Ny skärm, gammal dator

Habina

Trådstartare
Jag är så oteknisk att jag tänkte att jag frågar här innan jag skämmer ut mig i nån butik.

Min datorskärm gick sönder i förrförra flytten (2017) så jag har haft min tv kopplad till datorn med en sån där hdmi-kabel. Tänkte att jag nu äntligen skulle kunna ha jobbdatorn (bärbar + docka) på samma ställe som stationära datorn och bara flytta kablar för mus, tangentbord och skärm.

Men nu när jag skulle försöka så är skärmen för ny för datorn (inköpt 2008 tror jag) så det finns inget uttag. Bild på sladden nedan. Finns det nån smart skarvgrej jag kan köpa? Datorn har såna där gamla pluggar som man tryckte in och sen skruvade fast (mina var blå). Hjälp en okunnig stackare!

8EDC59C2-5C4D-4CA7-9431-C68AD76F4669.jpeg
 
Sök på displayport adapter så hittar du nog vad du letar efter. Låter som att det är en displayport till VGA du vill ha.
 
Alltså jag är för korkad tyvärr.

Är det här alltså en hdmi-kabel där jag kan plugga in kabeln från skärmen?

https://fyndiq.se/produkt/displaypo...kWwMd5m8Yo78dmPNdMNkDclS3mYKRSIEaAvtyEALw_wcB

Nä, det verkar vara åt fel håll.

Men jag testar att beställa den här får vi se… Vet att jag måste köpa ny dator snart (supporten gått ut), men jag drar mig av flera anledningar…

https://www.netonnet.se/art/dator-s...0GBw8wL2YdOyEgRCWGtX3ZhDD6He6GW0aAmG_EALw_wcB
 
Det där är DVI i ena änden, jag tror inte att sådana har funnits på bärbara datorer.

Eller menar du den som sitter i dockan? Den ser iaf rätt ut. Hittills har jag inte hittat nåt som passat bättre när jag googlat, alla är åt fel håll. Jag vill ju ha en där jag kan plugga in kabeln från skärmen för att sen plugga in på nåt vis i stationära datorn (antingen hdmi eller gamla sättet vad det nu heter).
 
Nä, det är ingen bärbar dator, den är stationär.
Ah, missade att det var två olika datorer. Stationär dator kan nog absolut ha DVI, och har du HDMI på skärmen så blir det där perfekt.

Om du har möjlighet, skulle du kunna lägga upp bilder på anslutningar från datorn och skärmen? Troligtvis har skärmen både DP och HDMI, kanske även fler varianter.
 
Ah, missade att det var två olika datorer. Stationär dator kan nog absolut ha DVI, och har du HDMI på skärmen så blir det där perfekt.

Om du har möjlighet, skulle du kunna lägga upp bilder på anslutningar från datorn och skärmen? Troligtvis har skärmen både DP och HDMI, kanske även fler varianter.

Nä, tvärt om är det i såna fall. Skärmen har kabeln jag fotade. Såhär ser den anslutningen i dockan ut.

F0612889-CE2B-4BFC-8F88-C8BE1E976EA7.jpeg
 
Det är lite rörigt :)
Men din nya skärm kanske även har ett uttag för en hdmi kabel?
Den kabel du visat på bild är en displayport kabel av det större slaget.
En blå kontakt eller uttag med piggar är med största säkerhet VGA.
DVI brukar vara vit och är bättre och bör nog kunna finnas på en äldre stationär dator om det inte finns Displayport eller hdmi.
Men om du får ihop allt detta med två olika datorer en docka och skärm är inte helt enkelt att räkna ut.
 
Det är lite rörigt :)
Men din nya skärm kanske även har ett uttag för en hdmi kabel?
Den kabel du visat på bild är en displayport kabel av det större slaget.
En blå kontakt eller uttag med piggar är med största säkerhet VGA.
DVI brukar vara vit och är bättre och bör nog kunna finnas på en äldre stationär dator om det inte finns Displayport eller hdmi.
Men om du får ihop allt detta med två olika datorer en docka och skärm är inte helt enkelt att räkna ut.

Alltså kruxet är ju att skärmens kabel behöver vara kvar. Jag kan inte byta ut den mot en annan kabel, då det är jobbets. Utan jag behöver en adapter som gör att den kabel jag har på första bilden går att stoppa in i stationära datorn.
 
Hur dockan ser ut är en sak, vad skärmen har en annan. Det kan vara så att skärmen har mer än en ingång, faktum är att det är vanligt att det finns flera alternativa ingångar i skärmen.

Fast det är ju sladden som går in i dockan som också ska gå in i datorn. Spelar ingen roll om det finns fler ingångar i skärmen.

Eller menar du att jag skulle kunna ha hdmi mellan skärm och dator samtidigt som jag har en annan sladd mellan skärm och docka? *djupt förvirrad nu*
 
Fast det är ju sladden som går in i dockan som också ska gå in i datorn. Spelar ingen roll om det finns fler ingångar i skärmen.

Eller menar du att jag skulle kunna ha hdmi mellan skärm och dator samtidigt som jag har en annan sladd mellan skärm och docka? *djupt förvirrad nu*
Ja, du kan ha en kabel till dockan och en annan till datorn. Beroende på vilken skärm du har, så kan den antingen själv upptäcka vilken dator som skickar signaler, eller så får du ändra manuellt i skärmens inställningar. Hemma har jag en skärm som fixar det automatiskt, och en som jag måste ändra manuellt, när jag växlar mellan jobbdator och privat dator.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp