Nya missen, 2 underliga beteenden

Singoalla

Trådstartare
Vår nya misse (2,5 år) har bara bott hos oss en vecka, så jag har överseende med att hon behöver tid att anpassa sig. Men hon har två konstiga beteenden som jag skulle behöva hjälp med att hantera.

1. Hon ger sig på lillkillen på 13 veckor. Jag visste att hon skulle markera och vara grinig mot honom om han skulle vara och klättra på henne. Men hon söker själv upp honom och river till honom. Nu har det hänt 3 gånger på 2 dagar att hon till och med gett sig på honom när han legat och sovit :confused: Varför gör hon så? Han håller sig alltid borta från henne och blir såklart nervös när hon närmar sig, då det alltid slutar med att han åker på däng. Hon har aldrig skadat honom (förutom något litet rivmärke på ryggen) men vi är såklart rädda för att han ska börja känna sig osäker här hemma.

2. Hon skriker när vi sover. Hon är nästan alltid tyst annars, men så fort vi går och lägger oss i sängen börjar hon med sina avgrundsvrål och håller sedan på nästan hela natten. Även om vi tar en "powernap" på soffan på dagen börjar hon skrika. Jag sover med öronproppar ibland men vill helst kunna vara vaksam då hon kommer upp i sängen ibland för att kela, men det ibland slutat med att hon smockat till lillkillen som sover med mig.

Jag är såklart orolig för båda mina missars hälsa. Jag vill att hon ska trivas här, vi ger henne massor med kärlek och omsorg och tid för sig själv att upptäcka hemmet. Men senaste dagarna har bara gått åt fel håll. Nu har hon börjat jaga ut lillkillen från badrummet när han vill gå på lådan :( Nu vet jag som sagt att det gått väldigt kort tid, men vad händer om dom inte går ihop? Hon har flyttat runt så mycket, jag vill inte att hon ska behöva flytta.
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Börja om från början med att ge dem olika rum!
Att ta kontroll över toalett och sovplatser tex är ett typiskt sätt att säkra sin egen rang om man är i en osäker position, i värsta fall kan det sluta med att ni har katter som både är oense och och har toalettproblem.

Visst var hon inte kastrerad heller? Kastrera så snart ni bara kan. Med mindre hormoner i kroppen går allt mycket lugnare. Att hon gapar på nätterna kan dels ha med det att göra, av mina har det alltid bara varit de fertila som ropat och sedan slutat efter kastrering. Ge er inte bara, katter är sjukt envisa djur så man får vara betydligt segare än dem för att vinna. Av mina fem katter har alla någon gång velat ha upp oss på nätterna (som fertila :angel:) och vi har vunnit alla gånger, i vissa fall har det tagit två veckor, i vissa fall tre månader...
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Tack för dina svar (i alla trådar)! Båda missarna skriker när man stänger dörren om sig, hur skulle det funka om vi delade upp dem? Skulle de vänja sig efter en tid? Hur funkar det med stimulans mm. eftersom man inte är tillsammans med katterna hela tiden och de inte har annat kattsällskap?

Vi vill givetvis kastrera henne så fort som möjligt, men i dagsläget är hon inte i våran "ägo" ännu utan är här på prov tillsvidare. Så då måste vi såklart få OK från hennes ägare först. Och vi vågar inte köpa henne "helt" i dagsläget eftersom det finns en risk att det inte funkar med lillkillen. Klurigt :crazy:
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Ja, det är klurigt :crazy:
När jag satte ihop Maja och Elise fick Maja "vila" i sovrummet ibland, eftersom det var hon som var tjurig. Då var hon givetvis jätteupprörd över att hon var inlåst, samtidigt som hon hatande den lilla apan (som är hennes dotter) på andra sidan dörren.

Kan du ge dem skilda platser utan att de är inlåsta, mer så att de kan vara ifred om de vill? Toaletter i varsin ände av bostaden tex så att om en katt vaktar på den ena finns den andra att tillgå. Det viktigaste är ju att minska antalet konfliktpunkter, även om de säkert kommer söka upp varandra ändå så ska de inte vara tvugna till det.
Har du skaffat Feliway?

Det kommer säkert att gå bra, de har ju inte varit tillsammans så länge och yngre katter brukar repa sig ganska snabbt, dalta inte med honom så han får för sig att det faktiskt ÄR farligt, utan låtsas bara som ingenting. Jag är säker på att hon blir en mysig tjej när hon väl landat, både hos er och efter en kastrering. Jag anser mig ha stabila katter, men ett par flyttar som fertil kan verkligen sänka vilken katt som helst. Ingen som ser min gamle idag kan förstå hur han kunnat vara en "elak" katt, han är den som älskar alla och håller lugnet i flocken när honorna är griniga. Bland domarna går historierna om koraten folk bar med skyddshandskar (fråga mig inte varför de ställde ut honom i den situationen, det var inte min katt då) och det berättar de glatt för mig, utan en aning om att det är samma katt de har framför sig på bordet :love:. Han hade då flyttat mellan fyra olika uppfödare som fertil :crazy:
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Katten måste kastreras.Visst kan man dela på katterna ,sysselsätta dom mycket,skaffa feliway men själva grundproblemet här är att hon är fertil.Kan ni inte komma överens med ägaren om kastrering?Vad säger ägaren om att antingen ta tillbaks katten eller se till att den blir kastrerad och får fortsätta provbo hos er?
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Till båda

Nu har ytterligare en vecka gått och ingen förändring :( Jag har pratat med lillkillens uppfödare, hon tycker att hennes beteende är mycket oroväckande och är rädd att det ska påverka lillkillen. Hon tror inte att det skulle hjälpa om vi delade upp dem och att hon är fertil borde inte vara något problem. Alla hennes egna katter är fertila och ingen har betett sig så. Dock vet jag inte om alla hennes honor fått kullar? Hon har bett oss hålla ett öga på om lillkillens beteende skulle ändras på något sätt.

Vi har även pratat med tjejens förra ägare. Hon tycker att beteendet är fullt normalt och tror att hon fortfarande revirmarkerar. Lillkillens uppfödare tror dock inte hon ska behöva markera revir så länge eftersom han bara är en bebis, och att hon inte heller borde attackera honom av samma anledning. Tjejens fd. ägare tror inte heller att kastrering är lösningen eller att vi bör dela upp dom. Även om kastrering givetvis ofta resulterar i lugnare temperament.

Jag känner mig helt förvirrad och givetvis orolig :confused: Jag har förstått att det inte finns någon enkel lösning på problemet. Hon har varit "tyst" några nätter förra veckan men nu har hon satt igång igen och gorma som en galning. Vi vaknade även av dunder och brak och skrik inatt och jag flög upp, då hade hon givetvis gett sig på honom ordentligt. Idag kan man se rivsår längst sidan på honom och ganska ordentliga (nakenkatt).

Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till. Nu har hon varit hos oss i 2,5 vecka. Vi har tänkt oss att vi skulle ge henne en månad, om vi inte ser någon som helst förbättring kan vi nog inte ha kvar henne. Nu har hon ju hållt sig mycket för sig själv och när hon väl bråkat med lillkillen har det räckt med att drämma till honom en gång och sen dra. Men efter inatt känns det riktigt jobbigt.

Blää.. :(
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Jag tycker det känns väldigt märklig med en uppfödare som inte vet att vanligaste orsaken till stress och revirhävdande hos katter är att de är fertila? :confused: Det är verkligen grundfaktor no1 när man börjar reda ut flockkonflikter, visa katter klarar inte ens av att vara normala tillsammans med människor när de är fertila.

Hade jag varit du hade jag behållt henne, kastrerat och tagit det lugnt. Det TAR tid innan de lugnar sig i ett nytt hem, framförallt som fertila. Jag har ju både skaffat omplaceringskatt och omplacerat en av mina egna, och vi pratar om månader innan läget normaliserats (och då har det varit kastrerade katter). Upp till över ett år efter omplacering ser vi fortfarande lite beteenden som hörrör just från flytten (dock inte så att det är några problem, mest konstateranden att det lär vara något som kom med omställningen)
 
Sv: Nya missen, 2 underliga beteenden

Förstår och håller med. Frågan är bara hur det funkar med lillkillen under tiden? Som sagt kändes det ganska lugnt förut när hon höll sig mycket för sig själv men är lite orolig när hon går på honom så hårt. Jag har inget emot att ge henne all tid i världen, men finns det risk för att lillkillen blir skadad eller känner sig osäker under tiden tro? Vill ju såklart att han ska bli en stabil och välmående katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Praefatio
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 981
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp