Nya karensen

Fibusen

Trådstartare
Jag har legat i migrän dels igår och hela natten så hjärnan är inte alls med mig nu, så hjälp mig!

Jag jobbar som personlig assistent och gör väldigt många olika timmar vecka till vecka, men såg på lönespecen att det var i snitt 38,5 h/vecka. Men hur ska man räkna?

Som i dag skulle jag ha jobbat 16-08, alltså 8 h hamnar i dag och 8 h i morgon. Det är väll 20% avdrag per dag, eller är det per pass? Och hur blir det med OB:n? Har ju OB vissa timmar jag jobbar.

Jag är proppad till bredden med medicin nu och legat sömnlös exakt hela natten, så jag kan som sagt inte tänka alls...

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer inte kunna jobba i eftermiddag. Och jag har frågat ena kollegan om hon kan byta pass, och då skulle jag ev kunna få jobba hennes Torsdag, men dels då jag egentligen har andra planer, men dom kan ju säkerligen ändras på, och jag jobbar 16-08 på fredag och sen ett helt dygn på söndag så känns det lite intensivt.

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska sjukanmäla mig helt enkelt, men jag skulle vilja veta på ett ungefär hur mycket jag kan tänkas förlora på det så jag inte blir ruinerad när lönen kommer i Maj...
 
Karensavdraget är 20% av en veckolön. När det är draget får man sjuklön som vanligt. För mig som jobbar 75% får jag alltså 0kr i 6h när jag är sjuk oavsett om jag är schemalagd 6h eller 11h. När 6h gått av min sjukdomsperiod får jag 80% av lönen igen, precis som innan
 
Karensavdraget är 20% av en veckolön. När det är draget får man sjuklön som vanligt. För mig som jobbar 75% får jag alltså 0kr i 6h när jag är sjuk oavsett om jag är schemalagd 6h eller 11h. När 6h gått av min sjukdomsperiod får jag 80% av lönen igen, precis som innan

Nej, det är 20% av sjuklönen för en vecka. Inte den vanliga lönen.
 
För mig drog de 20% av lönen. Det är inte olika beroende på arbetsgivare eller avtal då?

Det är möjligt! Jag vet vara att det var så det stod på FK när jag läste på om de nya reglerna (vilket var ett tag sedan) men har för mig att det kanske stod något om att det kunde vara annorlunda beroende på kollektivavtal :idea:
 
Nej, det är 20% av sjuklönen för en vecka. Inte den vanliga lönen.
Principen blir den samma. Sjuklönen är 80% av din vanliga lön. Du får sjuklön från första timmen enligt det nya reglerna, men ett karensavdrag på 20% av veckosjuklönen. Dvs jobbar du 8h per dag och 5 dagar i veckan så är avdraget fortfarande en hel dag. Jobbar man 40h per vecka fast på 4 dagar (10h/dag) så blir karensen fortfarande 8h och man får full sjuklön de resterande 2h av första arbetsdagen.
 
Principen blir den samma. Sjuklönen är 80% av din vanliga lön. Du får sjuklön från första timmen enligt det nya reglerna, men ett karensavdrag på 20% av veckosjuklönen. Dvs jobbar du 8h per dag och 5 dagar i veckan så är avdraget fortfarande en hel dag. Jobbar man 40h per vecka fast på 4 dagar (10h/dag) så blir karensen fortfarande 8h och man får full sjuklön de resterande 2h av första arbetsdagen.

Jag fattar att det i princip blir samma för en som inte jobbar natt osv men det är fortfarande veckoSJUKlönen det baseras på. Står ju klart och tydligt på FK.
 
Vänta va? Nej, det dras 20% av en genomsnittlig veckolön.

Om du har sjuklön är ju redan något draget, eller hur?

Från FK:

Det nya karensavdraget är mer rättvist, eftersom avdraget alltid blir 20 procent av sjuklönen.
Karensdag innebar även att du kunde undvika ett högt avdrag genom att sjukanmäla dig sent om du blev sjuk under arbetstid.
Med karensavdraget spelar det ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
 
Från FK:

Det nya karensavdraget är mer rättvist, eftersom avdraget alltid blir 20 procent av sjuklönen.
Karensdag innebar även att du kunde undvika ett högt avdrag genom att sjukanmäla dig sent om du blev sjuk under arbetstid.
Med karensavdraget spelar det ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
Ok, my bad. Det var ett tankefel från min sida innan frukost. Det innebär att man vid sjukskrivning har från första stund sjuklön, sen dras det utöver detta alltså 20% i ett rent karensavdrag.
 
Principen blir den samma. Sjuklönen är 80% av din vanliga lön. Du får sjuklön från första timmen enligt det nya reglerna, men ett karensavdrag på 20% av veckosjuklönen. Dvs jobbar du 8h per dag och 5 dagar i veckan så är avdraget fortfarande en hel dag. Jobbar man 40h per vecka fast på 4 dagar (10h/dag) så blir karensen fortfarande 8h och man får full sjuklön de resterande 2h av första arbetsdagen.

Ok, som nu när jag var hemma mitt pass på 16h igår, så då drar dom alltså 7,68 h i karens eftersom jag jobbar 38,4 h i snitt? Resterande tid får jag 80% betalt för? Tänker jag rätt då?
 
Ok, som nu när jag var hemma mitt pass på 16h igår, så då drar dom alltså 7,68 h i karens eftersom jag jobbar 38,4 h i snitt? Resterande tid får jag 80% betalt för? Tänker jag rätt då?
Ja precis! Det kan så klart finnas undantag i vissa kollektivavtal, men de generella reglerna säger så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 832
Skola & Jobb Jag har åkt på feber och kan/får inte jobba. Då jag redan har tagit ut obetald semester på julafton så blir jag lite orolig för om jag...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra...
Svar
3
· Visningar
752
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp