Bukefalos 28 år!

Nya lydnadsreglerna

Lejonelle

Trådstartare
Är det någon som har förstått de nya lydnadsreglerna - hur övergången ska se ut för dem som tävlar i dagens system? Det är ju ganska mycket som skiljer i momenten och i klassindelningen. Vilken klass går man in i om man t ex idag tävlar i klass 1 eller 2?

Finns det någon bra och kortfattad sammanställning över vad som skiljer eller måste man lägga regelhäftena bredvid varandra för att klura ut det själv?

Påverkar de nya reglerna 2017 din tävlingsplan för 2016 eller kör du på som vanligt?
 
Är det någon som har förstått de nya lydnadsreglerna - hur övergången ska se ut för dem som tävlar i dagens system? Det är ju ganska mycket som skiljer i momenten och i klassindelningen. Vilken klass går man in i om man t ex idag tävlar i klass 1 eller 2?

Finns det någon bra och kortfattad sammanställning över vad som skiljer eller måste man lägga regelhäftena bredvid varandra för att klura ut det själv?

Påverkar de nya reglerna 2017 din tävlingsplan för 2016 eller kör du på som vanligt?
Vad som skiljer dem åt är nog ganska mycket så tror inte de behöver jämföra så mycket för att se skillnaderna.
Va jag förstår så blir dagens lydnadsklass 1 istället Startklass. Lydnadsklass 2 blir klass 1. 3 blir 2. Elit blir 3an ( där du kan ta cert om jag minns rätt) och sedan tillkommer en internationell klass.

Jag kan kolla upp mer om du vill.
Doris är ju sjuk igen så just nu tränar vi inte alls men ja när vi börjar träna kommer det säkert bli med en del ändringar. Dels måste jag backa lite och finslipa allt eftersom de nya reglerna inte har någon gräns för hur mycket neddrag man får för samma fel. Dvs idag spelar det ingen roll om du har ett eller tre sneda sättanden under fotgående- du får ändå samma betyg. I de nya reglerna kommer du få ett halvt poängs avdrag varje gång hunden sitter snett exempelvis.

De stora förändringarna annars i Startklass (som det blir för mig och Doris) är att sittande apportering försvinner helt. Du ska istället lämna hunden, gå ut viss många meter, lägga ner apporten, Fortsätta gå en bit. Stanna och göra en inkallning där hunden ska apportera på vägen in.
Sedan kommer linförigheten istället bli valfri linförighet eller frittfölj.
Men de behöver jag nog inte träna nått speciellt för

De övriga klasserna har jag inte tittat på men kan kolla med en domare i morgon. Men har somsagt i dagsläget inte riktigt koll så har jag sagt något galet här kan ni gärna rätta mig :)
 
Vad som skiljer dem åt är nog ganska mycket så tror inte de behöver jämföra så mycket för att se skillnaderna.
Va jag förstår så blir dagens lydnadsklass 1 istället Startklass. Lydnadsklass 2 blir klass 1. 3 blir 2. Elit blir 3an ( där du kan ta cert om jag minns rätt) och sedan tillkommer en internationell klass.

Jag kan kolla upp mer om du vill.
Doris är ju sjuk igen så just nu tränar vi inte alls men ja när vi börjar träna kommer det säkert bli med en del ändringar. Dels måste jag backa lite och finslipa allt eftersom de nya reglerna inte har någon gräns för hur mycket neddrag man får för samma fel. Dvs idag spelar det ingen roll om du har ett eller tre sneda sättanden under fotgående- du får ändå samma betyg. I de nya reglerna kommer du få ett halvt poängs avdrag varje gång hunden sitter snett exempelvis.

De stora förändringarna annars i Startklass (som det blir för mig och Doris) är att sittande apportering försvinner helt. Du ska istället lämna hunden, gå ut viss många meter, lägga ner apporten, Fortsätta gå en bit. Stanna och göra en inkallning där hunden ska apportera på vägen in.
Sedan kommer linförigheten istället bli valfri linförighet eller frittfölj.
Men de behöver jag nog inte träna nått speciellt för

De övriga klasserna har jag inte tittat på men kan kolla med en domare i morgon. Men har somsagt i dagsläget inte riktigt koll så har jag sagt något galet här kan ni gärna rätta mig :)
Oj vilken konstig apportering det lät som i startklassen! Står det mer om ändringarna någonstans? Är det ändringar som skulle göra det lättare för mig och någon salukidåre så vill vi ut på lydnadsplanen :D
 
Oj vilken konstig apportering det lät som i startklassen! Står det mer om ändringarna någonstans? Är det ändringar som skulle göra det lättare för mig och någon salukidåre så vill vi ut på lydnadsplanen :D

Reglerna finns i sin helhet på SBK:s hemsida. För att verkligen greppa alla skillnaderna behöver man lägga dokumenten bredvid varandra och lusläsa och det var det som jag hade hoppats att någon redan hade gjort.
Vad jag förstår var ett av målen med att införa en startklass att det skulle vara lättare att komma till start, men det enda som är lättare, som jag uppfattar det, jämfört med dagens klass 1, är att platsliggningen utgår.
 
Reglerna finns i sin helhet på SBK:s hemsida. För att verkligen greppa alla skillnaderna behöver man lägga dokumenten bredvid varandra och lusläsa och det var det som jag hade hoppats att någon redan hade gjort.
Vad jag förstår var ett av målen med att införa en startklass att det skulle vara lättare att komma till start, men det enda som är lättare, som jag uppfattar det, jämfört med dagens klass 1, är att platsliggningen utgår.
Åh, ingen platsliggning? Det låter underbart. Den förstörde många gånger för mig när jag tävlade med Wahidah. (Hon började frysa så mycket att det helt enkelt inte var rimligt för henne att ligga kvar någon gång, sedan hoppade jag över platsliggningen om det var fuktigt i gräset)
 
Har utbildningen för de utvalda domarna varit än (den skulle väl vara nu under hösten? Eller va det på vårkanten?)? Tänkte att lite mer förtydligande borde spridas efter den.....

Men det är så mycket än som känns otydlig och oklart men även lite hetsigt genomfört.
 
Oj vilken konstig apportering det lät som i startklassen! Står det mer om ändringarna någonstans? Är det ändringar som skulle göra det lättare för mig och någon salukidåre så vill vi ut på lydnadsplanen :D
Jag tycker den låter lättare, det blir i fart så behöver inte hunden kunna apportera så bra egentligen.
 
Min uppfattning är att de lägre klasserna blir lättare och att det mest är i elitklass/class 3 som det tillkommer helt nya moment. Dessutom det där idiotiska gruppmomentet som alla har panik över.
Den stora skillnaden blir att bedömningen förändras ganska mycket, många anser att det är till vår nackdel.

Att nya reglerna införs gör att jag tänker pensionera min äldre hund tidigare än planerat från lydnadstävlingarna. Jag vill satsa på att komma upp i elitklass nu under kommande år och då vill jag inte lägga tid på nya moment under tiden. Kanske att jag lär in nya moment senare allt eftersom om jag känner för det, får se.

Med den unga hunden har jag påbörjat vissa av de nya momenten, men inte börjat jobba målmedvetet mot dem. Han har inte debuterat än så vi får väl se vart han står när de nya reglerna införs.
 
De första domarna har väl haft sin genomgång, men det är först i september de regionala domarna som sedan ska utbilda övriga domare och förhoppningsvis även tävlingsledare och instruktörer har sin genomgång. Så ingen i ledningen verkar tycka att instruktörer kan behöva lite stöd redan nu för att kunna förbereda sina träningsgrupper på det nya under året.

Min planering är nog att försöka fixa godkänd klass 2 under året. Det är väl bra att det inte är platsliggning i startklassen, men sitt i grupp med 3m avstånd känns betydligt tuffare och mer riskfyllt... Nu är lydnadstävling inte särskilt viktigt för mej, hunden tycker det är kul, jag trivs med gruppen jag tränat med och det har gått bra på de tävlingar vi varit med på, men det kanske blir rallyträning eller agility i stället.

Jag har i alla fall tackat nej till utbildning till tävlingsledare, det känns helt fel just nu eftersom jag inte vet om jag vill jobba med lydnad efter de nya reglerna.

Ska jag tävla vidare 2017 får jag väl skaffa ett fast halsband + koppel som går lätt att knöla ner i fickan i stället för retrieverkopplet. Jag tycker halsbandsregeln verkar vara en felöversättning (och väldigt märklig svenska) och att t ex halvstryp på hundar med tjock hals och "inga öron" kan vara en bra idé på tävlingsplatsen, men jag tvivlar på att man kommer att ändra.
 
EDIT: Ehhh... Tror visst jag läste fel regler :D

Nya reglerna kommer leda till att vi blir diskade varje start, så vi kommer nog inte tävla alls :p

''Om hunden skäller eller gnäller både under och mellan moment, kan domaren ge en första varning och:
 I klass 1 & 2 noteras detta beteende i helhetsintrycket
 I klass 3 visas gult kort
Om beteendet fortsätter så diskvalificeras hunden.''

Min hund har lite svårt för att hålla käften :angel:
 
EDIT: Ehhh... Tror visst jag läste fel regler :D

Nya reglerna kommer leda till att vi blir diskade varje start, så vi kommer nog inte tävla alls :p

''Om hunden skäller eller gnäller både under och mellan moment, kan domaren ge en första varning och:
 I klass 1 & 2 noteras detta beteende i helhetsintrycket
 I klass 3 visas gult kort
Om beteendet fortsätter så diskvalificeras hunden.''

Min hund har lite svårt för att hålla käften :angel:
Fast så är det ju på ett ungefär idag också?
 
Jasså ? :eek: Haha okejdå, ska aldrig mer tävla, någonsin. Hade väl tur att vi inte blev diskade, eller ens fick en varning, senast :D

Fast gult kort (varning) och rött kort (disk) finns bara i elitklass :). Precis som det står i nya reglerna, så även idag dras överdrivet pip/skäll/gnäll på helhetsintrycket i klass 1-3 :).
 
Fast gult kort (varning) och rött kort (disk) finns bara i elitklass :). Precis som det står i nya reglerna, så även idag dras överdrivet pip/skäll/gnäll på helhetsintrycket i klass 1-3 :).
Jag tolkade det som att de även gällde lägre klasserna enligt de där reglerna jag hittade ? Men aja, är hittills rätt nöjd med de poäng vi fått på helhet, 8 & 7,5, trots att han piper konstant. Så om det är som du säger, att man bara kan bli diskad i eliten, så kanske vi kan våga tävla mer trots allt :D
 
Min plan är att få godkänt i klass 2 nästa år, helst ett LPII för att sedan till de nya reglerna kommer kunna starta i klass tre.
För visst borde det vara så att man får tävla i den klassen om man blivit uppflyttad till den klassen 2016?
Någon som har koll? Eller måste jag då tävla i den nya klass 2 för att bli uppflyttad till nya klass 3?
 
Min plan är att få godkänt i klass 2 nästa år, helst ett LPII för att sedan till de nya reglerna kommer kunna starta i klass tre.
För visst borde det vara så att man får tävla i den klassen om man blivit uppflyttad till den klassen 2016?
Någon som har koll? Eller måste jag då tävla i den nya klass 2 för att bli uppflyttad till nya klass 3?
Blir du uppflyttad till dagens klass 3 får du tävla i nya class 2 sen, de är motsvarande.
 
Tvärtom väl? 7 m mellan hundarna och förarna 10 m bort vid platsliggning i lydnadsklass 1 idag, 3 m mellan hundarna och förarna 25 m bort för det nya sitt i grupp...
Fast sitt i grupp kommer ju inte finnas i den lägsta klassen utan först i class 1 som ju motsvarar dagens klass 2. Alltså jämförbara avstånd på gruppmomenten, bara sitt istället för ligg. Kortare tid än dagens platsliggning också.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 175
Senast: Hedinn
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 837
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Kattla
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till bollens första ulvlek! :bump: Vi kör en lek utan tema så jag inte virrar till något fullständigt. :angel: Deltagare 1...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
29 856
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp