Bukefalos 28 år!

Nya råttor

gul_zebra

Trådstartare
Måste bara få visa sötnosarna jag hämtade hem igår! Min gubbe Wallraff har varit ensam ett tag efter att Knycket dog och de nästan jämnåriga jag köpt som sällskap åt honom funkade inte alls... Så det fick bli ett par bebisar, Stefan och Rick (som dock kallas Allan). Det verkar inte vara meningen att jag ska begränsa mig till en flock :D

Allan
allan7.jpg


allan.jpg


allan2.jpg


allan6.jpg
 
Sv: Nya råttor

Stefan
stefan5.jpg


stefan6.jpg


stefan1.jpg


stefan7.jpg


"Hörru brorsan, den där gubben är rätt stor, bäst att pipa lite extra så fort han tittar på oss" :love::D
stefanallan.jpg
 
Sv: Nya råttor

Men :love: :love: Sådana bilder får du ju inte lägga upp när jag bestämt mig för att helt sluta med smådjur. Har till och med gjort mig av med alla burar och ställt in mig på att det enda som kommer in i lägenheten hädanefter är terrarier. Fy dig! :mad: :angel:
 
Sv: Nya råttor

Nejmen vilka sötnosar...! :love:
Nu blev ju mitt sug att skaffa egna små råttor inte mindre direkt :D Men än så länge har jag ett lite för litet hus, men när jag flyttar kanske?
 
Sv: Nya råttor

Eller så slänger du ut sängen och sover i råttburen! :D

Eller så skaffar du en loftsäng så djuren kan bo under sängen! Så gjorde jag när mina marsvinsflockar behövde mera plats. :D :angel:

Det är nog inte meningen att jag ska vara utan dessa små underverk. Senast igår sa mamma att min ena hörna i vardagsrummet hade varit utmärkt till en snygg voljär, och en rejäl sådan, och tänka sig - jag tycker att hon har rätt! :eek: :p

Nä...inga fler djur....inga fler djur....inga fler djur...inga fler djur...
 
Sv: Nya råttor

Haha ja, det var ju en idè. Då kan hela sovalkoven bli en enda stor råttbur :D (undrar om sambon blir glad då?)
Dessvärre får jag inte plats med en loftsäng. Man kan knappt stå rakryggad i sängen nu (madrass som ligger på golvet) om man står i mitten av taket, som är snedtak.
Skulle vilja ha ett rum där jag kan stänga dörren till, eftersom vi har två katter som jag inte vet hur de skulle reagera på råttor. Och jag vill ju inte att de stackarna ska bli kattmat :crazy:
Enda rummet med dörr är just nu toan, och där tror jag inte att de vill bo :angel:
 
Sv: Nya råttor

Då har jag ingen ursäkt längre alltså :D Mer än den eventuella platsbristen..

Vad har ni era råttor till? Utställning, agility, bara att mysa med...? Eller ja, vad finns det mer man kan göra med dem?
 
Sv: Nya råttor

Dina bilder får mig att sakna Råttan jag hade då jag var liten! Pappa var livrädd för den och den rymde upprepande gånger!
 
Sv: Nya råttor

Det finns aldrig någon ursäkt till att inte ha råttor :D

Mina är bara gosobjekt och hobby typ. Har ställt ut och varit med i agility en gång och det var skitkul, men som det ser ut i nuläget är det inget för mig - jag är dels inte medlem i SRS (gick ur för allt tjafs, uteslutningen av Råtz för några år sen blev droppen för min del), dels går det sällan tåg så jag kan ta mig dit och hem och dels tycker jag inte att smittskyddet på utställningarna är tillräckligt bra. Att sprita händerna hjälper liksom inte när man kör upp varenda råtta i örat och har de klängande på kläderna...
Samtidigt har jag alltid haft väldigt friska råttor och att de inte utsätts för en massa basilusker som gärna tar sig runt på utställningar är garanterat en bidragande orsak till det :)
 
Sv: Nya råttor

:D

Men alltså... Har de bara handsprit som smittskyddsåtgärd!? Om inte annat så går man ju emot iallafall någon, och deras kläder har väl ändå lite råttbaciller på sig, så ja... Det räcker ju inte riktigt, tycker jag.
Det är ju synd när det blir en massa tjafs och så, det är ju inte fler som blir aktiva då direkt. Det borde ju andra föreningar redan ha bevisat, så det är ju dumt att det fortfarande är flera som ändå ska "prova på" det.
Det känns som att det kan vara en bidragande faktor till dina friska djur, ja :) Och man vill ju inte utsätta de små liven för "onödiga" baciller/ sjukdomar, så jag kan förstå att du inte åker på sådana saker med dem. Men gosobjekt tycker jag räcker gott, det är ju ändå det man har dem till, i huvudsak.. Eller?
 
Sv: Nya råttor

Nä, de har friskkontroll också förstås - innehållande bland annat att köra upp råttorna i örat för att lyssna på lungorna, skitsmart va? :p Och så går utställarna gärna och hälsar på varandras råttor till råga på allt. Trevligt måhända, men inte när man kommer hem och det varnas både här och där om både ohyra och sjukdomar... Speciellt inte när somliga drar hem SDA och slarvar med karantänen, det kan ta död på hela besättningar :crazy: Tacka vet jag musutställningar - där är det engångshandskar, stetoskop, handlers och grejer som gäller för att förhindra en ev smittspridning och mössen ska aldrig vara på kläder, hår, ansikte osv. Det har motionerats om att införa det på råttutställningar också men det gick inte an av nån anledning. Det var väl viktigare att försöka utesluta folk på grunder som strider mot stadgarna :angel:

Ja har man inte råttor som gosobjekt så har man missat vad råttor egentligen är för djur :love:
//Zebra som precis kommer från en hångelsession med två stycke råttbebisar :D
 
Sv: Nya råttor

Men! Det känns ju som det finns bättre sätt att lyssna på lungorna på.. Det är ju lite svårt att byta öra ifall det faktiskt är nån som andas illa och har lunginflammation eller nått. Det är ju helt klart smidigare att byta stetoskop! :idea: (men så är det ju många föreningar som skulle bli så mycket bättre om nån som jag (eller du) fick bestämma... :angel: Men det är det bäst att inte prata så högt om)
Vad är SDA? Sjukdom?
Usch vad arg jag skulle bli om jag kom hem med ett djur och så dör allihop pga dåligt smittskydd! :eek: Då skulle jag göra som du - strunta i att vara med på dessa tillställningar. Annars ska det ju vara så viktigt med vaccinationer o allt vad det är, så det är ju konstigt om man inte tycker samma om sina små råttor.
Kan man inte skaffa dispans till sin råtta då, och låta den gå som mus? Vad tycker du om den idén? :D
Ja herregud, jag säger då det. Det är lite som med hundaveln... Bara de ser "fina" ut så spelar det ingen roll ifall de inte kan gå. Eller andas för den delen, men det är ju bara petitesser, inte så viktiga saker för hundens vällevnad. (oj, det kanske man inte heller fick nämna högt? :o :crazy:)

Åh, jag vill med ha råtthångel! Haha. Jag har ju haft hamster och marsvin innan (och kanin), men hamster... är ju lagom kul. Jag lyckades få bort agressiviteten på han, men det är ju inte mycket att gosa med. Marsvinet var bättre, men man gör ju inte mycket med det liksom. Kaninen hoppade jag med här hemma. Men råttor är ju smartare än dessa? Det känns som att man kan träna dem till så mycket mer om man vill det?
Vi hade ju två söta råttor på djurhemmet som jag blev bra sugen på, men vi (jag o sambon) visste inte riktigt hur det skulle funka med katterna, och vi vill ju som sagt inte att de ska bli kattmat, eller rent ihjälskrämda. Därav att vi vill ha en dörr som man kan stänga till dem om man inte är hemma.

Och så måste jag bara säga att Stefan ser ut att ha en väldans söt liten uppnäsa! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya råttor

Eller så har man ett stetoskop och spritar mellan - blir nog dyrt att köpa nytt stetoskop till varje råtta :D

SDA är en variant av Corona. Är inte så insatt men i korta drag är det som HIV, att det i sig är ofarligt men är dödligt i kombination med annan skit, som mycoplasma. Iom att mycoplasma är nånting som alla råttor bär på blir det... Ptja, inte fullt så trevligt. Nu är det iofs inget som kan hindras helt med ordentligt smittskydd på utställningar iom att det är en luftburen smitta som kräver att var och en som får in det håller en ordentlig karantän, men iaf.

Haha jadu, varför inte? Om inte annat kanske en råttbebis kan vara med på en musutställning! :D

Håhå få mig inte ens att börja med hundar... Det finns mååånga som inte ens skulle få titta på en hund om jag fick bestämma :angel: Fast på det sättet gillar jag råttvärlden, där tas sånt på större allvar och nakenråttor och manx tex är helt och hållet bannlyst av de flesta av oss. Sen finns förstås somliga idioter men det är inget att göra åt (annat än att luska fram adresser och grejer så man kan anmäla idioterna - för nej, det är inte lagligt att föda upp defekta djur)... Friskhet öht är väldigt viktigt för den mer inbitna bunten, fast även där finns förstås rötägg. Kan säga som så att jag har en viss godkänd uppfödare på min undvika-lista... :angel:

Men hamstrar är ju omöjliga :p Hade en hamster jag föll riktigt ordentligt för... Han var som en råtta. De normala hamstrarna jag haft var skittråkiga :D Yes, råttor är bra mycket smartare! Och nog funkar de med katt också, somliga råttor har en tendens att uppfostra katter istället för tvärtom :D

Råttbebisar och uppnäsor ja, man blir ju alldeles sjuk av de! :love:
 
Sv: Nya råttor

Jaha, du tänker så... Och du har ju förstås rätt i det, det var nog det jag menade med, fast jag ville knöla till det lite :angel:

Råttornas egna HIV :o Det vill man ju verkligen inte vara med om att få! Borde ju stå nånstans att råttan har varit sjuk och har si och så lång tid kvar i karantän, så att domaren kan se det och "bannlysa" dem från allmänna råtträffar tills den är frisk. Lite som med vaccinationsintyg liksom. (Hur svårt ska det vara att bara använda hjärnan och värna om sina och andras djur!? Kan ju inte vara så farligt att stanna hemma en gång....)

Du får testa med dina bebisar! Säg hur det går sen! ;)

Haha, då är det bäst att vi lämnar hundarna därhän för tillfället.. Jag vet ju inte vad det finns för raser och så i råttvärlden, men jag gillar den redan om den är emot avel som inte gynnar råttan. (Dock är det ju dessvärre det ssk vill med aveln också, men ändå har de avlat på hundarna som de har... :crazy:)
Åh, den undvika-listan får du skicka till mig när jag börjar leta råtta sen :angel:

Ja, jag hoppas att det inte kommer bli några problem med mina katter sen heller. Den stora är ju rätt smart, och feg, så han gör nog inte så mycket. Den lilla heffaklumoen däremot är mer korkad och jäkligt kaxig, så hon är nog värst i så fall...
Min hamster var nära att bli kattmat när min ena bror glömt stänga dörren till mitt rum en gång. Kisse hade väl känt lukten och vält ner buren på golvet... Men lyckligtvis kom inte hamster ut och mamma kom till undsättning när buren kraschat, så kisse gick hungrig där ifrån. Och hamster levde vidare ännu ett år :grin:

Slute läskas! :mad::D

Men är råttor bitiga av sig? Jag vet ju att man inte ska köpa dem från djuraffärer, men de som man köper av uppfödaren borde väl vara uppfostrad? Lite iaf? Men de kanske testar sina gränser som andra djur också?
 
Sv: Nya råttor

Blir nog svårt att få till nåt sånt, finns ingen som helst skyldighet att anmäla att man fått in skiten öht. SRS har liksom ingen bestämmanderätt alls i det fallet.

Haha sure thing! :D Tror de börjar bli lite för stora redan iofs men vad fan, en tur i torktumlaren borde väl göra susen... :angel:

Raser finns inte bland råttor ;) Däremot finns förstås en drös varianter - dels en massa färger och teckningar och så dumbo och rex tex. Dubbelrex, naket och manx är skit som inte ska avlas på (fast åsikterna går isär lite med dubbelrex), och så finns typ velveteen och långhår (om inte det är samma sak?) också - sprillans nytt här i Sverige. Jag har noll koll på de själv så jag tänker leka skeptiker tills jag orkat kolla upp hälsan på de. Fula är de iaf! :angel:

Sure, hojta till i pm så kan du få en liten lista :p

Jag läste på ett råttforum om en uppfödares katter en gång... Hennes katter rör inte råttorna, de är kuvade. En katt hade visst suttit bakom soffan en gång och suttit och kollat på en råttsvans som hängde ner... Tills råttan vände på sig, då fick katten bråttom därifrån :D
På tal om katter var jag ut på promenad med min gamla GP-råtta Anders en gång när vi mötte en sjukt fin katt. Jag kunde förstås inte låta bli att stanna och fota kissen, vilket var ett sjukt lätt jobb i det fallet - kissen satt liksom still med tefatsögon riktade mot min axel där Anders satt. Anders var ju lika stor som katten själv... :D

Nä, en frisk råtta bits aldrig. Bebisar kan smaka lite på fingrar men det är inte hårt och är väl inte ens bitande heller, det är bara deras sätt att lära sig vad som går att äta och inte. Av de 65 råttor jag haft har jag haft totalt 4 som bitits - en av misstag, en som det slog slint i skallen på och så har jag två flickor nu som helt enkelt är livrädda för människor men gör framsteg hela tiden sen de flyttade in.
Däremot använder de gärna tänderna till att dra in fingrar i buren, men de är så försiktiga så :love:
 
Sv: Nya råttor

Åhhh det är förbjudet att visa bebisbilder! :mad:

Är så råttsjuk man kan vara, snart varit utan långsvansar ett helt år ju! Också kommer du och visar upp sjukt söta bilder på två gullgossar. Och en blue pearl (Visst är Allan det?) desutom som jag velat haft sålänge jag hade råttor.

Nu går jag och surar i något hörn :(...

:love::love::love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 665
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 760
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp