Nya inkörningstråden!

Nu har Tuz blivit så stabil att vi tagit fart med inkörningen på riktigt. Han är väldigt lyhörd, och framförallt är han väldig tydlig med vad han tycker och tänker. Han är körd i skritt och börjat att jogga, allt med medhjälpare som promenerar bredvid med honom i grimskaft, och med mig i vagn. Hade varit himla bra om jag kunde hitta någon som kunde köra Giz så jag och Tuz bara kunde hänga på bakom. De är väldigt trygga tillsammans.

Är så sjukt nöjd med min nya inkörningsrockard, en Vellingerockard i modell större. Väldigt skönt att ha något riktigt stabilt och som är lätt att ta sig i och ur.
 
Här går det framåt:love: vi har tagit flera turer ute och har nu börjat bli längre och fler backar, i går körde vi först dressyrpass i paddocken utan minsta häst i närheten och han gick all in, så roligt att se sedan tog vi en joggrunda på ca 4 km. Vagnen är fantastisk, lilleman är underbar och nya körhuvudlaget passar perfekt, På onsdag ska vi börja köra med lite koner i paddocken :banana:

Han var på mätning förra veckan och är tydligen en stor russkille på133:angel:
 
Uppdatering...

Isak har fått dra maratonvagn två gånger. Vi tränar i paddocken till att börja med, eftersom han kan vara mesig och vilja vända och springa hem när han ser något hemskt längs vägen. Det har jag svårt att hantera för vagn så jag behöver rida honom förbi de hotfulla bitarna av vägen ett par gånger till så han inte "behöver" bli rädd.

Tränar på övergångar mellan skritt och trav och halter och stå stilla. Testat att rygga, fungerar även om det räcker att han svarar baklänges på kommando än så länge.
Styrningen fungerar helt OK, även om han förstås inte är färdigt följsam än och böjning och ställning inte blir riktigt bra än.
Svarar trevligt med eftergift för bettet.


August har också blivit inkörd. Trevlig, lättsvängd, följsam. Pigg som sjutton men lydig när jag ber honom sakta ner. Han har fått gå några gånger i paddock och ett par gånger längs vägen.
Vill gärna springa mycket och gärna fortare, lätt att få fart på.
Testat att planerat köra honom i skritt, trav och galopp. Jättetrevlig! Bromsen känns ju viktigast så här tidigt, och den sitter perfekt.
Verkar verkligen älska det här med att vara körponny!
 
i går tog vi vårt längsta konditionspass på 7,5 km men en del backar och mycket trav, lilleman var knappt svettig efteråt :grin: först mötte vi en bil som i uppförsbacke körde ner i diket och sen gasade rejält för att komma loss när vi knappt hunnit förbi som tur är bryr han sig inte ett jota om bilar.

Sen körde vi vidare i kanske 10 min innan han kastar sig och brallar en liten bit, varför? jo för att vi kört över en grankotte, på en väg i skogen:D. Han lugnade sig snabbt och jag vet att han hoppat till en gång tidigare när jag kört på grankottar, tallkottar kan jag köra över i drivor utan att han bryr sig, tror det måste vara ljudet av grankottar så vi får träna på att köra över dem:sneaky:.

Efter det kom ett vildsvin farande över vägen framför oss ca 10 meter och hans reaktion var ungefär- kolla där en konstig hund, nu går vi. Känns skönt att all konstig träning lönar sig och att lillemann litar på oss när det skiter sig:love:
 
IMG_20180718_000031_835.jpg

Nu har Tuz hittat en bättre balans och är väldigt positiv till allt arbete! Han skriker inte längre efter allt, otroligt skönt. Det har hänt massor i utveckling och han har vuxit både i kropp och mentalt. Han har fortfarande väldigt mycket myror i kroppen och har svårt att stå stilla i början på ett pass. Det jobbar vi på. Han står dock helt stilla vid an och frånspänning. Nästa vecka åker vi på träning :)
 
Det här är min blivande körstjärna, Björkhagens Svea. Hon är en nordsvensk brukshäst e. Rolex, född 2017.

Vi har väl inte kommit sådär jättelångt, kanske, men vi skyndar långsamt och nu är första målen premiering nästa vecka. Sedan blir det lite vila från det mesta och sen ska vi ta upp tömkörningen ordentligt igen. Hon är van vid selen och har gått med trygga körhästar vid tömkörning och med kälke i vintras. Fullständigt orädd och har inga problem med draglinor eller annat, så förhoppningsvis kommer det gå bra! Jag är själv helt okunnig när det gäller körning, men jag har många väldigt kunniga människor runt omkring mig så det kommer nog bli bra.

Jag bokade henne egentligen redan innan hon var född. Tänkte att om det blev ett sto så skulle det vara dags för mig att skaffa häst och så blev det. Så jag har varit med sen dag ett. Väldigt roligt! Framförallt kommer fokus i början vara på skogskörning och brukskörning och så, eftersom hon ska göra FKP och KBI, men jag tycker att det ser sjukt kul ut med sportkörning också!

I början på mars
28471750_10156228027782566_238223575170119445_n.jpg


I slutet av juni, efter att hon fått tokspel två kvällar i rad och dragit omkull mig. Vi har tränstränat lite sen dess och nu går det mycket bättre ;)
36036781_10156511832207566_5730728623434891264_n.jpg


De växer lite på några månader :D
37389974_10156569631742566_6860129907876298752_n.jpg
 
En gång, i vad som nu känns som ett annat liv, tog jag hand om en fjording åt en bonde här i området. Hästen var helt tokig för det mesta men uppförde sig i alla fall hyggligt när man körde. Så det gjorde jag ibland, fast jag inte egentligen hade en aning om hur man gjorde... Hästen är borta sen flera år men i helgen fick jag hans gamla (rätt oanvända) loksele. Den har hängt i ett uthus i många år, men är inte direkt sliten. Tyvärr är den kanske inte tillräckligt för stor nu för att räcka när hon är färdigväxt, men den är ju bra att ha under tiden om inte annat. Och så har den ett stort affektionsvärde.
40159387_10156660440397566_5429024350760075264_n.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Selen räcker ju ett bra tag framöver iaf =). Skönt att ha en sele som inte är helt fullstor ändå, om ett par månader passar den säkert bättre.
 
Igår bestämde sig min 2½-åriga ponny för att NU är det dax att få börja jobba!
När dottern tog in sin D-ponny för att rida följde helt enkelt lilla fröken Quinoa med upp till grinden (från flocken och det nyss utlagda höet) och ställde sig där och väntade...
Så, jag tog in henne också, klädde på henne sele och träns - hon har aldrig haft något av det på sig innan - och gick ut i paddocken och tömkörde lite.
1542583801407.png

Det är märkligt, ibland får man känslan att vissa ponnyer bär på viss kunskap av födsel och ohejdad vana. Eller att någon tjuvtränat med dem... I vilket fall som helst så fattade hon direkt vad jag ville att hon skulle göra. Framåtbjudningen fanns där direkt, när hon bara insåg vad det var hon förväntades göra. Det gick att svänga både vänster och höger (me :heart fullcheekbett…) och fungerade hyfsat att stanna också.
Sååå, bara att jobba vidare, när tid finns!
 
Jag håller på och kör in min häst så hoppar in här :)

Hästen är sex år och tömkörd mycket. Vi har börjat med draglinor, svängel (tror jag det heter) och släpat däck. Nästa steg är att göra i ordning något som kan fungera som skacklar för att öva på det. Det är första hästen jag kör in men har lite hjälp av en stallkamrat som jobbat i travstall.

Enda oron jag har är att hästen är ganska nervös och reaktiv, så vi får se om jag vågar sätta honom i vagn i slutändan.
 
Är det bara jag som håller på nu? :)

Hur som helst så blir min grabb bara bättre och bättre, vi tränar mycket start och stopp, gå rakt framåt och att stå stilla och vänta. I början klev han gärna ur linorna när han skulle sätta igång igen men det gör han inte alls längre. Än så länge tömkör jag med draglinor, svängel och ett däck.

Pappa byggde skacklar så ska testa dem någon dag, men vill helst ha medhjälpare då.
 
Är det bara jag som håller på nu? :)

Hur som helst så blir min grabb bara bättre och bättre, vi tränar mycket start och stopp, gå rakt framåt och att stå stilla och vänta. I början klev han gärna ur linorna när han skulle sätta igång igen men det gör han inte alls längre. Än så länge tömkör jag med draglinor, svängel och ett däck.

Pappa byggde skacklar så ska testa dem någon dag, men vill helst ha medhjälpare då.
Jag har försökt köra in så pass många hästar nu att jag skippade inkörnings delen och skaffade en tryggt travare och bara vänjde in med draglinor och svängel ;).

Håller iofs på att skola om mot dressyr körning och tömmkör mer än jag rider :p.
Kör bara på helgen pga mörkret så längtar till ljusare tider så man kan komma ut och jobba lite oftare ^_^.

Jag hade förresten vänt in skaklar/slanor ganska så tidigt för att vänja dom med att det tar emot mer på sidorna vid svängar osv. :). Det brukar vara det som är mest läskigt när man sen börjar med vagn.
 
Jag har försökt köra in så pass många hästar nu att jag skippade inkörnings delen och skaffade en tryggt travare och bara vänjde in med draglinor och svängel ;).

Haha ja så kan man också göra :p
Vill dock ha den häst jag har och inte byta ;)

Jag tänker också att skacklarna kommer vara en dealbreaker, är han inte trygg med dem får vi hålla oss till att släpa saker. Ska skynda långsamt men målet är att testa i vinter :)

En annan tjej i stallet har också hållit på och kört in en ponny i höst, hon är mer erfaren än jag tror jag men det gick nog lite fort och hästen blev skrämd när han var i vagn :(
 
Haha ja så kan man också göra :p
Vill dock ha den häst jag har och inte byta ;)

Jag tänker också att skacklarna kommer vara en dealbreaker, är han inte trygg med dem får vi hålla oss till att släpa saker. Ska skynda långsamt men målet är att testa i vinter :)

En annan tjej i stallet har också hållit på och kört in en ponny i höst, hon är mer erfaren än jag tror jag men det gick nog lite fort och hästen blev skrämd när han var i vagn :(
Det är ju verkligen antingen eller när de väl kommer i vagn, brukar märkas hur det kommer gå när man släpar tyngre och med slanor. För mina inkörnings projekt har momentet med slanor+ tung skramlande släpa varit lite av en dealbreaker i frågan om de skulle få testa vagn också.
 
Är det bara jag som håller på nu? :)
Mitt lilla projekt, nämnt ovan, kom av sig eftersom jag bytte bort henne mot hennes ett år äldre brorsa, som tävlat en säsong på travet. Han är således inkörd, fast på travarvis, så jag ska börja om lite från början med honom för att vänja honom vid draglinor och baksele och sånt. Och han behöver skolas lite också...
Nästa ponny blir 2, så hon får vänta ett tag till.
 
Mitt lilla projekt, nämnt ovan, kom av sig eftersom jag bytte bort henne mot hennes ett år äldre brorsa, som tävlat en säsong på travet. Han är således inkörd, fast på travarvis, så jag ska börja om lite från början med honom för att vänja honom vid draglinor och baksele och sånt. Och han behöver skolas lite också...
Nästa ponny blir 2, så hon får vänta ett tag till.

Så kan det ju gå... :p

Tänker du på något speciellt sätt när du ska börja om lite 'halvt' igen? :)
 
Det är ju verkligen antingen eller när de väl kommer i vagn, brukar märkas hur det kommer gå när man släpar tyngre och med slanor. För mina inkörnings projekt har momentet med slanor+ tung skramlande släpa varit lite av en dealbreaker i frågan om de skulle få testa vagn också.

Skramlande saker (utan slanor) kan jag definitivt checka av i alla fall, i förrgår fick det knappt att prata normalt med kompisen när hästen drog däck på den hårda/isiga ridbanan :laugh:
 
Så kan det ju gå... :p

Tänker du på något speciellt sätt när du ska börja om lite 'halvt' igen? :)
Nja, jag tänker nog som jag brukar göra, att jag vill ha en trygg ponny att köra med. Den ska liksom inte bli rädd för linor eller skaklar mot bakbenen eller tycka att det är obehagligt med en baksele som drar åt om rumpan när det ska bromsas.
Jag har tidigare haft en ponny som tävlade en del ponnytrav, som varje gång han vilat en vinter brukade bumpa lite med bakänden när jag satte honom i vagn igen. Använde alltid rockarden då, så jag satt en bit bakom, så var det inget problem. Men ett år var rockarden trasig så jag bestämde mig för att ta sulkyn och sätta dit en slagrem - vilket med facit i hand var mindre lyckat, för han blev tvärförbannad när det tog emot över rumpan och slutade inte slå förrän jag lyckats krångla mig ur sulkyn så att trycket över rumpan lättade. (och ja, sulkyn blev rätt krokig....) Lärdomen efter detta blev att alltid vänja alla inkörningsponnyer vid alla tänkbara remmar och prylar, så att inget ska behöva hända för att man slarvat...
 
Nja, jag tänker nog som jag brukar göra, att jag vill ha en trygg ponny att köra med. Den ska liksom inte bli rädd för linor eller skaklar mot bakbenen eller tycka att det är obehagligt med en baksele som drar åt om rumpan när det ska bromsas.

Lärdomen efter detta blev att alltid vänja alla inkörningsponnyer vid alla tänkbara remmar och prylar, så att inget ska behöva hända för att man slarvat...
Hästmänniskor överlag är dåliga på att vänja in mer utrustning än vad just de planerar att använda.
Är alldeles för många hästar som inte klarar av benskydd och ländtäcke ens. Visst ska hästar kunna gå med så lite krimskrams som möjligt men vänjer man in full utrustning och tryck äver hela hästen från första början blir resten så mycket enklare.
Sadelvänjningen tar ju inte slut bara för att man låååångsamt och försiktigt kan lägga upp en sadel på ryggen och sen rida 2varv i balanstrav på ridbana även om många som säljer unghäst tycks tro det ;).
 
I vårt fall är det nästan mer hon som kör in mig än tvärtom känns det som ibland. Vi har vilat sen i början av december och också flyttat och hon är ju bara 1,5 så det är ju inte någon panik direkt. Gick lugnt och fint med linor och svängel innan vi tog paus, så det ska befästas plus att vi ska börja lite med skaklar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp