Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det jag ville komma till är att det kan finnas flera rätt likväl som flera fel. Olika sätt helt enkelt.
Hästen som trängde sig i grinden var ju inte ens din? Ägaren kanske rentav uppskattar att hästen schasas iväg istället för att en människa ska komma ikläm?

Hurvida någon anser sig ha råd att köpa nya täcken till hästen eller ej är definitivt inte din buisness!

Det med täckena var inte menad som någontin med pengar, utan det är den enda kontakt hon har med sin häst. Det var så jag menade.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det enda rätta och som redan föreslagits är att samla alla till ett möte och gå igenom de olika hästarna. Vilka kan inte vara ute själva och vilka som kräver lite extra, samt alla rutiner som ni som redan "bor" där tar för givet. Som ny i ett stall kan man inte känna till allt och jag tror nog tjejen uppskattar att ni tar er tid så det inte blir fel.
Borde vara rutin i alla stall faktiskt.

SANT!!! :idea:
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hästen som trängde sig i grinden var ju inte ens din? Ägaren kanske rentav uppskattar att hästen schasas iväg istället för att en människa ska komma ikläm?

Det jag reagerade på var som sagt inte att hon schasade bort den, utan hur hon gjorde det. Även om jag (ja även om jag inte ände hästen) hellre hade gått in i hage längre bort och kunnat gå till min häst utan att den andra var emellan. Sen när man kmr med sin häst räcker det ofta att smacka, låta lite, eller vifta och hålla på.

MIN ÅSIKT SOM INGEN HÄR INNE KAN ÄNDRA PÅ
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hur vore det om du koncenterarade dig på din egen häst/ ponny?

Så länge andra inte misshandlar eller vanvårdar sina hästar är det ju upp till dem hur de vill ha det.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag har ju sett hur hon behandlar andras hästar på ett sätt jag inte gillar. Min rädsla är att hon gör samma med min.

Och ja, jag tar ganska illa vid när jags er andra hästar behandlas på ett sätt jag ogillar., men jag får helt enkelt "stänga av" det lite då och bara prata med henne så att hon vet hur min häst är van att hanteras.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det jag reagerade på var som sagt inte att hon schasade bort den, utan hur hon gjorde det. Även om jag (ja även om jag inte ände hästen) hellre hade gått in i hage längre bort och kunnat gå till min häst utan att den andra var emellan. Sen när man kmr med sin häst räcker det ofta att smacka, låta lite, eller vifta och hålla på.

MIN ÅSIKT SOM INGEN HÄR INNE KAN ÄNDRA PÅ

Om man inte känner hästen och den betedde sig så skulle jag inte hålla med om att det är en bra idé att kliva in i hagen och börja gå med sin egen, hur vet du att just den hästen lyssnar mer på människan om den går iväg med den hästen den just föst bort?
DÅ kan du ju verkligen hamna i en farlig situation.
Vet inte, men det känns som att även du bör tänka över din hästhantering.
Gå in och knuffa, fysiskt, på en stressad häst är inte alltid heller helt lämpligt ur säkerhetssynpunkt.

Vet inget alls om tjejen mer än det du skriver, men du skriver att ni har en vinglig transport som din häst tycker att det är otrevligt att gå upp på, du lastar denna själv fast jag förstod att du då måste vara under 18 (du skrev också att du hade en mindre ponny) och lastar själv trots att den krånglar... Kanske ser tjejen att ni inte kan inte vill hjälpa till, har ingen aning, men först skriver du bara att hon kastar grimskaftet mot hästen, sen svingar hon det mot huvudet tillsammans med haken, det blir liksom alltid värre och värre.

Vet inte vad din häst har för problem med dörrar, men då får du väl helt enkelt visa tjejen hur just din häst ska hanteras i dörrar.

Och att hon inte vågar gå in till en främmande stressad häst i hagen tycker jag inte alls är konstigt.
Men sen är det givetvis konstigt om hon går på en främmande häst som håller på och lastas utan att fråga om hon ska hjälpa till.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om man inte känner hästen och den betedde sig så skulle jag inte hålla med om att det är en bra idé att kliva in i hagen och börja gå med sin egen, hur vet du att just den hästen lyssnar mer på människan om den går iväg med den hästen den just föst bort?
DÅ kan du ju verkligen hamna i en farlig situation.
Vet inte, men det känns som att även du bör tänka över din hästhantering.
Gå in och knuffa, fysiskt, på en stressad häst är inte alltid heller helt lämpligt ur säkerhetssynpunkt.



Okej. Alla är lärda olika, och alla väljer olika vad dom vill tro på och hur dom vill hantera min häst. Det som jag tror på och som jag använder mot (mina) hästar är lite mer åt att jag respekterar hästen, hästen respekterar mig. Jag tycker att jag kan driva bort hästen från "my space", min "bubbla". men sen när hästen är utanför där, då är den sin egen så att säga. Därför jag inte kna förstår hur man kan stå utanf staketet och styra hästen, visst några meter såklart. Men inte 20, 30m som krävdes för att den andra ska få plats att komma fram!!
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Vet inget alls om tjejen mer än det du skriver, men du skriver att ni har en vinglig transport som din häst tycker att det är otrevligt att gå upp på, du lastar denna själv fast jag förstod att du då måste vara under 18 (du skrev också att du hade en mindre ponny) och lastar själv trots att den krånglar... Kanske ser tjejen att ni inte kan inte vill hjälpa till, har ingen aning, men först skriver du bara att hon kastar grimskaftet mot hästen, sen svingar hon det mot huvudet tillsammans med haken, det blir liksom alltid värre och värre.



Förstår inte riktigt, du kanske har missuppfattat men det är två olika situationer.

Att det alltid "blir värre och värre". Menar du att jag beskriver det värre och värre varje gång? Ser nu att det verka så. Sorry har vart lite vimsig. Men det som hände var iaf att hon kastade grimskaftet (alltså släppte änden och allt) men hon siktade lixom med haken mot nacken/huvudet/halsen (svårt att förklara och så men ni kanske fattar ungefär?) om du fattar?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hej!

HUR hon hanterar sin häst kan du tyvärr inte ändra på, men ta ett snack med henne om hur din häst ska hanteras.

Och angående "går man in i hagen och sjasa bort den andre på väg in har jag varit med om flertalet hästar som inte flyttat sig när man kommer utan snarare gått på. I flera fall har jag varit tvungen att släppa den häst jag hållt i för att inte hamna mellan när den andre hästen skulle på och "döda".

Så alla hästar funkar inte lika- tyvärr.

/Lavinia

Det jag reagerade på var som sagt inte att hon schasade bort den, utan hur hon gjorde det. Även om jag (ja även om jag inte ände hästen) hellre hade gått in i hage längre bort och kunnat gå till min häst utan att den andra var emellan. Sen när man kmr med sin häst räcker det ofta att smacka, låta lite, eller vifta och hålla på.

MIN ÅSIKT SOM INGEN HÄR INNE KAN ÄNDRA PÅ
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag leder väldigt sällan en häst i hagen med "haken" fast, isf en panikhake. Annars trär jag andra änden igenom så att man kan släppa om det är så. Förstår inte hur man kan driva bort en ranghögre häst från sin rättmätiga" plats och få den at stannaborta därifrån , men aja, det går kanske.

Personligen brukar jag alltid försöka vara två när jag hämtar häst, så att någon kan hjälpa till med grinden (om en annan häst vill smita med, en ranghögre häst står ivägen osv.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Visst kan du prata med tjejen om hur du vill ha din häst hanterad men det är ju samtidigt upp till dig om du låter henne hantera din häst eller ej. Om du inte litar på henne är det ju inga problem att helt enkelt vara på plats de dagarna som är hennes och ta hand om din häst själv. Du har ju själv ansvar för din häst och är ju aldrig tvungen att utnyttja stallets kollektiv om du inte vill så länge som du sköter din del ändå. Men, kanske är inte frågan tillräckligt viktig för dig för att vara värd att lägga den tiden/energin? I så fall är nog inte problemet så stort som det verkar.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag leder väldigt sällan en häst i hagen med "haken" fast, isf en panikhake. Annars trär jag andra änden igenom så att man kan släppa om det är så. Förstår inte hur man kan driva bort en ranghögre häst från sin rättmätiga" plats och få den at stannaborta därifrån , men aja, det går kanske.

Personligen brukar jag alltid försöka vara två när jag hämtar häst, så att någon kan hjälpa till med grinden (om en annan häst vill smita med, en ranghögre häst står ivägen osv.

Fast den ranghögas rättmätiga plats är ju där människan säger att denne ska vara. Det har alla fullvuxna och normalt väluppfostrade hästar jag mött förstått, att när en människa kliver in i hagen övergår ledarrollen till den personen.

Och visst är det bra att vara två om man ska hämta sin häst, men knappast en möjlighet för alla. Och hästar ska banne mig inte flockas vid grinden och vägra flytta på sig. Det är ohyfsat och respektlöst! Finns risk för smitning kan en "grindfålla" vara nödvändig, vilket jag tycker känns väldigt tryggt att ha till hagar med fler än 2-3 hästar.

I övrigt trycker jag att du självklart ska ta upp hur du vill att din häst ska hanteras, men krävs det överdrivet mycket extra att utföra jourjobb på din häst, så tycker jag du även få vara beredd att hon/vissa kan säga ifrån. Som andra sagt så måste man i ett kollektivstall ta sitt ansvar och se till att ens häst är okomplicerad att hantera.

Och det är ju faktiskt inte hennes ansvar att behöva genomgå "trial and error" med era hästar, varför hade ingen sagt från början att en av hästarna som går tillsammans med hennes är lite koko? Jag vet t ex med mig att min ponny är som en huggorm på allt och alla, det säger jag till nytt folk så dom har en ärlig chans att undvika problem med honom. T ex sönderrivna kläder, uppätna småhundar och blåmärken.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Alltså...hm...jag ser inte riktigt problemet här faktiskt? Eller är jag lite seg idag...kanske, men jag tycker då inte denna tjejen gjort ngt jättedramatiskt?

VAD exakt är det som stör dig? Du säger hennes hantering av hästar men det enda exemplet vi fått är hennes försök till lasthjälp som blev fel och hämta sin häst från hagen där hon fick mota bort en annan?'

fattar noll:confused:
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag leder väldigt sällan en häst i hagen med "haken" fast, isf en panikhake. Annars trär jag andra änden igenom så att man kan släppa om det är så. Förstår inte hur man kan driva bort en ranghögre häst från sin rättmätiga" plats och få den at stannaborta därifrån , men aja, det går kanske.

Personligen brukar jag alltid försöka vara två när jag hämtar häst, så att någon kan hjälpa till med grinden (om en annan häst vill smita med, en ranghögre häst står ivägen osv.

Om människan är högst i rang så är det inga bekymmer att köra bort ranghöga hästar. Hämtar jag en häst i hagen så är det min förbannade skyldighet att skydda hästen jag hanterar och köra bort alla andra. Självklart ska man kunna köra bort ranghöga hästar.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hej!

Jag håller med i sak, men upplever inte att de ranghöga hästarna är det stora problemet. Snarare är de hästar som inte har respekt för människor (eller andra hästar) de som är farliga. Och i det läget släpper jag alltid min extremt ranglåga häst för att inte hamna mellan när hon blir jagad av de hästar som inte fungerar i flock (och dom finns tyvärr). Vi hade en i förra stallet som jagade de hästar den inte gillade och kunde komma långt ifrån i fullt ös med slickade öron så fort den såg att de ranglåga satt fast. Ett tag fick vi ha longerpisk med i hagen för att ens kunna ta in våra andra hästar (problemhästen togs senare bort eftersom ägarna inte hade tid med den och den hade skador och hältor både här och där).

Lyckligtvis är dessa hästar rätt sällsynta och de flesta accepterar att inte gå på när man hämtar sina hästar.

/Lavinia

Om människan är högst i rang så är det inga bekymmer att köra bort ranghöga hästar. Hämtar jag en häst i hagen så är det min förbannade skyldighet att skydda hästen jag hanterar och köra bort alla andra. Självklart ska man kunna köra bort ranghöga hästar.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Ja förstår, äger man inte hästen kan det vara svårt att göra något åt det. Någonstans måste man tänka på sin egen säkerhet också och inte kan man skydda sin häst om man fått en hov i pannan. Nu har vi mest islandshästar i hagen och alla utom en har varit problemfria på alla ställen jag stått, men en kort period hade jag ett spö med mig för säkerhets skull, tror inte det hänt något men hon hade mycket väl kunnat göra ett utfall.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Om människan är högst i rang så är det inga bekymmer att köra bort ranghöga hästar. .

Men jag har inga problem med att köra bort den hästen eller andra med hjälpa av mitt kroppsspråk, "aura" osv osv osv bla bla bla. Men alla människor är inte självklart högre än hästar, det är inte automatiskt så bara för att en människa är det. man måste ju änna förtjäna hästens respekt.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men jag har inga problem med att köra bort den hästen eller andra med hjälpa av mitt kroppsspråk, "aura" osv osv osv bla bla bla. Men alla människor är inte självklart högre än hästar, det är inte automatiskt så bara för att en människa är det. man måste ju änna förtjäna hästens respekt.

Det är väl ändå i ägarens intresse att hästen är fostrad på ett sätt där människan, oavsett människa, står högst i rang. För annars går det väldigt illa då en människa på 70 kg inte har mycket att komma med mot 500 kg häst som anser sig stå högst i rang.

Ocn att be en häst, oavsett rang, flytta på sig är inte en respektlös handling från en människa. Är hästen i vägen är den en självklar handling. Så jag förstår inte ens vad detta "förtjäna respekt" kommer ifrån ens. Du får gärna förklara lite djupare, t ex hur det ska fungera med andras hästar?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det jag hade reagerat på är om någon kommit med pisken och slagit min häst för att denne inte ville gå i transporten. Jag hade ryckt pisken ur handen på människan och brytit den i småbitar!

Dock ser jag inget fel i att jaga iväg en häst som står och blockerar då jag hämtar min häst som är lägre i rang. Mitt sto stod ihop med ett 3årigt sto som var hanterad som en gullegris och därför gärna hoppade upp i famnen på en och blev sur då man bad henne gå och sparkade bakut, denne häst var en stark individ och även högre i rang än min häst, hon kunde valla undan min häst då jag hämtade henne i hagen. Jag sa till ägarna att jag tar med mig rep, hink eller vad som helst i hagen och far hästen mot mig kastar jag för jag tänker inte riskera att bli sparkad då jag hämtar min häst. Jag riskerar inte min säkerhet och jagar heller iväg en häst jag är osäker på då jag hämtar min.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Lillakumpula: Det handlar ju knappast om ren råstyrka? VAD i hästvärlden kan du vinna med din egen vikt eller styrka? Min häst är till exempel högsta chef i sin hage, men han kan inte ens bita en annan häst (han typ slickar den när han försöker) och han har aldrig sparkat någon. Han är bara självsäker, trygg i sig själv och såklart kan han hota men han har aldrig rört (alltså sparkat, bitit, han har ju vallat dom osv men ni fattar vad jag menar) vid dom andra i syftet att visa att han har högre rang. Det funkar att göra samma med människor. Det handlar om att visa att man tillhör flocken men är "klokare" än hästen och att den därför ska följa dig.

(Med respekt menar jag alltså att du måste göra dig förtjänt av hästens respekt (obs inte respekt=rädsla typ, utan respekt=tillit etc)

Jag följer Klaus Klaus Ferdinand Hempfling, och enligt hans metoder så behöver du aldrig röra vid hästen för nånting, det handlar om att lära dig ahntera din egen kropp och vad du sänder för signaler. Jag har försökt träna mina häster så mkt som möjligt så och det funkar utmärkt. Jag brukar även av ren vana fortsätta bete mig lika dant med andra hästar och dom svarar oftast som dom ska trots att dom inte är tränade.



MissourisTopsanna: Ja, jag har också haft med ett spö in i en hage för nåt år sen (en annan häst som hade väldigt mkt typ hingsttendens och vaktade allt och alla ) men då för att kunna "freda" sig eller vad man ska säga . Jag ser heller ABSOLUT INGET FEL i att försvara sig själv i farliga situationer!

Men jag förstår inte varför hon direkt gick till spänne/grimskaft mot nacke typ. Varför inte börja med att ryta-vifta armar-slå grimskaft i marken-veva det i luften. SEN om inget had ehjälpt, ja då kan jag väl kanske förstå att man tar allting ett steg längre då (även om jag inte hade gjort det). Men varför gav hon inte hästen en cj´hans ens att gå undan för enklare tecken?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 537
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp