Nya regeln om registrering av stall och hästar

Inte testat ännu. Men skulle inte de ta det med avelsföreningarna?
Ska alla hästägare jaga själva lär det ju bli rörigt..
Den här texten får jag upp:
"UELN hittar du i hästens pass.
Det kan till exempel stå livsnummer, registreringsnummer eller individnummer.

Du kan också söka fram UELN i centrala hästdatabasen. Länk till publik söktjänst

Saknas hästen i databasen behöver du kontakta den som utfärdat hästens pass eller registrerat hästen."

Och när jag söker på mina hästar:
"Angivet UELNNr saknas i Hästregistret."

Så jag vet inte hur jag ska tolka detta?? Mina hästar saknas - jag ska kontakta den som har utfärdat passet/registrerat hästen?
 
La in mina hästar nu.
Krånglade lite på den ena (import) men om jag skrev med POL före numret (så som det faktiskt står i passet. :P) Då fungerade det fint
 
La in mina hästar nu.
Krånglade lite på den ena (import) men om jag skrev med POL före numret (så som det faktiskt står i passet. :P) Då fungerade det fint
Testade ingen. Näpp. Min ena är en danskfödd haflinger med svenskt pass sedan 2006. Jag har försökt alla möjliga kombinationer nu. Med bindestreck. Utan bindestreck. Bara registreringsnummer. Med passnummer. Bara passnummer. Inget funkar.

Min andra (okänd ponny) med nytt pass finns inte heller. Hon har ett UELN-nummer som inte går att hitta i registret.
 
Nu lyckades jag :) ! Det nyare passet kanske var för nytt, för nu dök det upp. Hästen med gammalt pass skulle man inte söka på det "nya" svenska registreringsnumret utan på det danska passnumret (alltså originalpasset). Det var kanske jättelogiskt, men inte för mig.... Önskar att man kunde söka på namn också, för hästen med danskt pass har ett såpass unikt namn att jag lovar att det bara finns hon som heter så i Sverige.
 
Blir irriterad på detta. Kan inte lägga in någon av hästarna, ett halvblod och en korsningsponny. Det står nu på sidan att nu ska de flesta hästar går att lägga in och då tänker man ju att halvbloden åtminstone borde funka.
Och vilket merjobb för JBV iom att de ska skicka ut fakturor till alla som driver anläggning för djurhållning i landet. Men det blir ju en bra inkomst.
 
Blir irriterad på detta. Kan inte lägga in någon av hästarna, ett halvblod och en korsningsponny. Det står nu på sidan att nu ska de flesta hästar går att lägga in och då tänker man ju att halvbloden åtminstone borde funka.
Och vilket merjobb för JBV iom att de ska skicka ut fakturor till alla som driver anläggning för djurhållning i landet. Men det blir ju en bra inkomst.
Vad är det för faktura som ska skickas ut ?
 
Blir irriterad på detta. Kan inte lägga in någon av hästarna, ett halvblod och en korsningsponny. Det står nu på sidan att nu ska de flesta hästar går att lägga in och då tänker man ju att halvbloden åtminstone borde funka.
Och vilket merjobb för JBV iom att de ska skicka ut fakturor till alla som driver anläggning för djurhållning i landet. Men det blir ju en bra inkomst.
Ska prova lägga in mina nu...
 
Testade ingen. Näpp. Min ena är en danskfödd haflinger med svenskt pass sedan 2006. Jag har försökt alla möjliga kombinationer nu. Med bindestreck. Utan bindestreck. Bara registreringsnummer. Med passnummer. Bara passnummer. Inget funkar.

Min andra (okänd ponny) med nytt pass finns inte heller. Hon har ett UELN-nummer som inte går att hitta i registret.
Edit: Läs ordentligt, såg att du lyckades sen, men låter resten stå kvar som tips till andra..

Jag använde länken till sökning i centrala hästdatabasen som fanns i rutan man matar in UELN nummer i när man får felmeddelande. Väl där matade jag endast in mina hästars chipnummer och sökte. Då fick jag träff med deras UELN-nummer. VIlket verkar vara nån sorts kombination av passnummer och en del av chipnumret. Inget nummer som i sin helhet står i mitt pass.

Så mitt tips är väl att prova sökning på bara chipnumret i databasen.
@Kristall10 har du provat att göra ovanstående?

Skönt att jag slutligen lyckades så slipper man komma ihåg det..
 
Edit: Läs ordentligt, såg att du lyckades sen, men låter resten stå kvar som tips till andra..

Jag använde länken till sökning i centrala hästdatabasen som fanns i rutan man matar in UELN nummer i när man får felmeddelande. Väl där matade jag endast in mina hästars chipnummer och sökte. Då fick jag träff med deras UELN-nummer. VIlket verkar vara nån sorts kombination av passnummer och en del av chipnumret. Inget nummer som i sin helhet står i mitt pass.

Så mitt tips är väl att prova sökning på bara chipnumret i databasen.
@Kristall10 har du provat att göra ovanstående?

Skönt att jag slutligen lyckades så slipper man komma ihåg det..
Jag kopierade halvblodets UELN nummer från Blup och ponnyn har ett UELN nummer i sitt pass så det var det jag skrev in. Ska prova använda databasen och se om det går bättre, tack för tipset.
Blir trött på saker man är skyldig att göra men som inte fungerar…
 
Jag kopierade halvblodets UELN nummer från Blup och ponnyn har ett UELN nummer i sitt pass så det var det jag skrev in. Ska prova använda databasen och se om det går bättre, tack för tipset.
Blir trött på saker man är skyldig att göra men som inte fungerar…
Håller med!
Därför var jag glad att det funkade för mig nu att leta upp i databasen.
Jag blir lite trött på att UELN numret inte alls står någonstans i mina pass och ändå förväntades jag kunna ange det.'
Jaja, nu är det löst för min del tack och lov.
 
Hittar ingen info så jag frågar här, vet någon om man enbart ska skriva sin egen mark eller all mark man nyttjar? Om man ska skriva all mark man nyttjar, ska det då finnas skrivna papper eller räcker det med muntlig överenskommelse?
 
Hittar ingen info så jag frågar här, vet någon om man enbart ska skriva sin egen mark eller all mark man nyttjar? Om man ska skriva all mark man nyttjar, ska det då finnas skrivna papper eller räcker det med muntlig överenskommelse?
Jag tror man vill veta vart det hålls hästar, vems mark och hur avtal ser ut är nog irrelevant. Obs! Killgissning :D
 
För att veta hur många hästar det finns per hektar?
Ja det kan vara så men isåfall är ju den area man har att nyttja det som är intressant och det är det jag inte kan hitta någonstans, om jag ska skriva i marken jag äger själv eller den jag nyttjar. Men, min hjärna är ledsen och jag kan ha missat solklar information. Jag skrev i den mark jag nyttjar så får jag hoppas att de också anser att det är den informationen som är relevant.
 
Min stallägare har hållt på jättelänge med det här. Hon har typ 85 hästar att registrera och det är tydligen jättemånga som hon inte får upp utan måste hålla på och söka extra efter eller som inte finns alls. Hon var minst sagt frustrerad över hela grejen🙈
 
Ja det kan vara så men isåfall är ju den area man har att nyttja det som är intressant och det är det jag inte kan hitta någonstans, om jag ska skriva i marken jag äger själv eller den jag nyttjar. Men, min hjärna är ledsen och jag kan ha missat solklar information. Jag skrev i den mark jag nyttjar så får jag hoppas att de också anser att det är den informationen som är relevant.
Jag fyllde i ungefärlig areal på den mark jag använder till hästhagar, tyckte också det var oklart vad som avsågs.
 
Frågan om hur många hästar jag kan ha tycker jag är lurig när jag har både lösdrift och stall.
Jag hade tur och hittade ett UELN på blup.se.
 
Jag fyllde i ungefärlig areal på den mark jag använder till hästhagar, tyckte också det var oklart vad som avsågs.
Jag håller med, känns som ett trubbigt verktyg. Jag avrundade uppåt, vi har en hel del mark jag inte brukar använda till hagar. Men den finns ju och är möjlig att använda om det skulle knipa.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp