Nya BLUP-index 2012

Flippeti

Trådstartare
Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara
Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento. Dressyrhästarna med högt index har mycket Donnerhall i sig. Ungefär samma blodslinjer som vanligt alltså.

Nya hingstar med officiella avelsindex för 2012 i bokstavsordning

Hingst Född Stbnr Far Morfar Dressyr-index Hopp-index
Alligator Fontaine 1988 1140 Gayss. Fleury Noren (SF) Dark Tiger xx 83 96
Balougraph 2004 1150 Balou du Rouet Pilot 94 126
Belamour 2004 1151 Belissimo M Lord Sinclair I 113 108
Blue Hors Hotline 2003 95223 Hofrat De Niro 126 73
Blue Hors Zack 2004 95316 Rousseau Jazz 131 82
Cairo (SWB) 1989 869 Cortez Utrillo 114 117
Calido I 1991 95117 Cantus Coriander 110 133
Channon (SWB) 2001 1082 Rubignon Mazarin 137 90
Cyrano de Bergerac 1994 1156 Coriano Ricardo 104 114
Damino SD (SWB) 2005 1157 Blue Hors Don Romantic Amiral 130 86
Friendship 1997 1094 Florestan I Diamantino 130 87
Hohenstaufen II 2004 1160 Hohenstein Langata Express xx 130 74
Loredes 2002 1107 Lauries Crusador xx World Cup xx 128 61
Niveau (SWB) 2003 1136 Emmerton Voltaire 108 137
Quaterback 2003 95235 Quaterman Brandenburger 131 93
Sancisco 2001 95295 Sandro Hit Rohdiamant 146 88
Sandreo 2000 95198 Sandro Hit Flemmingh 129 93
Sir Donnerhall 2001 95209 Sandro Hit Donnerhall 156 88
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ska bli lite intressant att se hur det blir med de hingstar som fått officiellt index och har AB till 2012. T ex så har Alligator Fontaine AB till 2012 och fick nu index 83 i dressyr och 96 i hoppning. Nu är ju ett nytt avelsvärdesystem på gång och trots att AF inte finns kvar i landet så borde han (och andra i samma sits) värderas på något sätt, det finns väl en del ston efter honom som verkar/kommer att verka i avel inom ASVH. Med tidigare system borde han blivit sänkt till C, kan undra om det kommer bli något motsvarande med nya systemet? De brukar tillkännage höjningar av avelsvärdebokstäver runt nyår, men så borde det inte bli nu eftersom nya reglerna inte är färdiga än?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

Jo nya hingstreglementet är också publicerat idag. (har dock inte hunnit läsa)
Alla index dvs även stonas ska komma de närmaste dagarna och sen får vi vänta till februari (efter domarkurs i slutet av jan) på unghästreglementena, stonas kanske kommer tidigare.
Bra att asvh verkar ha fått upp farten lite.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Som jag förstod det när jag läste reglementet så har man i huvudsak gått tillbaka till gamla systemet så att en godkänd hingst behåller sitt B (nu G) om inte det finns veterinära skäl som gör att hingsten blir kasserad. C försvinner alltså och det var väl ganska väntat när de gamla reglerna ändå inte följts?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja, har undrat en del över hur de sänkt vissa men låtit andra stå kvar på AB i evighet.

Har skummat igenom nya reglementet nu och om jag fattat rätt så kan en hingst alltså få beteckningar som t ex G** (godkänd på obestämd tid och gått minst 145/STG) eller Elit*** (har själv tävlat samt lämnat avkommor i svår klass).
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Lite överraskande att Alligator Fontaine fick så väldigt lågt, det verkar som Jalisca Solier var en ren slump då? Hade nog trott att Quaterback skulle hamna högre också, med tanke på all hype.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja avsikten är att tydliggöra vad som är "betyg" på egna prestationer och vad som är för avkommor. Lär bli lika fast med andra kravnivåer för stona, * för egna meriter och A o ELIT för avkommor.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Så förvånande är det inte, AF har mkt fullblod i sig och de brukar hamna lågt i o m att härstamningen inte innehåller så många tävlingshästar (inom hoppning eller dressyr alltså). Hans avkommor har väl inte presterat tillräckligt bra på unghästtesterna helt enkelt. Q har ju ett ganska högt dressyrindex.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

Men Alligator Fontaines index grundar väl sig i stort sett bara på 3-årstest, det kan ju vara att avkommorna inte gör sig bra på löshoppning bara. De kan ju bli bra tävlingshästar ändå!

Men jo, det var ju ganska extremt låga index. Annars var det väl överlag ganska bra index för de nya, det är väl Belamour, Cyrano de Bergerac och Cairo som inte direkt har någon topp. Däremot så är det endast de tre + Niveau och Calido I som har över 100 i både hoppning och dressyr.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Så förvånande är det inte, AF har mkt fullblod i sig och de brukar hamna lågt i o m att härstamningen inte innehåller så många tävlingshästar (inom hoppning eller dressyr alltså). Hans avkommor har väl inte presterat tillräckligt bra på unghästtesterna helt enkelt. Q har ju ett ganska högt dressyrindex.

Med tanke på all hype tycker jag inte quaterback har ett högt dressyrindex, det är ju inte exceptionellt på något sätt jämfört med andra internationella dressyrmatadorer.

96 för en hopphingst är direkt dåligt, skulle jag säga. Jag tror inte det beror på fullblodet, jaguar mail har väl mer fullblod och hamnar mycket högre.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Jo, härstamningen spelar stor roll för en hingsts index när han inte har så många avkommor som har hunnit visa något än. AFs avkommor har inte gått tillräckligt bra på unghästtest för att väga upp det helt enkelt, som jag skrev tidigare. Han hade väl själv dålig benteknik om jag inte minns fel (ingen hingst som jag varit intresserad av att använda så jag är inte så insatt, jag kan minnas fel) och om han nedärvt det till sina avkommor kan ju det slå hårt på 3årstest t ex.

Q har 131 i index, enligt hingstreglementet så krävs väl 125 för att bli A/Elitpremierad så hur kan du tycka att det är ett dåligt index? Bara för att han varit hypad så innebär det inte att han får ett index på 150, tvärtom så är det väl ofta så att hypade hingstar är en besvikelse just för att folk inbillar sig att de är perfekta trots att de inte är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

96 för en hopphingst är direkt dåligt, skulle jag säga. Jag tror inte det beror på fullblodet, jaguar mail har väl mer fullblod och hamnar mycket högre.

Fullblodshingstarna i J Ms stam finns det mer info om - Hand in Glove (fanns import ett tag) och Laudanum och sedan kommer flitiga Almé och Gotthard.
J M har, tycker jag, en skittrist teknik själv på hinder.

A Gs stam med Sire och Dark Tiger på SF-blod ger en stam som det inte finns så mycket av i Sverige. A F har troligen ett betydligt lägre ingångsindex.

Sedan ska man alltid använda diverse index med försiktighet. Men iom att hingstarna värderas ganska mycket utifrån dessa är det naturligvis intressant att diskutera varför en hingst fått ett högt resp lågt index. Själv är jag mycket förvånad över att Hohenstaufen, His Highness och Highcruser fått så pass höga index. Kollade deras resultat ganska noga i våras och tyckte inte avkommorna fick så bra (de som fick bra hade mammor som själva var högt bedömda).
Hingstar med D-blod puttar upp varandra och kanske H-blodet blir nästa?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

Nu har jag inte någon koll på matematiken bakom blup-index, jag vet att avkommeresultaten skall väga tyngst men hingstens egna tävlingsresultat räknas väl till viss del?

Jaguar Mail tävlade ju medan han stod i Sverige och har ett antal placeringar i Svår klass inräknade i systemet, AF var ju redan pensionär när han kom hit.

Annars håller jag med om Hohenstaufen, tyckte det var ganska låga bedömningar så blev överraskad att indexet hamnade så högt.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Så kan det säkert vara, att egna tävlingsresultat påverkat, det tänkte jag inte på. Det kanske är samma sak med Hohenstauffen?

Vad gäller Quaterback, så har han ju lanserats som något exceptionellt, och åtminstone jag skulle nog höja mer på ögonbrynen över en fölunge e honom än efter t ex Danzas, som ju faktiskt har högre index. Men det är såklart möjligt att d-blodet driver upp Danzas index.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja, där ser man marknadsföringens "makt". Jag skulle inte varit förvånad över om Q haft lägre index.

Håller med om H-hingstarna. Har inte sett några roliga avkommor om inte mammorna varit fina.

Jag kan inte förlika mig med att Don Primero har så högt typindex heller, alla avkommor jag sett har korta framben och tråkiga halsar, fattar inte att det är så många som trots det får 8 på typen på unghästtester när de är e. DP och ser ut på det sättet...
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Kul att se de nya listorna, och kul att två av mina fadershingstar klättrat (QdR och Iowa). När kommer stonas uppdatering tro?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Så här står det i texten på ASVH som jag länkade till:
"Samtliga index- och resultatuppdateringar för ston och hingstar publiceras på blup.se de närmaste dagarna."
Så man kan kanske hoppas på att det blir innan julafton :)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Tycker att det är bra att de inte har ändrat på A och Elit-utmärkelserna iaf. Var lite orolig för att det skulle bli hjärtan, streck, päron eller andra bokstäver, hade varit krångligt tycker jag :D
Det lät som om det skulle bli mer skillnad, för jag läste/hörde någonstans att man skulle kunna konvertera sitt A- eller elitpremierade sto till nya systemet om man ville, så då antog jag att just A och Elit skulle ersättas med något annat. Nu blev det mer som ett tillägg med stjärnor istället (och att B och AB försvinner).

Lite frågor som lär bli besvarade när storeglementet kommer, men någon kanske vet redan nu: Stona, får de G när de är visade på unghästtest/exteriört+ridprov eller måste de bevisa att de är fertila först (hingstarna måste ju lämna spermaprov)? Kan ston som bara är tävlade (men ej visade) få * utan någon bokstav? Ska bli intressant att se om kraven på tävlingsresultat är samma för stona som för hingstarna för samma antal stjärnor.

Hum, jag hittar på allt möjligt att fundera på istället för att göra det jag ska göra :angel:
 

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Ottilia
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 379
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 943
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp