Nya karensen

Fibusen

Trådstartare
Jag har legat i migrän dels igår och hela natten så hjärnan är inte alls med mig nu, så hjälp mig!

Jag jobbar som personlig assistent och gör väldigt många olika timmar vecka till vecka, men såg på lönespecen att det var i snitt 38,5 h/vecka. Men hur ska man räkna?

Som i dag skulle jag ha jobbat 16-08, alltså 8 h hamnar i dag och 8 h i morgon. Det är väll 20% avdrag per dag, eller är det per pass? Och hur blir det med OB:n? Har ju OB vissa timmar jag jobbar.

Jag är proppad till bredden med medicin nu och legat sömnlös exakt hela natten, så jag kan som sagt inte tänka alls...

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer inte kunna jobba i eftermiddag. Och jag har frågat ena kollegan om hon kan byta pass, och då skulle jag ev kunna få jobba hennes Torsdag, men dels då jag egentligen har andra planer, men dom kan ju säkerligen ändras på, och jag jobbar 16-08 på fredag och sen ett helt dygn på söndag så känns det lite intensivt.

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska sjukanmäla mig helt enkelt, men jag skulle vilja veta på ett ungefär hur mycket jag kan tänkas förlora på det så jag inte blir ruinerad när lönen kommer i Maj...
 
Karensavdraget är 20% av en veckolön. När det är draget får man sjuklön som vanligt. För mig som jobbar 75% får jag alltså 0kr i 6h när jag är sjuk oavsett om jag är schemalagd 6h eller 11h. När 6h gått av min sjukdomsperiod får jag 80% av lönen igen, precis som innan
 
Karensavdraget är 20% av en veckolön. När det är draget får man sjuklön som vanligt. För mig som jobbar 75% får jag alltså 0kr i 6h när jag är sjuk oavsett om jag är schemalagd 6h eller 11h. När 6h gått av min sjukdomsperiod får jag 80% av lönen igen, precis som innan

Nej, det är 20% av sjuklönen för en vecka. Inte den vanliga lönen.
 
För mig drog de 20% av lönen. Det är inte olika beroende på arbetsgivare eller avtal då?