Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Har läst på lite. Finns det några avgifter man bör "akta sig för" eller se upp med? som man kanske inte tänker på när man startar ett fondsparande tex?
 
Jag hade betydligt mera aktier innan jag köpte min lägenhet. Nu är de mesta aktierna tänkt för pension, just nu har jag dem på ISK och delvis på depå för att jag vet inte vad som är mest fördelaktigt? Tanken är ju att summan ska sitta kvar tills min pension (jag är snart 28 år, så är ett tag kvar :p) och fyllas på såklart. Men att ändå kunna köpa och sälja om det behövs.

Håller n också på och ska sälja min lägenhet (Stockholm) och kommer antagligen flytta till något dyrare, men har lite svårt att veta hur jag ska tänka där. Eftersom jag köper själv kommer det bli en hyfsat stor 1:a troligtvis, jag vill inte bo för långt från centrala Stockholm och jobbet men gärna nära natur. Med tanken att kunna bo där ett tag om det behövs.
 
Har läst på lite. Finns det några avgifter man bör "akta sig för" eller se upp med? som man kanske inte tänker på när man startar ett fondsparande tex?

Om du sparar i fonder så får du kolla upp vad just den fonden du väljer har för avgifter det är förvaltningsavgift. På Avanza som jag har så kan man ta fram en lista på fonder och sen sortera på fondavgifter så jag ser de som har lägst avgifter först. Sparar du långsiktigt så är det bra att ha så låg avgift som möjligt eftersom man betalar avgiften varje år. Så sparar du i 30 år säger vi så är det ju bättre att ha låg avgift än hög.
 
Jag har tre ISK. Två med fonder, ett på lång sikt och ett på kort sikt, och ett med aktier. Det hade jag egentligen tänkt skulle vara det med minst pengar, för det är bara "lekstuga". Just nu ser det dock inte riktigt ut så :D Sammanlagt har kontona gått upp 30% i år. Aktiekontot 46%... En av mina aktier ligger just nu på 134% avkastning. Men jag har inga sådana där kända stabila bolag utan bara lite olika bolag jag knappt ens förstår mig på, men förhoppningsvis utvecklas åt rätt håll. Ska försöka låta bli att lägga in mer pengar där utan istället satsa på fondkontona.
 
Är hemma och är sjuk så passade på att göra sammanställning av mina utdelningar sen jag började. De har inte växt organiskt så mycket utan jag har återinvesterat utdelningen och lagt in mer kapital. Kör hellre stabila företag som levererar jämt än att satsa på raketer :)

27299
 
På Avanza finns "aktie- och fondkonto". Vad är skillnaden mot ISK?
Den stora skillnaden mellan "aktie- och fondkonto" och ISK är beskattningen. Har du ett vanligt "aktie- och fondkonto" betalar du skatt när du säljer med vinst och du kan kvitta förluster. Du betalar också 30% på utdelningar. I ett ISK betalar du en skattesats baserad på statsräntan för innehavet på kontot. Du slipper också deklarera varje enskild affär du gör.

https://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-investeringssparkonton-isk
 
När jag startade konto på Avanza fick jag ett ISK automatiskt. Men när jag läser på länken ovan som @BornAgain la in ovan står det att ett ISK kan man ha olika typer av sparande på? Ska jag välja något på Avanza? Nu förde jag bara över pengar dit men ska jag gör något mer?
 
När jag startade konto på Avanza fick jag ett ISK automatiskt. Men när jag läser på länken ovan som @BornAgain la in ovan står det att ett ISK kan man ha olika typer av sparande på? Ska jag välja något på Avanza? Nu förde jag bara över pengar dit men ska jag gör något mer?
Du ska köpa fonder eller aktier på ditt ISK så du får avkastning på dina pengar. Om du bara har kontanta medel på kontot händer det inget med dem mer än att du betalar skatt för summan.
 
Du ska köpa fonder eller aktier på ditt ISK så du får avkastning på dina pengar. Om du bara har kontanta medel på kontot händer det inget med dem mer än att du betalar skatt för summan.
Aha. Jag har suttit och läst en del på Avanza men tycker ändå att det är svårt att förstå.
 
När jag startade konto på Avanza fick jag ett ISK automatiskt. Men när jag läser på länken ovan som @BornAgain la in ovan står det att ett ISK kan man ha olika typer av sparande på? Ska jag välja något på Avanza? Nu förde jag bara över pengar dit men ska jag gör något mer?
Ja, du ska öppna ett ISK-konto (om du nu vill ha ISK - men det är trots skattehöjningen förra året väldigt fördelaktigt om räntan är låg och om man vill kunna "leka" med sina pengar)
 
Väcker igång tråden för jag blev bara så himla less. Hade äntligen satt mig in i hur jag ville göra med ett bättre sparande och kände mig både peppad och hann redan känna lite trygghet inför framtiden. Bara för att inse att jag ju är amerikansk medborgare och inte kan göra som tänkt. Jag hatar USAs jävla pissregler kring skatt och folk som inte bor i det där jävla pisslandet.

//skitsur
 
Väcker igång tråden för jag blev bara så himla less. Hade äntligen satt mig in i hur jag ville göra med ett bättre sparande och kände mig både peppad och hann redan känna lite trygghet inför framtiden. Bara för att inse att jag ju är amerikansk medborgare och inte kan göra som tänkt. Jag hatar USAs jävla pissregler kring skatt och folk som inte bor i det där jävla pisslandet.

//skitsur
Vad trist. :( Jag vet inte alls vad det finns för möjligheter som amerikansk medborgare, men det finns en bra fb-grupp som heter Economista där det säkert finns kunskap om det.
 
Väcker igång tråden för jag blev bara så himla less. Hade äntligen satt mig in i hur jag ville göra med ett bättre sparande och kände mig både peppad och hann redan känna lite trygghet inför framtiden. Bara för att inse att jag ju är amerikansk medborgare och inte kan göra som tänkt. Jag hatar USAs jävla pissregler kring skatt och folk som inte bor i det där jävla pisslandet.

//skitsur

Trist, förstår att det känns surt. Har inte heller någon idé om vad du kan göra men hoppas att du kan hitta ett sätt att lösa det på.
 
Vad trist. :( Jag vet inte alls vad det finns för möjligheter som amerikansk medborgare, men det finns en bra fb-grupp som heter Economista där det säkert finns kunskap om det.

Kollade runt en hel del igår och det är tyvärr rätt kört att göra något annat än spara via storbanken jag redan har. Isk-konton rekommenderas inte och en massa annat rent jävla krångel.

Jag anses inte behöva betala skatt i USA, eftersom jag inte bott där ”på riktigt” sedan jag var 1,5år. Men deras avtal med Sverige är halvt absurdt vilket gör att alla håller sig borta från amerikanska medborgare. Hos många kan man inte bli kund ens.
 
@lizan Surt!
Kan du inte boka in dig på möte med banken och be dem hjälpa dig gå igenom vilka regler samt depåer du kan ha?
Det är ju inget måste med ISK. Jag hade inte ISK de första åren, tyckte inte det var så krångligt att deklarera och idag har jag hälften i ISK och hälften utanför.
Eller vill de att du ska skatta i USA för att du har depåer i Sverige?
 
@lizan Surt!
Kan du inte boka in dig på möte med banken och be dem hjälpa dig gå igenom vilka regler samt depåer du kan ha?
Det är ju inget måste med ISK. Jag hade inte ISK de första åren, tyckte inte det var så krångligt att deklarera och idag har jag hälften i ISK och hälften utanför.
Eller vill de att du ska skatta i USA för att du har depåer i Sverige?

Isk var mest bara ett exempel.
Men det blir för mycket krångel, jag har ingen lust eller ork att lägga så mycket resurser på det hela. När man googlar hitte man väldigt mycket ”för krångligt- fråga någon annan”. Det är klart att det finns sätt att spara ändå men just nu är jag bara så sjukligt besviken på systemet som ingen kan förklara varför det måste se ut så. Det är just amerikansk medborgare det handlar om och det känns som att den enda fördelen jag får, att slippa visum, inte är värt det.

Det har varit en så väldigt stor tröskel att ta sig över för att sätta mig in i grejer så det blev verkligen en mental käftsmäll.

Rent i affekt sådär och helt utan rationalitet. :)
 
Jag tänkte kolla hur (om) ni sparar till era barn?

Skulle vilja spara i aktier till mitt barn men vet inte riktigt hur jag går till väga? Jag vill alltså att det ska vara separat från mitt eget ISK. Måste man ha två olika banker för det? Ska det stå i hennes namn (kan det göra det när hon inte har bankID och allt det där)?

Ärligt, hur gör man när man sparar till sitt barn?

/hälsningar pinsamt dålig koll
 
Funderar på att investera i några fler utdelningsaktier. Sen funderar jag på att investera i Nibe lite ytterligare där jag redan har aktier men kruxet är att de har gått upp med över 30 procent sen jag köpte så frågan är ju om man ska tro på fortsatt uppgång eller om det bara blir en dyr affär att köpa in sig nu och det kommer ett ras. Får nog analysera det bolaget lite innan. Har förutom Nibe också SEB och Clas Ohlson som utdelningsaktier.

Hur tänker ni med att sprida riskerna i aktieportföljen? Har 5 olika fonder som jag månadssparar i så det känns bra där har jag spridit riskerna med olika marknader och olika typ av inriktning på fonderna. Blandar med låg risk, medel risk och hög risk. Kommer att börja trappa ut den höga risken successivt när jag börjar närma mig pension och då kanske har lite nytta av pengarna i kontanter när man vill unna sig något extra.
 
Jag tänkte kolla hur (om) ni sparar till era barn?

Skulle vilja spara i aktier till mitt barn men vet inte riktigt hur jag går till väga? Jag vill alltså att det ska vara separat från mitt eget ISK. Måste man ha två olika banker för det? Ska det stå i hennes namn (kan det göra det när hon inte har bankID och allt det där)?

Ärligt, hur gör man när man sparar till sitt barn?

/hälsningar pinsamt dålig koll

Min bank tyckte att det var bäst med en kapitalförsäkring som står i mitt namn med dottern som förmånstagare. Eftersom sparandet kommer ske över lång tid så valde jag aktiefonder. Jag kan alltså bestämma över vad som händer med pengarna tills jag väljer att låta dottern få dem.

Bankkvinnan ansåg att många 18-åringar inte är mogna att hantera den summan pengar.

Själv ångrar jag lite att jag inte startade ett ISK i dotterns namn. Visserligen hade pengarna varit låsta tills hon fyller 18 år då men då hade hon själv kunnat välja att fortsätta spara i samma fond på ännu längre sikt. Som det är nu kommer jag ju få avsluta kapitalförsäkringen och ge henne pengarna så hon kan spara i något eget när hon är vuxen och då mister hon ju fördelen med det långa sparandet som varit. (Vet inte riktigt om jag uttryckt mig rätt...)

Lite flummigt men jag hoppas det går att läsa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 503
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp