Nya lagen om märkning

Jag har väl aldrig sagt att jag inte anser att djurägaren ska ha registreringsplikt? 🤔 Nu fattar jag ingenting.

Flera kattägare har sina katter registrerade hos t.ex sverak och DjurID. Det sista dessutom mot en avgift. Nu ska man registrera katten i ett 3:e register och återigen betala.
Vad jag läst, är det många som kommer missa det och tror att ens redan flertalet gånger registrerade katt är registrerad och klar.

Men visst kan det vara så att en myndighet måste vara den som håller i registret av juridiska skäl.
Men då förstår jag inte vad du ville säga med ditt inlägg om att SJV borde hämta in uppgifterna från andra källor än djurägaren? Om det inte var menat som att djurägaren inte skulle ansvara för registreringen?
 
Men då förstår jag inte vad du ville säga med ditt inlägg om att SJV borde hämta in uppgifterna från andra källor än djurägaren? Om det inte var menat som att djurägaren inte skulle ansvara för registreringen?

Det var för att det skulle vara enklare, eftersom många katter redan finns i register.
Jag har alltid varit för ett ID-märkningskrav på katt och alla mina har varit ID-märkta. Så det har du missförstått helt.

Och jag förstår inte heller, hur du kan få det till det? Hade jag varit emot registrering, hade jag väl knappast lyft fram register där katter redan är registrerade?
 
Det var för att det skulle vara enklare, eftersom många katter redan finns i register.
Jag har alltid varit för ett ID-märkningskrav på katt och alla mina har varit ID-märkta. Så det har du missförstått helt.

Och jag förstår inte heller, hur du kan få det till det? Hade jag varit emot registrering, hade jag väl knappast lyft fram register där katter redan är registrerade?
Det var inte registreringens vara eller inte vara jag kommenterade.
Utan lösningarna för vem som ska ansvara för rapportering alternativt inhämtning av uppgifterna och därmed även för korrekthet/aktualitet/fullständighet av vad som står i registret.

Jag anser att det skulle ge ett sämre register, krångligare och otydligare lagstiftning/ansvarsfördelning, merarbete, högre kostnader etc. om man ska lägga ansvaret för att göra registreringen på någon annan än djurägaren och bygga in ett extra led av privata aktörer i informationskedjan.
Vilket måste bli konsekvensen om uppgifterna ska plockas in från befintliga register som idag har random kvalitetssäkring och random täckningsgrad. Ifall du inte väljer att strunta i hurpass väl det som står i registret speglar verkligheten, och då är liksom poängen med att ha ett lagreglerat register borta...

Det är ganska stor skillnad på förutsättningarna för att skapa ett heltäckande, tvingande register och att skapa frivilliga register som bara ska serva dem som själva vill skaffa sig nyttan av att stå där.
 
Jag äger ju inte min ena inneboende katt. Hon flyttade ju helt sonika in. Och jag tror knappast ägaren kommer att registrera. Blir väl krångligt om jag måste åka in till veterinären med henne.
 
Fast om du stadigvarande matar katten är det du som är djurhållare och ansvarig över den.
Låter bra det. Men jag kan ju inte regga "röd liten honkatt". Och släpa in henne till vet bara för att kolla chippet vill jag inte göra. Hon kanske är reggad. Dom kastrerade ju henne I alla fall.
 
Detta, eller be ett katthem hämta henne och placera henne i ett hem.
Lite konstigt resonemang. Hon har det bra här, får allt hon behöver. Varför skulle ett katthem belastas med henne? Ägaren vet att hon är här. Hon bara vägrar att bo där. Dom tog bra hand om henne också. Hon var sju-åtta år när hon valde att byta hem. Hon är lite egen och jag utsätter henne inte för ett vetrinärbesök om hon inte blir sjuk.
 
Lite konstigt resonemang. Hon har det bra här, får allt hon behöver. Varför skulle ett katthem belastas med henne? Ägaren vet att hon är här. Hon bara vägrar att bo där. Dom tog bra hand om henne också. Hon var sju-åtta år när hon valde att byta hem. Hon är lite egen och jag utsätter henne inte för ett vetrinärbesök om hon inte blir sjuk.

För mig är det inte ett dugg konstigt. Inte konstigare än att komma med undanflykter för att slippa undan.
Men du och ägaren bör nog försöka komma fram till vems katten egentligen ska vara. Och således vara den som står för ev repressalier om nu katten inte registreras.

Kolla med katthem om de kan komma ut och scanna, endel katthem har scanner.
 
Jag har tolkat det hela som att man får gå igenom hela processen att registrera katterna igen. Så jag har faktiskt gjort det idag och det var väldigt enkelt..än fast jag fick göra om det hela då sidan hakade upp sig vid steg 3. Det kostar 40 kr/katt om man registrerar via Internet. Har man en katt som är enbart öronmärkt så räcker det att fylla i öronmärkningen. Jag var lite orolig över att behöva chippa katterna men det behövdes tydligen inte. Tycker det här med att registrera katterna har varit på tapeten ett bra tag nu så det har varit svårt att missa.

Edit: såg nu att det här var en gammal tråd😅
 
Solklar överbelastning, jag väntar med att försöka registrera mina till senare.
Hur fungerar det för katthem? Måste även de betala per katt?
Jag tänker att det är som med hundar, man har några månader på sig att registrera, så förhoppningsvis är katterna omplacerade inom den tiden. Men annars är svaret ja, det kostar 40 kr per katt oavsett om du har en eller 50 stycken.
 
76B41625-DDC1-40CF-9286-5D9681C99104.jpeg


Har fått sån respekt för såna här felmeddelanden sen jag började läsa programmering :D
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 616
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp