J

jimmi

Hej är det någon som har ärfarenhet av att ha två valpar
eller två hundar funderar starkt att skaffa en ny valp till sommaren .... :confused: :confused: :confused:
 
det är nog inte en bra idé. vänta tills den första hunden är någorlunda vuxen eller skaffa en vuxen hund istället. annars är risken att ni får det hur tufft som helst under könsmognaderna, och dessutom kan du få problem med maktkamper dem emellan, särskilt om de är av samma kön.
 
Två valpar - mycket dålig ide. Man har sällan tid eller ens möjlighet att uppfostra ens en av valparna till en väl fungerande individ.

Två hundar - Mycket trevligt om man har ork och tid att aktivera båda. Bäst är att skaffa hund nummer två när nummer ett är sk färdiguppfostrad och ungefär så som man vil ha den. Då kan den äldre hunden överföra sina goda vanor på den yngre och förhoppningsvis har den inga dåliga vanor att dela med sig av till den nye familjemedlemmen.
 
Vi har två valpar, en på 5 mån (tik) och en på 11 mån (hane) och det har funkat jättebra. Vi har en vuxen hund på 6 år också. Några problem har uppstått bl a är den äldsta valpen av större ras, så man får ha mycket uppsikt över deras lekar, så att den lilla inte kommer ikläm. Detta hände en gång, med vetbesök som följd :((spricka i käkbenet). Ett annat problem är om tikvalpen kissar inne markerar hanvalpen över och ibland även den vuxna hunden (men han är en tax och de har lite egenheter ;)). Känner ju till att man helst inte ska skaffa en valp till förrän den andra är 2 år. Anledningen till att det blev 2 för vår del var att jag ville ha en stor hund och sambon var sugen på att skaffa en ny älghund och så blev det jämten och anledningen att skaffa Petiten var att han behöver fler drivande hundar (fick avliva en tax för 1,5 år sedan).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 510
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 863
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp