Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Jag har Preem och Shell. Supernöjd med bägge. Skaffade Preem först, mest för att få tanka billigare. Men då de endast ger rabatt på bemannade mackar (och det blir lite omväg hem för mig då), så skaffade jag Shell som komplement. Så nu handlar jag allt annat på Preem-kortet och tankar på Shell. Blir sådär fånigt glad när jag får lite pengar tillbaka + tex fika. Jag är lätt att göra nöjd. ;)
Fast jag tror att man får rabatt på obemannade också, men mindre?
 
Hänger på den här tråden. Har just på allvar börjat tänka på pensionen. Har ökat min amortering på huset och öppnat ett vanligt sparkonto med månadssparande inför ev räntehöjning. Har också skaffat konto hos Avanza och köpt två fonder (den ena med lite mer risk) för mindre summor där jag även ska månadsspara ett par hundra. Tänkt att de pengarna inte ska användas på minst 20 år.
 
Har en aktie som har gått upp 20% i år.
Funderar på när det är läge att sälja? Kommer i så fall sälja hälften av aktierna och stoppa in i ett annat spar bara.
 
Har en aktie som har gått upp 20% i år.
Funderar på när det är läge att sälja? Kommer i så fall sälja hälften av aktierna och stoppa in i ett annat spar bara.

Jag funderar på samma sak har en som gått upp med drygt 25% nu. Det är utdelningsaktier så jag vill ju helst inte sälja innan årets utdelning.
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.

Jag har olika konton för olika ändamål. Ett för kortsiktiga utgifter som kan bli akuta, ett för mer långsiktiga mål där jag ändå vill ha pengar tillgängliga. Sen har jag och mannen gemensamma konton för t.ex. reparationer eller om något dyrare skulle gå sönder som kyl/ frys eller liknande.
 
Nu har jag en nybörjarfråga som jag hoppas någon vet svaret på. När jag får utdelning på aktier hur kommer pengarna då? Måste jag anmäla ett konto någonstans? Till varje bolag separat? Eller kommer det in på mitt konto på Avanza?
 
Har en aktie som har gått upp 20% i år.
Funderar på när det är läge att sälja? Kommer i så fall sälja hälften av aktierna och stoppa in i ett annat spar bara.
Jag har två isk:n, ett för utdelningsaktier där jag aldrig säljer, bara fyller på. (Om inte något bolag ändras, så att jag inte tycker det är värt att ha aktier alls i längre, då säljer jag hela innehavet.) Sedan har jag ett konto som är för skojs skull. Där "tradar" jag lite när andan faller på och köper spekulationsaktier eller sådana som verkar kul bara. :) På det kontot har jag som regel att inte sälja förrän de har gått plus minst 30%. Den regeln kan upphävas om jag behöver pengarna eller börjar tycka illa om bolaget. Så den är rätt töjbar, den regeln. :D Hur som helst så är det ju upp till en själv att bestämma när det är säljläge, beroende på vilken strategi man har.
 
Jag har två isk:n, ett för utdelningsaktier där jag aldrig säljer, bara fyller på. (Om inte något bolag ändras, så att jag inte tycker det är värt att ha aktier alls i längre, då säljer jag hela innehavet.) Sedan har jag ett konto som är för skojs skull. Där "tradar" jag lite när andan faller på och köper spekulationsaktier eller sådana som verkar kul bara. :) På det kontot har jag som regel att inte sälja förrän de har gått plus minst 30%. Den regeln kan upphävas om jag behöver pengarna eller börjar tycka illa om bolaget. Så den är rätt töjbar, den regeln. :D Hur som helst så är det ju upp till en själv att bestämma när det är säljläge, beroende på vilken strategi man har.


Jaha man kan ha flera isk alltså! Lär mig nya saker varje dag, det ska jag också fundera på om jag ska starta ett till och flytta utdelningsaktierna dit. Är det någon som vet om man kan flytta från ett isk till ett annat inom samma bolag och inte ha några avgifter på det? Eller kanske får ställa frågan till Avanza såklart!
 
Jaha man kan ha flera isk alltså! Lär mig nya saker varje dag, det ska jag också fundera på om jag ska starta ett till och flytta utdelningsaktierna dit. Är det någon som vet om man kan flytta från ett isk till ett annat inom samma bolag och inte ha några avgifter på det? Eller kanske får ställa frågan till Avanza såklart!
Du kan flytta mellan dina ISK oavsett vilken bank de är på bara du är innehavare på dem. Inom avanza är det avgiftsfritt.
 
Varför har man ett investeringssparkonto? hur bra är det egentligen? jag har lite pengar jag har funderat på att placera men vet inte var. På vanligt bankkonto är det inte så kul iom att inget händer. Räntan är låg menar jag alltså.

För några år sedan hade jag lite aktier och fonder, men sålde av då jag inte tyckte jag hade nerver eller intressa att hålla koll på börsen hela tiden.

Vad ska man satsa på ? jag har funderat lite på att helt enkelt välja ett sparkonto med lite högra ränta där man låser pengarna, men är det lönt ens ?
 
Senast ändrad:
Varför har man ett investeringssparkonto? hur bra är det egentligen? jag har lite pengar jag har funderat på att placera men vet inte var. På vanligt bankkonto är det inte så kul iom att inget händer.

Du kan satsa på lågriskfonder och bred spridning över olika marknader. Det går ju inte upp lika mycket som fonder med mellan eller hög risk men det händer ju lite mer än på ett bankkonto. En fond med låg risk går ju inte heller ner så mycket vid en nedgång på börsen. Sen kan du satsa en del i stabila utdelningsaktier där du får avkastning varje år via utdelningen.
 
Jag hade fonder med ganska låg risk har jag för mig , förut. Känner att det måste det verkligen vara om jag ska våga satsa. Jag minns bara inte hur jag gjorde rent praktiskt. Förut hade jag länsförsäkringar som hade ett jättesmidigt system där jag lätt kunde följa hur aktierna/fonderna gick, och jag kunde sälja när jag kände för det utan massa krångel. Jag hade dem som bank alltså.
Nu har jag Swedbank istället och vet inte om de är lika smidiga att ha att göra med om man vill handla med fonder/aktier? någon som vet ?
 
Du kan satsa på lågriskfonder och bred spridning över olika marknader. Det går ju inte upp lika mycket som fonder med mellan eller hög risk men det händer ju lite mer än på ett bankkonto. En fond med låg risk går ju inte heller ner så mycket vid en nedgång på börsen. Sen kan du satsa en del i stabila utdelningsaktier där du får avkastning varje år via utdelningen.
Och vad är en stabil utdelningsaktie? vad är en aktie som inte är en utdelningsaktie?
 
Varför har man ett investeringssparkonto? hur bra är det egentligen? jag har lite pengar jag har funderat på att placera men vet inte var. På vanligt bankkonto är det inte så kul iom att inget händer. Räntan är låg menar jag alltså.

För några år sedan hade jag lite aktier och fonder, men sålde av då jag inte tyckte jag hade nerver eller intressa att hålla koll på börsen hela tiden.

Vad ska man satsa på ? jag har funderat lite på att helt enkelt välja ett sparkonto med lite högra ränta där man låser pengarna, men är det lönt ens ?
Om man säljer aktier är ISK bra då man slipper deklarera sina försäljningar. Det är schablonbeskattat så man betalar inte skatt på vinsterna. Det är mest lönsamt att ha aktier och aktiefonder där då det krävs lite avkastning för att det ska vara lönsamt.

Den enda som kan avgöra vad som är lönt är du. Läs på om de olika alternativen och bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker verkar vara bra för dig med den risk du är villig att ta.
 
Och vad är en stabil utdelningsaktie? vad är en aktie som inte är en utdelningsaktie?
En stabil utdelningsaktie kallar jag en aktie som under många år haft utdelning som aldrig sänkt den.

En aktie som inte är en utdelningsaktie delar inte ut en del av vinsten till ägarna, det kan tex vara ett företag som ej går med vinst än eller ett företag som väljer att återinvestera hela vinsten i företaget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
125 971
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp