Re: hur fort går det??
???Ja, på mina cykeldatorer finns det ju genomsnittshastighet också. Självklart visar den ju hastighet hela tiden men bara för att jag håller typ 42 på mätaren betyder det ju inte att jag kör 1.26 full väg-det tar ju några meter att komma upp i 42 från det att du vänder upp.
Det där har jag provat många gånger, därför använder jag alltid klocka. Om jag tex kör på rakbanan så klockar jag från första stolpen då vi vänt upp och även om mätaren visar 46, i stort sett, hela vägen så visar mitt hederliga gamla stoppur bara att vi kört kanske 1.21 i 700meter istället för mätaren som visade 18. Det beror inte på att den är felinställd utan för att de första 20talet meter då man vänder upp och kör går så långsamt att det drar ner hela genomsnittet. Prova själv med ett vanligt tidtagarur så får du se, men du kanske inte "börjar" intervallen/heatet förrän hästen är uppe i full fräs?!
Det kanske låter som petitesser men själv kollar jag inte hela tiden på mätaren utan slänger ett getöga då och då och det räcker med att hästen slår av på takten ett 20tal meter för att sluttiden ska ändras markant. tex låt säga att du ligger och kör 1.20, alltså 45 på mätaren och du kollar den varje 100 meter ungefär. Om hästen däremellan slår av på tempot lite då och då till låt säga 1.25-42,6 på mätaren så dras genomsnittstiden ner mer än man tror.
Men du kanske inte har genomsnittstid på din mätare?? Alla har inte det, liksom endel som inte har maxhastighet. Jag klockar alltid hela distansen-alltså 2140m. Om jag kör 3 minuter blankt 2140 meter så har jag kört 1.24 ganska precis. Förresten om du kör 36 på mätaren så kör du bara 1.40 om jag nu får vara petig

.
mvh jesse