Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

tanten

Trådstartare
I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har funkat. Ovanför finns två skåp som är 50 resp 60 men ingen köksfläkt - en något udda lösning...

Köpte en termometer och till min fasa visar den att jag har 130 grader i ugnen om jag ställer den på 200. Inte undra på att allt tar så lång tid och att brödet inte får färg.

Nu har jag beslutsångest. Ska jag laga spisen, ska jag köpa ny spis och i vilken bredd? Byter jag till bredare spis måste jag köpa nytt bänkskåp.
Jag borde också byta plats med överskåpen och sätta dit en köksfläkt. Jag ser pengarna fladdra iväg...

Var hittar jag prisvärd inredning - förutom hos "hovleverantören" IKEA...

Ni vana köksrenoverare - hjälp mig.
Klarar jag att montera dit grejorna själv? Vad kostar köksinredning?

/Vilsna tanten
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Vad gäller andra leverantörer än IKEA kan jag inte svara men om vi kan montera ett IKEA-kök så kan vem som helst klara det ;)

Just fläkten tog vi hjälp av elektriker men resten satte vi upp på helt egen hand :)
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Fler frågor

Jag varken vill ha eller har råd med induktion. Då återstår glaskeramik och vanliga plattor. Glaskeramik har jag lagat mat på och kokade nåt över så rann det över skåp och bänkar eftersom det inte fanns någon kant. Vanliga plattor har jag haft hela livet och det har funkat bra. Andra argument?

Å så detta med ugnen. Jag har aldrig haft varmluftsugn. Är det bra?
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Blocket?
Kollade på "i närheten" av mitt boende och hittade två st för 500 resp 1500 kr. Den billigare något äldre men knappt använd i sommarstuga. Den andra i nyskick.
Att försöka reparera den gamla spisen är knappast billigast eller bäst.
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Ska du byta plats med skåpen kan ju en 60s spis komma i fråga.
Fast finns det 50cms fläktar?

Vad jag förstår brukar det komma lös en hel del begagnat under våren när folk reparerar stugor och kök.
Annons under köpes?
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Förresten, knalla in på någon vitvaruaffr och be dem ge dig förslag på hur du gör. De kan ha fiffiga förslag utan större ombyggnationer.

Du behöver ju inte köpa någonting för det. Och -åtminstone i vårt fall - då var det gratis.
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Fast det är ju å andra sidan bra att ha en fläkt som är lite bredare än spisen. Det är en av de få sakerna vi kan ångra när det gäller vår renovering, att vi borde tagit en bredare fläkt.
 
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Hur blev det till slut?

Det är inte genomfört än :)

Men beslutet är att köpa en normalbred spis och normalbred fläkt. Det innebär att jag byter samtliga tre skåp. Plus att jag sparar till en induktionsspis.

Tanken slog mig häromdagen... i min fars släkt blir alla dementa långt innan de blir skröpliga. Med induktionshäll glömmer jag inte spisen på i alla fall. Utan kastrull är den inte varm.

Jag har löfte om förlängning av min tjänst i tre månader till. Det garanterar hela spis- och fläktäventyret.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Jag har löfte om förlängning av min tjänst i tre månader till.
Härligt!
 
Tar upp tråden igen. Det kom saker ivägen för spis och skåpköpen.
Men NU - nu har jag fått en slant över och ska fixa skåpen, fläkten och en spis.

En induktionsspis - men vilken?? Vad ska jag välja.
 
Kolla ALLT om du verkligen väljer induktion.
Jag är jättesugen på att byta ut min mot en vanlig glashäll... :banghead:
Att grytorna måste vara magnetiska visste jag ju, men hade inte en susning om att min favorit - traktörpannan från Fiskars INTE var det - den är ju astung...
Och min gamla gjutjärnsstekpanna och stekgryta är bägge för stora för zonerna på hällen, de är bara 19 cm, så de blir inte varma ända ut i kanterna... :banghead:
Har haft servicetekniker ute, nejdå, den funkar som den ska...
IKEAS dyraste, lilla kastrull för induktionshäll har "för lite järn" i sig, inte ens mjölk kokar över...
Min häll är ett par år, nu finns det visst sådana som anpassar zonen till kokkärlen som ställs på.
 
Tar upp tråden igen. Det kom saker ivägen för spis och skåpköpen.
Men NU - nu har jag fått en slant över och ska fixa skåpen, fläkten och en spis.

En induktionsspis - men vilken?? Vad ska jag välja.

En som har vred. Och en som är " förlåtande" i zonerna, dvs du ställer dit en kastrull och den anpassar sig alt är " zonlös" alt har väldigt bra zonfördelning med stor zon för stekpanna längst ut mot dig
 
Och jag säger ta INTE en som har vred, det som är så fint med en glashäll är ju att det blir lättrengjort när knapparna är bakom glaset. Välj en vars knappar och zonfördelning är logisk för dig.

Vi är jättenöjda med vår från induktionshäll från Ikea, vi tog den billigaste som dessutom hade de mest logiska knapparna ur vår synvinkel. Visst, vi fick skaffa några nya grytor men så jobbigt eller dyrt är det ju inte. I princip alla nya grytor och stekpannor fungerar på induktion.

Vi har också en billig varmluftsugn från dom, toppennöjd med den med.
 
Tar upp tråden igen. Det kom saker ivägen för spis och skåpköpen.
Men NU - nu har jag fått en slant över och ska fixa skåpen, fläkten och en spis.

En induktionsspis - men vilken?? Vad ska jag välja.

Vi bytte till induktion för ungefär ett år sedan, min son och sonhustru lovordade induktion...

Men jag är inte helt tillfreds. Dels så har det varit problem med den, vissa zoner har varit överkänsliga, och bara velat ha vissa kastruller, och dessutom har de inte värmt över hela zonen. Visserligen så finns det garanti, och visst serviceteknikern kommer så småningom även till långt ute på landet, och fixar, men jag är ändå inte tillfreds.
Och det fanns ingen häll i rätt storlek, som hade sådana där extremt flexibla zoner, så hällen är grinig också beroende på det...

Den snabba reaktionen när man ändrar temperatur är både en fördel och en nackdel. Man måste ofta värma kärlen långsamt så att hela kärlet blir varm innan man försöker laga mat i det, och åtminstone min häll är hyperkänslig för överkokning och stänger av sig.

Jag har tidigare haft gasspis, gjutjärnshäll, och glaskeramik, och inte upplevt problem med vare sig långkok eller popcornspoppning, men med induktionshällen så får jag inte till det som jag önskar, hur jag än försöker.
Riskokning har blivit ett äventyr: endera för varmt, så vattnet kokar bort innan riset är klart, eller så blir det för lite sprutt på plattan, så att inget händer eller det blir risgrynsgröt...Och detta trots att satt vredet på samma nivå...

Det finns många som är nöjda med sin induktionshäll, andra som upplevt en räcka av problem med frekventa besök av servicetekniker utan att problemen lösts.

Leta reda på någon som är "bäst i test", eller provkör en hos någon bekant som äger en lämplig kandidat så du får prova den i verkligheten.

Och så är det en fördel om tillverkaren/distributören har en serviceorganisation i din region också. Det verkar som att fel (måndagsexemplar?) som är svåra att få bukt med, är långt vanligare på induktionshällar än på vilken annan sorts spis/häll som helst.
 
Klarar jag att montera dit grejorna själv? Vad kostar köksinredning?

/Vilsna tanten

Är du händig så, ja! Personligen är jag oerhört glad över att Ikeas hantverkare gjorde vårat kök för det var bannemig som ett pussel i både mina och sambons ögon! Nu är vi visserligen dumma som troll vad gäller all renovering men vi hade nog inte klarat av det. Att montera ihop lådorna var dö jobbigt så där gav vi upp med. Betalade 16 tusen för från grund till komplett ihopsatt kök!
 
Ikea kök är så lätta att montera att en normalhändig människa kan montera det i sömnen.
En skruvdragare/ kryss skruvmejsel och en mindre hammare till träpluggarna och spikarna i bakstycket.

Dobbis / som monterade ett Ballingslövskök i veckan.
 
Ikea kök är så lätta att montera att en normalhändig människa kan montera det i sömnen.
En skruvdragare/ kryss skruvmejsel och en mindre hammare till träpluggarna och spikarna i bakstycket.

Dobbis / som monterade ett Ballingslövskök i veckan.
Jag är en jäkel på att sätta ihop IKEA-grejor. :D Fast nu är lösningen färdiga skåp från en kökstillverkare.
Min aktuella nervositet i det här fallet gäller att få upp dem på väggen. Jag är ensam och klen och har inte en susning om hur jag gör för att de inte ska ramla ner igen.....

Det finns en lösning "Min" byggfirma kommer tillbaka till trakten i januari och har lovat att sätta upp skåpen åt mig. Bara jag hinner få dem!

(...ja jag är duktig på att förutse problem)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp