Nya lagen om märkning

Ramlade över detta: https://www.dn.se/sverige/katter-ska-registreras-med-ny-e-tjanst/

Kommer man alltså behöva registrera katterna på nytt? Nån som vet?

Tillägg: Kanske inte görs alls hos just Jordbruksverket idag förresten? Men ingen överföring som sker?
Nej, katter registrerad väl i typ Sverak eller hos djurid, dvs hos privata organisationer. Tror ingen överföring kommer ske, hundar sker det inte med i alla fall (en del har bara registerat i SKK och glömmer Jordbruksverkets register, vilket är krav).
 
Jag hade helt missat att katterna ska registreras hos Jordbruksverket också, såg det i en artikel häromdagen. Men som jag tolkar det så lär en registrera katterna själv, det går inte per automatik om de är registrerade i befintliga register (mina tex är reggade i DjurID).
 
Det här visste inte jag heller (hurra). Megara är chippad och reggad i både skk/djurID och Sverak. Toppen om någon gör en tråd i januari 2023 för att påminna alla!
 
Ramlade över detta: https://www.dn.se/sverige/katter-ska-registreras-med-ny-e-tjanst/

Kommer man alltså behöva registrera katterna på nytt? Nån som vet?

Tillägg: Kanske inte görs alls hos just Jordbruksverket idag förresten? Men ingen överföring som sker?
Var hittar man kattens chipnummer? Hos försäkringsbolaget? Min chippades och registrerades (var minns jag inte :o) i samband med att han kastrerades för ca 3 år sedan. Men var hittar jag hans uppgifter nu?
 
Jag kan inte läsa artikeln, den är låst. Men om jag tolkar er rätt så ska man alltså registrera dem i Jordbruksverket även om de redan är registrerade i djurid?
 
Borde vara enklare att ha en "sökmotor" som söker i alla befintliga register? Tror man fortfarande diskuterar med de registerhållarna som finns, men det blor väl att alla vi får registrera våra katter igen.
 
Ja det var en nyhet även för mig, har skrivit upp det nu i alla fall.
Logiskt kanske när jag tänker på det, men har tänkt att vi har vårt "på det torra" med märkta och registrerade katter sen tidigare.

(Herregud vilket tryck det ska vara i januari då...)
 
För hundar har det vara så i många år. Att det ska registreras separat i Jordbruksverket. Så egentligen inte alls konstigt att det blir samma för katt.
Det är extremt smidigt att registrera sitt eget djur på jordbruksverkets hemsida.

Inom djursjukvården har vi för vana att redan nu söka efter upphittade katter i både SVERAK, Djur-id och klinikens eget register så det ska inte vara något problem att även kolla Jordbruksverket sen 😊
 
Borde vara enklare att ha en "sökmotor" som söker i alla befintliga register? Tror man fortfarande diskuterar med de registerhållarna som finns, men det blor väl att alla vi får registrera våra katter igen.
Extremt knepigt juridiskt sett. Gör man så kan man ju inte kombinera det med att djurhållaren ska vara den som ansvarar för att uppgifterna är korrekta. Och därmed inte upprätthålla någon ens teoretisk vision om att registret ska vara varken aktuellt eller heltäckande. Vilket i förlängningen gör att motiven bakom att ha alls ha ett register i förlängningen också faller.
 
Extremt knepigt juridiskt sett. Gör man så kan man ju inte kombinera det med att djurhållaren ska vara den som ansvarar för att uppgifterna är korrekta. Och därmed inte upprätthålla någon ens teoretisk vision om att registret ska vara varken aktuellt eller heltäckande. Vilket i förlängningen gör att motiven bakom att ha alls ha ett register i förlängningen också faller.

Kan man inte? Varför då? Varför skulle det bli svårare för en djurägare att hålla t.ex Sveraks register uppdaterat än Jordbruksverkets?
Jag ser inte att det skulle vara svårare att skriva www.stambok.sverak.se/ än www.jordbruksverket/xxxx ?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan man inte? Varför då? Varför skulle det bli svårare för en djurägare att hålla t.ex Sveraks register uppdaterat än Jordbruksverkets?
Men då har du ju lagt samma typ av registreringsplikt på djurägaren som du inte ville att den skulle ha?
Och utöver det brandat in en extra tredje part att hantera uppgifterna i ett mellanled. Ska det registret dessutom vara ett "mellanregister" officiellt inblandat så måste du ha lagstiftning som styr den enskilda aktörens informationshantering osv.
Varför skulle det vara bra för någon att göra sådan meningslös extrareglering och dessutom lägga myndighetsfunktioner på en enskild privat aktör när det inte fyller någon som helst funktion?
 
Men då har du ju lagt samma typ av registreringsplikt på djurägaren som du inte ville att den skulle ha?
Och utöver det brandat in en extra tredje part att hantera uppgifterna i ett mellanled. Ska det registret dessutom vara ett "mellanregister" officiellt inblandat så måste du ha lagstiftning som styr den enskilda aktörens informationshantering osv.
Varför skulle det vara bra för någon att göra sådan meningslös extrareglering och dessutom lägga myndighetsfunktioner på en enskild privat aktör när det inte fyller någon som helst funktion?

Jag har väl aldrig sagt att jag inte anser att djurägaren ska ha registreringsplikt? 🤔 Nu fattar jag ingenting.

Flera kattägare har sina katter registrerade hos t.ex sverak och DjurID. Det sista dessutom mot en avgift. Nu ska man registrera katten i ett 3:e register och återigen betala.
Vad jag läst, är det många som kommer missa det och tror att ens redan flertalet gånger registrerade katt är registrerad och klar.

Men visst kan det vara så att en myndighet måste vara den som håller i registret av juridiska skäl.
 
Jag har väl aldrig sagt att jag inte anser att djurägaren ska ha registreringsplikt? 🤔 Nu fattar jag ingenting.

Flera kattägare har sina katter registrerade hos t.ex sverak och DjurID. Det sista dessutom mot en avgift. Nu ska man registrera katten i ett 3:e register och återigen betala.
Vad jag läst, är det många som kommer missa det och tror att ens redan flertalet gånger registrerade katt är registrerad och klar.

Men visst kan det vara så att en myndighet måste vara den som håller i registret av juridiska skäl.
Det är samma sak på hundsidan, många tror att hunden är registrerad då de tror att SKK räcker.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 807
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp