Nya direktiv från STC

ghost

Trådstartare
Angående de nya Transporteringsbestämmelserna...

Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,.

Jag vet att sådana här trådar flyttats men denna äör ju en rekommendation till oss utövare som transporterar våra hästar till räning och tävling. :idea:

Förvirring kring transportförordning
080124 kl 09.35

EU ha kommit med en förordning om regler för transport av djur. Förordningen är mycket oklar i sina formuleringar och har skapat tolkningsproblem. Olika länder har gjort sina tolkningar och ingen vet idag med säkerhet vad som gäller i de olika länderna. Hästnäringen har gemensamt haft ett otal samråd i frågan med numera nedlagda Djurskyddsmyndigheten. Vi ansåg att vi kommit fram till en tolkning som var möjlig att anpassa till våra förhållanden i Sverige under våren 2007. Jordbruksverket övertog senare ansvaret för frågan när Djurskyddsmyndigheten lades ned.
Myndigheten hade för avsikt att omarbeta de nationella föreskrifterna i transportfrågorna för att få en anpassning till förordningen och få ett klargörande vad som egentligen gäller. Detta skulle vara klart i god tid innan årsskiftet 2007-2008. Detta var också en förutsättning för att kunna starta upp kvalitativt godtagbara utbildningar enligt de krav som EU ställt. Denna nationella föreskrift har ännu inte presenterats av myndigheten.

Jordbruksverket har på sin hemsida information i frågan, men den är inte helt lätt att förstå och innehållet är inte överensstämmande med de samförståndslösningar som vi gemensamt arbetade fram med Djurskyddsmyndigheten. Andra kanaler har spridit information som på olika sätt förvirrat begreppen ytterligare. Ryktesspridning florerar och näst intill allmänt kaos har uppstått.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svensk Galopp (SG) uppmanar därför alla att invänta ny information i frågan. Vi har begärt ytterligare samråd och samtal med myndigheten i frågan. Endast de som mot ersättning transporterar andras hästar rekommenderas i nuvarande läge att gå de olika kurser som hålls på olika platser i landet.

Information om godkända utbildare finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) . Där finns även annan information i frågan, men som tidigare nämnts är den inte helt lätt att förstå. De som skall åka till annat land bör ta reda på vilka regler som gäller i just det landet eller de länder som tranporten sker igenom. Ett alternativ är att alltid anlita en professionell hästtransportör vid den typen av resor.

Jag kommer att avvakta enligt detta.
 
Sv: Nya direktiv från STC

Bra att de gick ut med detta, kände att förvirringen var total här hemma....
 
Sv: Nya direktiv från STC

Ja verkligen.. särskilt efter att man läst trådarna på ridsportsforumena..
 
Sv: Nya direktiv från STC

Ja, jag var jättenära att maila och anmäla oss till utbildningen men så kom detta! :idea:

Läste mitt första inlägg nu och så att tangentbordet jäklats med mig igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya direktiv från STC

Ja.. jag har ju läst innan i någon artikel från jordbruksverket där det stod att amatörtränare som har annat jobb vid sidan av inte skulle behöva gå kursen.. men när jag skrev det i tråden på ridfolksforumet blev jag nedtryckt i stövlarna.. som vanligt :mad:

ibland glömmer man av sig varför man håller till mest på travforumet..
 
Sv: Nya direktiv från STC

kommer hela tiden upp ny information så man börjar känna sig helt snurrig angående detta ämnet. Jag har själv varit i mailkontakt med en person på sjv med frågor om kompetensbevis och att vara registrerad transportör, och detta är en del ur svaret men tillräckligt för att jag ska kunna ta det lugnt ett tag då jag verkligen inte går med vinst på min travträning:

"Alla B-tränare behöver inte vara registrerade transportörer.Om man har1-3 travhästar som är privatägda och de vinner inte in så mycket pengaratt det blir vinst behöver man inte vara registrerat transportör.Om ni delar på transporten och det finns grund att vara registrerattransportör, ska en av er vara registrerat, de andra kan köra förhonom/henne. En i bilen ska ha kompetensbevis."

Alltså kommer inte jag i nuläget att behöva varesig vara registrerad transportör eller gå kursen för kompetensbevis utan kan gott avvakta tills allt blir lite klarare (och kursen för kompetensbevis finns att läsa på fler ställen)
 
Sv: Nya direktiv från STC

Låter ju också lite märkligt.. tänk om man helt plötsligt för en bra häst då? Måste man springa till skolbänken då.. och var ligger gränsen.. fast man kanske man handla upp alla vinstpengar så att man inte går i vinst och så slipper man.. Precis som man gör för att slippa skatta för pengarna..


Men men som du säger.. det är bäst att avvakta.. Läste någonstans att man i framtiden kan ta kursen över nätet.. låter som ett mkt bättre alternativ :)
 
Sv: Nya direktiv från STC

Jag kommer alla gånger att följa STC:s anvisningar och hålla koll på deras hemsida i stället för att försöka hänga med i debatten hos SJV. :idea:
 
Sv: Nya direktiv från STC

kommer hela tiden upp ny information så man börjar känna sig helt snurrig angående detta ämnet. Jag har själv varit i mailkontakt med en person på sjv med frågor om kompetensbevis och att vara registrerad transportör, och detta är en del ur svaret men tillräckligt för att jag ska kunna ta det lugnt ett tag då jag verkligen inte går med vinst på min travträning:

"Alla B-tränare behöver inte vara registrerade transportörer.Om man har1-3 travhästar som är privatägda och de vinner inte in så mycket pengaratt det blir vinst behöver man inte vara registrerat transportör.Om ni delar på transporten och det finns grund att vara registrerattransportör, ska en av er vara registrerat, de andra kan köra förhonom/henne. En i bilen ska ha kompetensbevis."

Alltså kommer inte jag i nuläget att behöva varesig vara registrerad transportör eller gå kursen för kompetensbevis utan kan gott avvakta tills allt blir lite klarare (och kursen för kompetensbevis finns att läsa på fler ställen)

:rofl::rofl::rofl:

Men oh my God... :p De lär få fullt upp när de stoppar en.

- Har dina hästar tjänat mer än verksamheten kostat?

Helt okontrollerbart just när man blir stoppad. Eftersom det står att Trav- och Galoppsporten inte är överens med SJV kommer jag INTE att lita på vad de går ut med innan direktiv från STC.


:p
 
Sv: Nya direktiv från STC

:rofl::rofl::rofl:

Men oh my God... :p De lär få fullt upp när de stoppar en.

- Har dina hästar tjänat mer än verksamheten kostat?

Helt okontrollerbart just när man blir stoppad. Eftersom det står att Trav- och Galoppsporten inte är överens med SJV kommer jag INTE att lita på vad de går ut med innan direktiv från STC.


:p
Det måste ju finnas en gräns på hur mycket hästen har tjänat.
Så om jag är o tävlar o hästen vinner , och går över denna gräns.
Då får jag alltså inte transportera hem honom??:eek:
 
Sv: Nya direktiv från STC

Det måste ju finnas en gräns på hur mycket hästen har tjänat.
Så om jag är o tävlar o hästen vinner , och går över denna gräns.
Då får jag alltså inte transportera hem honom??:eek:

Japp, då får du lämna hästen tills du gått kursen.

Annars får du gå till Travshoppen och handla! :idea:
 
Sv: Nya direktiv från STC

Jag hoppas verkligen att det kommer komma ut något där det klart och tydligt står sammanfattat vilka reglerna som gäller och riktlinjer för dessa. :confused:
 
Sv: Nya direktiv från STC

*kl*

de är rejält förrvirrande detta.. jag fattar som vanligt inte ett dugg... me jag avvaktar som alla andra...

jag kör juh ibland hästen till tävlingarna.. ägern itne är bara kompis med äagern. å kör för att han ska slippa köra när han är så nervös.. :D
 
Sv: Nya direktiv från STC

Vad jag fattar ska man gå kursen om man har sin huvudsakliga inkomst av att transportera hästar åt andra...... Om man transporterar åt en kompis kan ju inte det gälla i alla fall... Och hur många av oss amatörer har det här med hästar som sin huvudsakliga näring om man slår ut det på ett år och drar av alla utgifter i samband med att överhuvud taget HA en häst.
 
Sv: Nya direktiv från STC

tänker man logiskt så borde ju man vara tvungen att gå kursen om man har sin verksamhet i någon form av företag.. för har man företag är väl meningen att man ska gå med vinst..

men jag håller tummarna för att det inte ska vara så..

om inte annat så kanske det tar så lång tid för dom att komma överens så att vi hinner gå ur EU :angel: Borde väl vara någon omröstning snart tycker ja
 
Sv: Nya direktiv från STC

Ja.. jag har ju läst innan i någon artikel från jordbruksverket där det stod att amatörtränare som har annat jobb vid sidan av inte skulle behöva gå kursen.. men när jag skrev det i tråden på ridfolksforumet blev jag nedtryckt i stövlarna.. som vanligt :mad:

ibland glömmer man av sig varför man håller till mest på travforumet..
Som sagt vi ska avvakta, men de vore ju skönt om de var på detta vis!!!
 
Sv: Nya direktiv från STC

kommer hela tiden upp ny information så man börjar känna sig helt snurrig angående detta ämnet. Jag har själv varit i mailkontakt med en person på sjv med frågor om kompetensbevis och att vara registrerad transportör, och detta är en del ur svaret men tillräckligt för att jag ska kunna ta det lugnt ett tag då jag verkligen inte går med vinst på min travträning:

"Alla B-tränare behöver inte vara registrerade transportörer.Om man har1-3 travhästar som är privatägda och de vinner inte in så mycket pengaratt det blir vinst behöver man inte vara registrerat transportör.Om ni delar på transporten och det finns grund att vara registrerattransportör, ska en av er vara registrerat, de andra kan köra förhonom/henne. En i bilen ska ha kompetensbevis."

Alltså kommer inte jag i nuläget att behöva varesig vara registrerad transportör eller gå kursen för kompetensbevis utan kan gott avvakta tills allt blir lite klarare (och kursen för kompetensbevis finns att läsa på fler ställen)
Undrar just när det börjar gå med vinst.. Vad räknar dom tros?
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Vänta innan du går kursen! Det är inte glasklart att ALLA hästverksamma måste ha kompetensbevis! saxat från STCs hemsida: Svenska...
Svar
8
· Visningar
1 386
Senast: Fille
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 302
Senast: Mehl
·
Hästmänniskan Hur i hela friden ska detta fungera? saxar från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3917 Den 5...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp