Nya kaniner + Bajsklump i rumpan - HJÄLP!

C

Calenfiriel

Först måste jag berätta den glada biten:

(OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!)

Min lille kastrerade hermelinkorsning Svinto, 3år, fick nya kompisar idag, efter en lång periods ensamhet då kullsystern Botilda gick bort vid nyår.
Så nu har albinosötnosen Bimbo, 5 år, (misstänker att hon har hermelin i sig, hon är mycket lik Svintos syster Botilda, som ju också var hälften heremlin) och hennes dotter Fia, 3 år, som är spräcklig och uppenbarligen minst hälften hermelinkanin (hon ser renrasig ut, men hennes mamma är inte renrasig, så...), flyttat hit. Vi byggde ut hagen lite och satte fast tjejernas sommarbur i andra änden, det blev jättefint. Kort på allt och alla kommer senare!

Först bytte jag kaniner i burarna så att alla fick vänja sig vid varandras lukter utan att behöva träffas. Sen satte jag ett nätstängsel mitt i hagen och satte tjejerna på ena sidan och Svinto på andra. Han var väldigt upprymd och stilade sig värsta mycket. De nosade på varandra genom gallret. Efter de första två timmarna (jag satt och iakttog dem) tittade jag till dem var tionde minut ungefär. Allt gick jättebra, flickorna satt och åt, och Svinto gick in i sin bur igen efter att ha tröttnat på hälsningsprocedurerna.

Efter att jag ätit middag (jag såg inte kaninerna på en halvtimma eller så kanske) gick jag ut för att titta till kaninerna, och då satt lilla Fia i Svintos haghalva. Hon hade klämt sig igenom den största glipan i mitt tillfälliga stängsel. Jag hade inte räknat med att hon var SÅ liten...
Men iallafall, jag satte mig för att iaktta dem. De satt i varsin ände av hagen och tittade på varann. Om den ena flyttade sig åt ena sidan så flyttade den andra efter, så att de alltid satt mitt emot varann, med största möjliga utrymme emellan. Det tog nog två timmar innan de vågade nosa på varandra, de som hade varit så "nosiga" med gallret emellan. När de väl vågade gå nära varann så nosade de snabbt och flög sedan bakåt som om de fått en stöt, de jagade varann (uppenbart på lek) och hoppade över varann, men mest satt de i varsitt hörn.

Framåt kvällen gick jag och handlade. Jag var väl borta i en kvart eller så. När jag kom tillbaka satt Fia och Svinto i sin del av hagen, och Bimbo i den andra. Så långt var allt normalt. Men så såg jag att det låg vita (och gråa) pälstussar på Fias och Svintos halva, och det var ett hål under stängslet som inte funnits där innan jag gick och handlade, det är jag säker på, för svart jord syns mycket bra mot grönt gräs och jag har haft grävare innan. Iallafall, så hade Bimbo varit inne hos de andra två, visat vem som bestämmer, och krupit tillbaka på sin sida. Jag lät det vara som vet var, emn satte mig för att titta så de inte bråkade eller så.
Efter ett tag kröp Bimbo in till de andra två igen. Alla tre jagade varann runt, runt, och Bimbo passade på att nypa päls från Svinto när hon kom nära, och tvärtom.
Ingen av dem betedde sig aggressivt, och de hade dessutom haft dagen på sig att vänja sig, så jag lät dem vara ett tag. När natten kom stängde jag in Svinto i sin bur, och honorna fick vara i sin bur.

Nästa morgon satte jag upp staketet igen, tätade hålen och släppte ut kaninerna, honorna för sig och Svinto för sig.

Efter min frukost hade kaninerna med gemensamma krafter puttat upp en glipa i stängslet, och alla tre satt fridfullt och åt gräs på Svintos halva. Jag tog bort stängslet.

Nu har Bimbo, som är äldst, gjort sig ett högkvarter i krypinet i Svintos bur. De andra två får också vara där, men sitter helst tillsammans jämte höhållaren och äter. Bimbo städar och ändrar som hon vill ha det, och Svinto respekterar det utan problem.
Jag har tre underbara, glada kaniner :love: , istället för en ensam ledsen!
Fast saknaden efter min Botilda, Sotnos, Rafna och allt vad jag brukade kalla henne, är fortfarande stor.:cry:

PS. Var just ute och släppte in dem för natten. Klappade lätt med händerna och sa "hopp in" och smackade åt dem. Detta har alltid funkat på mina egna kaniner, och mycket riktigt: Svinto i täten upp för rampen till buren, Bimbo ett halvt steg efter, och lilla Fia sist, på ett led, på min uppmaning. Kan man vara något annat än stolt över så väluppfostrade och smarta kaniner? :D



OCH NU TILL MITT PROBLEM!!

Båda kaninerna jag fick var vid god hälsa: fin päls, pigga öron, pigga nosar, bra tänder, inte för feta eller för magra, bra exteriör...
Klorna var dock rena häxnaglarna, usch, sånt vill jag aldrig se igen :mad: ! Men dem har jag tvättat och klippt.

Bimbo, albinon, 5 år, hade dock en bajsklump i rumpan. En såndär mer eller mindre (mer i detta fallet) torkad grej som sitter fast i pälsen under svansen och mellan bakbenen. Sånt har jag varit med om förr, på min första kanin när han började bli lite till åren. Men så fort det började fastna och klumpa sig så kammade vi honom, tvättade pälsen om det behövdes och hjälpte honom lite med fällningen, klippte bort svåra tovor och klumpar om det behövdes i yttersta nödfall... Men vi lät det ju aldrig sitta kvar så länge att det blev problem. :confused:

Jag pillade bort Bimbos klump, den var rätt stor, 6x6 cm kanske,
Men när jag fick bort den efter mycket tålmodigt pillande och tålmodigt stillasittande av henne, (tur att hon fortfarande fäller) så var hon alldeles röd, hårlös, och mjukt svullen under, och runt kroppsöppningarna där bak. Inte över ett stort område, men tillräckligt för att göra mig orolig.
Så: Kan jag tvätta med tvål och vatten som vanligt, eller ska jag tvätta med koksaltlösning? Ska jag ha någon salva på? Eller kommer det bli bra av sig själv när hon får tvätta rumpan och lufta den?
Någon som har råd om hur jag ska göra? Skulle vara tacksam :bow:

 
Sv: Nya kaniner + Bajsklump i rumpan - HJÄLP!

Tvätta med ljummet vatten, aldrig tvål och dutta sedan med bomull whisky eller liknande på, visst bränner lite. men sedan är bakterierna borta! Låt det sedan bara va och kolla så det är rent.
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Blyger
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: zarmino
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 001
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp