Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men jag förstår inte varför hon direkt gick till spänne/grimskaft mot nacke typ. Varför inte börja med att ryta-vifta armar-slå grimskaft i marken-veva det i luften. SEN om inget had ehjälpt, ja då kan jag väl kanske förstå att man tar allting ett steg längre då (även om jag inte hade gjort det). Men varför gav hon inte hästen en cj´hans ens att gå undan för enklare tecken?

Fråga henne, vi kan inte svara på det.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Lillakumpula: Det handlar ju knappast om ren råstyrka? VAD i hästvärlden kan du vinna med din egen vikt eller styrka? Min häst är till exempel högsta chef i sin hage, men han kan inte ens bita en annan häst (han typ slickar den när han försöker) och han har aldrig sparkat någon. Han är bara självsäker, trygg i sig själv och såklart kan han hota men han har aldrig rört (alltså sparkat, bitit, han har ju vallat dom osv men ni fattar vad jag menar) vid dom andra i syftet att visa att han har högre rang. Det funkar att göra samma med människor. Det handlar om att visa att man tillhör flocken men är "klokare" än hästen och att den därför ska följa dig.

Det är väl såklart att storleksskillnaden mellan häst och människa är en viktig aspekt i hästhanteringen. Och vad kan man som människa vinna med ens fysiska styrka? Ja absolut ingeting och det var det jag försöke få fram. En häst som inte förstår att människor är högre i rang är farlig, och därför bör det vara i ägarens intresse att uppfostra hästen korrekt, inte för omgivningen att "visa hästen respekt" och välja att gå runt.

Då har din häst aldrig fått sin rang utmanad, eller så är han inte bossen som du tror. Sätt dit en kaxig unghäst lär du få se lite action såvida han inte väljer att abdikera. Jag har sett ett flertal ranghöga hästar i alla möjliga olika flockar bita ifrån ordentligt, fullt naturligt när en underlägsen häst tar sig för stora friheter, inte lyssnar eller försöker klättra i rang. Det är så hästar gör.


(Med respekt menar jag alltså att du måste göra dig förtjänt av hästens respekt (obs inte respekt=rädsla typ, utan respekt=tillit etc)

Men HUR menar du att man ska förtjäna hästens respekt? Vad har man gjort för att inte ha den från första början?

Jag följer Klaus Klaus Ferdinand Hempfling, och enligt hans metoder så behöver du aldrig röra vid hästen för nånting, det handlar om att lära dig ahntera din egen kropp och vad du sänder för signaler. Jag har försökt träna mina häster så mkt som möjligt så och det funkar utmärkt. Jag brukar även av ren vana fortsätta bete mig lika dant med andra hästar och dom svarar oftast som dom ska trots att dom inte är tränade.

Men vad har det med saken att göra?:confused: Din metod är att bara använda kroppen, självklart fungerar det med dom flesta normalt funtande och väluppfostrade hästarna i det flesta situationerna. Men det är inte den enda metoden som finns, och att få ett grimskaft snärtat på/mot sig är inget en häst far illa av.

Jag använder själv kropp och röst så långt det räcker. Men ibland räcker inte det, och idag var jag t ex tvungen att drämma middagspåsen på en av hästarna för att han skulle sluta trängas mot mig. Det var inte respektlöst av mig, det var respektlöst av hästen att ta sig friheten att sura och knuffas mot mig.

Precis som det var respektlöst av hästen som stod och trängdes vid grinden att inte flytta på sig. Du har din metod att flytta på honom, hon har sin.


Sen tror jag dock att du ser situationen som värre än vad den var, för du verkar vara väldigt inne på att ditt sätt är det enda sättet och då brukar man inte se speciellt nyanserat på saker och ting...
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Kanske RoyalRocket menar att hon kunde ha först frågat hästen om den kunde flytta sig, och om den inte lyssnat då sagt till på skarpen?

Såklart ber man alltid hästen först. :) Men en häst som inte flyttar sig måste man tyvärr vara hårdare med.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Kanske RoyalRocket menar att hon kunde ha först frågat hästen om den kunde flytta sig, och om den inte lyssnat då sagt till på skarpen?

Såklart ber man alltid hästen först. :) Men en häst som inte flyttar sig måste man tyvärr vara hårdare med.


Precis så jag menade :)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Då har din häst aldrig fått sin rang utmanad, eller så är han inte bossen som du tror. Sätt dit en kaxig unghäst lär du få se lite action såvida han inte väljer att abdikera. Jag har sett ett flertal ranghöga hästar i alla möjliga olika flockar bita ifrån ordentligt, fullt naturligt när en underlägsen häst tar sig för stora friheter, inte lyssnar eller försöker klättra i rang. Det är så hästar gör.

Han går med tre unghästar. Gick med en häst förut som var hingst till 8 års ålder.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men vad har det med saken att göra?:confused: Din metod är att bara använda kroppen, självklart fungerar det med dom flesta normalt funtande och väluppfostrade hästarna i det flesta situationerna. Men det är inte den enda metoden som finns, och att få ett grimskaft snärtat på/mot sig är inget en häst far illa av.

Jag använder själv kropp och röst så långt det räcker. Men ibland räcker inte det, och idag var jag t ex tvungen att drämma middagspåsen på en av hästarna för att han skulle sluta trängas mot mig. Det var inte respektlöst av mig, det var respektlöst av hästen att ta sig friheten att sura och knuffas mot mig.


Vad det har med saken att göra? Någon här inne (vet inte om det var du) undrade hur jag menade med det jag skrev och då förklarade jag?


Ja, ibland räcker det inte, men jag antar att du först "bad" hästen att sluta, dvs kanske sträcka på sig smacka låta eller hur du ni gör. Eller använde du påsen med en gång?


Jg har aldrig sagt något om respektlöshet från människa mot häst. Däremot kan jag tycka att man måste ge hästen en ärlig chans först att göra det man ber om.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men HUR menar du att man ska förtjäna hästens respekt? Vad har man gjort för att inte ha den från första början?


Men en häst kan väl inte lita på alla människor den träffar bara för att den känner "sin egen"?
Det är som att du skulle tro att alla människor alltid talar sanning bara för att din bästa vän gör det. Lite väl hårddraget kanske men principen är ju ändå lite lik.
Eller för den delen: Litar du på att alla hästar du träffar bara för att du litar på din egen?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men en häst kan väl inte lita på alla människor den träffar bara för att den känner "sin egen"?
Det är som att du skulle tro att alla människor alltid talar sanning bara för att din bästa vän gör det. Lite väl hårddraget kanske men principen är ju ändå lite lik.
Eller för den delen: Litar du på att alla hästar du träffar bara för att du litar på din egen?

Ska man ha hästen i ett stall där andra behöver hantera din häst så måste den ha en grundläggande respekt och tillit för alla människor och alla hästvana måste kunna hantera hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det är skillnad på en ranghög häst och en Ranghög häst. De bästa ledarna behöver inte fajtas, de bara är självklara i sin position. De är oftas de som vill klättra i hiarkin som utmanar, men då handlar det oftast om att den som är högsta hönset, ja menar hästen inte är helt självklar i sin roll. I annat fall lär underhuggaren få sig en liten nöt ;) och de snabbt
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

kl

Hur har dte gått nu då?

Har tjejen "kommit in " mer i era stallrutiner?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det är skillnad på en ranghög häst och en Ranghög häst. De bästa ledarna behöver inte fajtas, de bara är självklara i sin position. De är oftas de som vill klättra i hiarkin som utmanar, men då handlar det oftast om att den som är högsta hönset, ja menar hästen inte är helt självklar i sin roll. I annat fall lär underhuggaren få sig en liten nöt ;) och de snabbt


Hängde inte riktigt med. Men menar du att det är dom som försöker förbätttra sin ställning som är mest "våldsamma" eller hur menar du? :P
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

kl

Hur har dte gått nu då?

Har tjejen "kommit in " mer i era stallrutiner?

Ja det funkar ganska bra :) Jag har i allal fall försökt ta dom "besvärligaste" hästarna när jag är med henne så att jag kan visa henne hur vi gör och hon anpassar sig och så, inte n sån här somm bara vill göra på sitt sätt och ingen annans. Så det var nog mest att det var ända sättet som kunde hantare det på innan hon lärt sig nåt nytt ;)
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Då förstår jag i sådana fall bättre, jag tolkade TS som att hon mest reagerade på att personen i frågan brukade "våld" mot hästen.

Däremot har ju TS själv sagt att denna häst är konstig (kommer inte ihåg den exakta formuleringen) vilket då såklart kan ha bidragit till att personen gick på så hårt från början. Sen vet inte heller om personen faktiskt försökte flytta på hästen mildare, med t ex hjälp av röst. För jag antar att TS befann sig på avstånd och såg detta, annars hade hon väl ingript och sagt hur man bäst hanterar den hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Vad det har med saken att göra? Någon här inne (vet inte om det var du) undrade hur jag menade med det jag skrev och då förklarade jag?

Det var jag som frågade, men jag har svårt att se vad en metodförklaring säger om att "förtjäna respekt".

Ja, ibland räcker det inte, men jag antar att du först "bad" hästen att sluta, dvs kanske sträcka på sig smacka låta eller hur du ni gör. Eller använde du påsen med en gång?

Jag röt ifrån, hästen fortsatte att bete sig och då åkte höpåsen på hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Men en häst kan väl inte lita på alla människor den träffar bara för att den känner "sin egen"?
Det är som att du skulle tro att alla människor alltid talar sanning bara för att din bästa vän gör det. Lite väl hårddraget kanske men principen är ju ändå lite lik.
Eller för den delen: Litar du på att alla hästar du träffar bara för att du litar på din egen?

Håller med Lobelia i hennes svar på denna fråga, och var exakt det jag ville få fram.

Jag litar på alla vuxna och normalt uppfostrade hästar som uppvisar ett normalt beteende, speciellt om (stall)ägaren anser att jag ska kunna hantera den hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Hej!

Och hur vet du att hästen är normalt uppfostrad och med ett normalt beteende, om du inte hanterat den innan??

För mig som står i delkollektiv är det en viktig fråga. Jag ser ju hur hästarna beter sig helt olika med olika människor, vissa har problem att få ut dom i hagen på mornarna, andra att få in dom. Och så länge de går i hagen och man inte behöver hålla på med dom, hur ska man då veta huruvida de är "normalt uppfostrade" eller ej. Hästarnas mattar anser ju alltid att de är väluppfostrade.

/Lavinia, som väljer att hantera andras hästar (som jag inte känner) med lite extra försiktighet, det är inte alltid de är så väluppfostrade som man kunde önska.

Håller med Lobelia i hennes svar på denna fråga, och var exakt det jag ville få fram.

Jag litar på alla vuxna och normalt uppfostrade hästar som uppvisar ett normalt beteende, speciellt om (stall)ägaren anser att jag ska kunna hantera den hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Jag förmodar att hästar som står uppstallad där jag/"okända" ska kunna hantera hästen, är "normala". OM hästen står på en sådan anläggning men har problem antar jag att (stall)ägaren tar sitt ansvar och informerar personerna som kan komma i kontakt med hästen, samt ger en valmöjligheten om man vill hantera hästen eller ej.

Det jag dock undrar är om det sitter mer i människorna än i hästarna, att det blir sådana skillnader i hanteringen? Jag upplever det som att hästar "vet" att dom kan komma undan med vissa saker beroende på vem det är som håller i grimskaftet. Visst har det en del med uppfostran att göra, men betydligt mycket mer i hur man hanterar hästen.

Visst hanterar jag också andras hästar annorlunda. Ska jag ta in en häst är det grimma på, fastspänd som den ska och allt sånt. Med min egen slänger jag grimskaftet över ryggen på honom och säger "stanna" om han går iväg för långt i förväg:o

Det har dock inte med tillit till hästen att göra. Alla hästar, även min egen, kan bli rädd. Och ska någon annans häst lyckas slita sig från mig och skadas, så ska jag då ha gjort allt jag kunnat inom rimliga ramar för att förhindra att det hände.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Det jag dock undrar är om det sitter mer i människorna än i hästarna, att det blir sådana skillnader i hanteringen? Jag upplever det som att hästar "vet" att dom kan komma undan med vissa saker beroende på vem det är som håller i grimskaftet. Visst har det en del med uppfostran att göra, men betydligt mycket mer i hur man hanterar hästen.



Det har dock inte med tillit till hästen att göra. Alla hästar, även min egen, kan bli rädd. Och ska någon annans häst lyckas slita sig från mig och skadas, så ska jag då ha gjort allt jag kunnat inom rimliga ramar för att förhindra att det hände.


Det första: Det är det jag har försökt at mena lite men det har nog inte gått fram. Kanske var dålig formulering "ha respekt/tillit". Men en del människor har aldrig några problem med vilken häst som helst medan andra har jätte problem. Vi har tex även ett litet (surigt bitchigt you name it) ponnysto. Både ponnyer och ston kan ju vara rätt bestämda och tjuriga av sig. Men den här damen har ingen haft problem med, alla vet att ha med sig ett kedjegrimskaft och då är hon alltid jättesnäll. Hon har till och med gott som ridläger ponny. Men på nyårsafton kl 7 så ringer hon som ska ha jouren och säger att hennes sambo är och tar in hästarna. Förutom att våran ponny som frusit fast på gårdsplanen och vägrar röra på sig. Kmr inte ihåg hur det löste sig, men skulle tro att hon tröttnade efter en halvtimme och gick in. Men det är ett exempel på hur människor som inte har haft jätte mkt kontakt med hästar helt enkelt varken kan läsa eller förmedla rätt signaler till hästar. (sambon i fråga tar hand om hennes 2 hästar vissa dagar men inga andra har han ju direkt träffat)


det andra: Jag menar, om vi drar ett väldigt överdrivet exempel då. En häst som har blivit misshandlad med spö. Den kommer gansnka troligt vara rädd för spön. Men med träning (och "kärlek", omtanke kasnke är ett bättre ord?) från en människa, så kan det nog hända att just den människan kmr få stryka över hästen med ett spö. Men hur många tror att vilken främling som helst kommer få göra det bara för att ägaren har tränat och år göra det själv?
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

det andra: Jag menar, om vi drar ett väldigt överdrivet exempel då. En häst som har blivit misshandlad med spö. Den kommer gansnka troligt vara rädd för spön. Men med träning (och "kärlek", omtanke kasnke är ett bättre ord?) från en människa, så kan det nog hända att just den människan kmr få stryka över hästen med ett spö. Men hur många tror att vilken främling som helst kommer få göra det bara för att ägaren har tränat och år göra det själv?

Men varför skulle jag stryka med ett spö på någon annans häst? Som dessutom har en trist historia med spön?:confused: Är hästen så brutalt aggressiv att jag måste gå in med spö i hagen för att kunna hämta min häst, men inte kan göra det då pga hästens historia, ja då får ju ägaren flytta den till en annan hage.

Vi snackar väl ändå om att kunna utföra lättare hantering av andras hästar? Som jourjobb och kunna hämta sin egen häst ur hagen i frågan.

Och därför undrar jag hur förtjänande av respekt och tillit kommer in i för sådan simpel och minimal hantering. Precis som Lobelia skrev:

Ska man ha hästen i ett stall där andra behöver hantera din häst så måste den ha en grundläggande respekt och tillit för alla människor och alla hästvana måste kunna hantera hästen.
 
Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.

Nejnej! Spöt var bara ett exempel på att en människa inte lika med alla människor!

Menaade inte att det har någonting att göra med någon häst jag känner till :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp