Nya inkörningstråden!

@Blyger jag har missat vad du har för häst och sele? Har du en loksele och vill använda en rockard som en ardenner passat i, bör du ha en rätt rejäl häst. Min nordsvensk har obehagligt mycket luft mellan skaklarna i ardennernas rockard, så mycket att den slår rätt rejält fram och tillbaka. Har du möjlighet att justera skaklarna efter din häst (inte så svårt om man är lite händig), tror jag det kommer fungera bra. En harv kommer du vilja ha också =) =).

Jag har en bröstsele :)

Ingen rejäl häst alls, fullblodstyp, så då kanske den inte passar.. tur jag frågade, har bara tänkt på skacklarnas längd innan :bow:
 
På den här bilden syns det tydligt hur jättebred den här rockarden är. Säljaren breddade skaklarna för att ardennerna skulle få plats. Nordsvensken är här 6 år och hade inte breddat klart, men klen var han ju inte. Ignorera gärna kuskens min :o.
,
27967
 
@Blyger Så att skaklarna inte slår i sidled, men utan att klämma ihop hästen (sorry, ett riktigt "hur långt är ett snöre"-svar). Jag har ingen vagn eller rockard som passar nu, så jag kan inte ens säga hur brett som passar min häst.

Med maratonsele i rockard med hög skakelinfästning vet jag att jag har 72-74 cm brett mellan skakelöglorna (och grannstallets b-ponny hade 64 cm).
 
Så att skaklarna inte slår i sidled, men utan att klämma ihop hästen (sorry, ett riktigt "hur långt är ett snöre"-svar)

😅

Hur gör man då? Försöker mäta på något sätt? Hur gör man om man köper en ny vagn av något slag? Alltså jag är som ni förstår helt lost. Men alla är nybörjare någon gång? :o
 
Nu är det dax att påbörja inkörning av yngsta ponnyn på gården, som är nybliven treåring. Dottern får börja med tömkörningen, så hjälper jag till när det ska börja hängas saker bakom henne.

Nån mer som är på inkörningsstadiet?
 
Jag ska sätta min welsh för vagn så snart hennes vintervila är över. Tjuvstartade lite i förra veckan då jag försökte justera skaklarna på nya vagnen och idag ska vi testa lite igen. Passar inte skaklarna nu vet jag inte vad jag gör, är inställda på smalaste. :crazy:

Hon har släpat på det mesta sedan tidigare, men när vi väl sätter igång igen i mars kommer jag repetera både draglinor och släpa vattendunkar. Hon är totalt obrydd, men jag vill väldigt gärna ha henne som körponny, så tar det säkra före det osäkra.

Måste vänja in henne färdigt med bett också, det har inte varit så populärt och jag ska testa ett mindre bett (har 85 mm nu och det är för stort).
 
Senast ändrad:
Jag har en minishettis (4 år i år) som jag har hållt på med inkörningen lite då och då i ett drygt år. Det tar dock liiite längre tid än ursprungligen planerat, dock inte p.g.a. henne - hon är jätte duktig.

Utöver att hon opererades i början av förra året pga stora problem med patellaupphakning (och sedan rehab några månader), så har det kommit andra saker i vägen - som nu januari och februari då hon är iväg på en lösdrift under tiden kompisen är på inridning. Jag har inte heller en vagn till henne än, vilket troligtvis har gjort processen mer långsam ;)

Hon har i alla fall kommit så långt att hon har testat dra med hårda skaklar, vilket hon var helt obrydd av, men när hon kommer hem igen blir det att backa några steg så att hon kommer ihåg allt :up:

IMG_20191006_085343393.jpg
 
Kunde inte motstå att gå en kort sväng med henne när vagnen var påkopplad. :o Hon tyckte det var ruskigt tungt i vår lilla backe upp från stallplanen och jag peppade henne att i fortsättningen kommer hon ha brösta och draglinor. Stackaren fick ju dra med ryggen nu. Hon var helt obekymrad över att skakeln tog emot när vi vände runt, gjorde fin skänkelvikning. :love: Skaklarna är fortfarande något för breda, men jag tror ju att hon kommer bredda sig lite mer innan hon är färdigväxt och iom att skaklarna egentligen bara ska "hänga ovanpå" och det är draglinorna som gör jobbet, så fungerar det helt ok. Är lite osäker på om skaklarna är lite för långa dock, svårt att se när jag går framme hos ponnyn. Men det går att korta av dem ytterligare 1 ½ dm, så det kan hända att jag gör det.

Nu ska hon få vila åtminstone till första mars. :)
 
Nu är det dax att påbörja inkörning av yngsta ponnyn på gården, som är nybliven treåring. Dottern får börja med tömkörningen, så hjälper jag till när det ska börja hängas saker bakom henne.

Nån mer som är på inkörningsstadiet?
Alltså, dessa påhittiga shetlandsponnyer! 🥰 Man ska aldrig sluta förvånas... :laugh:
Hon har tydligen hört talas om att man ska harva paddocken, men någonstans har informationen tagit fel väg, för hon harvar med munnen istället för att dra en pinnharv bakom sig... :laugh::laugh:
Vi ska givetvis träna bort det, tyckte bara det var ett intressant sätt att ta sig an uppgiften på... :p
Och, innan någon gnäller. Dottern har gosat med, klängt på och brottats med ponnyn sen den var pytteliten och känner den mkt väl. Det i kombination med att det är en liten ponny gör att vi anser att det går bra att hantera den utan hjälm på huvudet, i det här läget.
 
Alltså, dessa påhittiga shetlandsponnyer! 🥰 Man ska aldrig sluta förvånas... :laugh:
Hon har tydligen hört talas om att man ska harva paddocken, men någonstans har informationen tagit fel väg, för hon harvar med munnen istället för att dra en pinnharv bakom sig... :laugh::laugh:
Vi ska givetvis träna bort det, tyckte bara det var ett intressant sätt att ta sig an uppgiften på... :p
Och, innan någon gnäller. Dottern har gosat med, klängt på och brottats med ponnyn sen den pytteliten och känner den mkt väl. Det i kombination med att det är en liten ponny gör att vi anser att det går bra att hantera den utan hjälm på huvudet, i det här läget.

Jag har iaf fått lära mig att de stretchar ut ryggmusklerna när de gör så, dvs det är ett bra beteende. :) Söta är de iaf bägge två! :heart
 
Jag är bara i planeringsstadiet än så länge, har nyss köpt en ponny som är tänkt att eventuellt bli körponny. Det var planen med min förra häst också men efter att ha haft honom ett tag insåg jag att han faktiskt inte skulle blivit någon säker körhäst. Han är nu såld, delvis pågrund av det men även för att han inte passade mig för övrigt heller. Nya ponnyn verkar riktigt lovande! Är dock bara i stadiet att jag snart ska inhandla sele och börja tömköra. Vet inte riktigt hur jag ska tänka med sele, om jag ska inhandla en fin rejäl bröstsele eller försöka få tag på en loksele vilket inte blir så lätt i hans storlek 🤔 vet inte om jag någonsin kommer att sätta honom i vagn, vi har rätt kassa körvägar här och folk kör som idioter så jag brukar fly ut i diket när det kommer någon, vilket ju inte är så lätt med vagn 🙄 så målet i första hand är mer att släpa saker hemma på gården/i skogen för skojsskull och för omväxlande träning och då vore ju egentligen en loksele bäst. Dock lättare/billigare att börja med bröstsele för att se om det ens är något för honom att dra saker.
 
Vad tycker ni om fransk brösta? Kan det vara ett bra alternativ till loksele? Har själv ingen erfarenhet av det.
 
Vad tycker ni om fransk brösta? Kan det vara ett bra alternativ till loksele? Har själv ingen erfarenhet av det.

Viss hästar gillar det mer än en vanlig brösta. Till skillnad mot vad @kolblakkur skriver så upplever jag inte att det stänger in bogen, tvärtom. Vissa hästar kommer i et bättre dragläge och då stänger det in mindre än en vanlig brösta.
Den ska ju fortfarande sitta på rätt ställe och så även kopplingarna till draglinorna och ska ligga ca 2 fingrar från bogspetsen.

Mina hästar har dock inte visat någon som helst skillnad eller instängda bogar med varken den ena eller andra sorten.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag håller på att köra in min treårshingst Wilgot. Väldigt trevlig individ. Vi ligger lite efter plan då vi fick ett bakslag när vi lade på lite belastning i draget, han fick panik helt oväntat. Efter det var han lite orolig när vi byter redskap bakom, men nu helt orädd. Jag har en känsla av att inkörningen fram till dess så har han liksom inte lagt märke till vad vi gjort utan bara ”lullat runt”. Han vaknade till när han kände motståndet. Nu är han mer uppmärksam, på ett positivt sätt. Han ska i vagn nu i februari, väntar bara på att kvällarna ska bli lite längre.
 
Min Svea är iväg på inkörning en månad nu. Ska hälsa på henne nu i veckan och se hur det går. Ser mycket fram emot att få hem henne och kunna fortsätta utbildningen och så småningom kunna åka bakom :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp