Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(TV4)
Nu kommer mer bensin till en redan överhettad kamphundsdebatt:
En lös hund löpte amok på en ridskola i Stockholm i går, samtidigt anfölls en häst och blev svårt sargad i värmländska Årjäng.
- Hunden bet en av hästarna mot strupen, den var helt okontaktbar, säger ridläraren Kristina Lahti till tv4.se.

http://tv4.se/nyheter/537070.html
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Man blir så förbannad.. vissa människor borde inte få vara hundägare.. det är farligt både för allmänheten och hunden själv.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

borde minst vara koppeltvång på dom där raserna.. verkar som att "helt lugna och normala individer" bara helt pang tjong sticker iväg och anfaller djur och människor.. utan att ägaren anat minsta lilla.. så ligger det i rasens natur ska det vara koppeltvång och munkorg på alla..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

borde minst vara koppeltvång på dom där raserna.. verkar som att "helt lugna och normala individer" bara helt pang tjong sticker iväg och anfaller djur och människor.. utan att ägaren anat minsta lilla.. så ligger det i rasens natur ska det vara koppeltvång och munkorg på alla..

och obligatorisk hundhanteringskurs för ägaren..

varför kan inte folk ha sånna här söta golvmoppar istället :)
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Man ska nog inte skylla allting på hundarna...Vi hade en golden en gång som blev alldeles tokig (och dom är ju barn- och familjehundar)

Det är upp till både ägare och uppfödare att se till så att inte hunden blir sådär, vissa hundar har ju faktiskt nerärvda psykiska problem och sånna borde man inte avla på. Annars har jag personligen ingenting emot kamphundsraserna, så länge dom är rätt uppfostrade och lugna

Sen finns det ju personer som skaffar kamphundar och lär dom en massa sånt där, bara för att det tufft :mad: Sånna borde åka i fängelse direkt och få hundförbud på livstid!
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag tycker det är så himla synd att dessa raser fått så dåligt rykte. Har själv haft en Staffordshire bullterrier och vi har nu en American Staffordshire terrier, Staffordshire bullterrier är grunden för vad både american staff och american pitbull kommer ifrån och american staff kan registreras i USA som pitbull, så de är i mångt och mycket samma ras. En sak som man ska ha klart för sig är att kommer det en i Sverige och säger att han äger en pitbull så ljuger han mest troligt, 99% är blandraser korsade med cane corso, rottweiler, bullterrier, dogo argentino... Att dömma halvblod efter halvblod-travarkorsningar avlade på de allra sämsta individerna med allra sämst psyke är ju ganska orättvist eller hur?
Ingen av mina hundar har någonsin visat aggressivitet mot varken människor eller andra djur. Trots att både blivit attackerade av andra hundar. Den första av en Borderterrier och en tax, den andra av en pitbullkorsning (som blivit tränad av sin ägare av sin ägare till aggressivitet och är avlad efter föräldrar som använts till riktig hundkamp, ägaren tycker det är cool och skryter med det)
Jag tycker det är så himla tråkigt att läsa hur folks uppfattningar om dessa hundar är, jag hade själv en uppfattning om att hundarna var aggressiva och alla som hade den typen av hundar var blåsta, men efter att ha lärt känna raserna kan jag säga att det är de inte, de är helt underbara, livliga, positiva, lättlärda, vänliga mot både barn och djur, kärleksfulla... MEN de är också ganska okänsliga för smärta, envisa, lättpåverkade av sina ägare, och väldigt starka, detta är en kombination som vissa tyvärr utnyttjar.

Jag hoppas att jag kan få er att tänka efter ett varv extra efter att ha läst mitt inlägg. Tro mig, det är inte raserna det är fel på utan ägarna till de hundar som visar sånt här beteende, jag ska inte förneka att det säkert finns individer, som i alla raser, som föds med dåligt psyke eller vid sjukdomar blir aggressiva, men i alla fall jag träffat på sitter sjukdomen i andra änden av kopplet, dessutom, vad tjänar det till att förbjuda rasen, när det inte ens är den rasen de har utan någon lustig blandras?
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

fy för kamphundar! måhända att mkt kan bero på ägarna men långitfrån alltid. Det finns i dom, oavsett vad man säger så en dag så kan allt bara vända och det smäller. Finns så många andra raser som oftast är bättre i psyket.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Mycket ligger hos hundägaren, men vissa hundar är värre än andra. Jag tycker inte att man kan lagstifta mot vissa raser, det skulle aldrig fungera. Men däremot så tycker jag att om jag känner osäkerhet inför en hund, vilken ras det än må vara, så ska polisen kunna omhänderta hunden och göra ett "psyktest" på den. Går inte testet bra och hunden visar agresivitet så ska polisen ha full rätt att avliva hunden! Sen spelar det ingen roll om det är en pittbull eller en golden. Skadorna som dom kan åstadkomma är desamma.
En av våra pojkar blev hundbiten i ansiktet av grannens stövare. Det är nu fem år och fyra plastikoperationer sedan. Så farliga hundar kommer i alla skepnader!
Jag har själv alltid haft hund och tagit bort en som jag inte litade på till 100%. Som hundägare tycker jag att man är skyldig att avliva en hund som jag inte litar på!

maria
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Den här tiden på året är det ju koppeltvång:angel:

(eller ha sån uppsikt på hunden som att den vore kopplad)
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

fy för kamphundar! måhända att mkt kan bero på ägarna men långitfrån alltid. Det finns i dom, oavsett vad man säger så en dag så kan allt bara vända och det smäller. Finns så många andra raser som oftast är bättre i psyket.

Det bara kryllar av amstaff och amstaffkorsningar på Blocket, och särskilt många finns det i Malmö.
Amstaffägarna i Malmö har oftast Adidaskostym, anabolmuskler, guldkedjor och BMW. Jag vet att detta kan låta som en grov generalisering, men det är alldeles sant.

Själv är jag mycket lycklig ägare till en äkta rondellhund. Schäfer, bordercollie, labbe och amstaff i en salig blandning (jo, mamman kommer från Malmö och är hälften amstaff :cool: ). Min tik är otroligt stabil i psyket, men har mycket kamp i sig och en fruktansvärd massa energi. En härlig hund!

Om man ska förbjuda amstaff blir konsekvensen korsningar, så enkelt är det.

Hur många vet förresten att den engelska staffordshire bullterriern kallas "nannydog" i sitt hemland? Den älskar barn och är en mycket bra barnvakt.

Immer
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

kl

Ja har abslout inget emot så kallade kamphundsraserna. Men smäller de så smäller de ju rejält med en sån ras. Finns tydligen inge mitt emellan.

Mina kusiner har en jätte mysig å go staff.
Men så blev de lite tjaffs mellan henne å en annanhund. Å *pip* va de small, mot strupen på den andra en cm till åt fel håll å den andra vovven hade vart ett minne blott.
Blev iaf bara några stygn.

Mina hundar kan gnabba med andra. men aldrig på ett sånt sätt så den andra blir allvarligt skadad.

Men kan ju säga att små golvmoppar inte alltid är att leke med heller :D Min lilla sak fick en staff att lägga sej å visa underläge han =)


Ps. Tro nu inte att ja är en hata tex, staff människa. tycker om rasen massa mycket. =)
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Den här tiden på året är det ju koppeltvång:angel:

(eller ha sån uppsikt på hunden som att den vore kopplad)
att jag har min lilla pudel lös och jämföra honom med en hund av kamphundsgenre så är det procentuellt fler hundar av kamphundsgenren som sticker iväg och attackerar folk och djur än vad pudlar gör..

Aftonbladet nästa vecka:
"Dvärgpudel attackerade ridgrupp på uteritt, en häst blev så svårt biten att djurambulans kallades direkt till platsen, poliserna var tvungen att sätta 12 skott i dvärgpudeln för att den visade tendenser att attackera poliserna.
Detta är den tredje svåra attacken på en månads tid orsakade av dessa mördarknähundar, förra tisdagen blev en man så svårt biten i handen av sin egen dvärgpudel att 3 fingrar amputerades.
För 3½ vecka sedan blev ett dagisbarn biten i ansiktet när den rasande pudeln hoppade över staketet och gav sig på fyraåringen.."

...
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

och obligatorisk hundhanteringskurs för ägaren..

varför kan inte folk ha sånna här söta golvmoppar istället :)
ja, något måste ju hända eftersom att dessa hundar av kamphundsgenre är så otroligt instabila och lätt förstörs och blir farliga för allmänheten..

golvmoppar och knähundar påverkas ju inte lika mycket även om en dvärgpudel säkerligen skulle kunna skada någon ganska bra så är dom ändå mildare i temperamentet och bräckligare i kroppen.. dvs det är ganska svårt att få fram samma aggressivitet hos sällskapshundarna som man lätt får fram hos de mer vaktande och kampande hundraserna..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag frågar mig frågan varför det ALLTID är hundar av denna typ som löper amok på detta vis?

Jag måste säga att jag håller med BB.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

När en hund av kamphundstyp ställer till med något blir skadorna så mycket större. Det är lite andra käkar att tala om än på andra hundar. Om ALLA hundägare tänkte på det strikta hundägaransvaret och höll sina hundar under kontroll så skulle sånt här inte behöva hända. Vissa hundar skall bara avlivas rakt av tycker jag då de är för farliga för att leva i samhället. Människor och andra husdjurs säkerhet går före en enstaka individ!
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

"Dom där raserna", "kamphundsraserna", "kamphundarna", "kamhundsgenre", "hundar av denna typ", "kamphundstyp".

Det är vad vi alla har skrivit i våra inlägg i tråden hittills. När man läser artiklarna står det att det handlar om blandrashundar, förvisso med kamphundsraser inblandade. men jag undrar ändå - var går gränsen för att en hund ska sägas vara av kamphundsras? Min hund har 1/4 amstaff - är hon av kamphundsras då?

Det förekommer alltför mycket oansvarig avel, man blandar raser hur som helst och säljer valpar tilll vem som helst. Det är inte hundens fel att den blir farlig.

Immer
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

poliserna var tvungen att sätta 12 skott i dvärgpudeln för att den visade tendenser att attackera poliserna.

Vad var det för poliser? De skulle öht inte få bära vapen om de måste sätta 12 skott i en hund för att oskadliggöra den.

Immer
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Vad var det för poliser? De skulle öht inte få bära vapen om de måste sätta 12 skott i en hund för att oskadliggöra den.

Immer
missade du artikeln om den kamphunden de fick skjuta 16 skott för att oskaddligöra? finns nog en tråd om det på hund, leta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp