Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Förklara gärna hur du menar med väluppfostrad. Och på vilket sätt det är svårare att sköta en häst som inte är väluppfostrad. Jag kanske missuppfattar, men uppfostran är det något konstant? Bildar inte hästen en egen relation med respektive människa? Klart har en häst lärt sig att sticka med person a så provar den mest troligt med person b. Är det så du menar med ouppfostrad? För motsatsen till väluppfostrad är ouppfostrad va?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag menar att
Många hästar är inte så ranghöga som vi gärna tror. Men i brist på en ledare måste nån ta rollen, även den mindre lämpade oftast blir det en osäker flock då m tjafs hit å dit. Vanligt är oxå att det är olika rangordning mellan hästarna, alltså inte en spikrak trappa upp/ned utan alla följer olika, det kan funka bra de med men oftast tar det längre tid för mig att se vem som bestämmer. En del flockar är en ledare som alla följer med trappan nedåt. Exempel: Agda är ledaren sen kommer Doris sen Magda och sist Hasse. I en annan flock är det Ragnar som bestämmer över Pontus men Olle följer Pontus framför Ragnar. Och August i följer Olle först å främst men bestämmer över Ragnar. Ja det finns alla möjliga konstellationer i flockar. Jag föredrar en sjust cool självklar ledare som bara har en såndär självklar aura lr vad man nu ska säga ;) alla glädjeligen (undantag finns såklart alltid) följer
 
Senast ändrad:
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag menar att
Många hästar är inte så ranghöga som vi gärna tror. Men i brist på en ledare måste nån ta rollen, även den mindre lämpade oftast blir det en osäker flock då m tjafs hit å dit. Vanligt är oxå att det är olika rangordning mellan hästarna, alltså inte en spikrak trappa upp/ned utan alla följer olika, det kan funka bra de med men oftast tar det längre tid för mig att se vem som bestämmer. En del flockar är en ledare som alla följer med trappan nedåt. Exempel: Agda är ledaren sen kommer Doris sen Magda och sist Hasse. I en annan flock är det Ragnar som bestämmer över Pontus men Olle följer Pontus framför Ragnar. Och August i följer Olle först å främst men bestämmer över Ragnar. Ja det finns alla möjliga konstellationer i flockar. Jag föredrar en sjust cool självklar ledare som bara har en såndär självklar aura lr vad man nu ska säga ;) alla glädjeligen (undantag finns såklart alltid) följer


Men det är sån min häst är ;) Den flocken har vart väldigt strulig fram tills min häst kom, nu är den jätteharmonisk :)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

skönt att det verkar gå bra och att hon ser lite hur ni hanterar hästarna. Ni känner dom ju antagligen bättre så kan hon göra likadant sen:)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Förklara gärna hur du menar med väluppfostrad. Och på vilket sätt det är svårare att sköta en häst som inte är väluppfostrad. Jag kanske missuppfattar, men uppfostran är det något konstant? Bildar inte hästen en egen relation med respektive människa? Klart har en häst lärt sig att sticka med person a så provar den mest troligt med person b. Är det så du menar med ouppfostrad? För motsatsen till väluppfostrad är ouppfostrad va?

Vet inte om du riktar till mig? Jag kan inte minnas attt jag sagt något om att det är svårare att sköta en häst som inte är väluppfostrad, isf har jag nog inte menat det så..
Och ja, om den har kommit undan med att sticka så en gång så provar den ju igen. Men är det inte lite som " det behövs 100 gånger för att bygga upp nånting med en häst men det räcker med 1 gång för att rasera det". ? Alltså, att en häst har ganska stor tendens till att testa "dumma" saker (om man nu ska kalla det så?) när den har lyckats en gång, än att fortsätta med "bra" saker bara för att man gjort de en gång.(Kan vara allt från att gå förbi en brevlåda till att gå på transporten). Den (lilla) erfarenhet jag har tycker jag kan sammanfattas så i alla fall.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Och visst märker man hur lixom alla bara blir som harmoniska. Tänker mig lite som en arbetsplats med dålig ledning. Det tisslas å tasslas. Folk snackar smörja bakom ryggar och ledningen har skyddsglasögon på sig! Ser inte hur otroligt oharmoniskt personalen arbetar, det blir gruppbildningar och man "utmanar" varandra i värsta fall. Ej heller speciellt ovanligt, finns massa människor som inte alls trivs m sin roll. Sorgligt.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Vist försöker den allt ;) du kan se längst upp i högra inlägget på vem jag svarade och nej det var inte du som skrev. Men jag bara frågar för det är förvånandevis lätt att missa viktiga påänger i ett forum, onödiga missförstådd lr oxå är ja ovanligt trög ;) fast lovar är inte det irl : D
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Sedärja !! Man lär sig nåt nytt varje dag.... :p
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men jag bara frågar för det är förvånandevis lätt att missa viktiga påänger i ett forum, onödiga missförstådd lr oxå är ja ovanligt trög ;) fast lovar är inte det irl : D


Jag är alltid trögfattad på nätet. Det är jättesvårt tycker jag eftersom man inte ser kroppsspråk (haha nu är vi inne på det igen!!), ansiktsuttryck, tonfall, betoningar och sånt. Man kan nästan aldrig veta om nån är ironisk eller inte ;)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Bra där! Ändå skrev jag fel, inlägget istället för hörnet :crazy: men bra att du fattade ändå :D och jag har hört från en intellektuell erfaren hästmänniska (som jag haha fast äldre) att ja är bitsk på nätet men hur snäll som helst i verkligheten :crazy: och hur 17 ska man tolka det :laugh: ? Tkr ja är lika men tydligen kanske inte?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Haha, man märker nog inte hur man är kanske :P Men är ju mycket enklare att säga saker ganska surt/elakt på nätet, irl skulle dom flesta nog låta helt annorlunda :P (HAHA menade inte att du vart elak, utan mer i allmännhet, typ nätmobbing och så)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 537
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 219
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp