Nya inkörningstråden!

Mli

Trådstartare
Eftersom den gamla stängdes så startar jag en ny.
I den här tråden samlas vi kring våra hästar och ponnys som är under inkörning. Med en god ton fortsätter vi tipsa och peppa varandra efter bästa förmåga!

Jag passar på att börja med att presentera min nya blivande körponny Sibborps Ludwig som planeras sättas i par med Gizmo. De är bröder till 62,5%. Sju månader gammal flyttade han hem hit igår. Själva inkörningen får vänta lite till, tills dess är mycket vunnet om han kan gå som handhäst.

15492467_10154775191602380_4514581808224907330_n.jpg

15622543_10154775191947380_4474204222067860873_n.jpg
 
Vi har kommit så här långt med lilla Hilda, snart 3 år och 80 cm hög. Tömkörning med ledare, andra gången på bilden och tre ggr totalt varav en med baksele på också.
Skyndar mycket långsamt :)
Går riktigt bra men stundtals kom hon på att bakselen var där och så kom det lite sparkar/bockar, det går dock över fort och bara att träna vidare :up:
Nästa steg blir att ledaren får ta lite mer avstånd från henne så hon får gå mer själv.
Hon har mycket humör den där lilla damen (mycket stor häst i liten förpackning) men är mycket trygg i sig själv också så det blir nog bra :) Kör bara i grimma då jag vill ha kollat tänderna på henne innan jag fäster tömmarna i bettet.

14907275_10154645769679648_2790837383104974911_n.jpg
 
5 åriga ibbe är numer lite mer van vid draglinor :), jobbar dock så mycket nu att jag inte hinner träna så mycket som jag hade velat, dvs är bara en eller två gånger i veckan nu :(. Hade velat börja dra däck nu eller i alla fall ngt lite tyngre. Bara hållt i svängeln själv nu och lagt tyngd i än så länge vilket iofs går bra. Låter också draglinorna gå emot benen på honom vid svängarna vilket är lite läskigt men fullt tollererbart :).
 
Vi har inte dragit något på länge men har ökat på träningen nu igen. Igår sladdade vi ridbanan med en lastpall och linor. :) Hon är tryggheten själv, reagerade inte alls på ljudet men på att det var tungt. ;) Hon var jätteduktig och förstod att hon skulle ta i för att få fart på det hela. Styrningen har blivit mycket bättre men halterna beror på tillfället, är hon pigg kan hon bara stanna till, sen ska vi iväg igen.

Nästa grej blir att hämta hem avbrutna grantoppar från skogen som de ska få ha i hagen. Ligger massor alldeles utanför gården. Till helgen ska vi nog göra det, och introducera skaklar igen. Har inte haft skaklar sedan i somras. Nu har jag ett par vanliga järnskodda skaklar som sitter ihop, hoppas de låter lite mindre än vår släpa. Då kan man ju gå en vända på grusvägen med dem. Annars inte jättelockande när man inte ens kan höra sig själv tänka med släpan. :p Jag har också köpt en tung rockard med bildäck som jag hoppas vi kan rulla fram snart.
 
Idag fick hon vara skogshäst på riktigt. Släpade hem avbrutna grantoppar till hästarna att gnaga på som planerat. Hon fick släpa ut en höpåse i skogen också och mumsa på det medan vi spände för. Tänkte satt henne i skaklarna efteråt när hon var lite trött och rastad men hon hade varit så duktig och hade fått ta i lite så vi tyckte det räckte för dagen.
15823209_10154027777140163_4448040985508763123_n.jpg

15822719_10154027777115163_5534270609744264026_n.jpg
 
Jag är lite sugen på att köra in mitt nyförvärv igen. Hon är inkörd tidigare, men vet inte hur länge sen det var hon kördes, hur hon var att köra eller något. Hon är en dam med rätt mycket nerv men som samtidigt är cool. Hänger i kulisserna tills jag bestämt mig ;)
 
Jag är lite sugen på att köra in mitt nyförvärv igen. Hon är inkörd tidigare, men vet inte hur länge sen det var hon kördes, hur hon var att köra eller något. Hon är en dam med rätt mycket nerv men som samtidigt är cool. Hänger i kulisserna tills jag bestämt mig ;)
Fjordingens ägare har en holländsk import som tydligen ska ha varit inkörd som ung också :), kanske blir att jag lyckas få tillgång till henne och köra in igen :p, fjordingen ska ju säljas och jag är väldigt osäker på om jag vill ha häst nu direkt efter att min fux ska tas bort.. bra att man har en hög med vänner som har ett överflöd av hästar som man kan snylta på :rofl:.


Men får kanske börja med att få dit en till skakel på fjordingen ;), han var ganska obrydd med en så en till med en tvärbalk emellan borde inte vara ngt problem heller :).
Och när isen släppet så ska vi testa att dra harven lite innan vi undrar på att få hit en vagn :).
 
Idag har vi haft lite roligt! Hon har vilat hela veckan och var lite dryg igår så jag tömkörde och tränade på att trava på töm på ridbanan. Lite konstigt tycker hon men det gick ganska bra.

Idag plockade vi fram skaklarna och tränade på det för första gången sedan i somras. Då var hon i skaklarna en gång. Så vi hängde på först en, sen två lösa skaklar. Sen bytte vi till ett par som sitter ihop. Gick ett antal varv i ridbanan och sen gick vi en sväng på kanske 1,5-2 km i skogen. Allt gick superbra, hon är grymt duktig! Vi förberedde med en snowracer så på vägen hem kopplade vi på den. Nu har jag åkt efter min häst för första gången! :D Hade ju lika väl kunnat hänga på en liten släde men det fattas två bitar för att vi ska få ihop skaklarna och släden. Nu ska ju snön smälta så vi får väl dra fram en rockard, detta gick så bra så en rockard blir inget problem. Ljuden bekommer henne inte men hon sitter ju mer fast i skaklarna än ett par linor.
IMG_20170115_105449_zpsymducyqo.jpg

IMG_20170115_110239_zpspygxifaf.jpg

IMG_20170115_111444_zps745ctjxc.jpg

IMG_20170115_111445_zpsb5rmsico.jpg
 
idag så hade jag egentligen tänkt hänga på 2 lösa skaklar och ev skruva fast en bräda så de satt ihop, men någon hade råkat knäcka ena skakeln :mad: (ganska tunn björk bara), så blev istället att hänga på draglinor och svängel och den lilla barn sparken som jag brukade tolka med efter lilla gammelponnyn när jag var liten :angel:, så körde vi runt på den frusna åkern med lite lagom hård och tunn skare :banana:.
det gick inte alls att köra på vägen då det var för glatt för hästen och för bra glid för sparken. men lilla fjordingen knatade på så fint!! trots att det i början var väldigt ryckigt då matte liksom glömt hur man står ordentligt på den pyttelilla sparken och att köra igenom tjockare skare så fötterna höll på att kasa av medarna var inte så smidigt :rofl: men fjordingen var smart och gick ut på åkern istället där det var väldigt mycket bättre underlag och mer motstånd i linorna så att matte kunde stå och hålla i tyglarna utan att oroa sig för att kasa av bakåt :angel:.
men vi kunde svänga både stort och snävt och göra halt och skritta och skritta snabbare (trav kändes lagom osäkert ;))

är så glad över lilla fjordingen som i nov tyckte att en släpande draglina i handen på mig var skitläskigt, och nu så kan har dra runt på det mesta konstigt och tar allt med ro :banana:.
så ska man "bara" få tag på en rockard också..
 
Fortsättning idag. :) Hade fram rockarden men så passade inte seltungorna till den. Ska ta fram en annan rockard i morgon och se om den funkar. Hon bryr sig inte om att dra men är inte helt motiverad att gå ifrån kompisarna förrän man kommit en bit hemifrån. Frustar ändå glatt hela tiden, sååå nöjd. Dock alldeles för mycket päls för detta väder!
IMG_0382_zpstigiejbq.jpg
 
Jag får väl börja fundera på inkörning av min 2-årshingst (shetland) som troligen kommer göra en karriär på travbanan framöver (tidigast nästa år). Men oavsett vad inkörningen ska användas till så ska det ju göras ordentligt... Jag kan ju passa på att sätta honom i par med lånevalacken också, så han har gjort lite av varje innan travbanan väntar.

Sen ska jag nog åtminstone tömköra och släpa däck med min new forest, som är 4 år nu. Jag har ingen vagn i hennes storlek och tror dessutom att hon är för känslig för mig att köra in mer än så. Så kanske blir det bara inkörning à la släpa däck och ev. sladda paddock med henne. Men det är ju en bit på vägen i alla fall!
 
en fundering, en ponny på 145cm i mkh och rockard, kan man få plats att köra lite ordentligt i ridhus på 60*22?

har iofs tillgång till ett på 28*66 som jag tror är lite smidigare att köra i men det kräver att man lastar hästen och vagnen..
 
en fundering, en ponny på 145cm i mkh och rockard, kan man få plats att köra lite ordentligt i ridhus på 60*22?

har iofs tillgång till ett på 28*66 som jag tror är lite smidigare att köra i men det kräver att man lastar hästen och vagnen..

Men gigg går det men en gigg är ju oftast lite tajtare inpå benen. Rockard kan nog fungera så långe du inte ska köra upp på medellinjen.
Vi tränar i ett 60x20 för tränare. De flesta kör då sin maratonvagn men jag kör gigg med min som är lika stor som din.
Det är tajt just till medellinjen men det går. Tror, som sagt, att det kan vara värre med rockard.
 
Men gigg går det men en gigg är ju oftast lite tajtare inpå benen. Rockard kan nog fungera så långe du inte ska köra upp på medellinjen.
Vi tränar i ett 60x20 för tränare. De flesta kör då sin maratonvagn men jag kör gigg med min som är lika stor som din.
Det är tajt just till medellinjen men det går. Tror, som sagt, att det kan vara värre med rockard.
Ja jag har inte riktigt koll på hur ägarens vagn ser ut, ska vara en hög i alla fall.
Men till en början så blir det nog typ bara att följa fyrkantsspåret och göra lite åttor.
Är sugen på att köpa en fyrhjulig dressyr-ig vagn men är få som är lagom stora och tillräckligt billiga, dvs antingen är det shettisvagnar eller gamla åkvagnar för par..
 
en fundering, en ponny på 145cm i mkh och rockard, kan man få plats att köra lite ordentligt i ridhus på 60*22?

har iofs tillgång till ett på 28*66 som jag tror är lite smidigare att köra i men det kräver att man lastar hästen och vagnen..

Jag tränade min förra ponny som var ca 140cm i min paddock som är 22*45. Det går, men såklart får man anpassa träningen. Jag tränar min ponny där nu, han är 124cm, med både maratonvagn och rockard med hög infästning och brett mellan skaklarna, och det går bra med allt träning utom galopp. Han har svårt att bära sig själv i galoppen och behöver mer raksträcka än 45 meter för att komma upp i balans med vagn bakom.
 
Igår spände jag för släpan själv för första gången. :) Sen tog vi en liten tur i skogen ensamma. Supermysigt! Hon har gått tre dagar på raken så hon var lugn och beskedlig. Det var släpa med sällskap + hund lördag, tömkörning utan sällskap söndag och så släpan ensamma igår. Funderar på att utnyttja den sista snön idag tillsammans med att hon är välrastad också. Sen får hon vila i några dagar.
 
Hilda har inte gjort något på hela vintern då hennes kompis varit svårt sjuk och sedermera fått avlivas :cry::cry:
Fy så jag har sörjt.
Förhoppningen är att hon ska bli tömkörd utan ledare i år i alla fall. Har en "färdig" körhäst på g nu vi förhoppningsvis ska köpa, så jag får lite glädje och motivation igen, så kanske man orkar ta tag i lilla hönan. Just nu är hon mitt uppe i tandfällning och igår hade hon en ny glugg och en tand som hängde på trekvart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp