Nya hästen är stressad

Jackies

Trådstartare
Stallets nya häst har varit här ett par dagar. Den har bott i samma stall hela sitt liv fram tills nu. Otroligt snäll och cool häst i tidigare hemmamiljö men här är han orolig och stressad. Springer sig svettig i hagen fast det är hästar på andra sidan tråden.

Allt detta är förstås fullt normalt vid stallbyte men hur ska man förhålla sig till det?

En tanke är ju att bara låta honom vara

En annan är att köra på med de vanliga rutinerna redan nu. Rida lättare pass, leda honom bort från de andra hästarna för att sadla osv.

Hur vet man vad som är rätt.. någon som varit i samma sits och hur löste det sig för er?
 
Rutiner är bra. Jag upplever att hästar som kommer in i nya rutinerna direkt med motion/stimulans etc är mer nöjda och lättare att hantera på sikt jämfört med de som får "landa" i hagen i några veckor. Då har man ofta en stallmodig ostimulerad otrygg häst att ta itu med när de där landningsveckorna gått.
 
Stallets nya häst har varit här ett par dagar. Den har bott i samma stall hela sitt liv fram tills nu. Otroligt snäll och cool häst i tidigare hemmamiljö men här är han orolig och stressad. Springer sig svettig i hagen fast det är hästar på andra sidan tråden.

Allt detta är förstås fullt normalt vid stallbyte men hur ska man förhålla sig till det?

En tanke är ju att bara låta honom vara

En annan är att köra på med de vanliga rutinerna redan nu. Rida lättare pass, leda honom bort från de andra hästarna för att sadla osv.

Hur vet man vad som är rätt.. någon som varit i samma sits och hur löste det sig för er?

Jag är en sån som tycker ju fortare hästen lär sig sina nya rutiner ju snabbare kommer den att finna trygghet i det för då vet den var den ska förvänta sig. Dessutom har du en chans att skapa ett band mellan er där även du är en trygghet för hästen. Bara var lugn hela tiden själv och låt dig inte bli påverkad av att hästen stressar.
 
En sak som kan vara bra är att försöka fundera ut vad det är som stressar hästen.
Hur hade den det i det gamla stallet?
Saker som om den gått ensam i hagen eller alltid med en annan häst?
Har hagen den gått i legat nära stallet?
Har den haft en riktigt bra kompis som den saknar nu?
Kan man någon sådan ganska liten detalj kan det vara lättare att få lugn.
 
Tack för svar!

Hästen har tidigare gått både ensam och med sällskap. Stått på box precis som nu. I liknande hagar nära stallet. Hästen går ensam för ägaren vill inte sätta ihop den med mitt sto vilket jag respekterar.

Var just och red hästen och upplever stor skillnad redan idag. Fortfarande lite orolig och springig från och till i hagen. Men gick utmärkt att ta in honom och ha honom ensam i stallet. Rörde sig lite men inte något skrik eller stök. Känns som vi fortsätter med fasta rutiner så kommer han nog till ro så småningom :)
 
Tack för svar!

Hästen har tidigare gått både ensam och med sällskap. Stått på box precis som nu. I liknande hagar nära stallet. Hästen går ensam för ägaren vill inte sätta ihop den med mitt sto vilket jag respekterar.

Var just och red hästen och upplever stor skillnad redan idag. Fortfarande lite orolig och springig från och till i hagen. Men gick utmärkt att ta in honom och ha honom ensam i stallet. Rörde sig lite men inte något skrik eller stök. Känns som vi fortsätter med fasta rutiner så kommer han nog till ro så småningom :)

Så bra att det börjar lugna sig. Självklart är den orolig i början, och då den samlar på sig adrenalin av stressen är det bra om den rids och får utlopp.

Jag hade helst sett att den gick med hästkompis (som den ska göra i framtiden hoppas jag?) men kan du inte påverka ägaren så är det inte upp till dig att besluta om såklart.
 
Så bra att det börjar lugna sig. Självklart är den orolig i början, och då den samlar på sig adrenalin av stressen är det bra om den rids och får utlopp.

Jag hade helst sett att den gick med hästkompis (som den ska göra i framtiden hoppas jag?) men kan du inte påverka ägaren så är det inte upp till dig att besluta om såklart.

Håller helt med, men tvärt emot flera andra med en ny häst som agerar så stressat, så även om jag håller på och hanterar och motionerar den från början så envisas jag inte med ”mina” rutiner på en sån individ utan låter den i största möjliga mån i första hand första veckan/veckorna få gå ut ostört samtidigt med övriga hästar på morgonen (inte kvar inne för jag ska rida), låter den gå ute hela dagen, tar in den framåt EM eller i samband med insläpps rutinen för övriga stallet och fixar och motionerar sen.
Brukar löna sig i min erf att få en känsligare individ som blivit stressad av flytt att landa snabbt och bli trygg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 454
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp