Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Försöker återigen ta tag i det här med att göra ngt annat än att spara på hög i min sparbank (jättedålig affär i längden) och har letar konton att ha buffert på. Hittar några med 1 % ränta som högst och ngn har att räntan betalas ut årsvis och ngn har att "räntan kapitaliseras månadsvis" - är det ngt skillnad i slutändan?

(Ja, jag fattar noll av ekonomiskt språk vilket såklart är dumt, men tydligen blir det inte bättre trots att jag försöker googla och läsa på, så förklara gärna med enkla ord och som om jag vore 5 år :) )
Googla ränta-på-ränta effekt, finns mycket om det.
När räntan betalas ut varje månad ökar den summan du får ränta på med motsvarande pengar. När du får räntan utbetald årsvis missar du de pengarna. Så allt annat lika (ränta i %, fria uttag, insättningsgaranti) så är ränta utbetald varje månad lite bättre.

Men 1% ränta är fortfarande lägre än förväntad inflation, 2%. Om du orkar och vill så försök läs mer om sparande i fonder, särskilt om du tänker att du sparar på lite längre sikt, mer än 3-5 år.
 
Googla ränta-på-ränta effekt, finns mycket om det.
När räntan betalas ut varje månad ökar den summan du får ränta på med motsvarande pengar. När du får räntan utbetald årsvis missar du de pengarna. Så allt annat lika (ränta i %, fria uttag, insättningsgaranti) så är ränta utbetald varje månad lite bättre.

Men 1% ränta är fortfarande lägre än förväntad inflation, 2%. Om du orkar och vill så försök läs mer om sparande i fonder, särskilt om du tänker att du sparar på lite längre sikt, mer än 3-5 år.

Jag vet, har samlat mod och läst på i flera månader nu och har precis (ja för en timme sen!) skapat ett konto hos Avanza med ISK där planen är att spara långsiktigt i indexfonder med låg avgift. Sparkontot är tänkt till bufferten (vågar inte skyffla in alla mina sparade pengar "på börsen" 😱 som den gamla tant jag är) och där är 1% bättre än min banks fantastiska höjning i år från 0 % till 0,15 %ränta... Tänker att det är bättre att ändå våga ha en del i fonder och resten på ett konto med i allafall en skvätt bättre ränta än att som nu ha allt på 0,15 % ränta...

Har koll på att det finns en ränta-på-ränta-effekt och vad den innebär men trots 4 i matte på naturvetenskaplig linje klarar jag inte av att räkna eller "förstå" den. Det verkade logiskt att 1% i årsränta och få den utbetald varje månad var bättre än att få den 1 ggr/år men eftersom jag som sagt är totalt hopplöst totalt dum i huvudet vad gäller konstig "ekonomimatte" (tack och lov att det finns kalkulatorer som kan räkna "ut ränta på ränta" för såna som mig) så ville jag bara dubbelkolla om min känsla var rätt och att det inte bara var ngn lurig omskrivning.
 
Senast ändrad:
Jag vet, har samlat mod och läst på i flera månader nu och har precis (ja för en timme sen!) skapat ett konto hos Avanza med ISK där planen är att spara långsiktigt i indexfonder med låg avgift. Sparkontot är tänkt till bufferten (vågar inte skyffla in alla mina sparade pengar "på börsen" 😱 som den gamla tant jag är) och där är 1% bättre än min banks fantastiska höjning i år från 0 % till 0,15 %ränta... Tänker att det är bättre att ändå våga ha en del i fonder och resten på ett konto med i allafall en skvätt bättre ränta än att som nu ha allt på 0,15 % ränta...

Har koll på att det finns en ränta-på-ränta-effekt och vad den innebär men trots 4 i matte på naturvetenskaplig linje klarar jag inte av att räkna eller "förstå" den. Det verkade logiskt att 1% i årsränta och få den utbetald varje månad var bättre än att få den 1 ggr/år men eftersom jag som sagt är totalt hopplöst totalt dum i huvudet vad gäller konstig "ekonomimatte" (tack och lov att det finns kalkulatorer som kan räkna "ut ränta på ränta" för såna som mig) så ville jag bara dubbelkolla om min känsla var rätt och att det inte bara var ngn lurig omskrivning.

Bättre sent än aldrig att börja :) Man lär sig längs vägens gång. Finns många bra instagramkonton att följa om man har instagram som har många smarta råd.
 
Hoppar in i denna tråden. Jobbar inte för att bli ekonomiskt oberoende men vill lära mig mer om investeringar :) Väljer att ha min frihet nu istället för sen, så har gått från heltid, till 75%, till 55% och det känner jag är en lämplig tjänstgöringsgrad fram till pensionen :D

Börjar nu fundera på att börja spara i fonder. Kommer röra sig om ungefär 10.000-13.500 i månaden som vi behöver placera. Än så länge har vi inte bestämt oss för vilka vi ska spara hos. Vilka har ni? Har fått tips om Avanza, Nordnet och Savr.
 
Hoppar in i denna tråden. Jobbar inte för att bli ekonomiskt oberoende men vill lära mig mer om investeringar :) Väljer att ha min frihet nu istället för sen, så har gått från heltid, till 75%, till 55% och det känner jag är en lämplig tjänstgöringsgrad fram till pensionen :D

Börjar nu fundera på att börja spara i fonder. Kommer röra sig om ungefär 10.000-13.500 i månaden som vi behöver placera. Än så länge har vi inte bestämt oss för vilka vi ska spara hos. Vilka har ni? Har fått tips om Avanza, Nordnet och Savr.

Jag kan ingenting, men följde en länk ifrån tråden i början av året till den här bloggen https://efficientbadass.blogspot.com/2019/08/frueb-investment-school-for_3.html och läst en massa innan jag öppnat konto på Avanza för att spara i "billiga indexfonder"
 
Från början var det mer "fuck-off"-pengar för mig, det kändes orimligt att jag skulle kunna få till ett verkligt oberoende. Nu är det mer att hitta nivån där jag antingen kan gå ner mycket i arbetstid eller fortsätta på heltid ett tag till och sedan sluta lönearbete i någon slags tidig pension. Men svårt att räkna på tycker jag, och svårt att släppa trygghetstanken...
Läste bakåt i tråden och hittade mitt inlägg från december i fjol och inser att så mycket här hänt!!

Jag har gått ner i arbetstid, jobbar nu 80%.
Genom att ha ännu bättre koll på mina utgifter, undvika spontanshopping och fortsätta sälja av prylar jag inte behöver så kan jag trots lägre lön ut spara på samma nivå som innan.
Jag har räknat på hur länge jag behöver jobba för vara ekonomiskt oberoende fram till pension och ha pengar kvar att fylla ut pensionen med och landat i att jag kan sluta jobba när jag fyller 55. Inte långt kvar!!
Men - genom att gå ner till 80% och vara ledig en dag i veckan har jag en helt annan energi! Både för min fritid men också för jobbet och det blir då så mycket roligare igen.

Långt inlägg... Men poängen för mig är
Lev nu - planera och agera för framtiden. Det går att göra båda!
 
Jag måste verkligen komma igång och spara bättre. Men jag har noll koll, jag har sen några år ett avanzakonto med isk och Af konto med lite pengar. Min plan nu är att börja spara mer där eftersom jag har ett ok buffert ( inga barn, hyresrätt så två månadslöner) på ett vanligt bankkonto. Nu tänkte jag istället börja spara lite småsummor till när andan faller på Avanza istället ( några hundralappar här och där) nu kör jag mest planlöst avanza 3 och avanza 6 utan något egentlig tanke mer än att de inte ska ligga på ett sparkonto (som bufferten gör)

Jag har dessutom en bil jag har lån på som jag tänker ska vara borta om cirka 2 å år, pga bankstrul efter separationen (surrealistisk historia bakom!!) ligger lånet på en betydligt längre amorteringstid än så, så jag sparar på ett annat bankkonto och tänker pytsa in runt 15000 extra en gång om året för att bli av med det på den tidsplan jag ursprungligen hade.
Nu sparar jag dom på ett vanligt lönekonto...
Hur ska jag tänka?
 
Jag måste verkligen komma igång och spara bättre. Men jag har noll koll, jag har sen några år ett avanzakonto med isk och Af konto med lite pengar. Min plan nu är att börja spara mer där eftersom jag har ett ok buffert ( inga barn, hyresrätt så två månadslöner) på ett vanligt bankkonto. Nu tänkte jag istället börja spara lite småsummor till när andan faller på Avanza istället ( några hundralappar här och där) nu kör jag mest planlöst avanza 3 och avanza 6 utan något egentlig tanke mer än att de inte ska ligga på ett sparkonto (som bufferten gör)

Jag har dessutom en bil jag har lån på som jag tänker ska vara borta om cirka 2 å år, pga bankstrul efter separationen (surrealistisk historia bakom!!) ligger lånet på en betydligt längre amorteringstid än så, så jag sparar på ett annat bankkonto och tänker pytsa in runt 15000 extra en gång om året för att bli av med det på den tidsplan jag ursprungligen hade.
Nu sparar jag dom på ett vanligt lönekonto...
Hur ska jag tänka?
Är det ett lån som du kan betala av i förtid utan att ändå betala full räntekostnad för upplagd tid? För om du ändå får betala samma räntekostnad kan du kanske hellre sätta pengarna någonstans där de kan växa under tiden. Typ din ISK hos Avanza, eller ett sparkonto med åtminstone någon ränta på. Om inte så tänker jag att de ändå står bättre på ett sparkonto med någon ränta än på lönekonto, under den tid du sparar ihop till en klumpbetalning.
 
Har idag stämt av mitt sparande och investeringar inför 2021 :up:
Har gjort en del fördelningsändringar av sparande i fonder, annars inga stora förändringar. Kommer ligga kvar på samma nivå av månadssparande som förra året, cirka 22%. Ska ändå försöka öka mitt sparande med hjälp av ständigt pågående utrensningar och försäljning av onödiga saker jag har, lite extra inkomst av hobbyverksamhet samt att jag sparar de eventuella pengar som finns kvar på kontot när ny lön kommer.
Jag har i dagsläget nått upp till 59% av mitt mål för ekonomiskt oberoende. Detta trots att jag under året har uppfyllt ett av delmålen på vägen, att gå ner i arbetstid till 80%.

Hur har 2020 gått för er andra i tråden och hur ser det ut för er inför 2021?
 
2020 var briljant! Mina ISK-konton hade en sammanlagd utveckling på 65%. Det är ju rätt okej :angel: Jag har egentligen bestämt att jag inte ska satsa mer pengar i aktier, för jag har inte lust att sätta mig in i det ordentligt. Så planen var att inte köpa något mer utan att spara i fonder. Men pappa hittade en kul aktie som han tyckte att jag kunde köpa, så jag köpte för 2000:-... Azelio. Den har haft en utveckling på 527% sedan dess :D Men min bästa är ändå PowerCell som just nu ligger på 1247%. Även fonderna gick bra efter stordippen i slutet av februari. Planen för 2021 är att inte köpa några aktier utan spara i fonder. Framförallt är planen att satsa en del pengar på mitt hus!
 
Mitt ISK-konto fick en sammanlagd utveckling på över 235% under 2020. Jag hade bra tur, efter att ett fylleköp av en flygel (:angel:) fick mig att sälja av precis innan börsnedgången förra våren. När börsen dalade nedåt satsade jag några kronor på bull & bear-certifikat och hade återigen flow. Försökte vara lite taktisk och satsade på aktier i Storytell när pandemin slog till och folk började gå hemma, gick bra. :) Har sedan dess investerat i företag jag själv har lite intresse av, och det har gett bra resultat hittills.

Äger i nuläget endast 5 olika aktier så det finns gott om utrymme framöver.
 
Mina fonder har haft en utveckling på 5% senaste året, känns blygsamt i sammanhanget;)
Men håller min strategi med jämnt månadssparande i breda indexfonder, känner mig lite för okunnig och försiktig för enskilda aktier.
Har ändå kunnat öka sparandet till en högre nivå och investerar lite drygt 25% av min nettolön.
 
+6,5% på Avanza. +7% på den ena jag har på banken och +11,5 på den andra.

Jag är nöjd ändå, jag har precis börjat lära mig och det viktiga just nu är att det går plus i alla fall!
 
Mitt 2020 gick helt ok! Bäst gick det för premiepensionen, +41% där. Första året jag gjort aktiva val där.

Öppnade också ett konto på Savr med lite dyrare fonder, vilket ser lovande ut hittills. Avanza där jag mest har aktier blev +11%, kanske inget fantastiskt resultat men så länge det är över 10% är jag nöjd.

Inför 2021 känns det som det kan gå precis hur som helst med mina möjligheter att spara :cautious:

Fortfarande långt ifrån ekonomiskt oberoende men fortfarande inställd på att försöka:D
 
Jag har inte följt utvecklingen per tillgångsslag eller så under 2020, men lite plus har det gått. (Grattis till er med betydligt bättre än index!)

Har fokuserat på att spara och kartlägga utgifter. Lyckades nästan, men retligt nog inte riktigt, lägga undan 50% av lön etc. efter skatt. Har nu för första gången gjort en budget för 2021 och med oförändrad inkomst så borde jag kunna spara 52%.

En kul grej som slog mig när jag summerade tillgångarna utifrån värdet 1/1 är att jag numera har mer i tillgångar än i skulder! Även bortsett från bostaden som jag har lån på.
 
Jag har inte följt utvecklingen per tillgångsslag eller så under 2020, men lite plus har det gått. (Grattis till er med betydligt bättre än index!)

Har fokuserat på att spara och kartlägga utgifter. Lyckades nästan, men retligt nog inte riktigt, lägga undan 50% av lön etc. efter skatt. Har nu för första gången gjort en budget för 2021 och med oförändrad inkomst så borde jag kunna spara 52%.

En kul grej som slog mig när jag summerade tillgångarna utifrån värdet 1/1 är att jag numera har mer i tillgångar än i skulder! Även bortsett från bostaden som jag har lån på.
Det kanske man skulle ha haft som ett långsiktigt mål! Mer sparat än CSN-lånet. Vi har ett ganska rejält lån på huset/gården, så mycket pengar kommer jag nog aldrig ha på sparkontot så länge vi bor kvar här. :angel:
 
Jag har inte följt utvecklingen per tillgångsslag eller så under 2020, men lite plus har det gått. (Grattis till er med betydligt bättre än index!)

Har fokuserat på att spara och kartlägga utgifter. Lyckades nästan, men retligt nog inte riktigt, lägga undan 50% av lön etc. efter skatt. Har nu för första gången gjort en budget för 2021 och med oförändrad inkomst så borde jag kunna spara 52%.

En kul grej som slog mig när jag summerade tillgångarna utifrån värdet 1/1 är att jag numera har mer i tillgångar än i skulder! Även bortsett från bostaden som jag har lån på.
Härligt att ha kommit upp i den milstolpen! Jag har sisådär två miljoner kvar tills tillgångarna överskrider skulderna, men en dag så! 😁 Hur ser budgeten ut, vad är det du ska spara in på?
 
Jag har inte heller fått så fantastiska värdeökningar som vissa här i tråden, eftersom jag är en fegis som mest har sparat i fonder. Men jag blir lite peppad att pröva lite aktier också, kanske inga jättesummor men litegrann mest för skojs skull! Kul i vilket fall att se det växa, pga lägenhetsköp och renovering hade jag nära noll i början på året så det har ju klart gått framåt.

Målet för 2021 blir att dubbla sparandet, åtminstone fram till att det ska gå att börja resa igen och jag kan vänta mig att pengarna börjar rinna iväg på sånt. Trooor att det ska kunna gå om inte renovering och sånt drar iväg igen och om jag fortsätter att jobba lite extra och tar ut en del i pengar i stället för komptid. Ska få in en retroaktiv löneökning också som nog kan bygga på lite med.
 
Härligt att ha kommit upp i den milstolpen! Jag har sisådär två miljoner kvar tills tillgångarna överskrider skulderna, men en dag så! 😁 Hur ser budgeten ut, vad är det du ska spara in på?
Främst livsmedel, nikotin och alkohol. När det gäller maten så har vi framförallt köpt onödigt mycket färdiga rätter via Karma. Känns bra att rädda rätter som är på väg att bli för gamla men när de ändå kostar 50-70 kronor så blir det en ganska dyr måltid. Övrig mat vi köper är också i relativt hög utsträckning sådan som har sänkt pris pga kort datum, så på det sättet tillför inte Karma-köpen så mycket. Sen har vi också köpt en del godis och snacks. Det, liksom snus, öl och vin är mina lägst hängande frukter.

Återkommer gärna med detaljerad budget om det är intressant!
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 518
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp