Nya regeln om registrering av stall och hästar

Utöver det som stått i media har jag fått mail från SWB med informationen.

Jag har åtminstone en bekant med swb som inte fått något mail. Hen visste ingenting om detta när jag berättade och kommer inte registrera så länge hen inte blir informerad från rätt håll att det ska göras.
 
Det här registret är öppna handlingar enligt förvaltningslagen. Vem som helst kommer kunna begära ut uppgifterna.
Stämmer det även om den enskilde kan drabbas ekonomiskt av det?
Länsstyrelsen lämnar iaf inte ut en del uppgifter till kommunen med den motiveringen, eftersom kommunens tillsyn kostar pengar.
 
Jag har ju andra djur som sedan länge har varit journalförda, kör och får.
Tillsyn över att alla djur är registrerade har gjorts av både Länsstyrelsen och Distriktsveterinär. För Länsstyrelsens del har det skett både riktat och i samband med andra kontroller när dom ändå varit på plats. Distriktsveterinärer när de har varit ute för något djur som behövt vård.
Jag vet att jag sedan tidigare har fått redovisa att alla hästar har pass när Länsstyrelsen varit här. Har många djur så får man regelbundna kontroller typ allmän tillsyn.
 
Jag har åtminstone en bekant med swb som inte fått något mail. Hen visste ingenting om detta när jag berättade och kommer inte registrera så länge hen inte blir informerad från rätt håll att det ska göras.
Vad är rätt håll och vem borde göra det?
Så länge en inte finns i något register över hästar/hästägare/hästgårdar så finns ju inget sätt att kunna skicka ut riktad information ens om någon skulle vilja...
 
Jag fattar inte, förväntar man sig alltid att bli personligen informerad om lagändringar? Jag har då aldrig fått information skickad till mig om nya lagar gällande t.ex. trafikregler som ändrats bara för att jag har körkort. Låter som en jäkligt slapp ursäkt.
Jag har sett den här infon här, på facebook och hippson (hippson då via en delad länk på fb). Min stallägare har inte facebook, tvivlar på att han hänger här eller läser på hippson. Hur ska han kunna bli informerad? Förutom via sina inackorderingar... Gissningsvis blev ibte lantbrukarna informerade via sociala medier...
 
Stämmer det även om den enskilde kan drabbas ekonomiskt av det?
Länsstyrelsen lämnar iaf inte ut en del uppgifter till kommunen med den motiveringen, eftersom kommunens tillsyn kostar pengar.
Det beror på vilka sekretessregler som gäller för den aktuella verksamheten och den aktuella informationen.
 
Jag har sett den här infon här, på facebook och hippson (hippson då via en delad länk på fb). Min stallägare har inte facebook, tvivlar på att han hänger här eller läser på hippson. Hur ska han kunna bli informerad? Förutom via sina inackorderingar... Gissningsvis blev ibte lantbrukarna informerade via sociala medier...
Så hur tycker du att stallägare ska ”få” denna information? Vem ska se till det? Man kan ju undra vilka fler lagar som är rimliga att strunta i för att ingen serverar dem åt en.
 
Jag har sett den här infon här, på facebook och hippson (hippson då via en delad länk på fb). Min stallägare har inte facebook, tvivlar på att han hänger här eller läser på hippson. Hur ska han kunna bli informerad? Förutom via sina inackorderingar... Gissningsvis blev ibte lantbrukarna informerade via sociala medier...
Det kommer ta lång tid, säkert flera år innan informationen når "alla". I och med att det här är ny information finns ingen "adresslista" på folk som behöver informationen. Varje hästägare kan kontrollera att hästarna är registrerade. Du ska uppge chipnummer (?) på alla hästar på anläggningen, därför måste alla hästägare uppge det till den som äger anläggningen. Delat ansvar. Nu finns det säkert stall där varken inhyrda eller ägare har koll, men de som HAR koll kan ju hjälpa stallägare som kanske inte har det?
 
Det kommer ta lång tid, säkert flera år innan informationen når "alla". I och med att det här är ny information finns ingen "adresslista" på folk som behöver informationen. Varje hästägare kan kontrollera att hästarna är registrerade. Du ska uppge chipnummer (?) på alla hästar på anläggningen, därför måste alla hästägare uppge det till den som äger anläggningen. Delat ansvar. Nu finns det säkert stall där varken inhyrda eller ägare har koll, men de som HAR koll kan ju hjälpa stallägare som kanske inte har det?

Inte chipnummer UELN nummer. Alla hästar har inte chip, men alla ska ha UELN.

Däremot har det tydligen blivit en hel del problem med hästar med gamla pass, ogiltiga pass mm.
 
Det beror på vilka sekretessregler som gäller för den aktuella verksamheten och den aktuella informationen.
Låter rimligt.

Uppgifter i motsvarande register för bland andra nötkreatur delas med länsstyrelsen, för att de ska kunna göra tillsyn, vilket är reglerat i lagstiftning/EU-lagar. Inte andra. Kravet om registrering kommer också från EU.


Tycker det är ett långskott att det här kommer höra ihop med miljötillsyn.
 
Ja det är öppna handlingar. Finns tydligt att läsa i lagen (sedan tillkommer gdpr som gör att viss information kan mörkas) men är inga större problem att räkna ut var det finns sadlar från ett liknade öppet register. Egentligen struntar jag i det, jag varken driver eller äger ett stall, men nog är det sanslöst att det tolkas så här, i andra EUländer, de jag har kontakt med, har man tolkat helt annorlunda vad det verkar.
Stämmer det även om den enskilde kan drabbas ekonomiskt av det?
Länsstyrelsen lämnar iaf inte ut en del uppgifter till kommunen med den motiveringen, eftersom kommunens tillsyn kostar pengar.
 
Gissningsvis blev ibte lantbrukarna informerade via sociala medier...
Många blir informerade av sina rådgivare i samband med SAM ansökan.

De flesta kommer höra talas om detta på ett eller annat sätt. Att då strunta i det för att informationen kom från ”fel håll” blir bara löjligt.
 
Jag har letat information om det här sedan jag läste om det på hippson men tycker att det är svårt att hitta info och svårt att veta hur jag ska bära mig åt. Jag har inget företag, har två egna hästar i mitt eget stall och självklart är det upp till mig att göra rätt för mig och ta reda på vilka lagar som gäller men som sagt, jag tycker att det är svårt att hitta infon om hur jag ska göra. Så, är det någon som sitter på bra info så tas det glatt emot :)
 
Jag har letat information om det här sedan jag läste om det på hippson men tycker att det är svårt att hitta info och svårt att veta hur jag ska bära mig åt. Jag har inget företag, har två egna hästar i mitt eget stall och självklart är det upp till mig att göra rätt för mig och ta reda på vilka lagar som gäller men som sagt, jag tycker att det är svårt att hitta infon om hur jag ska göra. Så, är det någon som sitter på bra info så tas det glatt emot :)
Skrolla ner lite här: https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hastar/hastpass-och-registrering-av-hastar

(Första resultatet när jag googlar ”jordbruksverket registrera häst”)
 
Jag har letat information om det här sedan jag läste om det på hippson men tycker att det är svårt att hitta info och svårt att veta hur jag ska bära mig åt. Jag har inget företag, har två egna hästar i mitt eget stall och självklart är det upp till mig att göra rätt för mig och ta reda på vilka lagar som gäller men som sagt, jag tycker att det är svårt att hitta infon om hur jag ska göra. Så, är det någon som sitter på bra info så tas det glatt emot :)
Det är bara att gå in på Jordbruksverket och registrera. Följ anvisningarna.
 
Men, det kan vara problem att registrera hästar födda före 2009 än så länge.....
Om jag förstod rätt ska detta korrigeras mellan 22-25mars. Så jag har registrerat min anläggning men inga hästar. De två (av tre) jag provade gick inte, och till slut hittade jag information om att något var fel med hur idnr var inlagda på en del av de hästarna...
 
En jordbruksfastighet kommer tillsammans med en massa regler som man måste följa.
Det fungerar så.
Dessa regler är man skyldig att hålla reda på.

Fast reglerna om att registrera anläggning gäller för alla, även för oss som inte har jordbruksfastighet.
 
Tycker det är ett långskott att det här kommer höra ihop med miljötillsyn.

Men just nu genomför väl kommunerna en kampanj för att kontrollera gödselhantering, eller? Märkligt sammanträffande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 824
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp