Nya regeln om registrering av stall och hästar

Ajda

Trådstartare
Nya regeln som tillkommit om att man ska registrera sitt stall och hästarna som står i det, är det någon som vet syftet med den?

Vad händer med de stall där gårdsägaren av någon anledning inte kommer göra detta?
 
Nya regeln som tillkommit om att man ska registrera sitt stall och hästarna som står i det, är det någon som vet syftet med den?

Vad händer med de stall där gårdsägaren av någon anledning inte kommer göra detta?
Kunna spåra smittor ex.
 
Nya regeln som tillkommit om att man ska registrera sitt stall och hästarna som står i det, är det någon som vet syftet med den?

Vad händer med de stall där gårdsägaren av någon anledning inte kommer göra detta?

Smittspårning påstås det. Men jag tror att man kommer använda det i miljösyfte också, många som inte hanterar gödsel som man ska.
 
Nya regeln som tillkommit om att man ska registrera sitt stall och hästarna som står i det, är det någon som vet syftet med den?

Vad händer med de stall där gårdsägaren av någon anledning inte kommer göra detta?

Jag undrar hur det är tänkt att informeras om detta? Ingen info har gått ut till de i min närhet som har häst. Jag har bara läst det via tex hippson.
 
Smittspårning påstås det. Men jag tror att man kommer använda det i miljösyfte också, många som inte hanterar gödsel som man ska.

Nja. Jordbruksverket utövar väl ingen tillsyn på enskilda? När det gäller djurskydd görs kontrollerna av länsstyrelsen. Kommunen har väl ansvar för miljötillsyn?
Så vitt jag vet har ingen tilldelats tillsynsansvar över registret, dvs ingen kommer kontrollera något.

Jag tror inte vi ska dra större växlar än att EU kräver detta då hästen är ett lantbruksdjur. Övriga har varit registrerade länge. En ren pappersprodukt för att slippa viten.
 
Nja. Jordbruksverket utövar väl ingen tillsyn på enskilda? När det gäller djurskydd görs kontrollerna av länsstyrelsen. Kommunen har väl ansvar för miljötillsyn?
Så vitt jag vet har ingen tilldelats tillsynsansvar över registret, dvs ingen kommer kontrollera något.

Jag tror inte vi ska dra större växlar än att EU kräver detta då hästen är ett lantbruksdjur. Övriga har varit registrerade länge. En ren pappersprodukt för att slippa viten.
Fast nog borde kommunerna kunna dra nytta av registret för att hitta igen alla små gårdar i sitt miljöarbete. Men du kanske har rätt i att syftet inte var det, men det kan säkert bli en följd.
 
Pratade med min stallägare igår. Han hade inte hört talas om detta.
Han har själv inga egna hästar kvar. Tveksam till att han kommer lägga energi på att registrera stallet.
 
Pratade med min stallägare igår. Han hade inte hört talas om detta.
Han har själv inga egna hästar kvar. Tveksam till att han kommer lägga energi på att registrera stallet.
Han har väl inte så mkt val? Orkar man lägga energi på att ha inackorderingar så får man ju lägga energi på alla delar som hör till. Annars kanske du kan erbjuda dig att hjälpa till?
Jag står på en väldigt stor anläggning och min stallägare har tagit hjälp med detta eftersom det är så många hästar som ska registreras på kort tid.
 
Inget av de stall vi har haft häst i verkar bry sig om detta. Och jag håller med - sanslöst dålig information. Vår stallägare bor i annat land - vi ser honom, möjligtvis, vid älgjakten. I övrigt hyr man box för elkostnad så finns ingen som så att säga driver anläggningen (hela poängen med att han lånar ut boxar är att det då är folk på gården, den hade stått helt tom annars, plus att vi som hyr en box hjälps åt att hålla stall i ordning, men var och en sköter och har ansvar för sin häst så att säga, att denna har en vettig hage att gå ut till etc, man har inget egentligt ansvar över anläggning eller andras hästar, vi hjälps åt med in och utsläpp men utgångsläget är att man gör allt själv med sina häst).

Jag har INTE fått mail om det här, trots dotter som tävlar aktivt, medlem i tre ridklubbar och två avelsorganisationer, så nej, det verkar inte vara kutym att det gått ut i mail. Jag har fått reda på det på grund av att jag läst i ridsport. Den som äger stallet jag står i kan jag dock lova inte sitter och läser ridsporttidningar. Vi får väl se om han registrerar. Än har han dock inte frågat om vilka hästar som står i stallet.
 
Inget av de stall vi har haft häst i verkar bry sig om detta. Och jag håller med - sanslöst dålig information. Vår stallägare bor i annat land - vi ser honom, möjligtvis, vid älgjakten. I övrigt hyr man box för elkostnad så finns ingen som så att säga driver anläggningen (hela poängen med att han lånar ut boxar är att det då är folk på gården, den hade stått helt tom annars, plus att vi som hyr en box hjälps åt att hålla stall i ordning, men var och en sköter och har ansvar för sin häst så att säga, att denna har en vettig hage att gå ut till etc, man har inget egentligt ansvar över anläggning eller andras hästar, vi hjälps åt med in och utsläpp men utgångsläget är att man gör allt själv med sina häst).

Jag har INTE fått mail om det här, trots dotter som tävlar aktivt, medlem i tre ridklubbar och två avelsorganisationer, så nej, det verkar inte vara kutym att det gått ut i mail. Jag har fått reda på det på grund av att jag läst i ridsport. Den som äger stallet jag står i kan jag dock lova inte sitter och läser ridsporttidningar. Vi får väl se om han registrerar. Än har han dock inte frågat om vilka hästar som står i stallet.
Men kan ni inte bara fråga om han har fått informationen och om det är något han önskar hjälp med?
 
Men kan ni inte bara fråga om han har fått informationen och om det är något han önskar hjälp med?
Kan vi säkert. Känns dock inte väsentligt för min del. Om någon annan gör det får väl vara upp till dem. Jag tar det problemet när det kommer i så fall.
 
Jag kan tycka att man har ett ansvar att hålla sig uppdaterad kring nyheter inom sitt företagande. Även om försök görs att nå ut med information, får man även anstränga sig lite själv också. Varje år uppdateras tex skatteregler. Vissa till fördel för verksamheten och vissa till nackdel, jag har ändå ett ansvar att hålla mig uppdaterad och följa dessa nya bestämmelser inom min bransch.
 
Jag kan tycka att man har ett ansvar att hålla sig uppdaterad kring nyheter inom sitt företagande. Även om försök görs att nå ut med information, får man även anstränga sig lite själv också. Varje år uppdateras tex skatteregler. Vissa till fördel för verksamheten och vissa till nackdel, jag har ändå ett ansvar att hålla mig uppdaterad och följa dessa nya bestämmelser inom min bransch.
Förutsätter ju att det är ett företag bakom? Många som har häst har det inte som företagande. Jag kan heller aldrig tänka mig att vår stallägare har boxarna i företag eftersom de lånas ut gratis.
 
Förutsätter ju att det är ett företag bakom? Många som har häst har det inte som företagande. Jag kan heller aldrig tänka mig att vår stallägare har boxarna i företag eftersom de lånas ut gratis.
Skulle nog vilja säga att de flesta som hyr ut boxar är du företagare i någon form. Du behöver inte vara momsregistrerad för mindre hyresintäkter, men intäkten ska deklareras för. Men även om jag gör det som privatperson anser jag att man har ett ansvar att ta reda på vad som gäller. Finns många regler kring tex mått i stall, ventilation, § 16 tillstånd mm Är det också ok att strunta i? Tycker inte det är ok att strunta i det med hänvisning till att man inte orkar ta reda på vad som gäller.
 
Skulle nog vilja säga att de flesta som hyr ut boxar är du företagare i någon form. Du behöver inte vara momsregistrerad för mindre hyresintäkter, men intäkten ska deklareras för. Men även om jag gör det som privatperson anser jag att man har ett ansvar att ta reda på vad som gäller. Finns många regler kring tex mått i stall, ventilation, § 16 tillstånd mm Är det också ok att strunta i? Tycker inte det är ok att strunta i det med hänvisning till att man inte orkar ta reda på vad
Tycker inte det är samma sak alls. Stallet håller alla mått. Vi lånar box gratis. Ägaren har ärvt en släktgård, bor utomlands, är hemma en gång om året. Max (förra året var hen inte hemma alls på grund av coronan). Han har inget företag eftersom han inte har intäkter, är det konstigt tycker du? Enda anledningen, en bra anledning, att han lånar ut boxarna är att det är bra att det är folk på gården, vilket jag förstår med tanke på pack som rör sig sommartid i våra områden (det blir ju dessutom lättare för dessa att hitta ut till en ödegård om det är registrerat med öppna register att det finns sadlar och hästar på gården - vilken guldgruva). Nej, informationen har säkert inte kommit fram till stallägaren. Jag ser till att mina hästar står i stall med rätt mått - men jag tänker definitivt inte skriva mig som drivare för en anläggning när jag inte är det. Inte en chans. Det problemet får stallägaren ta när det kommer. OM det kommer (jag förutsätter ju att jordbruksverket får tag i honom då, själv har jag ingen adress till honom).
 
Fast nog borde kommunerna kunna dra nytta av registret för att hitta igen alla små gårdar i sitt miljöarbete. Men du kanske har rätt i att syftet inte var det, men det kan säkert bli en följd.
Myndigheter får inte dela register hur som helst mellan varandra :)
 
Myndigheter får inte dela register hur som helst mellan varandra :)
Än så länge, dock sker det en hel del diskussioner om att kunna göra det, ex.vis för att komma åt kriminella som utnyttjar bidragssystem och liknande och för att förenkla och förbättra, minska dubbelarbete och administration.

Oftast leder väl den här typen av register till ökad administration och farhågor om hästskatt m.m.

Att sticka huvudet i sanden och hävda att det gäller inte mig känns dock inte så vettigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp