Nya jultraditioner -tips

Kanintant

Trådstartare
För första gången i mitt liv (30+) ska jag inte fira jul hos mina föräldrar utan i år ska vi fira hemma med vår lilla son och min familj kommer istället till oss, supermysigt 😍 (och skönt att slippa köra).

Nu är alltså hög tid att skapa egna traditioner och jag vill gärna ha samma varje år så som jag är uppväxt men nu är en bra chans att ändra lite efter behag 😊

Vi bor ute på landet och jag jular ordentligt inne så själva julstämningen är lättare att få till här än hos mina föräldrar i stan. Men i min familj är vi ganska rastlösa och vi vill gärna att det ska bli lite mer gemensamma aktiviteter utöver Kalle och ätande och vill gärna ha lite förslag. Själv tänkte jag på morgonen ha som tradition att göra något med sonen och hästarna (typ att sonen får rida och se om tomten lagt paket på ngt särskilt ställe) medan mannen matar kossor. Men sen är det förutom mat och ev Kalle inget direkt bestämt. Vi har dock infört julklappsspel förra året och det ska fortsätta (alla är mer eller mindre vuxna förutom vår son så vi ger inga julklappar).

Vi är 7 vuxna, 2 halvvuxna (18/15 år) och den lilla 1,5 år.

vi har själva funderat på:

- sällskapsspel (vi har som passar bra till det)
- quiz
-något att göra utomhus /röra på sig men vad? Hade vi haft snö hade pulkaåkning varit jättekul men det har vi aldrig.
-något pyssel att göra tillsammans men vad?
-annat mysigt/tramsigt som kan passa?

Min familj är med på det mesta och det behöver egentligen inte vara juligt (det blir det ju ändå om vi gör det till tradition). Viktigast är att det är roligt, ger gemenskap och utan prestation .
 
Min släkt brukar ha nåt quiz. Vi/de är iofs betydligt fler, men det kan säkert vara kul även om man inte är så många? :) Sällskapsspel tänkte jag också på direkt.

En gemensam promenad kanske? Eller finns det nånstans där ni kan åka skridskor? Kanske inte så mycket öppet på julafton iofs.
 
Min släkt brukar ha nåt quiz. Vi/de är iofs betydligt fler, men det kan säkert vara kul även om man inte är så många? :) Sällskapsspel tänkte jag också på direkt.

En gemensam promenad kanske? Eller finns det nånstans där ni kan åka skridskor? Kanske inte så mycket öppet på julafton iofs.
Hm, det finns faktiskt en ishall på vår pyttelilla ort (stort hockeyintresse), det kunde vara kul men frågan är om det är öppet, gissar inte men ska kolla. En sån grej hade absolut passat! Promenera brukar vi göra i stan med (syrran har hund) ibland under Kalle (läskigt lugnt ute då 😁), så ngt lite mer speciellt eller om man kan hotta upp promenaden
 
"Fem"-kamp kanske? Det har vi som midsommartradition, och så brukar min mans mamma varje år köpa ett nytt sällskapsspel som vi spelar. :) Det är kul!
 
"Fem"-kamp kanske? Det har vi som midsommartradition, och så brukar min mans mamma varje år köpa ett nytt sällskapsspel som vi spelar. :) Det är kul!

5-kamp vore absolut en bra idé som uteaktivitet! Tack! Kul grenar som passar vid jul? Får hitta på några juliga halvkonstiga grenar tror jag 😁👍

Vi spelar massor med brädspel (det vill säga innan sonen föddes 🙈🙄) så spel finns 👍😊
 
Hm, det finns faktiskt en ishall på vår pyttelilla ort (stort hockeyintresse), det kunde vara kul men frågan är om det är öppet, gissar inte men ska kolla. En sån grej hade absolut passat! Promenera brukar vi göra i stan med (syrran har hund) ibland under Kalle (läskigt lugnt ute då 😁), så ngt lite mer speciellt eller om man kan hotta upp promenaden

I "barndomsminnestråden" var det nån (tror @athena_arabians men jag minns inte säkert och orkar inte kolla just nu, tyvärr) som berättade om sin och pappans jultradition med häst och släde, har jag för mig. Kan ni göra nåt liknande? Sprida lite julstämning liksom.
Jag tomtade med mina ponnyer ett år, det var SÅÅ mysigt :love: Att sprida julstämning gav julstämning också.

Tipspromenad? Eller sån där... Vad heter det, när man har en tipspromenad med frågor som "vem är flinkast i fingrarna, Anna, Elsa eller Kristof", och när man svarat på alla frågor motsvarar varje fråga en liten "utmaning" som t.ex. ett litet klurigt pussel som ska lösas, och den som gör det snabbast är flinkast i fingrarna. Dåligt exempel, men typ sånt. Det kanske kan vara kul?
 
I "barndomsminnestråden" var det nån (tror @athena_arabians men jag minns inte säkert och orkar inte kolla just nu, tyvärr) som berättade om sin och pappans jultradition med häst och släde, har jag för mig. Kan ni göra nåt liknande? Sprida lite julstämning liksom.
Jag tomtade med mina ponnyer ett år, det var SÅÅ mysigt :love: Att sprida julstämning gav julstämning också.

Tipspromenad? Eller sån där... Vad heter det, när man har en tipspromenad med frågor som "vem är flinkast i fingrarna, Anna, Elsa eller Kristof", och när man svarat på alla frågor motsvarar varje fråga en liten "utmaning" som t.ex. ett litet klurigt pussel som ska lösas, och den som gör det snabbast är flinkast i fingrarna. Dåligt exempel, men typ sånt. Det kanske kan vara kul?

Det var jag, ja. Jag är ganska säker på att vi spred julstämning även hos dem vi inte hälsade på, vi blev rätt välfotograferade genom åren när vi körde genom byn :D Det här pågick alltså från att jag var typ 6 år tills jag var kring 20 och pappa inte hade hästar längre.
 
I "barndomsminnestråden" var det nån (tror @athena_arabians men jag minns inte säkert och orkar inte kolla just nu, tyvärr) som berättade om sin och pappans jultradition med häst och släde, har jag för mig. Kan ni göra nåt liknande? Sprida lite julstämning liksom.
Jag tomtade med mina ponnyer ett år, det var SÅÅ mysigt :love: Att sprida julstämning gav julstämning också.

Tipspromenad? Eller sån där... Vad heter det, när man har en tipspromenad med frågor som "vem är flinkast i fingrarna, Anna, Elsa eller Kristof", och när man svarat på alla frågor motsvarar varje fråga en liten "utmaning" som t.ex. ett litet klurigt pussel som ska lösas, och den som gör det snabbast är flinkast i fingrarna. Dåligt exempel, men typ sånt. Det kanske kan vara kul?

Alltså vi bor mitt ute på vischan med få grannar så det skulle bli öde ritt 🙄😁 sen vill jag göra något där sonen kan vara med.

Tipspromenad är bra om inte 5-kamp funkar (syrran tyckte 5-kamp lät kanon)
 
Rolig tipspromenad är om ni gör frågorna om familjemedlemmar.
Tex fråga "Hur hade Roger reagerat i denna situationen;......" eller "Vilken dricka på julbordet föredrar Lisa" och så har man 3-4 olika alternativ.

Och sedan när alla gjort tipspromenaden går man in och rättar tillsammans och personen vars fråga det handlar om får svara först och det är det rätta svaret :)
 
Rolig tipspromenad är om ni gör frågorna om familjemedlemmar.
Tex fråga "Hur hade Roger reagerat i denna situationen;......" eller "Vilken dricka på julbordet föredrar Lisa" och så har man 3-4 olika alternativ.

Och sedan när alla gjort tipspromenaden går man in och rättar tillsammans och personen vars fråga det handlar om får svara först och det är det rätta svaret :)

Tack för dina tips! Båda kommer nog användas 👍😊
 
När jag var liten kom mormor o morfar till oss på landet och sov över 24-25. De kom vid 12-13. Innan dess var jag o mamma ute med hästarna.

Vi åt alltid julbord innan Kalle o efter det så brukade vi gå på promenad allihopa, det saknar jag! Så fridfullt och skönt att komma ut efter först all mat o sedan oftast lite slumrande till Kalle.

På kvällen var det julfika, tomte och paket följt av kortspel och gröt sent på kvällen/natten.
 
Rolig tipspromenad är om ni gör frågorna om familjemedlemmar.
Tex fråga "Hur hade Roger reagerat i denna situationen;......" eller "Vilken dricka på julbordet föredrar Lisa" och så har man 3-4 olika alternativ.

Och sedan när alla gjort tipspromenaden går man in och rättar tillsammans och personen vars fråga det handlar om får svara först och det är det rätta svaret :)
Vem har längst? Svaret är förståss fötter.
 
Min släkt har haft som tradition att leka orkar som t ex gömma nyckeln (när vi var yngre) och packa pappas kappsäck/20 frågor. En person lämnar rummet och övriga bestämmer sig för en person (tecknad figur, sagofigur, levande person, någon som alla känner till). Ofta har vi "packat ner saker" till de som varit yngre/de äldsta och de andra får ställa 20 frågor som man bara får svara ja eller nej på. Det gäller alltså att lista ut vem alla tänker på. Vi har dock haft lite problem med vissa familjemedlemmar (*harkel* morfar) som inte fattar vitsen med att packa ner ledtrådar till vem det är vi tänker på. Han kan t ex säga att han packar ner en tandborste eller ett par strumpor, oavsett vem det är 😁
 
Vi har haft som tradition i min släkt att sjunga Singstar varje jul. Det har faktiskt varit jätteroligt! Både för de som är med och sjunger (jag kan eventuellt ha dragit av Bohemian Rhapsody några gånger med... blandat resultat) men också för de andra som inte vill sjunga (de kunde exempelvis skratta åt "någons" försök att vara Freddie Mercury).

I år är det dags för oss att skapa våra egna jultraditioner så jag följer tråden för tips! :)
 
En annan kul lek är att alla skriver ner en (för alla) känd person eller figur på en papperslapp. Dessa lappar blandas och sedan delar man ut dem och ingen får titta på "sin lapp" utan man sätter den i pannan på sig själv. (Ev använd post-it lappar om de inte fastnar ändå)

Sedan går man laget runt med ja och nej frågor och varje gång man får ett övervägande ja, får man fråga en till fråga.
Det går ut på att vara först med att lista ut vilken kändis man har skriven i pannan.

Tex. Om min tur kan jag fråga "är jag en kvinna"? Alla svarar ja. Ny fråga "är jag politiskt aktiv" svar nej.

Okej, nästa person att fråga om sin karaktär
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
624
Tjatter En kollega med familj kom för ett par år sedan på konceptet Ljusvinter; den ljusare halvan av vintern med både längre dagar och större...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 038
Senast: Brie
·
Fritid Det kanske bara blir den lilla familjen iår som firar jul (2 vuxna och 1 barn) Är det någon som åkt till någon barnvänligt...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: nejlica
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp