Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Jag har inte heller fått så fantastiska värdeökningar som vissa här i tråden, eftersom jag är en fegis som mest har sparat i fonder. Men jag blir lite peppad att pröva lite aktier också, kanske inga jättesummor men litegrann mest för skojs skull! Kul i vilket fall att se det växa, pga lägenhetsköp och renovering hade jag nära noll i början på året så det har ju klart gått framåt.

Målet för 2021 blir att dubbla sparandet, åtminstone fram till att det ska gå att börja resa igen och jag kan vänta mig att pengarna börjar rinna iväg på sånt. Trooor att det ska kunna gå om inte renovering och sånt drar iväg igen och om jag fortsätter att jobba lite extra och tar ut en del i pengar i stället för komptid. Ska få in en retroaktiv löneökning också som nog kan bygga på lite med.
Jag sparar 500:- per månad i aktier, det är pengar jag har råd att förlora.
 
Främst livsmedel, nikotin och alkohol. När det gäller maten så har vi framförallt köpt onödigt mycket färdiga rätter via Karma. Känns bra att rädda rätter som är på väg att bli för gamla men när de ändå kostar 50-70 kronor så blir det en ganska dyr måltid. Övrig mat vi köper är också i relativt hög utsträckning sådan som har sänkt pris pga kort datum, så på det sättet tillför inte Karma-köpen så mycket. Sen har vi också köpt en del godis och snacks. Det, liksom snus, öl och vin är mina lägst hängande frukter.

Återkommer gärna med detaljerad budget om det är intressant!
Aha, ja det låter som vettiga saker att spara in på! Jag skulle nog också kunna dra ned lite på livsmedelskostnaderna bara genom att se över vilka recept vi lagar och kanske hitta några nya billigare rätter. Det blir lätt slentrian i vad vi lagar har jag märkt.

Ser gärna budgeten om du orkar, jag tycker alltid att det är spännande att se hur andra lägger upp det! :)
 
Aha, ja det låter som vettiga saker att spara in på! Jag skulle nog också kunna dra ned lite på livsmedelskostnaderna bara genom att se över vilka recept vi lagar och kanske hitta några nya billigare rätter. Det blir lätt slentrian i vad vi lagar har jag märkt.

Ser gärna budgeten om du orkar, jag tycker alltid att det är spännande att se hur andra lägger upp det! :)
Javisst! Då fixar jag det ikväll. :)
 
Ser gärna budgeten om du orkar, jag tycker alltid att det är spännande att se hur andra lägger upp det! :)
Okej! Det blir ett ganska långt inlägg men det är ju frivilligt att läsa och förhoppningsvis är det intressant för några. :) Alla värden är medelvärden per månad, så t.ex. nöjen lär ligga högre under sommaren och lägre under resten av året. Inkluderar decimaler för att summeringarna ska stämma, inte för att jag tror att utfallet blir exakt så här, särskilt per post.

Inbetalningar 26 851,33
Innehåller lön från vanligt jobb, från extrajobb och skatteåterbäring. Har antagit att jag inte kommer att vara sjukskriven (optimistiskt) eller ha någon semester (pessimistiskt), att jag får det normala antalet dagar på extrajobbet och att skatteåterbäringen blir som den brukar.

Utbetalningar 12 882,50

Boende, min del 2 843,50

(Delar med partner, bor i bostadsrätt. Avgiften inkluderar bredband, kabel-tv och bostadsrättstillägget, samt parkeringsplats.)
Avgift 2 063,50
Ränta bolån 400*
Elhandel 70
Elnät 130
Hemförsäkring 110
Övrigt 70

CSN, försäkring, bank etc. 2 114
Återbetalning studielån 1 309
A-kassa 170
Fackavgift 235
Personförsäkring 250
Bankkort 25
Årsavgift HSB 25
Mobilabonnemang 100

Livsmedel och liknande 2 440
Mat 2 000
Personlig hygien 100
Förbrukningsvaror 50
Medicin 40
Plastpåsar 10
Godis, glass etc. 100
Snacks 30
Läsk 10
Alkohol 100

Transport** 1 110
SL-kort 950
Bil (10%) 160

Nöjen 1 080
Utemat 300
Utealkohol 200
Netflix 80
Presenter 300
Övrigt 200

Träning 545
Gymkort 445
Övrigt 100

Kläder och skor 300

Frisör och smink 250

Linser och tillbehör 100

Nikotin 800

Böcker/utbildning 100

Övrigt (t.ex. resor) 1200


*Jag börjar bli tveksam till att ha bolånet som en boendekostnad i det här läget. Kan som sagt betala av min del av bolånet om jag vill, så i praktiken är det mera en hyra av pengar i största allmänhet. Låg belåningsgrad så amorterar inte.

**Har varit pessimistisk och antagit att jag måste köpa månadskort varje månad, vilket dock är osannolikt eftersom jag för närvarande jobbar hemifrån. Har inte körkort och åker sällan bil, men har ibland nytta av den. Som en kompromiss betalar jag 10% av de löpande kostnaderna för partnerns bil.
 
Senast ändrad:
Okej! Det blir ett ganska långt inlägg men det är ju frivilligt att läsa och förhoppningsvis är det intressant för några. :) Alla värden är medelvärden per månad, så t.ex. nöjen lär ligga högre under sommaren och lägre under resten av året. Inkluderar decimaler för att summeringarna ska stämma, inte för att jag tror att utfallet blir exakt så här, särskilt per post.

Inbetalningar 26 851,33
Innehåller lön från vanligt jobb, från extrajobb och skatteåterbäring. Har antagit att jag inte kommer att vara sjukskriven (optimistiskt) eller ha någon semester (pessimistiskt), att jag får det normala antalet dagar på extrajobbet och att skatteåterbäringen blir som den brukar.

Utbetalningar 12 882,50

Boende, min del 2 843,50

(Delar med partner, bor i bostadsrätt. Avgiften inkluderar bredband, kabel-tv och bostadsrättstillägget, samt parkeringsplats.)
Avgift 2 063,50
Ränta bolån 400*
Elhandel 70
Elnät 130
Hemförsäkring 110
Övrigt 70

CSN, försäkring, bank etc. 2 114
Återbetalning studielån 1 309
A-kassa 170
Fackavgift 235
Personförsäkring 250
Bankkort 25
Årsavgift HSB 25
Mobilabonnemang 100

Livsmedel och liknande 2 440
Mat 2 000
Personlig hygien 100
Förbrukningsvaror 50
Medicin 40
Plastpåsar 10
Godis, glass etc. 100
Snacks 30
Läsk 10
Alkohol 100

Transport** 1 110
SL-kort 950
Bil (10%) 160

Nöjen 1 080
Utemat 300
Utealkohol 200
Netflix 80
Presenter 300
Övrigt 200

Träning 545
Gymkort 445
Övrigt 100

Kläder och skor 300

Frisör och smink 250

Linser och tillbehör 100

Nikotin 800

Böcker/utbildning 100

Övrigt (t.ex. resor) 1200


*Jag börjar bli tveksam till att ha bolånet som en boendekostnad i det här läget. Kan som sagt betala av min del av bolånet om jag vill, så i praktiken är det mera en hyra av pengar i största allmänhet. Låg belåningsgrad så amorterar inte.

**Har varit pessimistisk och antagit att jag måste köpa månadskort varje månad, vilket dock är osannolikt eftersom jag för närvarande jobbar hemifrån. Har inte körkort och åker sällan bil, men har ibland nytta av den. Som en kompromiss betalar jag 10% av de löpande kostnaderna för partnerns bil.
Tack, kul att se! Vad bra med en så utförlig sammanräkning, jag har varit lite för lat för att tex dela upp det som köps i mataffären i olika kategorier när jag har gjort budget, men skulle nog vara bra för att verkligen se vart pengarna tar vägen där.
 
Tack, kul att se! Vad bra med en så utförlig sammanräkning, jag har varit lite för lat för att tex dela upp det som köps i mataffären i olika kategorier när jag har gjort budget, men skulle nog vara bra för att verkligen se vart pengarna tar vägen där.
För oss var det verkligen en ögonöppnare! Började ju med att se vart pengarna tog vägen förra året och då hade vi betydligt högre summor i de onödiga kategorierna. Det var väldigt nyttigt att se det svart på vitt. Dels för att kunna sätta det i relation till hur många extra månader jag måste jobba innan jag kan hoppa av och kunna räkna med att leva på avkastning av kapital. Det var motiverande. Dels för att veta hur mycket som snabbt kan kapas om vi plötsligt får ändrade förutsättningar genom arbetslöshet, sjukdom eller liknande. Det var peppande!
 
Min portfölj på avanza var upp 44% under 2020, och det är jag jättenöjd med.
Nu inför 2021 har jag ökat på mitt autosparande med några hundralappar, så att jag sparar ca 10% av lönen på avanza. Sparar även lite på olika buffertkonton, bil- och veterinärkontot har traditionellt haft en hög omloppstakt...
 
Jag har relativt lite pengar i Avanza, men är ändå fascinerad över att det växer. Jag har inte förstått mig på fonder/aktier förrän rätt nyligen, kanske 2-3 år. Jag vill uppmana alla som känner likadant, läs på någon timme och börja! Trots att jag mestadels har köpt helt fel aktier (tex SAS) har mina pengar växt med 24% sen jag började. Det är en jäkla bra tillväxt! Sparande blir helt klart roligare än att ha pengar på ett vanligt sparkonto som bara växer när man sätter in pengar på det.

Och ju mer pengar man har, desto mer får man in. Och det är så enkelt att det egentligen är löjligt om man håller sig till fonder. :D
 
Jag har en mindre summa hos Avanza och en större på olika sparkonton. Funderar nu på att flytta över en del sparpengar till Avanza istället. Stoppade insättningarna till Avanza när oroligheterna på börsen pga Trump började. Hos Avanza har jag pengarna i fonder via ISK, har även ett AF-konto. Jag kan ingenting om det här, valde en färdig fondportfölj när jag började spara. Jag vill bara sätta in pengar och sen inte behöva göra nått. Vad ska jag välja? Fortsätta med ISK? Köpa fonder eller aktier?
 
Jag har en mindre summa hos Avanza och en större på olika sparkonton. Funderar nu på att flytta över en del sparpengar till Avanza istället. Stoppade insättningarna till Avanza när oroligheterna på börsen pga Trump började. Hos Avanza har jag pengarna i fonder via ISK, har även ett AF-konto. Jag kan ingenting om det här, valde en färdig fondportfölj när jag började spara. Jag vill bara sätta in pengar och sen inte behöva göra nått. Vad ska jag välja? Fortsätta med ISK? Köpa fonder eller aktier?
Fonder eller aktier är helt en smaksak. Jag kör princip bara på indexfonder (globala och svenska) eller investmentbolag. Mitt innehav kommer alltså gå plus eller minus ungefär som marknaden.
Hörde på ett gammalt avsnitt av Rika tillsammans när någon kallade det att ”spela på aktier”. Tycker det var rätt bra uttryck, särskilt när man inte är så insatt. Det kan gå bra, om man har tur.
Jag som inte är särskilt insatt väljer att lita på de jag tror kan det här.
 
Hur tänker ni kring att ha stora summor på samma bank? Vart går liksom gränsen för när (om?) man bör dela upp sina pengar på olika banker?

Jag tänker framför allt på investerade pengar, där ju investeringsgarantin går in ifall banken går i konkurs. Finns det några nackdelar med att ha allt sitt kapital investerat i samma bank?
 
Hur tänker ni kring att ha stora summor på samma bank? Vart går liksom gränsen för när (om?) man bör dela upp sina pengar på olika banker?

Jag tänker framför allt på investerade pengar, där ju investeringsgarantin går in ifall banken går i konkurs. Finns det några nackdelar med att ha allt sitt kapital investerat i samma bank?
Insättningsgaratin är väl inte aktuell på investerade pengar, endast sparkonton. Investerade pengar har ju inte banken sas, utan det ligger ju i aktierna.
 
Jag har en mindre summa hos Avanza och en större på olika sparkonton. Funderar nu på att flytta över en del sparpengar till Avanza istället. Stoppade insättningarna till Avanza när oroligheterna på börsen pga Trump började. Hos Avanza har jag pengarna i fonder via ISK, har även ett AF-konto. Jag kan ingenting om det här, valde en färdig fondportfölj när jag började spara. Jag vill bara sätta in pengar och sen inte behöva göra nått. Vad ska jag välja? Fortsätta med ISK? Köpa fonder eller aktier?
Jag har haft en liknande situation med en del sparpengar utanför Avanza och ett fondsparande i ISK hos Avanza. Det smidigaste var att sätta upp en månadsöverföring från den bank där sparpengarna fanns till ISK-kontot på A. Där satte jag upp ett automatiserat månadsköp av de fonder jag vill ha. Sen kunde jag släppa det helt.

Man kan såklart föra över en större summa och köpa mer på en gång, men jag tycker det känns bättre att sprida ut det över tid. Mindre risk att alla köp sker till hög kostnad, någon gång timar man in lägre pris också.

Vid köp av aktier tänker jag att man inte vill automatisera, där vill man ha koll på så mycket mer detaljer än redan valda fonder.
 
Jag har haft en liknande situation med en del sparpengar utanför Avanza och ett fondsparande i ISK hos Avanza. Det smidigaste var att sätta upp en månadsöverföring från den bank där sparpengarna fanns till ISK-kontot på A. Där satte jag upp ett automatiserat månadsköp av de fonder jag vill ha. Sen kunde jag släppa det helt.

Man kan såklart föra över en större summa och köpa mer på en gång, men jag tycker det känns bättre att sprida ut det över tid. Mindre risk att alla köp sker till hög kostnad, någon gång timar man in lägre pris också.

Vid köp av aktier tänker jag att man inte vill automatisera, där vill man ha koll på så mycket mer detaljer än redan valda fonder.

Jag körde månadsöverföring förut men nu funderar jag på om jag ska föra över en större summa på en gång så bra att få läsa tankar kring det. Om det blir aktier så blir det nog i nått eller några investmentbolag så får de sköta det hela liksom. Det är ju alltid en risk att investera pengar. Som sjukpensionär är det inte så lätt att spara ihop ett förlorat kapital igen.
 
Insättningsgaratin är väl inte aktuell på investerade pengar, endast sparkonton. Investerade pengar har ju inte banken sas, utan det ligger ju i aktierna.
Nej precis, det var därför jag hänvisade till investerargarantin. Som jag nu googlat och lärt mig heter investeringsskydd och inte garanti :) sorry för förvirringen.
 
Jag körde månadsöverföring förut men nu funderar jag på om jag ska föra över en större summa på en gång så bra att få läsa tankar kring det. Om det blir aktier så blir det nog i nått eller några investmentbolag så får de sköta det hela liksom. Det är ju alltid en risk att investera pengar. Som sjukpensionär är det inte så lätt att spara ihop ett förlorat kapital igen.
Om du är intresserad av investmentbolag så finns det fonder som riktar sig mot det området. Någon av dem med ganska låg fondavgift (hos Avanza i varje fall). Men om du vill ha utdelningen som kan komma med aktieköp så är ju inte fonder rätt alternativ :)
 
Jag har både aktier och fonder på Avanza har gått väldigt bra. Har två aktier som har stigit med över 100 procent sen jag köpte för första gången. Totalt sen jag startade kontot så har jag 70 procent upp på kontot. Plus utdelningar på vissa aktier. Avanza är mitt pensionssparande. Lägger pengar varje månad i fonder och köper aktier när jag har över en viss summa på sparkonto. Gick in med en större summa och köpte aktier i våras när börsen rasat väldigt mycket och det har lönat sig. Lyckades pricka nedgången nästan helt och den började vända upp igen efter jag investerat. Kommer i takt med att jag kommer närmare pension minska risken.
 
I och med skatteåterbäring är jag bara 15k från årets sparmål! 🎉 Frågan är vad jag ska göra, nöja mig med mitt mål och lägga in mer pengar på renovering? Det blir ingen resa i år heller, förutom en sommarsemester i Sverige om det går.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 612
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp