Nya inkörningstråden!

Igår kunde en kompis hjälpa mig så nu har jag testat skacklar också :)
Vi fick en stor kris och panik-reaktion när skackeln gick emot benet, men bara en.
På andra sidan var han misstänksam (framför allt när jag satte på den) och obekväm men inte mer än så.
Jag tror faktiskt att det kommer gå att dra något med skacklar, så det får bli vårt nya mål :)
Ska dra lite däck med linor själv under tiden så får vi se när jag har möjlighet till hjälp nästa gång.
 
DSC_2943.JPG

Min 2.5åriga islänning får då och då träna lite mot inkörning. Stå i vagnen när jag lyfte skacklar och gungade runt den lite bekom honom inte det minsta! :love:
Tyvärr är ponnys loksele för stor så har tömkörningsgjord och equiband för att träna på utrustning som ligger an. Har haft linor släpandes och han har fått gå med ponnyn bunden bredvid när ponnyn drog skaklar, hitintills obrydd av att ha saker runt benen.
Letar loksele i passande storlek men kryllar inte av dem. Tyvärr har han inte alls plats för en brösta, halsen börjar ju typ mellan framben :grin:
 
Igår så släpade vi människa också :laugh:
Testade först att ställa mig på däcket, men det var lite svårt att hålla balansen så stallkompisen fick offra sig och sitta på det :)
Behövde leda hästen istället för att tömköra eftersom han strax innan trasslat in sig (lyckades vända och få däcket framför sig :meh:) och blev lite osäker. Men inga problem med den extra tyngden! :bump:
 
Idag kopplade jag på en skackel, hade den till svängeln med draglina på andra sidan och det gick hur bra som helst! Hästen något skeptisk en kort period i början (framför allt när det låg på marken innan jag spände för) men det släppte fort och på slutet kunde vi ta skarpa svängar så att skackeln kom emot benet också helt utan reaktion :up:

Är fortfarande förvånad över hur bra allt går, jag har ju aldrig gjort det här tidigare :o
 
Det tog lite stopp med inkörning i vintras men igår tog vi nya tag och nu har hästen dragit svängel med båda skacklarna på!

Lite spänd av omgivningen men egentligen inget större problem det heller.

Frågan är bara; vad gör jag nu? :idea:
Förutom befäster skacklarna då,men sen? Jag har liksom inte riktigt kunnat tänka mig längre än så här :D
 
Det tog lite stopp med inkörning i vintras men igår tog vi nya tag och nu har hästen dragit svängel med båda skacklarna på!

Lite spänd av omgivningen men egentligen inget större problem det heller.

Frågan är bara; vad gör jag nu? :idea:
Förutom befäster skacklarna då,men sen? Jag har liksom inte riktigt kunnat tänka mig längre än så här :D
Dra lite mer saker och häng sen på vagn :).
 
:laugh: drar du tillräckligt många mysko saker av varierande tyngd, buller, och otympliga saker så skaklarna går lite som dom själva vill mot hästen så är vagn inte ngt problem sen ^_^.

Det enda är väl kanske att dra vagnen bakom först för att kolla av och sedan dra vagnen satt i selen så att man lätt bara kan släppa allt så vagnen släpper selen, om man är osäker.
Hästar kan reagera olika på en massa släpande och en vagn med mjuka hjul som dessutom har ett visst gung i skakelkopplingen.
 
Det enda är väl kanske att dra vagnen bakom först för att kolla av och sedan dra vagnen satt i selen så att man lätt bara kan släppa allt så vagnen släpper selen, om man är osäker.
Hästar kan reagera olika på en massa släpande och en vagn med mjuka hjul som dessutom har ett visst gung i skakelkopplingen.

Vad mer kan man ha innan (eventuell) vagn? :)
 
Mitt lilla projekt, nämnt ovan, kom av sig eftersom jag bytte bort henne mot hennes ett år äldre brorsa, som tävlat en säsong på travet. Han är således inkörd, fast på travarvis, så jag ska börja om lite från början med honom för att vänja honom vid draglinor och baksele och sånt. Och han behöver skolas lite också...
Nästa ponny blir 2, så hon får vänta ett tag till.
Ojoj, det märks ibland vilken skillnad det är mellan olika personers sätt att köra in hästar (inkl ponnyer)… Särskilt när man har en ponny som har en tendens att bli rädd för sig själv och sin egen skugga ibland. 😑
När jag testade att tömköra grabben i vintras höll han på att dö om jag kom över på hans högra sida! När jag kör in brukar jag t.ex växla mellan att låta hästen gå på mitten, till höger respektive vänster på grusvägen, oftast medan jag själv går kvar på mitten. Men han blev skiträdd när jag hamnade på höger sida om honom... Sååå, det var bevisligen helt rätt beslut att börja om lite från början med honom. Han blir fortfarande lite spänd ibland när jag byter sida, men det får han vänja sig vid.
Idag fick han så prova att dra däck i paddocken och först var även det lite läskigt, men sen funkade det bra. I morgon kommer han få fortsätta jobba i paddocken, men då med harven bakom...
 
Ojoj, det märks ibland vilken skillnad det är mellan olika personers sätt att köra in hästar (inkl ponnyer)… Särskilt när man har en ponny som har en tendens att bli rädd för sig själv och sin egen skugga ibland. 😑
När jag testade att tömköra grabben i vintras höll han på att dö om jag kom över på hans högra sida! När jag kör in brukar jag t.ex växla mellan att låta hästen gå på mitten, till höger respektive vänster på grusvägen, oftast medan jag själv går kvar på mitten. Men han blev skiträdd när jag hamnade på höger sida om honom... Sååå, det var bevisligen helt rätt beslut att börja om lite från början med honom. Han blir fortfarande lite spänd ibland när jag byter sida, men det får han vänja sig vid.
Idag fick han så prova att dra däck i paddocken och först var även det lite läskigt, men sen funkade det bra. I morgon kommer han få fortsätta jobba i paddocken, men då med harven bakom...

Han kanske är en skygglappshäst? Det är bara så för vissa hästar och de blir lugnare av dem.
Det kan ju faktiskt bara vara så att hästen har mindre vinkel att se bakåt och blir lite förvånad varje gång något uppenbarar sig.
Det betyder ju inte att de är sämre körhästar.
 
Han kanske är en skygglappshäst? Det är bara så för vissa hästar och de blir lugnare av dem.
Det kan ju faktiskt bara vara så att hästen har mindre vinkel att se bakåt och blir lite förvånad varje gång något uppenbarar sig.
Det betyder ju inte att de är sämre körhästar.
Det kanske är där vi landar senare, men min utgångspunkt är att han ska tränas till att överleva allt jag utsätter honom för. Det är ju ändå en ponny, som ska kunna hanteras, köras och ridas av rätt små barn...
Men jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om vad han ser, utan att han tycker generellt att det är skitläskigt när man klappar honom "så det låter lite". Han höll verkligen på att krypa ur skinnet och hoppa upp i taket när jag klappade honom uppepå täcket första gången. Det är mycket jobb med miljöträning kvar...

@ameo men vilken underbar färg! :love:

Och vad fint han drog :)
Han är konstantskimmel och det kallas ju sen gammalt "färgväxlare". På vintern är han nästan helt brun, i sommarskrud ser han ut som nedan (2 år på bilden, 4 nu). Den här nästan vita färgen - som jag tycker är den allra finaste :love: på konstantskimlarna - har de på våren. De vita håren är ullhåren som släpps sist när de fäller.
27403


Och jag håller med, när han väl slappnade av med däcket bakom sig så drog han jättefint. (det går att se många varvs släpspår på filmen... :p , det tog en stund...) Det passar perfekt att han kan dra lite på det här sättet, för han behöver verkligen stärka upp muskulaturen lite i bakdel och överlinje. Han kommer få jobba med harven i paddocken nån gång i veckan ett tag framöver.
 
Det blev inget harvande förra helgen, men idag tog vi tag i det. Nyttigt jobb för en liten lättskrämd kille! Det finns fortfarande massor av jobb kvar att göra, framförallt måste han lära sig att stå stilla. Och vänja sig vid att det händer saker runt honom.
Men nu börjar jag ändå känna att jag måste se till att få rockarden lagad så jag kan köra lite utan att behöva halta med bakom...
20190406_191354.jpg


Filmsnutt finns här om nån vill se. :)
 
Jag har hittat en rockard på blocket för 2000:-
Byggd på Saab-axel och använd till en ardenner tidigare. Bildäck och sits med ryggstöd.
Är det något att köpa tror ni? Är det ens någon idé att köpa vagn överhuvudtaget eller bör man kommit längre först?

Jag står inackorderad så har inte massa utrymme att stoppa saker i och vår ridbana är hyfsat liten. Satsa på typ en harv eller något nyttigare istället?
 
@Blyger jag har missat vad du har för häst och sele? Har du en loksele och vill använda en rockard som en ardenner passat i, bör du ha en rätt rejäl häst. Min nordsvensk har obehagligt mycket luft mellan skaklarna i ardennernas rockard, så mycket att den slår rätt rejält fram och tillbaka. Har du möjlighet att justera skaklarna efter din häst (inte så svårt om man är lite händig), tror jag det kommer fungera bra. En harv kommer du vilja ha också =) =).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp