Nya regeln om registrering av stall och hästar

Nej visserligen, men det finns krav från Kommunerna på gödselhantering och det är svårt att uppfylla med en mindre mark. Och ofta ligger villor i klungor även i lantlig miljö.
Väldigt många fastigheter som idag inte är gårdar var det en gång i tiden men styckades av, ofta på 80-talet och de ligger inte närmare varandra än vanliga gårdar. På många av dessa ställen bor det idag hästar och de beskrivs gärna som hästgårdar vid försäljning. Stall finns och en liten plätt mark.
 
Väldigt många fastigheter som idag inte är gårdar var det en gång i tiden men styckades av, ofta på 80-talet och de ligger inte närmare varandra än vanliga gårdar. På många av dessa ställen bor det idag hästar och de beskrivs gärna som hästgårdar vid försäljning. Stall finns och en liten plätt mark.

Precis. Och det finns MASSOR av villor/mindre gårdar på landsbygden som inte är taxerade som lantbruksfastighet.
 
Det finns många s.k. hästgårdar som är klassade som bostadsfastigheter (med utrymme för kompletterande hobbyverksamhet) som är på några hektar. Man har i flera omgångar lättat på regler/praxis för hur man ser på bostadsfastigheter som har mer mark än en "vanlig villatomt" inom fastighetsbildningen.
Samtidigt har man också höjt gränsen för minsta areal som krävs för att få klassas som jordbruksfastighet.
 
Nej visserligen, men det finns krav från Kommunerna på gödselhantering och det är svårt att uppfylla med en mindre mark. Och ofta ligger villor i klungor även i lantlig miljö.

I de kommuner jag bott i har vanlig container fungerat bra. Ofta har det varit icke-jordbruksfastigheter i villasamhälle dock ”sista huset” eller det med lite avstånd men knappast speciellt långt.

Annars har vissa löst det med IBC-tankar med snabba tömningar. Helt i kommunens riktningar.
 
Det finns många s.k. hästgårdar som är klassade som bostadsfastigheter (med utrymme för kompletterande hobbyverksamhet) som är på några hektar. Man har i flera omgångar lättat på regler/praxis för hur man ser på bostadsfastigheter som har mer mark än en "vanlig villatomt" inom fastighetsbildningen.
Samtidigt har man också höjt gränsen för minsta areal som krävs för att få klassas som jordbruksfastighet.
Någonstans i bakhuvudet snurrar siffran "minst 4 ha" för att få klassas som jordbruksfastighet. Jag är lite osäker, men om det är så är det ju rätt vanligt med hästgårdar som är mindre än 4 ha.
 
Någonstans i bakhuvudet snurrar siffran "minst 4 ha" för att få klassas som jordbruksfastighet. Jag är lite osäker, men om det är så är det ju rätt vanligt med hästgårdar som är mindre än 4 ha.
Det är vad som gäller för EU-stöd i varje fall.
Minst 4 ha åkermark då.
 
Det är vad som gäller för EU-stöd i varje fall.
Minst 4 ha åkermark då.
Det som gäller är att man ska minst 4 hektar jordbruksmark som kan ge gårdsstöd. Det kan vara enbart åkermark, det kan vara enbart betesmark eller en blandning av åkermark och betesmark.
Dessutom, vilket gör det mer komplicerat, så kan man få miljöstöd för naturbetesmark, utan att nå upp till de där fyra hektaren totalt.

Lantmäteriet och skatteverket vill att en fastighets areal ska uppgå till två hektar för att den ska kunna få typkod 120 (jordbruksfastighet).
 
Vad tycker kommunen om det?
Vad gäller t.ex. gödselhantering och grannar?
De har inga problem med det. Vi har godkänt förhandsbesked på bygget (bygglov krävs i och med villatomt). Alla närliggande grannar har ju fått säga sin mening i och med ansökan om förhandsbesked. Krav på gödselhantering gäller ju för oss på samma sätt som om vi hade haft en jordbruksfastighet. Bara för att förtydliga så ligger vår villatomt "på landet", helt omgiven av skogs- och jordbruksfastigheter.
 
Sista dagen för att registrera sin anläggning har blivit framflyttat.
Anläggning för djur och avelsmaterial - Jordbruksverket.se

1616769279198.png

(skärmdump från sidan jag länkade till ovan, där jag har markerat texten)
 
Jag väcker den här tråden. Gick precis in idag och skulle registrera mina två hästar. Det funkar inte. Inget av UELN/regnummer hittas i databasen.

Hur har det gått för andra? Har ni lyckats få in hästarna korrekt?
 
Jag väcker den här tråden. Gick precis in idag och skulle registrera mina två hästar. Det funkar inte. Inget av UELN/regnummer hittas i databasen.

Hur har det gått för andra? Har ni lyckats få in hästarna korrekt?
Tänkte precis ställa samma fråga. Har inte provat med mina nyligen, men kom på igår att det är dags att prova igen.
Om det inte funkar verkar det ju tydligen svårt att fixa databasen 🙈.
 
Tänkte precis ställa samma fråga. Har inte provat med mina nyligen, men kom på igår att det är dags att prova igen.
Om det inte funkar verkar det ju tydligen svårt att fixa databasen 🙈.
Har för mig att det stod något i stil med att man skulle kontakta respektive avelsförening om det inte gick att lägga in hästar.... Det spelade verkligen inte roll hur jag än försökte med mina hästars nummer. "Fel format", fick jag tillbaka hela tiden. Har du hunnit testa nu? Skulle vara intressant att höra om du lyckas :) !
 
Har för mig att det stod något i stil med att man skulle kontakta respektive avelsförening om det inte gick att lägga in hästar.... Det spelade verkligen inte roll hur jag än försökte med mina hästars nummer. "Fel format", fick jag tillbaka hela tiden. Har du hunnit testa nu? Skulle vara intressant att höra om du lyckas :) !
Inte testat ännu. Men skulle inte de ta det med avelsföreningarna?
Ska alla hästägare jaga själva lär det ju bli rörigt..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp