inte vara värsta räsersadeln ;) max 5000:- Oväntade vet besök har gjort att budgeten inte är så stor för tillfället.
Pållen har nyligen stått i 3veckor, kan det hända attd en inte passar pga avsaknad av muskler för tillfället eller är felet så "groft" att det inte spalar någon roll?

bilder


 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny sadel IGEN -.- *bilder*

KL :o

Hästen tappar väl inte massa muskler för att den står i tre veckor? Mitt sto är 18 år och hon tappar inga muskler på så kort tid. Förra vintern stod hon till och från i ett halvår då hon fick en knäledsinflammation som blev ganska långdragen, men hon tappade inte nämnvärt med muskler för det. Din häst ser dock muskelfattig ut i ryggen, särskilt då runt manken. (Vill bara tillägga att bilderna kanske är missvisande om nu så inte är fallet :)) Kan du inte försöka jobba upp musklerna i ryggen först och samtidigt spara till en ny sadel istället för att panikköpa en nu? :d Om din häst skulle börja muskla sig samtidigt som du köpt en ny sadel finns ju även risken att den inte kommer att passa längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny sadel IGEN -.- *bilder*

Tänkte bara fråga också om du tagit hjälp av en kunnig sadelutprovare när du köpt sadel? Det är ett hett tips annars :)
 
Sv: Ny sadel IGEN -.- *bilder*

Bilderna är tagna precis från att jag köpte honom, han har betydligt mer muskler över ryggen nu :)

Åkte till 2sadelutprovare innan jag köpte nuvarande sadel, båda utbildade och de tyckte att den låg bra men förmodligen har jag "suttit fram den" eller så har den "flytit ut lite" :confused: aja den passar inte längre iaf :(
 
Sv: Ny sadel IGEN -.- *bilder*

Aha men det är ju bra att du fått upp musklerna, men usch vilken otur med sadlarna! Hoppas det ordnar sig för dig. :crazy:
 
Sv: Ny sadel IGEN -.- *bilder*

Skulle tagit nyare bilder för det första så vi ser hur hästen ser ut nu!
På dem gammla bilderna så ser den inte så värst rak ut? Kanske har du testat för raka sadlar?

Kieffer skulle jag testat, passar rätt raka ryggar med mycket manke.
 

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
895
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Maoam
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 799
Senast: caballus
·
Utrustning Unghästen växer som bara den så nu passar inte sadeln längre, dags för sadel nummer 3 på 8 månader. Just nu har hon en Crown deal som...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp