Nya Blup-index SWB

Gabby_Ossi

Trådstartare
Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas nya index:

Sorterade efter Dressyrindex
http://swb.org/wp-content/uploads/2017/12/hingstar_ranking_dressyrindex_2017_publ.xlsx

Sorterade efter Hoppindex
http://swb.org/wp-content/uploads/2017/12/hingstar_ranking_hoppindex_2017_publ-1.xlsx

Skrollar man sig vidare till höger kan man förutom själva indexen även se hur många avkommor det baseras på, och hur många som är SWB-grundregistrerade eller importerade(/utlandsreggade). Fürstenball som gick in ganska högt nu har t.ex. bara 5 SWB-avkommor med i statistiken, och 32 importer (där åtminstone en visserligen är svenskfödd och på SWB-möderne).

Även ålder på äldsta avkommorna kan ses.

En artikel med lite förklaring och listor på de bäst rankade nya hingstarna och bäst rankade hingstarna med yngre avkommor:
http://swb.org/wp-content/uploads/2017/12/intro_index_17_t_hemsida-003.pdf
 
Ska bli spännande att se om Florences nya visningsresultat kommer påverka hennes index... Hon höjde sig några halvpoäng från 3-års men jag tror poängen annars överlag brukar bli lite lägre på kvalitetsbedömning. Och hon ligger nog fortfarande under snittet för Floricellos avkommor. Han har tappat en eller ett par enheter (förutom på hoppningen där han gått upp lite, måste vara Frans förtjänst @Pontevecchio ;) ).
Sedan hoppas jag att Molinnas index inte droppar för snabbt, hade varit kul att kunna få en A-premiering eller kanske tom Elit innan hennes index går under gränsen där det inte krävs lika många avkommor.
 
Hmm, nu har nog något hänt på blup-sidan, för det står "Medel" som säkerhet istället för en siffra på Florences index. Men hennes visningsresultat har försvunnit?

Molinnas index har gått ner från 120 till 119.
 
Verkar som att alla visningsresultat är borta!

Jag tror de som haft index sedan innan har blivit uppdaterade, men de helt nya indexen verkar inte heller ha kommit in ännu. Stona f.14 har inte heller tagit sig in rankinglistorna även om några har tillräckligt höga index så antar att det är något som inte är riktigt färdigfixat ännu.
 
Verkar som att alla visningsresultat är borta!

Jag tror de som haft index sedan innan har blivit uppdaterade, men de helt nya indexen verkar inte heller ha kommit in ännu. Stona f.14 har inte heller tagit sig in rankinglistorna även om några har tillräckligt höga index så antar att det är något som inte är riktigt färdigfixat ännu.
Det ser lite olika ut på olika hästar, min gamling f 97 har allt kvar sas men de yngre hästarnas sidor verkar inte färdiguppdaterade.
 
Florence gick förresten från 128 till 125. Klarar alltså precis fortfarande gränsen för att få två stjärnor, tur, annars hade jag nog grämt mig lite att jag inte fixade det i år ;). (Även om jag egentligen inte tycker man borde kunna få stjärnor bara från blup-en men det är ju en annan diskussion :angel: )
 
Nu är Florences visningsresultat tillbaka! Men indexen försvann... Antar att det är för att de linjära indexen ska komma in också härnäst :)
 
Ja verkligen kul att läsa i år! Fyra av fem ston har klättrat ett par pinnhål tom den äldsta tanten. roligt att Se att Gullans diplom gjorde att hon fick gröna ( plussade från ifjol) staplar på allt bortsett ifrån hoppningen. Ifjol fick hon preliminärt blup vilket var det hon höjde med sitt fina resultat
 
Ja verkligen kul att läsa i år! Fyra av fem ston har klättrat ett par pinnhål tom den äldsta tanten. roligt att Se att Gullans diplom gjorde att hon fick gröna ( plussade från ifjol) staplar på allt bortsett ifrån hoppningen. Ifjol fick hon preliminärt blup vilket var det hon höjde med sitt fina resultat

Vad kul! Kommer du ihåg hur mkt högre hon hamnade efter diplomet?
 
Vad kul! Kommer du ihåg hur mkt högre hon hamnade efter diplomet?
Japp hon hamnade 5 pinnar högre.. Men hennes mamma tappade en pinne och storasyster plusade en pinne.
Tuschomie gjorde en superrusning.. Undrade först om jag skrivit fel för hon har klivit från 121 till 135 men jag förstår inte riktigt hur det gick till?!? Jag trodde att hon låg på 124 innan så jag kan ha skrivit fel. I resultatväg har hon bara fått en placering som gett championatspoäng men hon gick final i breeders och fick en placering där ( gav inga poäng) så jag vet inte om det därför hon gjorde ett så stort hopp? Hon har inga syskon som visats eller tävlats och hennes möderne är danskt.. Pappa har inget blup ännu..
 
Japp hon hamnade 5 pinnar högre.. Men hennes mamma tappade en pinne och storasyster plusade en pinne.
Tuschomie gjorde en superrusning.. Undrade först om jag skrivit fel för hon har klivit från 121 till 135 men jag förstår inte riktigt hur det gick till?!? Jag trodde att hon låg på 124 innan så jag kan ha skrivit fel. I resultatväg har hon bara fått en placering som gett championatspoäng men hon gick final i breeders och fick en placering där ( gav inga poäng) så jag vet inte om det därför hon gjorde ett så stort hopp? Hon har inga syskon som visats eller tävlats och hennes möderne är danskt.. Pappa har inget blup ännu..

Pappan har ju ett blup även om det inte är publicerat. Tiger G har ju tex plockat ganska mycket poäng för sin ålder, kanske det som kan dra upp?
 
Pappan har ju ett blup även om det inte är publicerat. Tiger G har ju tex plockat ganska mycket poäng för sin ålder, kanske det som kan dra upp?
Jaha har han fått blup nu? Så kan det ju vara, synd Tiger inte var ett sto så man kunde se :) Samtidigt så borde ju deltagande i Breeders final ge en liten putt.. Hoppas att just Breeders mm kommer finnas med på Blup sidan i framtiden.. tänker att det vore så intressant att ha när man tittar på äldre hästar också.. Så mkt som bara försvinner annars när det inte finns en sammanfattande resultatlista som man lätt hittar..
 
Jaha har han fått blup nu? Så kan det ju vara, synd Tiger inte var ett sto så man kunde se :) Samtidigt så borde ju deltagande i Breeders final ge en liten putt.. Hoppas att just Breeders mm kommer finnas med på Blup sidan i framtiden.. tänker att det vore så intressant att ha när man tittar på äldre hästar också.. Så mkt som bara försvinner annars när det inte finns en sammanfattande resultatlista som man lätt hittar..

Alltså alla hästar har ju ett beräknat blup-värde som påverkar avkommor och andra släktingar även om SWB har satt vissa gränser för publicering. Och även om valacker aldrig får några publicerade värden påverkas ju föräldrar och syskons värden av deras resultat.

Vi har försökt vara på risdportförbundet om championatspoäng i unghästklasserna. Eftersom vi använder samma poängsystem kan vi inte bara själv ge ”extrapoäng”.
 
Har ett sto med meriter i Msv i Norge som tyvärr inte kan föras in i blup. Himla synd då hennes blup inte riktigt speglar henne. Vår andra har fler championatspoäng än de som finns reggade, men trots att jag mailat dem två år i rad tycks hennes poäng gå förbi. Synd då hennes far ligger 3:a i kwpn och hennes möderne hör till de bättre. På blup ser staplarna lite tråkiga ut. :down: Jag vill gärna ha henne A-premierad innan hon dör, men den äldsta avkomman kommer inte visas innan 2019 då hon är dräktig.
 
Har ett sto med meriter i Msv i Norge som tyvärr inte kan föras in i blup. Himla synd då hennes blup inte riktigt speglar henne. Vår andra har fler championatspoäng än de som finns reggade, men trots att jag mailat dem två år i rad tycks hennes poäng gå förbi. Synd då hennes far ligger 3:a i kwpn och hennes möderne hör till de bättre. På blup ser staplarna lite tråkiga ut. :down: Jag vill gärna ha henne A-premierad innan hon dör, men den äldsta avkomman kommer inte visas innan 2019 då hon är dräktig.
Jag har haft det likadant med Tuschomies mamma som är dansk. Finns int GP meriter i hennes möderne men det hjälper ju inte när de inte är registrerade i Sverige :)
 

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: Hedwig
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 368
Senast: athena
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Ottilia
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 931
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp