Bukefalos 28 år!

Ny systemkamera

Springsteen

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp.

Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja uppgradera mig lite.

Objektiven jag har till min D90 är ett Tamron 70-200 mm f/2.8 och ett Nikon 50 mm f/1.8 och jag vill gärna kunna använda dom till den nya kameran.

Så om man vill ha något lite bättre än en D90, vad är nästa kliv på stegen?
 
Sv: Ny systemkamera

Jag har tittat lite på Nikon D600 samt Nikon D7000, funderar på om det är värt att lägga mer än dubbla priset på en D600 än en D7000.


Tanken är väl att om jag köper t.ex. en D7000 att försöka hitta ett objektiv som är runt 30-70 mm och f/2.8.
För att komplettera mitt 50 mm och min 70-200 mm.
 
Sv: Ny systemkamera

Jag har en D7000 som jag är grymt nöjd med. Jag har ännu inte råkat ut för att kameran på något vis begränsat mig.

D600 har jag aldrig provat, men har en bekant som köpte en sådan tidigare i höstas och han är inte särskilt imponerad. I studio, där man verkligen har nytta av fx-sensorn, anser han att den är otillräcklig - levererar för dåligt avseende skärpa och upplösning.

Men, då är jag en glad amatör medan han jobbar med att "tillverka" spelgrafik, så säkert ser vi helt olika på den saken :)
 
Sv: Ny systemkamera

Vad är det som gör att du vill uppgradera? Vad saknar du i den kamera som du har?

Många gånger är det ju bättre att lägga pengarna på bra objektiv. Men det är så klart beroende på vad man är ute efter.
 
Sv: Ny systemkamera

Jag har nog fram för allt tröttnat på kameran och känner att jag vill ha något nytt. Jag tycker även att den hanterar ISO ganska dåligt.

Sen så irriterar jag mig extremt på att filmfunktionen är rätt så jobbig.
Då har jag hellre ingen filmfunktion eller en kamera med bättre filmfunktion än D90. Om jag har förstått rätt så
är det bättre filmfuntion på t.ex D7000?

I övrigt är jag nöjd med kameran.

Men då är det kanske mer värt att köpa nya objektiv? Jag köpte mitt 70-200 mm för att få lite variation, men kameran känns fortfarande tråkig.
 
Sv: Ny systemkamera

Jag använder också en D7000 som jag är riktigt nöjd med! Begränsningen sitter helt klart inte i kameran för min del
 
Sv: Ny systemkamera

Den är funkar bra att filma med, förutom att man måste ställa in fokus själv då.
Har dock köpt en separat mikrofon för att inte få med så mycket vindljud. Om du kollar Zassoos senaste film i dressyrfilmtråden så är den filmad med min kamera på kvällen i ett halvmörkt ridhus (och utan externa mikrofonen).

Ett plus för mig är att den kan filma 20 min i sträck. Jag brukar då ställa den på ett stativ intill ridbanan och låta den filma en del av vissa ridpass :)
 
Sv: Ny systemkamera

Främst Nikon 18-200/3.5-5.6 och Nikon 40/2.8 (den sistnämnda är verkligen :love: både för makro och inomhusfoto, vida överlägset 50 mm tycker jag).

Har även ett Tamron 28-75/2.8 men det är ingen större favorit faktiskt, mest sambon som använder det. Sambon har för övrigt en D300s som också är trevlig, men faktiskt så föredrar jag D7000 då, och jag tycker inte det blir sämre bilder från den. Däremot tror jag D300s är bättre som filmkamera, jag filmar i stort sett aldrig...
 
Sv: Ny systemkamera

Jag har fortfarande inte införskaffat en ny kamera. Jag kan verkligen inte bestämma mig. :p

Åkte iväg för att känna på D7000 idag. Dom hade ingen D600 inne men D7000 kändes helt ok i handen.

Men dom hade en D800, jisses vad härlig den var att hålla i, den nästan tiggde om att få följa med hem, men jag vete tusan om
jag vill spendera dom pengarna på en kamera.
 
Sv: Ny systemkamera

Köper du en d600 kommer dina objektiv inte duga. Det som blir väldigt bra med en mindre sensor brister på en fullformat.

Jag hade köpt en d7000 och lagt resten av pengarna på optik :D

För att ha roligt är det absolut mer variation som gäller, jag har tex en 12-28:a som livar upp om man tröttnat på den stadiga, alltid välfungerande fasta 35:an.

Tamron har en 28-75 f2.8 som är är en riktigt grym normalzoom!
 
Sv: Ny systemkamera

Tack för tipset! Så dom fungerar inte alls till en fullformat?

Ja köper jag en D7000 kan jag lägga över 10 000 på optik.
 
Systemkamera

Hej! :)

Om jag lagt tråden fel så säg till..är ny och har ingen aning typ. ;)
Jo jag letar efter en bra systemkamera , jag älskar och fotografera hästar. :)

Eftersom jag inte har så mycket pengar har väl runt 2600 om ett tag. Så jag kollar mest på blocket. ;) Jag har kollat på Nikon d3000 med objektiv 70-300mm. Något som kan rekommenderas? Har läst att det är väldigt bra. Det är ju objektivet som gör mycket.:D Har ni något annat tips? så skriv. :rofl:
 
Sv: Systemkamera

Nikon D3000 är en bra nybörjarkamera o 70-300 är ju ett zoom-objektiv, så bra att fota hästar osv med! Tycker absolut du kan köra på ett sånt nu, o sen byta upp dig när du kan fota bättre osv :)
 
Sv: Systemkamera

Tack! Tror jag ska köra på det. :) Jag är en person som lär sig snabbt.. ;) Har alltid velat ha en system kamera. Har ju alltid haft min kompakt kamera som verkligen inte är bra. :(
 
Sv: Systemkamera

vill du fota hästar som rör sig i ridhus så kommer nog inte det objektivet att duga pga dåligt ljusinsläpp. Men det kommer garanterat att funka utmärkt utomhus i dagsljus :)
 
Sv: Systemkamera

Vilket objektiv som är lämpligt beror ju helt på vad du ska fota, hästar förstår jag, men i vilken miljö?

Tänk på att 70-300 mm är ett zoomobjektiv, så vill du fota något på nära avstånd kommer du också väldigt nära inpå. Är det på hästtävlingar du ska fota, där man inte har möjlighet att gå närmare, kan det vara skönt med en telezoom. Men om du fotar hästar "hemma" i hagen och på ridbanan kan en telezoom kännas begränsade åt andra håller, dvs att du måste gå så långt ifrån allt du fotar för att då med allt i bilden.

En brännvid på ca 50 mm kan jämföras med vad man ser, så har du inget annat objektiv med kortare brännvidd kanske det kan vara klokt att börja med ett objektiv med lite kortare brännvidd, så du inte känner dig så begränsad och måste stå på långt avstånd från allt du fotar.

För att fota inomhus måste du även lägga fokus vid objektivets bländartal (ljuskänslighet). Då måste du ned på bländaral på 2.8 eller lägre, men då får man också gå upp i pris. Snåla inte på kostnaden, det är mycket bättre att köpa ett ordentligt objektiv från början än att snåla och sen inse att objektivet inte räcker till.
 
Sv: Systemkamera

Pentax k-r :love:

pentax är underskattat man får betydligt mer för prislappen än om du köper nikon eller Canon i samma prisklass.
Brukar säga att köpa nikon och Canon är som att handla märkes kläder. Man vet att man får bra kvalitet men du betalt väldigt mycket extra för märket.

Jag kör ju pentax k-r själv men det har ju kommit flera efterföljare men tror även prislappen är något högre på de senare.

K-r tror jag ligger på 6 till 7 bilder/sekund vilket är en fördel vid fotografering av rörliga motiv och ison går att dra upp till 25 600 men då får man räkna med en del brus.
Ett pluss är juh dessutom att dem är sjukt snygg i alla dess färger :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
IT & mobiler kan börja med att säga att jag är helt kass på detta med fotografering och har ingen aning om vad jag söker, men tänkte att ni kanske...
Svar
1
· Visningar
406
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
366
IT & mobiler Jag funderar på att köpa ett objektiv till min sambos kamera när han fyller år, som han vill kunna fota fåglar med. Jag kan ingenting om...
Svar
15
· Visningar
1 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp