Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

nickan1

Trådstartare
Eftersom den förra var full nu så startar jag en ny. Jag är för tillfället väldigt nöjd ägare av Nibe Industrier B-aktier, har gått upp 18 procent sen jag köpte dem! :) Tyvärr har jag rätt litet innehav men ändå! Aktierna har överhuvudtaget gått bra för mig, mycket bättre än fonderna faktiskt. Har bara investerat i utdelningsaktier och så en aktie på chans som nästan inte kostade någonting och man kan säga att det är ren berg- och dalbana med den aktien kan gå upp massor en dag för att sen sjunka 49 procent nästa dag liksom.
 
Jag äger aktier i Swedbank... Behöver kanske inte säga så mycket mer? ;)

Å andra sidan kunde jag sälja en del Intervacc häromdagen, de hade gått upp 30 % sen jag köpte dem. Trevligt, trevligt. Behöll ändå en större andel, jag hoppas på ännu bättre resultat (kanske tom utdelning så småningom) när vaccinet mot kvarka väl är färdigt.
 
Jag håller mest på med pensionsspar så jag kör fonder och tänker långsiktigt. Så det blir inte direkt några "lyckokickar". Har aktier som jag hoppas ska gå upp en del i år, då ska jag sälja av dem och stoppa in den i pensionsspar och gårdsspar.
 
Själv funderar jag på att gå in och köpa aktier i Swedbank nu men avvaktar lite och ser ut utvecklingen i början av nästa vecka. @Habina Trevligt att kunna sälja med så mycket vinst på Intervacc!
 
Just nu har mitt innehav gått upp 25% i år. Båda mina fondportföljer är på plus igen, vilket de inte var före jul. Jag har ju bara märkliga aktier i små bolag och egentligen skulle jag inte köpa mer, men ibland är det svårt att låta bli. Har 14000 i ett bolag där aktierna just nu kostar 17 öre. Det hände lite grejer i början på förra veckan så de gick upp till typ 28 öre under dagen, vilket var drygt 250%. Det var lite kul :) Sen låg de iofs bara på 150% i slutet av dagen och nu har de gått ner ännu mer, men det är ju lite kul när det händer saker ;) Aktieportföljen har gått upp 37% i år. Gissar att det inte kommer fortsätta så för all framtid ;)
 
Jag håller på att sälja av mina aktier i Nordnet, eftersom de slutat med gratis courtage efter att man varit kund där i ett (?) år. Min tanke tidigare var att nyttja Nordnet tills jag nått 80' och sen bara låta pengarna ligga och gotta sig där. Men nu blir det flytt istället. Dock vill jag helst inte sälja med förlust, så jag säljer av successivt. Idag hoppas jag att Wise Group ska behålla fredagens uppgång, så jag kan sälja med vinst. :) Lite omständligt då jag precis bytt mobil och när jag skulle installera mobilt bank-ID så spärrade jag bankdosan. :rofl: Så nu får jag använda gamla mobilen (som ständigt måste laddas) när jag absolut måste ha tillträde till bankerna. :p
 
Min portfölj är upp 12% i år, men jag ser det mer som en återhämtning efter förra året som inte var någon höjdare :p
Har en del förhoppningsbolag som kan ge en fin leverans under året, men vi får se. Generellt har mina fonder gått bättre än aktierna, så jag tänker att jag ska vikta om lite.
 
Jag loggade in på Avanza första gången på ett halvår(? typ) idag. Drog mig ur det mesta när jag blev sjukskriven 2017 och har inte kommit igång efter det. 18,36% upp sen jag öppnade kontot, men eftersom jag bara har satt småpotatis är det inte värt mer än drygt 1300 :D köpte Fingerprint det sista jag gjorde 2017, dels för skojs skull och dels för att den sista hundralappen inte bara skulle ligga och skvalpa, den har gått upp 93%. Paradox har gått upp 30%, är fortfarande bitter för att jag sålde nästan allt 2017... precis innan den sköt i höjden :meh: I övrigt har jag Actic, Cloetta och Kappahl och dom går kackigt allihopa.

Planen för 2019 är att månadsspara i Framtidsfeministens sparbox och dabbla med enskilda aktier för skojs skull.
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.
 
Jag har ganska nyligen börjat månadsspara i Lysa, för att sprida gracerna lite. Än så länge går det väldans bra!
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.

Jag har olika konton för olika ändamål :) Det känns inte fel att köpa en dyrare hundsak om jag tar pengarna från hundkontot, medan det hade gjort det om jag hade tagit från semesterkontot eller det vanliga buffertkontot typ.
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.
Jag lägger mest pengar på hög utan mål. Det jag lägger pengar på som konsumtion är resor och jag försöker gör någon häftig resa vartannat år typ- förra året var safariresa, nästa år blir det en yogaresa till Indien. Men annars har jag svårt att motivera mig att spendera några större summor pengar. Boende sitter jag i typ samma sits som dig.. dock en bostadskrash kan jag förlora på eftersom jag redan äger ett boende, men har inte någon rimlighet idag att köpa ett nytt bättre utan kraftigt höjd lön eller flytta någon annanstans (men då måste jag byta jobb)
 
Jag har olika konton för olika ändamål :) Det känns inte fel att köpa en dyrare hundsak om jag tar pengarna från hundkontot, medan det hade gjort det om jag hade tagit från semesterkontot eller det vanliga buffertkontot typ.

Ja, det har har jag funderat pa - att satta upp ett separat semesterkonto for att "tvinga" mig att gora utlagg for semestern. Har funderat pa att lagga undan en % av lonen varje manad som "maste" ga till kul konsumption, for att jag inte ska bli gammal o gra med bara pengar pa hog
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.

Jag har separata konton beroende på vad jag sparar till och hur länge.

Tex har jag två konton för pension, ett med fonder och ett med aktier. Dessa är tänkta att inte röras förrän det blir aktuellt med pension (vilket förhoppningsvis sker innan den riktiga pensionen, alltså som en brygga de sista åren innan jag kan ta ut vanlig pension).

Jag har ett konto där jag sparar till min nästa häst (om inget oväntat händer dröjer det minst tio år till dess) och ett konto för nästa bil (men där är det färdigsparat, så det ligger bara och gottar sig).

Sen har jag ett konto som heter "roligheter" och där sätter jag in pengar som är tänkta att användas under året. Det kontot är inte ett ISK utan ett vanligt sparkonto.

Sen har jag typ tre konton till, men jag ids inte gå in på de nu. ;)
 
Ni som är aktiva i er privatekonomi och sparande - hur är ni med konsumtion?

Jag har gått lite i fällan att jag lägger pengar på hög för att jag gillar att se bankbalansen gå upp, och jag vet inte riktigt vad jag sparar till.
Den stora konsumtionen - lägenhetsköp är svår i min marknad och kräver typ:
*Bostadskrash
* Kraftigt högre lön (typ minst 20k extra)
* Flytta till annan marknad - men då behöver jag nytt jobb eftersom allt inom pendlingsavstånd är dyrt.

Jag sparar dock ändå till någon abstrakt kontantinsats, för att förhoppningsvis någon gång i framtiden köpa, men är dålig på att ge mig själv tillåtelse att spendera på typ drömsemestern.
Jag bor på gård. Så där vill jag ha rejält med pengar på hög, mycket kan hända!
Sen så kommer jag nog någon gång att köpa en häst. Ingen aning om det kommer dröja ett år eller tio år, så "högen" får gärna fortsätta växa. Och så vill vi säkert åka utomlands med jämna mellanrum också.

Jag sparar ingenting till "shopping". Allt sånt ska gå på vanlig lön/CSN.

Jag pluggar nu, men planerar att öka mitt sparande när jag är klar och jobbar. Lägger dock undan typ 1500 i dagsläget, till olika fonder just nu. Får jag "pengar över" kan jag sätta in lite på aktier, dock är jag inte så duktig på det än, men tänkte få dit 50k och se hur det utvecklar sig. Annars känns fonder helt okej också i dagsläget.
 
Lite halvt OT, men ändå ekonomi. Jag är ev på jakt efter nytt kreditkort. Jag har Coop idag, men de har bytt leverantör och som det är nu finns de inte i Tink, vilket är viktigt för mig.
Jag har även ett Remember, för köp på nätet som är anslutna dit. De finns inte i Tink och det stör mig lite.
Jag reser inte så mycket, så kort med bonus på flyg går bort.
Vad har ni för kort, och är ni nöjda?
 
Lite halvt OT, men ändå ekonomi. Jag är ev på jakt efter nytt kreditkort. Jag har Coop idag, men de har bytt leverantör och som det är nu finns de inte i Tink, vilket är viktigt för mig.
Jag har även ett Remember, för köp på nätet som är anslutna dit. De finns inte i Tink och det stör mig lite.
Jag reser inte så mycket, så kort med bonus på flyg går bort.
Vad har ni för kort, och är ni nöjda?
Jag har ett Preemkort, som jag är nöjd med. Man får lite återbäring på inköp, och rabatt när man tankar på Preem.
 
Lite halvt OT, men ändå ekonomi. Jag är ev på jakt efter nytt kreditkort. Jag har Coop idag, men de har bytt leverantör och som det är nu finns de inte i Tink, vilket är viktigt för mig.
Jag har även ett Remember, för köp på nätet som är anslutna dit. De finns inte i Tink och det stör mig lite.
Jag reser inte så mycket, så kort med bonus på flyg går bort.
Vad har ni för kort, och är ni nöjda?

Jag har Preem och Shell. Supernöjd med bägge. Skaffade Preem först, mest för att få tanka billigare. Men då de endast ger rabatt på bemannade mackar (och det blir lite omväg hem för mig då), så skaffade jag Shell som komplement. Så nu handlar jag allt annat på Preem-kortet och tankar på Shell. Blir sådär fånigt glad när jag får lite pengar tillbaka + tex fika. Jag är lätt att göra nöjd. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
125 971
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp