Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Jag är så vansinnigt glad i intervacc. Gick in med 10’ och har en regel att går den upp mer än ett par tusen så får jag sälja av till 10’ igen. Det har inte hänt nåt öht på ett par år och sen ifjol kunde jag sälja av så pass mycket att jag kunde köpa en ny vagn till ponnyn. :love:

Alla andra innehav är ”köp och behåll”, så då blir det såklart extra skoj med intervaccs resa. Sen hoppas jag att vaccinet mot kvarka kommer ut snart!

Kul! Ja jag hoppas också på vaccinet snart. Jag har inte gått in med så mycket pengar i dem men ändå ett av mina största innehav. Letar någon mer framtidsaktie nu att köpa in mig i men har inte hittat någon jag riktigt fastnat för än.
 
Jag har hittat en produkt som jag tror kommer öka i användning närmaste 10 åren. Tillverkas än så länge bara av ett företag, i Nya Zeeland. Är det värt krånglet att köpa aktie utomlands när jag inte har mer än 5-6 tusen att investera?
Vet inte heller hur patentet ser ut, kan ju komma fler företag som tillverkar liknande snart. Det är inte en överdrivet tekniskt svår produkt att tillverka.
 
Ska bli spännande att se om Intervacc lämnar in sin ansökan om Strangvacc den här månaden. Till EMA kan man tydligen bara lämna in den 27-29 i varje månad och nu har de ju uttalat att de har siktet inställt på februari. Lade en order idag på lite fler aktier då det var en liten dipp nu som jag gärna vill utnyttja. Har dock inte jättestort innehav i detta bolaget men hade en del pengar på ISK-kontot från utdelningar som har legat ett tag i avvaktan på att jag ska hitta ett ytterligare ett framtidsbolag till att investera i. Har inte hittat något just nu så lika bra att då investera de pengarna i något jag tror på starkt för framtiden.
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?

Jag köpte som vanligt när lönen kom in, sen fick jag sista delbetalningen av en modellhäst idag, så då köpte jag för de slantarna med. :)
 
Jag köpte som vanligt när lönen kom in, sen fick jag sista delbetalningen av en modellhäst idag, så då köpte jag för de slantarna med. :)

Själv köper jag inte aktier så regelbundet mer en lite större summa då och då. Sätter in i mina fonder varje månad utöver det
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?
Jag följer min vanliga strategi så bryr mig inte om kortsiktiga variationer.
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?
Min strategi för året är eg att bara fylla på min buffert, men funderar på att göra en avstickare och passa på att köpa på mig lite aktier nu när de är billigare.
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?
Det får rasa lite till om jag ska gå in och köpa extra, nu är det ju fortfarande på samma nivå som tidigare i år. Jag har en gräns på att DA (direktavkastningen) ska vara minst 4% av pris för att jag ska handla och det är fortfarande långt ifrån på många av de aktier som ligger på min inköpslista.

Däremot köper jag som vanligt utifrån mitt månadssparande, en större andel fonder och en liten summa till aktier. Mest för att det är kul med aktier och kul med utdelningar, fonderna är ändå mitt stora sparande som både känns mest tillförlitligt och har bäst värdeökning.
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?
Jag håller lite koll på dem på min önskelista om de rasar till köplägenivå.. är rätt dålig på att köpa vid rätt tillfälle annars eftersom jag inte köper så ofta, men ser de flesta aktierna som lite mer långsiktiga.

Fonder har jag på månadssparande så de köper jag ju både i upp- och nedgång..
 
Jag köpte på mig ganska mycket idag i olika bolag. Har tyvärr månadsregeln pga mitt jobb så handlar bara på min tjänstepension. Men det som är bra med det är att det är ju långsiktigt så träffade jag nära botten i denna nergång är jag nöjd 😌
 
Jag köpte på mig ganska mycket idag i olika bolag. Har tyvärr månadsregeln pga mitt jobb så handlar bara på min tjänstepension. Men det som är bra med det är att det är ju långsiktigt så träffade jag nära botten i denna nergång är jag nöjd 😌
Vad innebär månadsregeln?
 
Vad innebär månadsregeln?
Jag jobbar med aktier, är börsmäklare, så måste ha aktier i minst 1 månad innan jag får sälja med vinst. Förlust får man självklart ta närsomhelst.
Självklart kan jag handla på långsikt på ISK också t.ex men tycker det blir jobbigt för måste hålla mer koll och om en aktie sticker och jag vill hämta hem vinsten säg efter 10 dagar så får jag inte det. Det är lättare att ta bra placeringsbeslut när man vet att det ändå ska ligga i 25 år till 😂
 
Mitt innehav har rasat helt galet mycket senaste veckan. Men jag antar att det vänder snart. Kanske köper lite mer, men tror inte att det rasat färdigt än, utan jag avvaktar lite.
 
Jag sålde mina intervacc och sbb idag tänker sen köpa in mig för samma summa jag sålt för om ett tag avvaktar lite och ser om det fortsätter att rasa imorgon.
 
Nu blir det lite dipp i coronavirusets spår ett bra tillfälle att köpa på sig lite mer aktier tycker jag även om jag kanske väntar några dagar för att se om det rasar lite till. Hur tänker ni andra?
Just nu är det ju läge att köpa på sig en massa medan det är rea. Jag har ett gäng amerikanska aktier som gått ner en hel massa så jag passade på att sänka mitt GAV. Man får ju passa på medan det är billigt.

Folk blir så rädda när det visar röda siffror, men börsen kommer att återhämta sig från denna dippen också. Det är ingen fara på taket alls att börsen går lite upp och ner, det är liksom så det ser ut. Man sitter lugnt i båten bara, så kommer det att gå över.
 
Just nu är det ju läge att köpa på sig en massa medan det är rea. Jag har ett gäng amerikanska aktier som gått ner en hel massa så jag passade på att sänka mitt GAV. Man får ju passa på medan det är billigt.

Folk blir så rädda när det visar röda siffror, men börsen kommer att återhämta sig från denna dippen också. Det är ingen fara på taket alls att börsen går lite upp och ner, det är liksom så det ser ut. Man sitter lugnt i båten bara, så kommer det att gå över.
Jag lyckades lägga en stor order (stor för mig alltså) dagen innan allt rasade. Så siffrorna är inte alls roliga just nu. :laugh: men det är ju mina "framtidspengar", så det känns inte bittert.
 
Just nu är det ju läge att köpa på sig en massa medan det är rea. Jag har ett gäng amerikanska aktier som gått ner en hel massa så jag passade på att sänka mitt GAV. Man får ju passa på medan det är billigt.

Folk blir så rädda när det visar röda siffror, men börsen kommer att återhämta sig från denna dippen också. Det är ingen fara på taket alls att börsen går lite upp och ner, det är liksom så det ser ut. Man sitter lugnt i båten bara, så kommer det att gå över.

Ja så har det ju alltid varit jag är inte orolig och en av mina aktier gick upp med över 100 procent förra året och hade en bra värdeutveckling även på andra aktier så jag klarar ett ras. Har dessutom inte så stor del av mitt sparkapital på börsen ännu så länge eftersom jag är ganska ny på börsen. Vill gärna läsa på och kunna fatta kloka beslut innan jag går in med för mycket pengar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
126 593
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp