Nya längd- och vikttråden

Fazeem

Trådstartare
Jag vet att det fanns en tråd innan, men den måste ha blivit utdaterad så jag skapar en ny! Här kan vi ställa alla frågor gällande längd och vikt som ryttare i relation till hästen.
 
Jag går i hästköpartankar. Ska inte köpa inom någon snar framtid, men inom något år eller två kanske. Men jag finkammar ju såklart alla salu-sajter redan nu för att få ett hum om hur marknaden ser ut :D Dock har jag börjat fundera på vad det är för typ av häst (alltså storleksmässigt) jag behöver. Jag är drygt 180 cm lång och väger knappt 80 kg. Som ryttare rider jag med god balans. Jag letar inte nödvändigtvis efter en varmblodig ridhäst, utan ser gärna på alternativa raser. Kan jag till exempel köpa en grövre nordsvensk på 155 cm i mkh? Eller ett fullblod eller varmblodig häst på 165? Såklart beror det på hästen, men rent generellt? Finns det någon här med samma längd och vikt som kanske kan dela med sig om vad de rider för hästar? :)
 
Jag går i hästköpartankar. Ska inte köpa inom någon snar framtid, men inom något år eller två kanske. Men jag finkammar ju såklart alla salu-sajter redan nu för att få ett hum om hur marknaden ser ut :D Dock har jag börjat fundera på vad det är för typ av häst (alltså storleksmässigt) jag behöver. Jag är drygt 180 cm lång och väger knappt 80 kg. Som ryttare rider jag med god balans. Jag letar inte nödvändigtvis efter en varmblodig ridhäst, utan ser gärna på alternativa raser. Kan jag till exempel köpa en grövre nordsvensk på 155 cm i mkh? Eller ett fullblod eller varmblodig häst på 165? Såklart beror det på hästen, men rent generellt? Finns det någon här med samma längd och vikt som kanske kan dela med sig om vad de rider för hästar? :)
Jag hade inte sett några problem med att låta någon med din längd och vikt rida på min relativt grova fullblod på 165 cm. Jag är 160 cm och egentligen lite för kort för att nå.
 
Jag går i hästköpartankar. Ska inte köpa inom någon snar framtid, men inom något år eller två kanske. Men jag finkammar ju såklart alla salu-sajter redan nu för att få ett hum om hur marknaden ser ut :D Dock har jag börjat fundera på vad det är för typ av häst (alltså storleksmässigt) jag behöver. Jag är drygt 180 cm lång och väger knappt 80 kg. Som ryttare rider jag med god balans. Jag letar inte nödvändigtvis efter en varmblodig ridhäst, utan ser gärna på alternativa raser. Kan jag till exempel köpa en grövre nordsvensk på 155 cm i mkh? Eller ett fullblod eller varmblodig häst på 165? Såklart beror det på hästen, men rent generellt? Finns det någon här med samma längd och vikt som kanske kan dela med sig om vad de rider för hästar? :)
Jag är 184 cm lång och min första häst var fbl från banan. Jag vägde då ungefär som dig eller något mer! Det gick bra, red fälttävlan till och med.
 
Jag hade inte sett några problem med att låta någon med din längd och vikt rida på min relativt grova fullblod på 165 cm. Jag är 160 cm och egentligen lite för kort för att nå.
Jag är 184 cm lång och min första häst var fbl från banan. Jag vägde då ungefär som dig eller något mer! Det gick bra, red fälttävlan till och med.
Tack båda för svar! Då kan jag fortsätta kolla på fullbloden :) De fullblod jag hanterat tidigare har varit väldigt trevliga individer, hade gärna haft en egen!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
996
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp