Nya ord 2018

Jag tycker att Språkrådet inte riktigt förstått vad ett 'nyord' är.

Förra året presenterade de några nyuttryck, som alternativa fakta och fejkade nyheter, medan de detta år verkar skjuta in sig på nyförkortningar, typ VAR.

Jag skulle också önskat att de strikt höll sig till det svenska språket, och lät bli utländska ord fram till att vi användare av det svenska språket svenskifierat dem.
 
Här används aquafaba, bokashi och flossa.

Upplever inget omeddelbart behov av de andra orden i mitt liv just nu, men känner mig helt öppen för dem i fall det ändrar sig. :D
 
Trodde Lårskav redan var ett befäst ord :D

Tror inte jag kommer använda så mycket av dessa ord i mitt vardagliga tal :D (förutom lårskav då)

Jag tycker att infanterield är ett väl så elegant ord för lårskav, i alla fall i den mest smärtsamma formen, och lite mer talande med "eld" när det är riktigt akut. Lårskav påminner lite för mycket om renskav. :crazy:

Aquafaba kommer aldrig att förvandlas till några maränger i mitt kök, så jag personligen behöver inget ord för det. "Bön-slem" funkar bra i så fall.
 
Jag tycker att infanterield är ett väl så elegant ord för lårskav, i alla fall i den mest smärtsamma formen, och lite mer talande med "eld" när det är riktigt akut. Lårskav påminner lite för mycket om renskav. :crazy:

Aquafaba kommer aldrig att förvandlas till några maränger i mitt kök, så jag personligen behöver inget ord för det. "Bön-slem" funkar bra i så fall.
Vad ÄR bönslemmet egentligen? Jag funderar varje gång jag står och sköljer bort eländet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är bra på Access och SQL? Jag föesöker räkna ord i ett fält i en rad och ska jämföra antalet ord/tecken i alla rader med...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: ascha
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 943
Senast: Stefffie
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 974
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag förstörde en kupol till min lampa när jag sparade Radar på den. Kan man köpa nya kupoler någonstans eller måste jag kassera hela lampan?
Svar
2
· Visningar
285
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp