Nya regeln om registrering av stall och hästar

Men det här har ju varit i tidningar osv i flera månader nu innan?
Tidningen? Använder folk sånt fortfarande alltså?
(Jag har sett info om det på diverse forum och Facebook i sammanhanget att användare varit sura över det så visst kan jag inte säga att jag inte vet om det men inget mer riktat än så. )
 
Tidningen? Använder folk sånt fortfarande alltså?
(Jag har sett info om det på diverse forum och Facebook i sammanhanget att användare varit sura över det så visst kan jag inte säga att jag inte vet om det men inget mer riktat än så. )
Ja jag har sett rubriker från digitala nyhetsmedier under lång tid.
 
Så om jag fortfarande varit medlem i en motorklubb borde de informera mig när trafiklagstiftningen ändras?
Hade du varit med i en veteranbilsklubb så ligger det väl i allra högsta grad i klubbens intresse att informera medlemmarna om regler kring just veteranbilar ändras? Självklart har de ingen skyldighet att göra det men absolut en nytta av det och ett intresse från medlemmarna av den typen av information.
 
alltså, det är ju intressant att så många har missat informationen om detta.
Både Hippson och Ridsport skrev om att det var på gång redan förra sommaren.
Ny lag kräver registrering av stall | Ridsport (tidningenridsport.se)
Hästbokföringsadress ska införas: ”För att kunna spåra smitta” (hippson.se)
sedan årsskiftet har det gått att läsa på ett större antal både hästrelaterade och andra sidor på nätet, några exempel:
Nya krav på registrering av hästar | HästSverige (hastsverige.se)
Nya krav på registrering av hästar (travsport.se)
Nu måste Jamila registrera sina hästar - P4 Gävleborg | Sveriges Radio
 
Hade du varit med i en veteranbilsklubb så ligger det väl i allra högsta grad i klubbens intresse att informera medlemmarna om regler kring just veteranbilar ändras? Självklart har de ingen skyldighet att göra det men absolut en nytta av det och ett intresse från medlemmarna av den typen av information.
Ja, om deras regler ändras såklart men nu är det ju europeisk lagstiftning så inte samma sak?
 
Jag har inte fått någon som helst info om det. Jag hyr ett stall på gården där jag även hur min bostad. Ägaren har även en häst och kommer absolut inte att registrera någonting. Jag kommer inte heller göra det så länge det inte går att se till att man inte är sökbar för allmänheten eller jag får ett viteshot. Inget fel på stallet eller djurhållningen ur varken djur- eller miljösynpunkt så det får de gärna komma och kontrollera bäst de vill.
Uppgifterna är inte sökbara för allmänheten. Begär man ut uppgifterna om en specifik anläggning kan man få ut det, men det går å andra sidan att få ut från kommunens register t ex. om man vill. någon generell lista modell "alla anläggningar inom hästgårda kommun" går inte att få ut för allmänheten. Man kan heller inte se var hästarna är placerade om man söker på chip eller EULN-kod.
 
alltså, det är ju intressant att så många har missat informationen om detta.
Både Hippson och Ridsport skrev om att det var på gång redan förra sommaren.
Ny lag kräver registrering av stall | Ridsport (tidningenridsport.se)
Hästbokföringsadress ska införas: ”För att kunna spåra smitta” (hippson.se)
sedan årsskiftet har det gått att läsa på ett större antal både hästrelaterade och andra sidor på nätet, några exempel:
Nya krav på registrering av hästar | HästSverige (hastsverige.se)
Nya krav på registrering av hästar (travsport.se)
Nu måste Jamila registrera sina hästar - P4 Gävleborg | Sveriges Radio

Men alla stallägare läser nog inte ridsport och hippson....
 
Jag har förstått det som att vem som helst kan lägga in en häst bara den har rätt nr och vem som helst kan också ”flytta” en häst från en anläggning till en annan, utan att tidigare anläggning får notis om det. Finns det ens nåt sätt för mig som hästägare (men inte stallägare) att se om nån av mina hästar är registrerade?
 
Men alla stallägare läser nog inte ridsport och hippson....
nej, men de kanske lyssnar på radio eller läser lokaltidningar? Tittar på lokala tv-sändningar? Ny EU-lag: Nu ska alla hästar få egen hemadress | SVT Nyheter
Det är dessutom inte bara anläggningar för hästar som ska registreras, utan i princip alla djurslag. Se skärmdump från jordbruksverkets sida: Anläggning för djur och avelsmaterial - Jordbruksverket.se
1616280905728.png
 
nej, men de kanske lyssnar på radio eller läser lokaltidningar? Tittar på lokala tv-sändningar? Ny EU-lag: Nu ska alla hästar få egen hemadress | SVT Nyheter
Det är dessutom inte bara anläggningar för hästar som ska registreras, utan i princip alla djurslag. Se skärmdump från jordbruksverkets sida: Anläggning för djur och avelsmaterial - Jordbruksverket.se
Visa bifogad fil 66538
Jag kan tycka att det känns som informationen om att du ska registrera om du har höns "för husbehov" varit betydligt sämre?
Undrar hur många av landets hönsägare som snappat upp det?
 
Okej, det är tydligen många hästar som bor på Villa-fastigheter också.
Men jag kan nog ändå tycka att om man håller djur så är man skyldig att hålla reda på vilka regler som gäller, oavsett djurslag.
Alla djurslag finns samlade på Jordbruksverkets Web.
Jag fick information på mail från SJV då de har mina uppgifter tack vare EU-stödet.
Vid EU-stöd så gäller s.k. tvärvillkor. Det betyder att du måste följa alla andra regler på din gård för att inte riskera att bli av med stödet. Om du t.ex. bryter mot Djurskyddslagen så ryker bidraget för åkrarna.
 
Okej, det är tydligen många hästar som bor på Villa-fastigheter också.
Men jag kan nog ändå tycka att om man håller djur så är man skyldig att hålla reda på vilka regler som gäller, oavsett djurslag.
Alla djurslag finns samlade på Jordbruksverkets Web.
Jag fick information på mail från SJV då de har mina uppgifter tack vare EU-stödet.
Vid EU-stöd så gäller s.k. tvärvillkor. Det betyder att du måste följa alla andra regler på din gård för att inte riskera att bli av med stödet. Om du t.ex. bryter mot Djurskyddslagen så ryker bidraget för åkrarna.
Du får ett avdrag på stödet om det inte är riktigt illa. Det ska vara ordentligt dåligt innan du blir av med hela stödet.
 
Du får ett avdrag på stödet om det inte är riktigt illa. Det ska vara ordentligt dåligt innan du blir av med hela stödet.
Hos Grannen på mitt Norra ställe så var det riktigt illa.
Arrendatorn på Stora Gården höll på att bli av med stödet.
Grannen blev minst sagt litet stressad (grannsämja) och djuren har det numera jättebra.
Jag gillar EU-bidrag, Money Talks.
 
Alltså, vi är alla skyldiga att veta hur lagen ligger. Det är alltså inget man kan skylla på om man blir "fasttagen" men, det är ju knappast så att alla, varken här inne eller på annan plats, kan hela lagen utantill samt alltid har koll på när den ändras.
Den som säger att den har det är inte sanningsenlig.

Jag har hört det här inne på "nyhetssidan". För övrigt håller jag mig inte uppdaterad med nyheter varje dag. Eventuellt en gång i veckan men knappt det.
Sitter inte och surfar rubriker eller går in på någon av dags- eller kvällstidningarnas sidor, prenumererar inte heller.

Travsport, inte intresserad. Tidningen ridsport har jag slutat med då den blev skittråkig. Hippsons nyhetsbrev får jag men ärligt talat, det är så mycket skit och så många gånger per vecka att jag slänger dem direkt.

Jag är redan registrerad sedan förut på JBV med e-mail, bank-id och SE-nummer vilket man kunde få tro att man blir uppdaterad om viktiga laguppdateringar som fågelinfluensan, registrering av fågel och häst. Från den källan borde fanimej dessa uppdateringar komma ändå.
Speciellt om man är registrerad. Jag har dessutom registrerat min mail för att få uppdateringar om just fågelinfluensan men trots bekräftelse på registrering har jag inte fått ett enda mail sedan registreringen vid årskiftet.
 
Jag har förstått det som att vem som helst kan lägga in en häst bara den har rätt nr och vem som helst kan också ”flytta” en häst från en anläggning till en annan, utan att tidigare anläggning får notis om det. Finns det ens nåt sätt för mig som hästägare (men inte stallägare) att se om nån av mina hästar är registrerade?

Undrar fortfarande över detta...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp