Nya inkörningstråden!

Vad tycker ni om fransk brösta? Kan det vara ett bra alternativ till loksele? Har själv ingen erfarenhet av det.
Ska man dra "tungt" (relativt hästens storlek alltså), så är loksele att föredra.
Den fördelar vikten där hästen är som starkast, utan att hindra andningen.
T.ex. för att dra hem timmer, eller för att harva potatisland/gårdsplan/ridbana med "100 pinnars harv".

Fransk brösta kan vara utmärkt vid många (alla?) former av vagnskörning, där en "vanlig" bröstsele inte passar så bra på hästen.
 
Hur går det för era inkörningar?
Vi lånade hem en tvåhjulig vagn i lördags, föredrar att köra in med enaxlat. Efter korta pass varje dag kunde vi idag spänna för helt avslappnat. Vi ska fortsätta en vecka till och sen blir det lite vila. Han behöver skor för att ta sig längre sträckor på grusväg, och så ska han visas på avelsvärderingen på Grevagården 13/3. Skönt att köra in dem när de är unga, ingen press på prestation utan bara samla rutin. Jag tänkte sätta in honom i paret med min trygga läromästare Giz snart, så kan vi ut och miljöträna.
 
Min lilla skrutt är på semester en vecka till, sen kommer hon hem runt månadsskiftet och kan börja jobba igen. Men nu senaste helgen var jag iväg och köpte en enkel liten vagn begagnat, som förhoppningsvis ska gå att få att fungera för körningen nu i början :up:
 
Min racerponny vilar en vecka till. Sååå drygt när jag egentligen bara vill sätta igång och köra. Men hon lärde sig väldigt mycket nytt i höstas, så vilan var behövlig. :)
 
Idag körde jag Wilgot, en milstolpe avklarad. Han är fortfarande spänd för ljud bakom, men inte mer än att han reagerar och kan slappna av igen. Ett par gångers körning till sen blir det vila för den lilla killen.
 
Svea har varit iväg på inkörning ett par veckor och kommer vara borta ett par till. Jag har hälsat på och det går framåt som planerat! Förhoppningsvis går hon i skaklar när hon kommer hem så kan vi fortsätta och hänga på lite kälke sedan!
87286221_10158040209067566_5583475467828068352_n.jpg

87645705_10158040209092566_7047522651010498560_n.jpg
 
Svea har varit iväg på inkörning ett par veckor och kommer vara borta ett par till. Jag har hälsat på och det går framåt som planerat! Förhoppningsvis går hon i skaklar när hon kommer hem så kan vi fortsätta och hänga på lite kälke sedan!
87286221_10158040209067566_5583475467828068352_n.jpg

87645705_10158040209092566_7047522651010498560_n.jpg

Så otroligt fin. Men har du henne i månader på inkörning utan att hon kan sättas i vagn?
 
Så otroligt fin. Men har du henne i månader på inkörning utan att hon kan sättas i vagn?
Hon kommer ha varit där en dryg månad när hon kommer hem igen. När hon åkte var hon rätt mycket tömkörd och hade gått med linor och svängel. Hon kommer ha gått med skakelsläpa och rockard när hon kommer hem, men ingen vagn. Målet för oss i år är ju FKP och där är det ju timmerkälke som ska dras. Skogsvagn med lass blir det på KBI nästa år.
 
Nu är ponnyn igång, dock är första tömkörningspasset planerat till på fredag först. Känns det passet bra testar vi nog vagnen igen på söndag.

Jag är dock lite nojig över att det ska bli för tungt för ponnyn att dra mig, så det blir kompisar som får sitta i vagnen i början. När ponnyn väl musklat sig hoppas jag att hon orkar dra 150 kg.

Bonusbild!

2DCD51C0-98B7-4EDA-AEF7-9B80743307BE.jpeg
 
Nu är ponnyn igång, dock är första tömkörningspasset planerat till på fredag först. Känns det passet bra testar vi nog vagnen igen på söndag.

Jag är dock lite nojig över att det ska bli för tungt för ponnyn att dra mig, så det blir kompisar som får sitta i vagnen i början. När ponnyn väl musklat sig hoppas jag att hon orkar dra 150 kg.

Bonusbild!

Visa bifogad fil 46419
Åh, nog orkar hon dra mycket mer än så!
Jag menar, det tävlast ju körning - med groom - med enbet minishetland. Även om de inte längre får gå maraton...
 
Åh, nog orkar hon dra mycket mer än så!
Jag menar, det tävlast ju körning - med groom - med enbet minishetland. Även om de inte längre får gå maraton...

Jag hoppas verkligen det... Men hon väger liksom 140-150 kg själv och det känns så klent. Minishettisar är liksom mer "robusta" på nåt vis. *nojmatte*
 
Jag hoppas verkligen det... Men hon väger liksom 140-150 kg själv och det känns så klent. Minishettisar är liksom mer "robusta" på nåt vis. *nojmatte*
Hur har du kommit fram till den vikten? Är det inte en b-ponny?
Jag har vägt en mager shetlandsponny på våg, den vägde 212 kg. Lättare modell av shetland, 103 cm (och givetvis finns det en historia bakom varför den var mager, men det hör inte hit....)
 
Jag hoppas verkligen det... Men hon väger liksom 140-150 kg själv och det känns så klent. Minishettisar är liksom mer "robusta" på nåt vis. *nojmatte*
Hon väger garanterat inte så lite :D Min mini i slimmat hull vägde 120, vägd på våg :D Det är även vad min ene shetlandsvalack vägde som 9 månader gammal, också vägd på våg :D
 
Hon väger garanterat inte så lite :D Min mini i slimmat hull vägde 120, vägd på våg :D Det är även vad min ene shetlandsvalack vägde som 9 månader gammal, också vägd på våg :D
Min mini vägde 90-95 kg på vintern som 2-3 åring, i normalt hull (varken över- eller underviktig) men utan särskilt mycket muskler.
 
Hur har du kommit fram till den vikten? Är det inte en b-ponny?
Jag har vägt en mager shetlandsponny på våg, den vägde 212 kg. Lättare modell av shetland, 103 cm (och givetvis finns det en historia bakom varför den var mager, men det hör inte hit....)

Jag har använt de formler som finns och snittat. Det är en väldigt elegant liten ponny, det var knappt så hon kunde ha vagnen för shetlandsponnyer. Har 95 cm i täcken (men då är de för stora runt magen) och 110 cm hög.
 
Hon väger garanterat inte så lite :D Min mini i slimmat hull vägde 120, vägd på våg :D Det är även vad min ene shetlandsvalack vägde som 9 månader gammal, också vägd på våg :D

Jag är övertygad om att hon väger runt 140-160 kg. Visst skulle jag kunna göda upp henne, men det skulle inte göra att hon skulle kunna dra mer. ;)
 
Jag har dåligt med perspektivbilder på henne, men här ser man när jag skulle mäta skakellängd (måttstocken är 120 cm).

F74E1582-E0AC-4FF4-B236-AF93C7653185.jpeg
 
Jag har använt de formler som finns och snittat. Det är en väldigt elegant liten ponny, det var knappt så hon kunde ha vagnen för shetlandsponnyer. Har 95 cm i täcken (men då är de för stora runt magen) och 110 cm hög.
Såna där formler kan slå väldigt fel. ;) Vi gjorde en undersökning på det under utbildningen, på en del typer av hästar stämde det, men på andra kunde det slå 100 kg. Det enda säkra sättet är att väga dem. Vi hade alltså tillgång till våg och började med att försöka räkna ut vad hästarna vägde med formler, det finns ju några olika varianter och därefter kontrollvägde vi dem.
 
Såna där formler kan slå väldigt fel. ;) Vi gjorde en undersökning på det under utbildningen, på en del typer av hästar stämde det, men på andra kunde det slå 100 kg. Det enda säkra sättet är att väga dem. Vi hade alltså tillgång till våg och började med att försöka räkna ut vad hästarna vägde med formler, det finns ju några olika varianter och därefter kontrollvägde vi dem.

Har du sett bilderna på henne??? Det finns liksom inte så mkt ponny öht.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp