Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Just nu går jag inte ens in på mitt avanzakonto är ju bara deprimerande. Har gjort lite köp de sista dagarna iallafall fast blev lite trött när det gick ner 10 procent till dagen efter jag köpte lite olika aktier. Var iallafall bara utdelningsaktier så jag får ju tillbaka en del iallafall. Tror iallafall att det blir bra på längre sikt. Hur gör ni andra just nu?
Köper som vanligt, månadsspar och extra inkomster (säljer bla kurslitteratur nu). Kommer även köpa för de utdelningar som snart kommer, hoppas börsen håller sig lite låg en stund till 😊
 
Jag har två konton på Lysa. Vågar inte heller gå in och kolla :crazy:. Satte in en summa för 1,5 år sen och månadssparat där sedan dess. Men dom pengarna är ju främst tänkta att användas vid pension om ca 30 år så försöker inte panika allt för mycket. Har ett sparkonto på vanligt bankkonto också.
 
Jag har legat kvar i mina fonder, men sålde av lite aktier i onsdags som närmade sig GAV. Dels för att det kändes som att de kommer dippa mera och dels för att frigöra lite kapital att shoppa för. Köpte tillbaka lite i några av bolagen under den rejäla dippen och avvaktar mera i en del andra. Känns som att det kommer bli svajigt framöver och så klart svårt att pricka någon form av lägstanivå, men jag tyckte att jag hade köpt bolagen på en bra nivå tidigare så om jag kan komma in ännu lägre är jag nöjd. Skulle jag komma in lite högre än tidigare så är det fortfarande en nivå som känns prisvärd :)
 
Jag hade bara relativt lite fonder och inga enskilda aktier men fegade ur och sålde alla fondandelar i onsdags trodde jag, det visade sig sen att det är en fördröjning på ett par bankdagar så jag lyckades nog pricka in värsta raset :(

Kommer vänta någon vecka åtminstone med att köpa för det känns som att krisen kan bli långvarig och det känns i nuläget för osäkert för mig.
 
Jag hade bara relativt lite fonder och inga enskilda aktier men fegade ur och sålde alla fondandelar i onsdags trodde jag, det visade sig sen att det är en fördröjning på ett par bankdagar så jag lyckades nog pricka in värsta raset :(

Kommer vänta någon vecka åtminstone med att köpa för det känns som att krisen kan bli långvarig och det känns i nuläget för osäkert för mig.
Men varför sälja om du nu vill köpa? Det allra bästa när det blir turbulent på börsen är att inte alls logga in och kolla sina konton tänker jag. Om man inte loggar in bara för att köpa mer när man får mer för pengarna som jag gör (och blundar för att värdet på mina konton gått ner med cirka 20% på typ 2 veckor). Jag räknar med återhämtning av börsen innan jag behöver plocka ut några pengar.
Och det är väl det viktigaste, aktier och aktiefonder är för långsiktigt sparande, minst 5-10 år.
 
Men varför sälja om du nu vill köpa? Det allra bästa när det blir turbulent på börsen är att inte alls logga in och kolla sina konton tänker jag. Om man inte loggar in bara för att köpa mer när man får mer för pengarna som jag gör (och blundar för att värdet på mina konton gått ner med cirka 20% på typ 2 veckor). Jag räknar med återhämtning av börsen innan jag behöver plocka ut några pengar.
Och det är väl det viktigaste, aktier och aktiefonder är för långsiktigt sparande, minst 5-10 år.
Jag ändrade mig :) nä tanken är att köpa aktier direkt istället för aktiefonder och därför sålde jag de fonder jag hade för jag tyckte det fortfarande var för osäkert läge att köpa. Men det var inte så stort belopp jag hade i fonder så det blev bara ett par tusenlappar i förlust mot vad jag gett. Men det är ändå inte kul att se sitt sparande gå ned och med förlust :( De aktier jag troligen kommer att köpa om ett tag blir motsvarande en indexfond, och kommer att behållas över en längre period.
 
Det är lite intressant att se vilka aktier och fonder som klarar sig hyggligt, och vilka som åker jojo. En av mina amerikanska gick upp 12% i förrgår, och sjönk 22% igår... Om man hade varit mer insatt så hade det nog varit läge att swingtrada nu!
 
Gick in på mitt avanzakonto idag och så illa var det inte som jag befarade. Kontot som helhet ligger faktiskt på plus 2.96 procent sen start och sen senaste köp ligger mina aktier på minus 4.96 procent och fonder på minus 6,96 procent. Jag loggade in för att jag kände att det är bättre att veta än att inte veta.
 
Mycket uppgångar senaste dagarna, jag är just nu ca 5% back sedan årsskiftet och då låg jag på en fin uppsida så det känns helt ok.
Den här uppgången känns inte helt motiverad dock, men vi får väl se hur det utvecklar sig.
 
Mitt ISK går fortsatt ganska bra i denna krisen, NIBE-aktierna går stadigt uppåt vilket är lite förvånande tycker jag. Även Intervacc går plus och kontot har gått plus som helhet detta året där har jag blandat aktier och fonder vilket väl närmast får ses som ett mindre mirakel.

Hur går det för er andra? Jag kommer att få utdelning från ett norskt bolag jag äger aktier i, i norsk valuta. Någon som vet om det påverkar deklaration eller skatt? Jag har ju ett ISK-konto just för enkelheten med de här sakerna.
 
Mitt ISK går fortsatt ganska bra i denna krisen, NIBE-aktierna går stadigt uppåt vilket är lite förvånande tycker jag. Även Intervacc går plus och kontot har gått plus som helhet detta året där har jag blandat aktier och fonder vilket väl närmast får ses som ett mindre mirakel.

Hur går det för er andra? Jag kommer att få utdelning från ett norskt bolag jag äger aktier i, i norsk valuta. Någon som vet om det påverkar deklaration eller skatt? Jag har ju ett ISK-konto just för enkelheten med de här sakerna.
Jag köpte in mig på nibe när den låg som lägst så den går riktigt bra för mig :)

Utländska aktier med utdelning passar bäst att ha på Kaptialförsäkring av skattetekniska skäl. Du kan läsa mer här: https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utlandska-aktier
 
Jag sålde ju av en del bolag som närmade sig GAV och återinvesterade sedan i samma bolag när jag tyckte mig se en botten. Det gav bra resultat och jag är plus sedan årsskiftet.
Passade också på att köpa in mig i lite andra bolag som gått bra sedan värsta dippen.

Dock tycker jag att börsen känns väldigt positiv jämfört med tidningsrubrikerna :laugh: så det känns som att det kanske blir en sättning framöver igen.
 
Jag köpte in mig på nibe när den låg som lägst så den går riktigt bra för mig :)

Utländska aktier med utdelning passar bäst att ha på Kaptialförsäkring av skattetekniska skäl. Du kan läsa mer här: https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utlandska-aktier

Tack
för svar! Jag började kolla på detta lite och tydligen är det så att jag kan fylla i en blankett till norska Skatteverket och få tillbaka en del av skatten på utdelningen. Ska läsa det du länkar till inte lätt att vara nybörjare på börsen mycket att tänka på men lär mig hela tiden. Ja nibe köpte jag in mig i precis när jag startat kontot så då låg de också lågt.
 
Hur tänker ni inför sommaren? Börsen brukar ju tendera att gå ner och handeln brukar vara låg nu under sommaren, något som påverkar hur ni tänker?
 
Försöker återigen ta tag i det här med att göra ngt annat än att spara på hög i min sparbank (jättedålig affär i längden) och har letar konton att ha buffert på. Hittar några med 1 % ränta som högst och ngn har att räntan betalas ut årsvis och ngn har att "räntan kapitaliseras månadsvis" - är det ngt skillnad i slutändan?

(Ja, jag fattar noll av ekonomiskt språk vilket såklart är dumt, men tydligen blir det inte bättre trots att jag försöker googla och läsa på, så förklara gärna med enkla ord och som om jag vore 5 år :) )
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 509
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp