Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

I och med skatteåterbäring är jag bara 15k från årets sparmål! 🎉 Frågan är vad jag ska göra, nöja mig med mitt mål och lägga in mer pengar på renovering? Det blir ingen resa i år heller, förutom en sommarsemester i Sverige om det går.
Grattis! Vad är målet med sparandet? Tråden heter ju ekonomiskt oberoende men det känns som om den har kommit att inkludera sparande och investeringar av alla möjliga skäl, så jag tänker att det är bäst att fråga.
 
Grattis! Vad är målet med sparandet? Tråden heter ju ekonomiskt oberoende men det känns som om den har kommit att inkludera sparande och investeringar av alla möjliga skäl, så jag tänker att det är bäst att fråga.
Långsiktigt är det väl ett ekonomiskt oberoende, men nu renoverat vi en hel del och prioriterar det. Vi vill också resa en del, så vårt sparande är inte stenhårt.
Målet i år var 50k. Månadssparande + extra insättningar. Månadssparandet kommer att resultera i ytterligare 10k + värdeutveckling innan året är slut. Så sparandet kommer att öka med 70-80k i år om inget oväntat händer. Men som det ser ut nu blir det över några tusen till varje månad (har precis börjat jobba efter studier).
 
Långsiktigt är det väl ett ekonomiskt oberoende, men nu renoverat vi en hel del och prioriterar det. Vi vill också resa en del, så vårt sparande är inte stenhårt.
Målet i år var 50k. Månadssparande + extra insättningar. Månadssparandet kommer att resultera i ytterligare 10k + värdeutveckling innan året är slut. Så sparandet kommer att öka med 70-80k i år om inget oväntat händer. Men som det ser ut nu blir det över några tusen till varje månad (har precis börjat jobba efter studier).
Tillägg: det här är enbart mig, sambon har skiljt sparande. Jag tycker att det känns riktigt bra att kunna spara såhär mycket! Det är väl ungefär den summan det kostar att ha häst. Det gör det svårt att motivera inköp av en ny.. :laugh:
 
Tillägg: det här är enbart mig, sambon har skiljt sparande. Jag tycker att det känns riktigt bra att kunna spara såhär mycket! Det är väl ungefär den summan det kostar att ha häst. Det gör det svårt att motivera inköp av en ny.. :laugh:
Jag förstår hur du menar! :D

Om det var jag så hade jag inte trappat upp renoveringarna till att göra mer än vad som var planen för året, utan skjutit in allt extrasparande i investeringar. Förutsatt att de har positiv avkastning få kommer ju en tusenlapp investerad i år 1 vara mer värd än en tusenlapp investerad i år 3 när man så småningom vill ha pengarna under år 10. T.ex.

Lyxigt problem att ha, hur som helst. :)
 
Jag förstår hur du menar! :D

Om det var jag så hade jag inte trappat upp renoveringarna till att göra mer än vad som var planen för året, utan skjutit in allt extrasparande i investeringar. Förutsatt att de har positiv avkastning få kommer ju en tusenlapp investerad i år 1 vara mer värd än en tusenlapp investerad i år 3 när man så småningom vill ha pengarna under år 10. T.ex.

Lyxigt problem att ha, hur som helst. :)
Sant! Tack för din input!
 
För att uppdatera lite själv så har jag sparat nästan, men inte riktigt, 70% av nettoinkomsten så här långt. Jag roar mig med att räkna i Excel, göra grafer i PowerPoint och tänka på hur jag eventuellt kan ta mig till 80% utan att börja uppleva att jag har livskvalitet som en krigsfånge. Behöver nog försöka öka lönen lite också.

Föll på målsnöret sista februari när jag beställde två böcker, men jag tänker att det är helåret som är mest intressant. (Nu råkar jag säga emot mig själv på temat "bättre att investera tidigt än sent" men jag väljer att förlåta mig själv för det.) Och så borde böckerna vara riktigt bra inspirationskällor.

1614938652091.png
 
Använder ni några bra appar nu när Tink inte längre finns? Saknar verkligen den :down: har testat Zlantar och Anyfin, men nja...
 
Tillägg: det här är enbart mig, sambon har skiljt sparande. Jag tycker att det känns riktigt bra att kunna spara såhär mycket! Det är väl ungefär den summan det kostar att ha häst. Det gör det svårt att motivera inköp av en ny.. :laugh:
Haha, det är vad jag precis har gjort :heart
Påverkar så klart mitt sparande, men årets lönerevision kompenserar en del för det :)
 
För att uppdatera lite själv så har jag sparat nästan, men inte riktigt, 70% av nettoinkomsten så här långt. Jag roar mig med att räkna i Excel, göra grafer i PowerPoint och tänka på hur jag eventuellt kan ta mig till 80% utan att börja uppleva att jag har livskvalitet som en krigsfånge. Behöver nog försöka öka lönen lite också.

Föll på målsnöret sista februari när jag beställde två böcker, men jag tänker att det är helåret som är mest intressant. (Nu råkar jag säga emot mig själv på temat "bättre att investera tidigt än sent" men jag väljer att förlåta mig själv för det.) Och så borde böckerna vara riktigt bra inspirationskällor.

Visa bifogad fil 65665
Annars så finns de på biblioteket ;)

Imponerande spar% ändå!
 
Har precis lagt in 2500kr i isk-konto hos Avanza och köpt in mig i två fonder 😁 stigit 1,19% procent på två dagar så jag är rätt nöjd haha. Tror jag lyckades köpa in mig i en liten dipp.
Har lite erfarenhet sen tidigare av daytrading men tänkte hålla mig till aktier och fondsparande framöver.

Kommer nog kika in i tråden då och då :)
 
Jag är väldigt nöjd med mitt avanzakonto det har stigit 97,5 procent sen starten för några år sedan. Gick in med 15000 extra i våras när börsen hade rasat en hel del. Det har lönat sig. Mitt avanzakonto ät mitt pensionssparande. Där har vi också en del gemensamt sparande med lite försiktigare profil på vårt gemensamma konto. Buffertsparandet har gått ner lite för att vi valde att gå in med en del pengar när vi köpte ny lägenhet.
 
Vad/Hur stor är fördelen att ha konto hos Avanza jämfört med sin ordinarie bank? Handlar det bara om typen av fonder man är intresserad av eller finns det andra ekonomiska fördelar.

Jag är en trygghetsnarkoman när det kommer till min ekonomi men har nått en nivå i stabilitet nu att det vore hål i huvudet att inte försöka få mer än 0% i ränta på åtminstone en del av mina sparpengar. Startade ett ISK och tänkte börja med ett lågt (hanterbart att förlora) månadsspar på 1000kr/mån med en startinsättning på 10000 fördelat över ett par veckor för att få variation i inköpsnivå även där. Helt i motsats till mitt trygghetstänk valde jag ändå högriskfonder iom det ändå relativt låga sparandet.

Ska bli spännande detta även om målet kanske inte är att bli ekonomiskt oberoende utan mer ett jobb mot garanterad ekonomisk trygghet för en okomplicerad livsstil. Ungefär nåt sånt.
 
Äntligen fått in 10k i fonder efter ett uppehåll i fondsparandet på flera år (life happened etc), och nu är tanken att månadsspara vidare där i... 25-35 år eller så. Råkade bli 6st fonder :angel:

Tanken är att få in motsvarande summa i aktier, men där känner jag mig alldeles lost, har bara sparat i fonder tidigare..
Att jag ska hitta 12 aktier som känns bra känns just nu helt orimligt haha.
Börjar den resan med 15 flikar uppe på datorn med info, en bra start :D
 
Vad/Hur stor är fördelen att ha konto hos Avanza jämfört med sin ordinarie bank? Handlar det bara om typen av fonder man är intresserad av eller finns det andra ekonomiska fördelar.

Jag är en trygghetsnarkoman när det kommer till min ekonomi men har nått en nivå i stabilitet nu att det vore hål i huvudet att inte försöka få mer än 0% i ränta på åtminstone en del av mina sparpengar. Startade ett ISK och tänkte börja med ett lågt (hanterbart att förlora) månadsspar på 1000kr/mån med en startinsättning på 10000 fördelat över ett par veckor för att få variation i inköpsnivå även där. Helt i motsats till mitt trygghetstänk valde jag ändå högriskfonder iom det ändå relativt låga sparandet.

Ska bli spännande detta även om målet kanske inte är att bli ekonomiskt oberoende utan mer ett jobb mot garanterad ekonomisk trygghet för en okomplicerad livsstil. Ungefär nåt sånt.
Via Avanza kan jag köpa fonder från flera olika bolag - min bank säljer bara sina fonder. Har man ett sparande under 25 000 har de en modell där de betalar tillbaka fondavgifterna.

Jag har mitt konto jag leker med hos Avanza och mitt sparande för regniga dagar på banken.
 
Vad/Hur stor är fördelen att ha konto hos Avanza jämfört med sin ordinarie bank? Handlar det bara om typen av fonder man är intresserad av eller finns det andra ekonomiska fördelar.

Jag är en trygghetsnarkoman när det kommer till min ekonomi men har nått en nivå i stabilitet nu att det vore hål i huvudet att inte försöka få mer än 0% i ränta på åtminstone en del av mina sparpengar. Startade ett ISK och tänkte börja med ett lågt (hanterbart att förlora) månadsspar på 1000kr/mån med en startinsättning på 10000 fördelat över ett par veckor för att få variation i inköpsnivå även där. Helt i motsats till mitt trygghetstänk valde jag ändå högriskfonder iom det ändå relativt låga sparandet.

Ska bli spännande detta även om målet kanske inte är att bli ekonomiskt oberoende utan mer ett jobb mot garanterad ekonomisk trygghet för en okomplicerad livsstil. Ungefär nåt sånt.
Jag tycker Avanza är väldigt enkel och översiktlig, och har ändå ganska mycket olika funktioner om man vill till exempel se hur ens sparande utvecklat för en viss tid och hur mycket man sparat per år/månad samt vilken avkastning man fått. Det har inte min manliga bank.
 
Är det någon som använder savr här?

Mvh rookie som måste placera en jävla massa pengar. 🙈
Jag gör sedan några månader tillbaka. Har valt att ha lite dyrare fonder där, och de fonder som inte har någon eller väldigt liten skillnad i avgift fick stanna på Avanza. Jag tycker Savr är lite besvärligare att hantera än Avanza, men funkar bra ändå. Oftast är det ju inte så ofta man behöver kolla och ändra om man till exempel månadssparar, det ställer man ju bara inte en gång och så rullar det på.
 
Via Avanza kan jag köpa fonder från flera olika bolag - min bank säljer bara sina fonder. Har man ett sparande under 25 000 har de en modell där de betalar tillbaka fondavgifterna.

Jag har mitt konto jag leker med hos Avanza och mitt sparande för regniga dagar på banken.
+ @detordnarsig

Tack för info. :)

Som jag uppfattade det så fanns massor av olika fonder i min bank. Tror det var över 500 att välja bland. (Vilket är fullt tillräckligt för mig)
Och utveckling över tid mm kan jag se på samma sätt som mina andra fonder jag har, kan se ett par år tillbaka där om jag inte minns fel. Och hur de olika aktierna som ingår i fonderna gått.

Tror det är overkill just nu iaf att blanda in något mer men ska läsa in mig lite till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 615
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp