Nya inkörningstråden!

Först och främst vill jag beklaga sorgen cili, men väljer att inte tagga ifall det drar upp gamla sår. :heart

Och här kommer bra mycket glädje: första vagnturen är avklarad! :banana:
Jag har ju tjatat om min rockard här och nu fick vi äntligen tummen ur, lite småfix och nya däck. Testade direkt och det gick som en dans. Älskade fina lilla häst. :love: Längtar redan tills vi kan ut och åka igen, är redan beroende!
4.jpg

6.jpg


ps. Vagnen var riktigt skön att åka med! Ska skaffa en kuskkil så jag kommer upp lite, eventuellt kommer vi också höja sätet när vi känt oss för lite.
 
Idag är det två månader sedan den lilla guldhästen lämnade jordelivet. Några veckor senare fick jag hem min nya, eftersom jag kände att det var lite "nu eller aldrig" gällande ny egen häst. Valet föll på ett treårigt sto som jag köpte osedd p.g.a. långt avstånd (dock sett bild och film). Det finns inte så många hästar till salu inom min ras (morgan), och dom äldre är inte svårsålda så jag valde att chansa. Hon var inte riden eller körd, men haft på sig både sadel och sele hos förra ägaren så jag har provat att sitta upp och skritta lite vilket var helt odramatiskt.

Idag tömkördes hon för tredje gången. Vid första tillfället blev det kaos i hjärnan på henne, då behövde hon ha en medhjälpare som bokstavligen höll i tömmen i fram för att reda ut det (trots att hon enligt förra ägaren ska vara tömkörd innan, dock alltid med medhjälpare vid huvudet). Vid andra tillfället kunde medhjälparen släppa och gå undan lite till och från, men behövde hjälpa till så hon inte började snurra vid flera tillfällen. Idag fanns inte en enda snurrtendens och hon tog styrningen jättefint. Enda felet hon gjorde var att hon inte ville gå fram efter de sista två halterna, och fick då starthjälp från medhjälpare för att komma igång i skritt innan jag själv bad henne att parkera för att avsluta. Min upplevelse var att hon blev lite uttråkad och full i huvudet där på slutet (tio minuter fullt fokus ;) ), och så länge hon tar mina halter så känns det som ett lyxproblem i dagsläget.

Hon går gladeligen parallellt nära intill bommar som jag drar fram (bygger upp en liten bana när vi tränar vid hand samt vid tömkörning för att ha fasta punkter att sikta mot) och bryr sig inte ett dugg om linor som hänger kring benen så det känns som att vi har en fin grund att bygga på. Pga min egen smärtproblematik blir det dock mindre träning än jag egentligen hade önskat, men jag försöker tänka på att hon då hinner smälta saker bättre, inte riskerar att överansträngas och istället får korta och intensiva pass när vi väl gör något :) .

20286780_1656838634335657_6534440578203846116_o.jpg

Även hon är gul, men blond. Jag som skulle ha en brun häst för att det skulle vara olikt änglaguldhästen :cautious:
 
Detta är min minishettis Otto, 79 cm hög.
Han är 10 år gammal, haft honom i ca 1 år.
hrDIOhy.jpg


CTYg6hp.jpg


Började inkörning för 3 veckor sedan, och han är en riktig stjärna. Tar allt med ro och han älskar att få arbeta, hela tiden otroligt positiv å framåt. Så kul det här :love:

Film från i förrgår, första turen ut på egen hand :)

 
Polletten har trillat ner fullkomligt gällande tömkörningen nu (två pass efter det jag skrev om senast), så nu kan vi tömköra på tom ridbana och både svänga och gå in på volter utan problem.
Därför har vi nu gått vidare till steg två, att vänja henne vid att dra något lätt och känna på när något går emot bakbenet. Så vi köpte långa plaströr på biltema, som hon först fick titta på och sen följa efter när sambon drog omkring dom. Sen blev hon klappad med ett rör på en sida i taget, innan hon fick börja gå med röret intill sidan (sambon höll i för att snabbt kunna få undan det vid en eventuell reaktion). Hon var helt obrydd, varken ljudet eller när den låg emot bakbenet gav några reaktioner. Så efter att vi satt fast röret och gått några varv gjorde vi samma procedur med det andra, innan hon fick testa att gå med båda två samtidigt (dock med sambon som säkerhet för att kunna få loss det ena vid behov). Nemas problemas!
21271042_1693502254002628_8686547877190570598_n.jpg


Efter denna intensivkurs var det en mycket hjärntrött häst som fick gå in i stallet. Vi har ingen sele än, så plaströren sattes fast i tömkörningsgjorden eftersom dom inte har någon direkt tyngd. Släpa däck och sånt får alltså vänta ett tag. Hon gör även allt bettlöst än så länge, då hon behöver få vargtänder dragna innan hon får ha bett vid arbete.
21151317_1693502250669295_6054380444379808743_n.jpg
 
Vi har helt fokuserat på körningen denna månad och gått starkt framåt. Drar rockarden som ingenting, även i trafik. Övar nu inför körprovet som ska göras med kälke och ev ett litet lass på relativt plan mark. Idag var träningen att hästkompisen gick åt ett håll och vi åt ett annat, samt att testa och dra slåttern ett varv på ridbanan. I morgon åker vi på körträning på en stor anläggning så det blir miljöträning. Vi ska nog träna tömkörning på vårt pass. Komma vidare med dressyren och själva formen. :) Har ingen smidig vagn så det känns onödigt att släpa med världens mest klumpiga rockard.
img-0500.JPG
 
Detta är min minishettis Otto, 79 cm hög.
Han är 10 år gammal, haft honom i ca 1 år.
hrDIOhy.jpg


CTYg6hp.jpg


Började inkörning för 3 veckor sedan, och han är en riktig stjärna. Tar allt med ro och han älskar att få arbeta, hela tiden otroligt positiv å framåt. Så kul det här :love:

Film från i förrgår, första turen ut på egen hand :)


Men gudars så söt! Och ni har kommit långt med inkörningen. :)
I all välmening, och med stor förståelse för hur svårt det är att hitta rätt utrustning till liten ponny, och också för att jag vill att er fina körglädje ska hålla i lääänge framöver er: sitter inte bröstan lite lågt över bogspetsarna? Det kanske bara är på bilden det ser ut så, men jag vet som sagt sv erfarenhet att det är svårt med brösta till såna små sötingar..
 
Men gudars så söt! Och ni har kommit långt med inkörningen. :)
I all välmening, och med stor förståelse för hur svårt det är att hitta rätt utrustning till liten ponny, och också för att jag vill att er fina körglädje ska hålla i lääänge framöver er: sitter inte bröstan lite lågt över bogspetsarna? Det kanske bara är på bilden det ser ut så, men jag vet som sagt sv erfarenhet att det är svårt med brösta till såna små sötingar..
Du har så rätt så, nu är den bättre inställd, såg det själv när jag tog den bilden så höjde faktiskt upp den ett snäpp efteråt å det blev mycket bättre :)
 
Vi har haft lite paus i inkörningsträningen i två veckor och nu tänkte jag ta tag i det igen så hon förhoppningsvis kan sättas för vagn innan vintern. Men vad kan jag göra tills vi har en sele? Ska nämligen iväg och kolla om någon av farfars selar kan passa innan jag köper en ny, men det är inte förrän i början av oktober.

Det jag tänker på spontant är att fortsätta att tömköra över huvud taget såklart, samt med plastpinnarna (se mitt förra inlägg längre upp på sidan), lyfta nämnda pinnar i bakkant och låta dom gå emot bakbenen högre upp, låta medhjälpare släpa däck bakom samt att kliva i/över skacklarna till vagnen och prova att lyfta dom.
Vi har tidigare övat en hel del på att gå in mellan bommar på marken (framåt/backa), göra halt och stå still.
Finns det något mer användbart vi kan göra?
 
Gjorde körprov igår på premieringen med 23 p av max 25. :) Avdrag var väntat då jag använde medhjälpare vid an och frånspänning, hon gjorde även någon halt på eget bevåg så hon fick inte full pott på dragviljan. Hon är inte van att dra så tungt som det var och jag är supernöjd, hon skötte sig jättebra i körningen. Jag tar hellre att hon stannar än att hon rusar iväg i skogsarbetet när hon ändå inte riktigt har den styrkan. Jag tror hon är att räknas som inkörd nu. :) Nästa steg är att spänna för flakvagn under hösten och i vinter ska vi åka släde. Det kommer helt klart bli mer körhäst än ridhäst av den här.
img-0515.jpg
 
Vi har haft lite paus i inkörningsträningen i två veckor och nu tänkte jag ta tag i det igen så hon förhoppningsvis kan sättas för vagn innan vintern. Men vad kan jag göra tills vi har en sele? Ska nämligen iväg och kolla om någon av farfars selar kan passa innan jag köper en ny, men det är inte förrän i början av oktober.

Det jag tänker på spontant är att fortsätta att tömköra över huvud taget såklart, samt med plastpinnarna (se mitt förra inlägg längre upp på sidan), lyfta nämnda pinnar i bakkant och låta dom gå emot bakbenen högre upp, låta medhjälpare släpa däck bakom samt att kliva i/över skacklarna till vagnen och prova att lyfta dom.
Vi har tidigare övat en hel del på att gå in mellan bommar på marken (framåt/backa), göra halt och stå still.
Finns det något mer användbart vi kan göra?
Träna på alla andra moment som trafik, miljöträning bland andra hus och gårdar, åka iväg och tömköra på andra platser, träna på olika slags hinder i tömkörningen som bro, vatten, bommar etc. Helt enkelt rusta hästen för att vara trygg när den väl är framför en vagn och är den första som möter diverse "faror". :) Fäst pantburkar i en gjord och låt hästen släpa dem på olika underlag, även metallburkar, beroende på hur långt ni kommit. Allt typ av ljudträning är ju jättebra.
 
Idag har vi tränat med störningsmoment. Sambon skulle sladda ridbanan, så jag tog tillfället i akt att tömköra där samtidigt. Hästen har inte mött fyrhjulingen tidigare, och då såklart heller inte sett när banan sladdats. Men hon fick börja med att "jaga" efter den, sen ägnade vi oss åt vårt och anpassade vägarna så hon inte hamnade mitt framför. Nemas problemas, tyckte fröken. Himla skönt med en häst som inte bryr sig ett dugg om fordon ens när dom låter illa och skramlar :up:
21686131_1710701475616039_8666604501449647305_n.jpg
 
22095912_10155743886882380_4278085651170526903_o.jpg

När Gizmo vilar får Ludwig en liten intensivkurs om ca 5-10 min/dag i ett par dagar, som senare underhålls lite sporadiskt under vintern. Tömkörning sitter med start och stopp och styrning. Nu visar han också att linor och dra släpa är helt oproblematiskt, även på voltspår. Det finns inget mer vi behöver utöka repertoaren med på länge, vagn tar vi tidigast till nästa sommar. Han är ju bara 17 månader. Ser fram emot att köra in honom framöver!
 
Har fått hem en Drive Out Duo-sele som hästen fick prova idag. Det verkar bli bra med storlek cob. Hann inte göra några finjusteringar idag, eftersom hon bara skulle ut på ridbanan och känna på de nya remmarna samt röra på benen innan det blev för mörkt (vi har ingen belysning).

Bakselen sitter provisoriskt upphängd i ryggstycket för att slippa ha dinglande remmar, och bröstan är löst fäst i yttre bukgjorden. Så det ser ju förjäkligt ut på bild, men tar med den ändå. Det ser rätt ljust ut ute på bilden, men i verkligheten var det ganska mörkt så det blev bara några få varv vilket hon skötte galant.

I helgen tänkte jag låta sambon lägga lite vikt i draglinorna för att se hur hon reagerar på att få motstånd. Och så ska hon få öva på att ha bett i munnen nu, eftersom vi än så länge gjort det mesta bettlöst.

vvErMFx.jpg
 
Vi har dragit däck för första gången, vilket gick galant.
Hängde upp draglinorna lite provisoriskt med balsnöre över ryggen i början, men släppte ner dom sen när hon gått något varv utan problem. Dessvärre blev det bara foton från varv nummer ett (sambon förstår inte varför man ska ta bilder utspritt över passet ;) ), men bättre än inget.
Draglinorna vi använder nu har jag fått av farfar, som slutat att köra sina hästar. Så dom passar inte i bröstan, därav balsnören även där. Himla smidigt att ha draglinor med krokar i fram dock, för det är väldigt lätt att ta av och på nu när vi övar. Det känns bättre att släpa gamla, slitna draglinor i gruset än att använda dom sprillans nya :)
k8YrB0W.jpg


YsdlkHA.jpg
 
Klantade mig nåt så förbannat igår. Vi har vid ett tidigare tillfälle haft framme vagnen och bara lyft den till rätt position och låtit skaklarna nudda henne i sidorna, inga problem. Igår gjorde vi samma sak, och så föreslog jag att vi skulle gå några steg (utan att sätta fast vagnen). Problemet var bara att vi var lite väl nära kanten på ridbanan, så jag sa att vi svänger lite försiktigt åt vänster. Resultatet av det blev att hon förmodligen kände sig "klämd" i svängen, så hon blev rädd och for fram. Tack gode gud att vagnen inte satt fast! Men därefter kom vi inte i närheten av rumpan med vagnen igen :down:.
Hon fick återgå till att kliva över skaklarna, gå in åt fel håll och att vi klappade på mage och rumpa så som vi gjort förut. Så vi avslutade ändå med en rätt bra känsla, och hon var inte ett dugg bakskygg för något annat än just vagnen. Men nu är jag lite orolig för hur mycket extraarbete det här kommer ge.

Lägger i alla fall ner alla tankar på att köra med vagn innan vintervilan, och så backar vi till att tömköra med plaströr och däck en period. Funderar på att bygga ihop någon typ av släpa också, för att få till hårdare sidor så hon vänjer sig vid att gå mellan skaklar men utan att ta själva vagnen. Då kan hon ha den i sitt okejläge först (dvs rätt lågt på bakbenen), men att man framöver kan lyfta den och öva på samma läge som vagnen kommer ligga i sen.
 
Tråkigt men nya tag bara @cili ! Det kommer nog gå jättebra i framtiden med. Jag har också tabbat mig flera gånger men man får försöka att inte överföra det på hästen sen, att man blir spänd och orolig. T.ex. så första gången vi drog nånting (en stock) körde jag efter en stund på en stor stolpe med skylt på så den for i backen bakom hästen och hon såklart blev rädd. Kände mig rätt korkad... men det var inget hon tog åt sig. :)

En släpa är ju jättebra. Vi började med linor och svängel och kunde då hänga på både tyngd och ljud. Linor går ju även emot benen mycket mer i svängar än skaklar, men de är mjuka och följsamma. Vill minnas att jag testade att ställa henne mellan rockardens skaklar och höja dem när hon egentligen mest var van vid linor. Fick samma reaktion som du, hon gillade det inte och gick framåt och ville inte gärna ställa sig där i igen.

Gjorde som du och gick tillbaka, tränade mycket innan rockard testade igen. Har använt släpa/gaffelskaklar mycket, tycker de är så himla smidiga! De har också verkligen vant hästen vid oljud, släpa eller motsvarande på grusväg låter inte lite... ;)
 
Tråkigt men nya tag bara @cili ! Det kommer nog gå jättebra i framtiden med. Jag har också tabbat mig flera gånger men man får försöka att inte överföra det på hästen sen, att man blir spänd och orolig. T.ex. så första gången vi drog nånting (en stock) körde jag efter en stund på en stor stolpe med skylt på så den for i backen bakom hästen och hon såklart blev rädd. Kände mig rätt korkad... men det var inget hon tog åt sig. :)

En släpa är ju jättebra. Vi började med linor och svängel och kunde då hänga på både tyngd och ljud. Linor går ju även emot benen mycket mer i svängar än skaklar, men de är mjuka och följsamma. Vill minnas att jag testade att ställa henne mellan rockardens skaklar och höja dem när hon egentligen mest var van vid linor. Fick samma reaktion som du, hon gillade det inte och gick framåt och ville inte gärna ställa sig där i igen.

Gjorde som du och gick tillbaka, tränade mycket innan rockard testade igen. Har använt släpa/gaffelskaklar mycket, tycker de är så himla smidiga! De har också verkligen vant hästen vid oljud, släpa eller motsvarande på grusväg låter inte lite... ;)
Nej jag försökte att låtsas som ingenting efteråt, men svor långa ramsor åt min egen dumhet i huvudet :p
Linor bryr hon sig inte ett dugg om, inte plaströren heller - men som du säger så följer ju dom hästen på ett annat sätt. Tänker att om jag bygger ihop en släpa av plankor så får hon stelheten utan att den låser så högt upp, och så kan jag hänga på pulkan i den i vinter ;)
Och om jag nu mot all förmodan skulle ha skrämt häststackaren för all framtid gällande höga skaklar så får jag väl se en framtid inom brukskörningen istället ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp