Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

R

RoyalRocket

Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två hästar där så hon vet i stort sett hur det fungerar, dom flesta känner till henne och stallägaren tyckte hon kändes "trygg" att låta stalla upp eftersom han visst vem hon var.

Jag känner den här tjejen rätt väl sedan tidigare, vi är med i samma ungdsomsektions styrelse, vi har ridit i samma lag, hon har senaste året (sedan hon fyllde 18) varit med som hejarklack på många lagtävlingar. Det var jusgt på en lag tävling som jag första gången såg hur hon hanterar hästar. Mamma var på SPA (haha) så pappa var själv med både mig och min syster. Han var borta med mina syster på framridning eller nåt och jag skulle lasta in min så han kunde äta lite. Våran gamla transport var lite ostabil och så så ibland kunde det ta två tre gånger innan han gick in.

I alla fall, när han stannat första gången, springer hon och hämtar ett spö och börjar piska på honom? :o Jg sa å henne att sluta, och hon fortsatte(mindre intensivt) samtidigt som hon såg väldigt förvånad ut : Men han går ju inte in! Jag försökte förklara att han bara blir stressad av av skrik och slag. Enligt henne stod han ju still (ja han var fastfrusen, Han visar väldigt lite sina känslor tydligt. Oftast jag och min familj som känner honom som ser att han spänner öronen, nacken ögonen etc).

Hon slutade ju så klart när jag sa åt henne en gång till. Gick då iväg med min lilla ponny några minuters promenad och sen så gick han rakt på! Så det blev ju ingen skada skedd.

Idag så skulle hon hämta sitt sto i hagen då. Hagen den går i är tre ston och två valacker som är väldigt tjejiga och mesiga (Den andra valack / hingstiga /ungvalaker). I alla fall så var det bara hennes och en av valackerna ute. I vanliga fall brukar vi inte bry oss att lämna en själv eftersom det går andra hästar en meter bredvid. Men just den här är känd för att spränga grindar (vilket hon inte visste). Hennes kom igår och har såklart lägst rang än. Den andra, som har sprängt en del grindar och även brukar vara helt knäpp att leda ibland, ge mat i boxen osv. Den stod iaf och studsade på stället efter att hans flickvänn gått ut frö en timme sen.

Då vill inte den nya tjeje ngå in i hagen utan hon kastar grimskaftet på honom för att han ska springa iväg så att hennes häst vågar komma till grinden? :confused:

Funkar ju inte såklart... utan hästen blir mer och mer stressad (enligt mig, endel andra tyckte säkert han var dum suck). Till slut kom en anna i stallet och skulle ta in honom eftersom han ändå inte kan bli själv kvar så det löste sig.

Ursäkta för långt och rörigt inlägg. Men det jag är orolig för är hur hon kommer hantera MIN häst. Nu är det ju ingen stalljour för hennes del innan sommarbetet iaf, och det är ju inte "hennes" hage, men kan ju vara så att hon hjälper till nån gång. !!


Vet inte hur jag sak bete mig riktigt eller vad jag ska ta mig till.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Prata med henne istället och säg hur du känner och tycker, ?.....
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jo, jag kommer försöka förklara hur jag hanterar min häst, vad han har problem med (gå genom dörrar) och hur jag löser problemet. Men är ändå rädd att hon nån gång har bråttom och inte orkar vänta på att han ska våga utan hämtar en kvast eller något och jagar på honom :/ Och om nån gör så kmr det ta två veckor innan han ens litar på mig tillräckligt för att gå igenom dörren!!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hmm, han är tyvärr mer en sån stallägare som man bara säger åt att göra en ny hage, sätta upp fler staket osv och han gör det med en gång. Han har lite svårt att säga åt folk för vet en häst vars ägare han(och alla vi andra) tyckte var jättejobbig men han vågade inte kicka ut henne..... Han hanterar iaf min häst precis om jag bett honm :D ;) Men får nog hoppa att hon lixom "lär sig" att hantera hästar som vi gör på några månader inna det är dags för helgjourer sen i höst igen :/
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det är alltid svårt när man står i kollektivstall med många olika människor som alla olika hästfilosofi.

I detta fall så är väl det bästa att prata med henne och visa hur hon ska göra med din häst. Samt kanske även kalla till stallmöte så att ni alla kan prata om generella regler vid hanteringen av hästarna i stallet.

Det kan i vissa fall vara väldigt basala regler av typen "slå inte någon annans häst".

Sedan måste man i kollektivstall även se till att ens egen häst är lätthanterlig och att den inte blir upprörd av lite klumpedunsgrejer från folk. Att den går snällt i grimskaft, etc.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det där om att ha en lätthanterlig häst. Var det riktat om min häst? :)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Varför inte ordna ett stallmöte där alla är med och ni går igenom regler för hästhanteringen tillsammans och skriver upp det för att undvika missförstånd?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Grejen är väl att jag är väldigt lätt för att komplicera allting och vara överbeskyddande. Jag kan så klart också tycka det är okej att lixom brösta upp sig mot hästen osv. Problemet är när folk tror att min häst är dum och då förstärker signalen när han i själva verket inte litar på personen som leder honom. (Han har nog vart med om ganska hemska grejer, imp från Irland och dom är ju kända för lite hårda metoder)

Men idén om ett stallmöte med "generella regler" var bra! Ska nog försöka fixa ett sånt!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om hästen är på grinden så någon annan inte kan få ut sin häst är det klart den ska jagas bort!
Klart den blir stressad om den inte får göra som den själv vill men det får man väl ta. Jag skulle aldrig acceptera att min häst betedde sig så, och skulle någon annan häst göra det så min häst blev bortjagad skulle jag jaga bort den. Kommer det människor till hagen så ska hästarna bete sig!

Sen om man har en häst som är svår att hantera så får man ju jobba benhårt på att den ska bli enkel oavsett vilken anledning det nu är. Är den rädd för att gå in genom dörren (?) så får man väl träna 20 ggr om dagen tills det går plättlätt. Andra ska inte behöva dalta eller bråka med hästen för småsaker.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om hästen är på grinden så någon annan inte kan få ut sin häst är det klart den ska jagas bort!
Klart den blir stressad om den inte får göra som den själv vill men det får man väl ta. Jag skulle aldrig acceptera att min häst betedde sig så, och skulle någon annan häst göra det så min häst blev bortjagad skulle jag jaga bort den. Kommer det människor till hagen så ska hästarna bete sig!

Sen om man har en häst som är svår att hantera så får man ju jobba benhårt på att den ska bli enkel oavsett vilken anledning det nu är. Är den rädd för att gå in genom dörren (?) så får man väl träna 20 ggr om dagen tills det går plättlätt. Andra ska inte behöva dalta eller bråka med hästen för småsaker.




Klart man ska jaga bort den! Men man kan inte kasta grimskaftet på hästen, troa tt den springer till andra änden av hagen och låter den ranglägre hästen gå och ställa sig vid grinden??? :mad: Gå in i hagen, knuffa ryta åt hästen om den är på flugen: ja. Men inte stå utanför och få allt serverat.


Ja vi tränar, och det jätteskillnad nu och när vi fick han för snart ett år sedan. Men man måste också ta hänsyn till hästen. Om man är lugn och utstrålar ledarskap och trygghet. Ja, då går han oftast rätt in, möjligt vis att han stannar några sekunder och tittat sig för om det är mörkt ute/ljust inne, regnar etc. Men man måste ge hästen den chansen! Alla hästar är olika och har olika erfarenheter i bagaget därför kan man inte behandla var och en exakt samma. End el hästar är helt enkelt så att dom inte litar på alla.

Vi jobbar såklart på detta varje dag men om jag gör ett misstag, till exempel rycker honom i huvudet mitt i dörren går utvecklingen 2 veckor bakåt!

Det jag ville ha hjälp med var egentligen inte att träna min häst eller nåt sånt. Utan jag blir så förtvivlad när det första hon tar til är fysiskt våld vid minsta lilla överträdelse. (Säger fortfarande inte att man aldrig ska använda det. Men man kan faktiskt utnyttja sitt kroppsspråk i början, sen om den inte funkar kanske man får ta till andra metoder)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag tycker mest att det låter som att den nya tjejen är osäker i sin hantering med hästar och löser situationer genom att försöka dominera med våld. Prata med henne, visa hur man hanterar hästar och var en förebild.

"Där kunskapen tar slut tar våldet vid"

Precis som till stallägaren kan du beskriva hur du vill att hon ska hantera din häst i olika situationer. Det kommer säkert förminska hennes osäkerhet. (Om hon inte var rädd/osäker i situationen skulle hon vågat sig in i hagen tänker jag.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om man inte känner hästen kanske man inte vill gå in i hagen? Speciellt inte om den stressar runt. Jag ser inget fel i att fösa bort den utifrån så att min häst kan komma fram. De ska som sagt bete sig när människan är där och gå undan om man ber dem.
Att kasta grimskaft i syfte att få bort den är knappast att använda våld. Att piska på hästen är att använda våld.

Och om din häst inte funkar ens för dig, så kanske det är bättre att byta metod eller som sagt; tränatränaträna.

Jag är själv en sån som tar det lugnt och inte försöker "uppfostra" andras hästar, men man måste ju också ha förståelse för att folk vill att det ska gå smidigt vid stalltjänsterna.
Det bästa är ju som sagt att berätta hur du gör och sen se till att träna hästen så problemet snart blir löst.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Kan mycket väl vara så!

Hon är tre år äldre än mig tror jag, vilket gör att jag inte riktigt vågar om ni förstår. Men det är ju ändå min häst och jag känner han bäst så får försöka tro på mig själv lite mer tror jag haha!!

Det jag är rädd för är att låta som en "översittare", snobb, en som alltid vet bäst......
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Att kasta grimskaft i syfte att få bort den är knappast att använda våld. Att piska på hästen är att använda våld.

Jag anser att fysiskt våld är när du fysiskt rör hästen för att med smärta få den att göra det du vill / smärta .

Och hon har ju flera gånger kommit med spö och slått på både min och systerns hästar när dom tvekar vid lastning. Den ena var en ridskoleponny min syster tävlade, han hade lixom inte åkt transport på 5 år och tvekade att gå in i våran eftersom vi glömt öppna framdörren = kolmörkt. Inte så konstigt :o Den andra var min häst när det som sagt stod 4 stycken vuxna runt om så på olika säätt försökte få honom att gå in........
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Fast alltså ett grimskaft.. Hur hårt kan man kasta det så det ska klassas som våld? Okej man man kastar det allt man kan i ansiktet, men att svinga iväg det mot rumpan på hästen lär knappast skada en häst. Ett är ett stycke tyg och en liten hake. Jämför det med en spark med järnsko och brodd.

Nu försvarar jag inte våld mot hästar - men jag tycker det är ganska lämpligt att skicka iväg grimskaftet mot en häst som vägrar flytta sig vid grinden, speciellt om den betér sig som du skriver. Då kanske man inte vill gå in och fösa iväg den själv om man inte känner hästen. grimskaftet känns betydligt mer säkert då.
Men iomed att man vet att man har en järnkrok i ena änden så väljer man ju vart man föse iväg det - alltså på stora kroppen. Inte i ansiktet (inte för att man nånsin kastar eller gör nåt mot huvet på en häst, men det tar jag för givet att ni förstår). Eller det bästa om man når, håll i haken och svinga iväg grimskaftet.

Att fösa iväg ett grimskaft kan man ju knappast jämföra med att med våld och smärta få hästen att göra vad den vill. Jag jämför det hellre med att istället för att gå dit och putta på hästen (i din värld lär väl det också liknas med våld om du tycker det är olämplugt att röra hästen fysiskt????) och vara för nära om hästen beter sig illa och du själv är osäker och inte känner hästen så kan man på ett säker avstånd fösa iväg den.

Och det där med transporten. Jag tror inte du behöver vara ett dugg orolig över att människan kommer att vara våldsam med hästarna. Lite väl ofta tycker jag folk lär ut att man lastar med våld, tyvärr. Men bara för det betyder det inte att man inte kan hantera hästarna annars. Utan det låter som en typsikt okunnig osäker nybliven hästägare som tar efter, för att hon inte vet annat. Hon har sett nån lasta så - då gör hon lika dant för att hon tror att det är rätt. Men jag tycker inte du kan ta för givet att hon kommer slå din häst i stallet för det.

Utbilda henne i lastning istället och visa att man inte behöver använda våld för att få in hästarna. Hon vet väl inget annat sätt och jag tycker inte att hon ska få vara stora stygga vargen för det. Lär flickan istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

För det första så slängde hon haken mot huvudet/nacken....

Sen är det såklart inte världens undergång. Det jag är orolig fr är att i alla situationer där hästen av någon anledning inte gjort det människor vill är "våld" det första hon tar till. Inte gå och be om hjälp typ: hur brukar du lasta din häst, vill du ha hjälp att jag tar ett spö? eller : hur brukar NI göra när ni tar ut hästar i den här hagen! Eftersom jag fått hjälpa ägaren att rida den hästen lite (Tror faktiskt att det är nåt fel i kroppen eller huvudet på den hästen för den är inte helt normal varken i beteende eller rörelser men ägaren lyssnar inte riktigt) så vet av egen erfarenhet att det är men sån häst det räcker med att räta på axlarna, lyfta blicken och harkla sig lite, han flyttar sig om du ytar ett steg mot honom sen. Om hon hade bett om hjälp då kunde hon hjort en sån enkel kroppsspråkmanöver i stället för att kasta och ha sig.

Men det kanske är som ni säger, bara för att hon gör det vid lastning .
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om hon använder fysiskt våld, så berätta för henne att det faktiskt är förbjudet enliugt lag, man FÅR helt enkelt inte slå hästar!!!!

I övrigt kan det ju vara bra om ni andra instruerar henne i hur de andra hästarna "fungerar" och visar hur ni brukar göra.

Försök att vara saklig och trevlig.

Hoppas att allt ordnar sig!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag tycker seriöst du ska snacka med henne, vi på buke kan inte göra något.?...
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Du verkar tycka att alla sätt utom ditt är fel?
Du påstår dessutom att en annans häst har något fel i huvudet fast ägaren vägrar inse det?


Måhända är det inte så att det är alla andra det är "fel"på?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp