Nya djurhälsoförordningen träder i kraft

Som vanligt, ju mer byråkratiska regler ju sämre för djuren. Det gynnar stora aktörer och missgynnar små.
Om du har möjlighet får du gärna utveckla både varför det blir sämre för djuren och varför det gynnar de stora aktörerna. Jag är inte särskilt insatt och vill gärna få fler än mina egna ingångsvinklar på kraven.
 
Dom här nya reglerna gäller inte bara hästar utan även andra djur, och jag kan säga som ska importera en valp att det är väldigt krångligt när olika länder har hunnit olika långt i olika stadier av införandet av dessa nya regler, och när länderna är lite osäkra själva på hur reglerna ska tolkas....
 
Om du har möjlighet får du gärna utveckla både varför det blir sämre för djuren och varför det gynnar de stora aktörerna. Jag är inte särskilt insatt och vill gärna få fler än mina egna ingångsvinklar på kraven.
För en stor verksamhet är ett omfattande regelverk med olika krav på certifieringar, kontroller osv. inte särskilt betungande, det slås ut på många djur och gör dessutom verksamheten enkel då man lägger sig på miniminivån och kan sen utifrån den obehindrat driva verksamheten utan att behöva ta hänsyn till hur djuren faktiskt har det. Dessutom har stora aktörer inte sällan bra kontakter inom myndigheter och löper liten risk även om de tänjer på gränserna.

En liten djurhållare har kanske bara en person som skall sköta allt, att då ängna en stor del av sin tid åt ett regelverk som inte ens är avpassat för mindre verksamheter fungerar inte, till det kommer olika avgifter som var för sig kanske inte är så jättestora men som tillsammans kan vara betydande för någon med små resurser.

Samtidigt är det så att nästan alla små djurhållare har en personlig relation till sina djur och ett djurengagemang som har långt större betydelse för djurens välmående än strikta regler. Det gäller inte för stora verksamheter där varje djur bara är en produktionsenhet utan annat än ett ekonomiskt värde. Tydligast är det när det gäller lantbruksdjur, ingen djurmänniska skulle kunna säga att djuren har det bra i dagens industriella uppfödning, den är fruktansvärd i mina ögon och uppfyller inte på något sätt djurskyddslagstiftningen grundläggande första paragraf "Denna lag syftar till att säkerställa ett gott djurskydd och främja en god djurvälfärd och respekt för djur." Trots det är den helt laglig genom det byråkratiska regelverk som jordbruksverk m.fl. myndigheter ställt upp.

Det är bara lite kort och det går att utveckla mycket mer.
 
Senast ändrad:
Gick inte ens att få rätt adress när jag hade nålen på fastigheten utan blev någon av 2 grannar, vilken berodde på var jag satte nålen på fastigheten:rofl:.
Hittade inget där det gick att skriva i adressen.
 
@vilde jag delar inte din syn på lantbruket och stora vs små gårdar alls. Hur ofta är du ute i verkligheten idag? Snarare att små lantbruk har svårt att göra investeringar för att förbättra för djuren, är mer sårbara pga ensamarbete eller helt enkelt stagnerat pga brist på fräscha ögon.

Har verkligen den uppbundna kon i den gamla, trånga ladugården med svajig ventilation och små fönster det bättre bara för att bonden inte har fler än 40 kor? Istället för en lösdrift i en stor byggnad, bra ventilation, bra belysning, hälsoövervakning och massa hjälp av automatiska system som ger mer tid för djuren?

Och vad har det med AHL att göra? Kraven på registrering för de djuren har funnits i evigheter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 21 april träder den nya Djurhälsoförordningen (Animal Health Law) i kraft. Det innebär bland annat att du som har en anläggning med...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter AHL står för Animal Health Law (Djurhälsolagen) och är ett samlingsnamn för den nya djurhälsoförordning som beslutades i EU 2016. Den...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 21 april 2021 träder den nya djurhälsoförordningen (Animal Health Law, AHL) i kraft i hela EU. Just nu pågår därför arbetet hos...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med den 21 april 2021 ska alla som har en anläggning med djur, som transporterar djur eller som hanterar avelsmaterial ha...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 386
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp