Nya grannar från helvetet

Görel

Trådstartare
Moderator
Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från lägenheten ovanför. Mina förrförra grannar var väldigt högljudda, de som flyttat in nu låter dubbelt så mycket 😫 Dessemellan bodde ett par med hund och bebis i lägenheten, och de lät fullt normalt.

De nya klampar så hårt att deras steg ibland känns genom min soffa, som står på en matta. Det dunsar flera timmar per dag, som att man släpper saker i golvet. Möbler utan möbeltassar dras över golvet, de senaste veckorna verkar de dra runt på köksstolar som låter oerhört. Man kan inte låta bli att undra över om de inte är rädda om golvet.

Ovanpå det har de renoverat i snart fyra månader med allt sågande och hamrande som hör till det.

Jag har försökt prata med dem, men det känns som att det bara blir värre efter varje gång.
Första gången var i somras då de sågade på sin balkong. Jag hörde ett brak från min balkong och såg att en stor bortsågad bit låg på den tillsammans med mindre bitar, och allt var täckt av vitt damm. Gick upp och förklarade att det inte var okej att smutsa ner min balkong på det sättet, samt informerade om hur lyhört huset är. Fick aldrig svar på var de hade tänkt att de bortsågade bitarna skulle hamna, de verkade överraskade av att de hamnade hos mig. Det var lugnt i någon dag, sen ökade ljuden.
Andra gången hörde jag ett ännu större brak från balkongen. Då hade de vräkt ner vatten som hamnat i min växtlåda på ben där flera plantor förstördes, samt att ett tiotal tomater lossnade från plantorna. Det var som ett slagregn. Jag svor högt, hör kvinnan fråga mannen "ska vi inte välta ut mer?" och han säger avvärjande nej. Tänkte att mitt budskap nått fram.
Det visade sig vara fel, bara några dagar senare hände det igen, så jag gick upp och förklarade att de skadade mina växter och att jag verkligen skulle uppskatta om de inte gjorde om det. Det var kvinnans mamma som öppnade.
Det budskapet gick inte heller fram, i veckan efter hör jag vatten vältas ut igen, rusar ut på balkongen och ropar uppåt. Kvinnan förklarar att eftersom hon inte vet något annat sätt att bli av med vattnet så måste hon få göra så. Förklarar att det inte är ett okej argument för att få förstöra för andra. Jag frågade inte hur hon kände inför att grannen under mig ibland har sin fågel på balkongen, och att den också hade kunnat skadas.

Någon vecka efter detta kommer kvinnan ner och säger att nu ska de ta in saker från balkongen så jag kanske ska täcka mina blommor så de inte blir förstörda. Jag förklarar att det är hon som ska se till att hon inte förstör sina grannars egendom. Informerar också om att de låter mer än de två tidigare paren tillsammans. Det verkar inte bekymra henne alls.

Sedan dess har deras störningar ökat. Jag hör ljud som jag aldrig behövt höra tidigare, och från rum jag aldrig hört något från tidigare. Sedan några veckor tillbaka hör jag när de pratar med varandra. jag tänker att de måste ha gjort något fel, som gör att alla ljud förstärks. Det här är helt olidligt. Håller på att skriva till styrelsen, och tänkte kontakta HSB:s jurister om det inte hjälper.

Det jag undrar är om någon har något tips om ifall jag kan göra något hos mig för att dämpa ljuden? Jag planerade redan innan de kom att flytta nästa år, så jag är inte beredd att göra någon större förändring, men jag behöver hjälp med att få behålla förståndet.

Jag tänkte först att de kanske inte var normalbegåvade eftersom de hade såna problem med konsekvenstänkt, men min kompis trodde att de bara var vanliga skitstövlar, och det verkar dessvärre som att hon har rätt.
 
Låter oerhört jobbigt och konstigt.
Varifrån kommer vattnet de häller ut? Det finns väl avlopp i lägenheten? Det är aldrig okej att hälla saker över räcket
Dagen innan 30/7 hade det varit skyfall, två stycken hos mig. Den hade en massa saker på balkongen som de kanske hade plast över, eller i byttor, och så gjorde de sig av med vattnet genom att hälla ner det till mig, och till hon under mig med fågeln. Förklarade att de fick suga upp det med handdukar eller liknande, som vi andra gör för att inte förstöra för våra grannar.
När hon var nere och tyckte att jag skulle täcka mina blommor förklarade jag att man enligt bostadsrättslagen inte har rätt att kasta ut saker från sin lägenhet.
 
Dagen innan 30/7 hade det varit skyfall, två stycken hos mig. Den hade en massa saker på balkongen som de kanske hade plast över, eller i byttor, och så gjorde de sig av med vattnet genom att hälla ner det till mig, och till hon under mig med fågeln. Förklarade att de fick suga upp det med handdukar eller liknande, som vi andra gör för att inte förstöra för våra grannar.
När hon var nere och tyckte att jag skulle täcka mina blommor förklarade jag att man enligt bostadsrättslagen inte har rätt att kasta ut saker från sin lägenhet.

Fast då får de ju se till att inte ha byttor på balkongen alt bära in dem och tömma dem i vasken... inte bara hälla ut det från balkongen! Märkliga människor!
 
Dagen innan 30/7 hade det varit skyfall, två stycken hos mig. Den hade en massa saker på balkongen som de kanske hade plast över, eller i byttor, och så gjorde de sig av med vattnet genom att hälla ner det till mig, och till hon under mig med fågeln. Förklarade att de fick suga upp det med handdukar eller liknande, som vi andra gör för att inte förstöra för våra grannar.
När hon var nere och tyckte att jag skulle täcka mina blommor förklarade jag att man enligt bostadsrättslagen inte har rätt att kasta ut saker från sin lägenhet.
Är det deras första bostad?
 
Det låter som mina grannar ovanför. De kastar fortfarande fimpar på min balkong, och eftersom de inte öppnar när jag ringer på och inte har ändrat beteende trots att hyresvärden satt upp lappar om försiktighet med saker på balkongen så funderar jag på att polisanmäla. Det är mer än en grej som blivit förstörd av brännmärken, som tur är har inget börjat brinna...
 
Det låter som mina grannar ovanför. De kastar fortfarande fimpar på min balkong, och eftersom de inte öppnar när jag ringer på och inte har ändrat beteende trots att hyresvärden satt upp lappar om försiktighet med saker på balkongen så funderar jag på att polisanmäla. Det är mer än en grej som blivit förstörd av brännmärken, som tur är har inget börjat brinna...
Inte kul, så hade jag det för väldigt länge sen. Kontaktade hyresvärden och sen slutade det.
 
Har också grannar (men bredvid, bor i radhus) som liksom låter som f*n i allt de gör. Och det där med att skrapa med stolar stup i kvarten??? Hur många gånger per kväll kan man resa sig och sätta sig??? Helt sjukt. Och tydligen aldrig hört om möbeltassar heller. Deras golv måste ju se ut som skit vid det här laget. Har bott här i över 20 år och haft en mängd olika grannar. Aldrig hört ett enda ljud från någon av dem trots att det varit familjer med barn, tonåringar etc, så har verkligen aldrig upplevt det som lyhört alls. Från grannen på andra sidan hör jag inte ett ljud. Så frågan är hur jag plötsligt kan höra ALLT dessa nya grannar gör??? Tycker detta är svårt. Det är lätt att klaga om folk spelar hög musik, har fester stup i kvarten etc, men hur klagar man på att folk liksom låter bara de rör sig? 😅
 
Har också grannar (men bredvid, bor i radhus) som liksom låter som f*n i allt de gör. Och det där med att skrapa med stolar stup i kvarten??? Hur många gånger per kväll kan man resa sig och sätta sig??? Helt sjukt. Och tydligen aldrig hört om möbeltassar heller. Deras golv måste ju se ut som skit vid det här laget. Har bott här i över 20 år och haft en mängd olika grannar. Aldrig hört ett enda ljud från någon av dem trots att det varit familjer med barn, tonåringar etc, så har verkligen aldrig upplevt det som lyhört alls. Från grannen på andra sidan hör jag inte ett ljud. Så frågan är hur jag plötsligt kan höra ALLT dessa nya grannar gör??? Tycker detta är svårt. Det är lätt att klaga om folk spelar hög musik, har fester stup i kvarten etc, men hur klagar man på att folk liksom låter bara de rör sig? 😅
Mina har ju renoverat i månader, jag tänker att det är något med inredningen eller materialvalet som gör att alla ljud förstärks istället för att dämpa.

Men visst är det fascinerande att vissa ägnar sina kvällar åt att dra runt stolar och klampa fram och tillbaka över golvet.
 
Nu har jag i alla fall mailat styrelsen, och hänvisat till bostadsrättslagen 7 kap. 9 §


[K7]
9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.

[S2]Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen

  1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
  2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

[S3]Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

[S4]Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.

[S5]Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer fastställer formulär till underrättelse som avses i andra stycket 2.Lag (2004:390).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp